Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 106

Ämne: Polo R WRC

  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Så du menar att 1,2 bensinturbo med 86 (Audi A1) respektive 90 (VW Polo) hk har olika insprutning?

  2. #62
    FiNCH
    Gäst
    Ingen aning men tfsi och tsi är olika. Det är vad jag hört.

    Skickat från min C6603 via Tapatalk

  3. #63

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Så du menar att 1,8 bensinturbo med 180 TFSI (Audi A3) och 180 TSI (Seat Leon, Skoda Octavia) har olika insprutning?

  4. #64
    FiNCH
    Gäst
    Har inte koll på dom motorerna. Prata med Jimmy särås så får du svart på vitt.

    Skickat från min C6603 via Tapatalk

  5. #65

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Citat Ursprungligen postat av FiNCH Visa inlägg
    Har inte koll på dom motorerna. Prata med Jimmy särås så får du svart på vitt.
    Med andra säger ju även du att man inte gå på att TFSI och TSI genereallt är olika motorer. Det är varumärken, för att veta mer exakt vilken motor och teknik man talar om så behöver man veta motorns beteckning/motorkod.

  6. #66

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Har inte TFSI vissa elektrisk styrda komponenter (som annars är mekaniska)? Det är åtminstone vad jag fick berättat för mig...

  7. #67

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    CCTA/CBFA skall motorkoden vara om det är en ny TSI

    Here are some of the major differences between the engines:

    New TSi engine has:

    - Name changed from FSi engine (fuel-straight injection) to TSI or Turbo Straight Injection. Same thing different name
    - timing chain, no more timing belt
    - balance shafts in the block
    - pulley/gear/crank multi-piece
    - 4 lobe cam with roller follower
    - Fuel pump runs off the exhaust cam
    - Different layout of the cams in the head
    - different tensioner setup at the back of the head
    - the new Engine management system med12.5. Much more advanced control strategies and some new surfaces that make calibration so much more powerful!
    - Fueling is much, much better for lot's of reasons. More pressure for one, new pump, roller follower and some other stuff...
    - variable valve lift in the longitudinally-mounted Audi engines (e.g., A4/5, Q5; but not A3, TT, GTI/GLI/Passat/Tiguan).
    - New air intake setup, no more engine cover/airbox combo
    - oil filter and oil dipstick relocated
    - improved PCV system
    - Compression ratio lowered to 9.6:1

  8. #68

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Citat Ursprungligen postat av NOlsson Visa inlägg
    Har inte TFSI vissa elektrisk styrda komponenter (som annars är mekaniska)? Det är åtminstone vad jag fick berättat för mig...
    Så du menar att Volkswagen Group tillverkar olika motorer med samma prestanda för bilar i samma teknikplattform?

  9. #69

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    "Det är åtminstone vad jag fick berättat för mig..." = Jag vet inte till 100%, det är vad jag hörde...

    Se svar ovan för skillnad på TFSI/TSI, tog 20sek med Google...

  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Förstår inte hur du menar, det där Google-citatet ger ju inte alls svar på frågan om TSI/TFSI är varumärken utan direkt koppling till detaljerad teknisk specifikation eller ej. Jag har inte hört någonting utan bygger mitt uttalande på analys av Volkswagen Groups logik och affärstänk samt vad som i övrigt verkar logiskt och vettigt. Teknikplattform styr mycket vilka motorer som används.

    Att generellt säga att TSI och TFSI är olika motorer stämmer inte. 1,2 bensinturbo 86hk heter TSI i Skoda Fabia, i Audi A1 heter den TFSI... Knappast troligt att Volkwagen Group tillverkar två motorer med exakt samma prestanda för placering i dessa två bilar. Men besvisa gärna motsatsen.

  11. #71

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Efter ytterligare lite sökning på Google (vwvortex) så är TSI VW's "namn" på motorn, medan Audi benämner den TFSI.
    Precis som Audi (i vissa fall) benämner samma fyrhjulsdrift (Haldex) som VW's 4Motion med quattro...

  12. #72

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Mmm det är ju det jag försökt förklarat och även gjort jämförelsen med varumärken som quattro och 4Motion... bra att vi är överens. Finns fler exempel: DSG och S-tronic. Olika varumärken men samma teknik/komponenter i bilar som delar teknikplattform.
    Senast redigerad av Marcus den 2014-02-04 klockan 11:09.

  13. #73
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Så eniga vi är – det är väl fint !

    Inte helt enkelt för den oinvigde vill jag påstå men väsentligt i min värld.

    Motorkoder avseende senaste versionerna av EA888 populärnamn TSI 2,0 i VW Golf:

    Golf 6 GTI - CCZ även senare Scirocco (ej ED35/R som har EA113)
    Golf 7 GTI - CHH
    Golf 7 R --- CJX

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #74
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av NOlsson Visa inlägg
    Efter ytterligare lite sökning på Google (vwvortex) så är TSI VW's "namn" på motorn, medan Audi benämner den TFSI.
    Precis som Audi (i vissa fall) benämner samma fyrhjulsdrift (Haldex) som VW's 4Motion med quattro...
    och för att komplicera det ytterligare så var FSI ursprungligen förkortning för "Fuel Stratified Injection" där man syftade på dels direktinsprutning av bensin som var något alldeles speciellt, samt insprutningsmetoden som finfördelade bränslet på ett så bra sätt att man kunde gå upp i kompression för att öka bottenvrid och minska förbrukning genom lägre självantändningsbenägenhet .

    TSI vill jag minnas var VAG's första motorer med kompressor + turbo som sedan dog ut pga komplexitet/kost och bara blev turbo .. har jag för mig iaf.

    Sedan har det blivit ännu rörigare
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  15. #75

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Då kanske vi ska sammanfatta det med att TSI och TFSI är varumärken från Volkswagen Group där TSI används av Skoda, VW, Seat och TFSI används av Audi. Dessa varumärken används för modeller med direktinsprutade och överladdade Otto-motorer.

    De olika TSI/TFSI-motorerna är utrustade med varierande egenskaper som valvelift system på avgassidan, COD, avgasturbo alternativt mekanisk överladdning etc bereonde på modell, teknikplattform/motorplacering. TSI/TFSI-motorer finns i utföranden med 3, 4, 5, 6 och 8 cylindrar.

  16. #76

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Rixpucko
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Det är en TFSi, oavsett vad VW-handlarna eller vad det står på motorkåpan!

    Den är alltså samma motor som Edition30, Edition35, Golf R, Leon Cupra & S3!
    Ingen dålig motorn, men vi trodde oxå det var minst den nya mk7 motorn oxå, men blev besvikna när vi såg att dom använde den gamla TFSi motorn (även Audi A1 Quattro).

    Men det går att trimma den riktigt bra, det är ju ingen hemlighet!

    Svårt att avgöra hur stor IC man kan få Ditt men att använda Golf R eller S3 IC tror vi inte är möjligt tyvärr!


    På eran bil ni har inne. Hör ni något knackande innefrån kupén när den står på tomgång som försvinner vid 1200-1500varv
    Det låter väldigt högt och går inte att missa.

  17. #77
    FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av rixpucko Visa inlägg
    På eran bil ni har inne. Hör ni något knackande innefrån kupén när den står på tomgång som försvinner vid 1200-1500varv
    Det låter väldigt högt och går inte att missa.
    Låter som ett löst tändstift?

  18. #78

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Rixpucko
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av FiNCH Visa inlägg
    Låter som ett löst tändstift?

    Hmm om det vore löst? Borde inte bilen gå taskigt isåfall? Den går som den skall, bara det att man stör sig på oljudet.

  19. #79

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Ur trimsynpunkt är 2,0 Tsin bättre på allt, man får ut mer effekt i Tsin än Tfsin om båda kör k04 turbo,
    2,0 Tsin klarar med lätthet effekter upp emot 400 hk det gör inte Tfsin (måste byta pump Autotech,Apr mfl)
    Tsin har bättre insug,bättre komp,kolvar och stakar som klarar en bra bit över 400 hk (maj 2011 fick
    Tsin ännu kraftigare stakar) det ända lilla problem för den trimtokige är att det sitter en k03 turbo
    eller något liknande på de nyare bilarna, men det går ju att råda bot med att trycka in en k04 i tsin
    då har man en bil som är klart snabbare än edt 35, R med samma setup.. ursäkta OT
    Senast redigerad av anri52 den 2014-02-04 klockan 18:36.

  20. #80
    robban
    Gäst
    Hej Jimmy ! Har ni egen (effekt)mätutrustning, eller var mäter ni effekten ? mvh robban

Liknande ämnen

  1. Polo R WRC
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 22:15
  2. WRC Polo som Taxi
    Av Peter-C i forum Bilder och Videos
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-01-19, 18:51
  3. Polo R WRC frågor om stereoanläggning.
    Av modda i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-01-18, 18:40
  4. Polo R WRC - vinterhjul?
    Av AXL72 i forum VW-forum
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2013-12-21, 21:02
  5. Polo R WRC
    Av Nogge i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-19, 16:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin