Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    skrotnisse
    Gäst

    Startproblem? Caddy tdi -00

    Tjena!

    Har verkligen kollat runt men inte hittat just det här problemet. Senaste månaden har det hänt ca 5 ggr när jag startar på morgonen. Den glöder som vanligt och startar, MEN man hör/känner att den är bara lite seg i starten. Som att det är dåligt med kräm i batteriet. När jag sen kollar klockan så är den nollställd. Eftersom problemet inte märks förrän just i startögonblicket och jag ofta är stressad så har jag inte sett om klockan är nollställd redan när jag vrider på tändningen. Har läst om div relän (109) och styrbox mm, men ingen har angett just dessa ``symptom´´ Någon som känner igen det här?

    Bilen är min bruksbil och används när jag utan andra alternativ tar mig till jobbet 04:15 på morgnarna. Så även fast den startar nu så är jag mån om att ge mig på problemet innan det blir värre. Tacksam för alla tips jag kan få

  2. #2
    skrotnisse
    Gäst
    Nu startade jag efter att bilen stått ett par dar. Klockan funkar när jag slår på tändningen o glöder. Det är först efter start den är nollad. Slog av o startade igen. Allt funkar som vanligt??? Verkar bara va när den stått mer än några timmar alltså??? Ska prova med ett annat batteri, men är fortfarande tacksam för tips.

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Jag har ett liknande problem.

    Efter färd och motorn skall stängas av, när nyckeln vrids till 0 så händer följande samtidigt:

    Klockan och tripmätare nollställs.
    Varvräknarnålen surrar/skakar 2-3 sek
    Centrallåset låser alla dörrar

    Samma sak varje gång.

    Det har även hänt en gång att larmet aktiverats samtidigt som den sista punkten.

    Jag bytte då startkontakten, varpå problemet försvann i ett par veckor men kom tillbaka igår.

    Jag tror att det är dåligt med ström/jord någonstans, men batteri är nytt och generator laddar.

    Golf mk4 -99 1.4 16v

    (Menade inte att kapa tråden utan bara jämföra problemen)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  4. #4
    skrotnisse
    Gäst
    Ingen fara. Kapa på du Jordkablar ska kollas. Kan ju faktiskt va jävligt risiga ibland då dom ofta sitter rätt oskyddat.. Jag har inte gjort några större felsökningar då jag använder bilen varje dag och samtidigt renoverar en annan. Därför jag chansade på att nån känner igen problemen.

  5. #5
    polomannen
    Gäst
    dålig jord helt enkelt.

  6. #6
    skrotnisse
    Gäst
    Känner mig lite mobbad då jag står för de flesta inläggen i den här tråden men taskig jord var det hursomhelst. Fixat o funkar fint (tillsvidare) Lycka till J.L o tack polomannen.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Vilken jord?
    Motor/kaross?

    Jag har gjort rent min, men funderar på om det kan vara en jordpunkt i kupén som behöver ses över.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  8. #8
    skrotnisse
    Gäst
    Jag skäms nästan lite för o säga det men jag började vid batteriet och där var det. Har gamla hederliga kabelskor där kabeln sitter fastklämd mellan två M6: or (typ). De hade gängat upp lite så kabeln var lös. Enkelt fixat alltså. Låter som du redan felsökt en del så du har väl redan varit där. Sorry om jag inte kunde vara till nån hjälp. Har du kollat internationella forum. Hittar ofta hjälp i England för min Land Rover. Kanske Tyskarna har nån koll på det här. Lycka till!

Liknande ämnen

  1. Startproblem PASSAT TDI 170 -08a
    Av fezz i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 23:47
  2. Startproblem golf mk4 tdi?
    Av trojlee i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 20:39
  3. Caddy -99 TDI startproblem.
    Av Gurkansvensson i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-06, 21:17
  4. Vw Caddy -00 Växellådeproblem
    Av bollkontroll i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 13:10
  5. Motorfenomen Caddy -00
    Av Evolver i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin