Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    tompaah
    Gäst

    Passat -92 AAZ dålig värme

    Har två bekymmer med min Passat 1992 / 1.9 TD / 35i / 34.000 mil / AAZ-motorn.

    Det första är att temperaturen på motorn verkar inte nå upp till arbetstemp enligt mätaren.
    Hittils har jag bytt termostat två gånger, testkokat dem och problemet kvarstår - tempnålen tar lång tid på sig att gå över 70 och når sällan över 85 alls. Alla slangar är burpade och luftade enligt konstens alla regler och det är så pass hett att det ångar rikligt från expansionskärlet vid gång.
    Idag bytte jag givare, tänkte om det var fel på den men beställde givetvis fel givare (fanns två att välja på...) från Skruvat så nu rör den sig över huvud taget inte..
    Vad hade ni gjort näst?

    Det andra är att det är kass värme i kupén.
    Har dåligt med tid själv så bilen var inne på en mekonomen-verkstad, de hävdade att det var återcirculeringsklaffen som hängt sig och bilen bara tog luft ifrån kupén och därför blev det inte varmt (??). De tog 2000kr betalt för detta och det är fortfarande vad man med god vilja kan kalla ljummen luft på maxvärmen.
    Inget partytrick så här mitt i vintern.
    Står i valet nu att riva hela instrumentbrädan och börja rota där nere men ärligt talat hur mycket pallar man lägga ner på en gammal skorv? Finns det nåt annat här jag kan ha missat?

  2. #2
    polomannen
    Gäst
    Dålig värmepaket kan orsaka dina fel.
    Testa spola igenom paketet först och se om du får ut nåt gega eller skit som har legat där.

  3. #3
    tompaah
    Gäst
    Tack för tipset. Båda problemen har löst sig nu.

    Den "låga tempen" på motorn försvann när jag bytte till rätt givare. Nu ligger den strax under 110 vilket jag vill minnas att den gjorde innan allt strul började.

    Kupévärmen är också igång på allvar nu, fick ett nu jävlar-ögonblick och rev ut allt plast från bilen. Kunde konstatera att de tyska ingenjörerna inte varit så smarta en gång i tiden. Spjället som reglerar om fläktluften ska passera värmeelementet eller ej är av plåt med rejält stora runda hål i. Hålen har förmodligen varit täckta med ett tunt lager skumgummiliknande material, men skumgummi är verkligen inget evighetsmaterial, hur fan tänkte de där..
    Det förklarar varför det ur utblåsen ramlat ur runda skumgummiflikar sista halvåret... Så all luft gick lättaste vägen vilket var genom hålen och helt förbi elementet. Täppte till hålen med gaffatejp så var problemet löst..! Tjolavipp.

Liknande ämnen

  1. Dålig värme
    Av Caddy1988 i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 05:36
  2. dålig värme i passat-03
    Av Davidsson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 11:18
  3. Dålig värme i kupe Passat tdi -00
    Av golfgtd i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 19:42
  4. Slö och törstig Passat 1.9 TD -92 (AAZ)
    Av Bmsone i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 15:27
  5. Dålig värme i Golf V
    Av kotten i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 18:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin