Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1
    Smurfelina
    Gäst

    Passat CC -08 Kamremsbyte

    Hej!
    Mitt första inlägg här och jag är inte bilkunnig
    Jag är väldigt nära att köpa en Passat CC och undrar lite över de här med kamremsbyte.
    Försäljaren sa att den ska bytas när bilen rullat 18000. Stämmer detta?
    Vad ligger ett sånt byte på?
    Finns där några kända problem med denna modellen?
    Ha en fortsatt trevlig kväll!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Vilken motor gäller det?

  3. #3
    Smurfelina
    Gäst
    Tsi, 200Hk

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Yepp, 18000 mil till kamremsbyte på denna motor.



    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  5. #5
    Smurfelina
    Gäst
    Toppen :-)
    tack för ditt svar. Du har inte koll på vad ett sånt byte kostar?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Kamremsbyte kostar ca. 7-10000:- beroende på verkstad och vart i landet den ligger.

    Kolla noga efter lackblåsor över hela bilen, det enskilt största problemet nyare Passater dras med. Kolla även att den är servad inom maxintervallen på 3000 mil eller två år.

  7. #7
    Smurfelina
    Gäst
    Toppen! Tack så mycket. Några lackblåsor är där inte Ska gå igenom serviceboken

  8. #8
    OEM-eftermontering
    Gäst
    Automat eller man?

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Har inte varit med om alltför många "blåsor" på CC, dock har det varit en del problem med läckande dörrtätningar på dom lite äldre modellerna (08-09).

    Precis som nämnt så beror priset på kamremsbytet på vart i landet man befinner sig (och om man vill hålla sig till VW).
    Där jag jobbade tidigare (Gotland) så kostade det runt 7000:-, i Gävle däremot kostade samma jobb nästan 15.000:-...

    Passat CC är en snygg bil! :-)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av NOlsson Visa inlägg
    Har inte varit med om alltför många "blåsor" på CC, dock har det varit en del problem med läckande dörrtätningar på dom lite äldre modellerna (08-09).

    Precis som nämnt så beror priset på kamremsbytet på vart i landet man befinner sig (och om man vill hålla sig till VW).
    Där jag jobbade tidigare (Gotland) så kostade det runt 7000:-, i Gävle däremot kostade samma jobb nästan 15.000:-...

    Passat CC är en snygg bil! :-)
    CC drabbas tyvärr också av blåsor...

    15000:- för ett kamremsbyte låter lite väl mycket, är du säker på att det inte inkluderade service?

    När man jämför pris på kamremsbyte skall man vara noga med att få pris på allt som bör göras, dvs. rem, spännrulle, vattenpump, spårkilrem och remspänningsdämpare dito. Många allverkstäder är fula och endast lämnar pris på rem och spännare för att när bilen väl är inne på verkstaden ringa kunden och rekommendera byte av vattenpump, spårkilrem etc. Då är det liksom inga problem att lämna ett lågt pris. Merparten av kostnaden är oftast material.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Okej! Det var något nytt för mig, satt på garantin ett tag och hade då aldrig att göra med blåsor på just CC! Sen är det ju också säkert en tillfällighet bara, tvivlar inte på att CC:n är problemfri då vanliga Passaten dras med dessa problem under den tillverkningsperioden.
    Dock så borde det väl finnas Goodwill på CC:n? Det gör åtminstone det på Passaten :-)

    Japp, enbart kamremsbyte, blev själv förvånad då det nästan var dubbelt så mycket som vi tog... Har för mig att min kusin lämnade in sin DKW i Gävle också, var hiskeligt dyrt minns jag...

    Precis som nämnt ovan, så ska man vara noga med att kolla vad som ingår i jobbet.
    Vet av egen erfarenhet att många ger pris på "byte av kamrem", ordagrant. Sen ringer dom kunden och säger att "blablabla" är sönder och behöver bytas. Vad gör kunden då? Ja, inte ber man dom plocka ihop allt igen när något är trasigt iaf...

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Aldrig heller hört om galvblåsor på CC. Fast vore ju ifs konstigt om inte de också drabbas när typ 9/10 vanliga passater av generation B6/B7 drabbas... Kollade på svägerskans 6 månader gamla r-line idag och hittade på bakluckan och insidan (!) av dörrarna... Även min Superb har fått på bakluckan. Tradigt, man börjar ju fundera på om ska fortsätta köra VAG produkter Rost är fan det värsta jag vet.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Det är helt värdelöst att nya bilar ska behöva rosta... Dock är det inget "unikum" med just VW, Mercedes rostar dom med, tyvärr.
    Men det konstiga är att bara vissa modeller drabbas?

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Jag träffade en herre (som hänger här) igår som fått sin CC omlackad, enl honom är cc tyvärr också utsatt

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Mja alla verkar inte ha problem. På jobbet bytte de från Audi/VW till Volvo som tjänstebilar för två år sedan och tydligen så har verkstadstiden gått ned med 23 procent. De jag kollat på har än så länge klarat sig från rost eller galvblåsor i alla fall. Men så sjukt tråkiga bilar å andra sidan Men det är fan frågan om inte Superben ersätts med en V70 eller någon annan asiat...

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    V70 - när man har gett upp livet...

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    V70 - när man har gett upp livet...
    Mja ungefär så jag känner Men fan pallar inte allt jävla strul med bruksbilarna hela tiden. 2-3 år gamla bilar ska bara funka och definitivt inte börja rosta...

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ja, håller givetvis fullständigt med om det

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Det går väl säkert 30 Passat Varianter på en CC, så naturligtvis inbillar man sig att det är vanligare förekommande på "vanliga" Passater. Min erfarenhet är dock att så verkar tyvärr inte vara fallet...

    Så kallad "goodwill" på galvblåsor är något som Volkswagen blivit mer restriktiva med på senare tid. Hur som helst så förutsätts det som regel att bilen är fullservad på märkesverkstad, sen är det upp till varje enskild verkstad. Man bör i första hand vända sig till den verkstaden som skött service.

    Håller med om att V70 inte är någon speciellt roligt bil, det är dock definitivt inte Passat heller. Man åker iaf bekvämt i en V70, för merkostnaden.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Misstänkte att det argumentet skulle komma och naturligtvis är Passat inte någon sportbil som Porsche 911 på något sätt. Den är dessutom mycket vanlig, till och med Sveriges näst mest sålda bil. När jag köpte min R-Line så stack den dock ut i trafiken i det utförandet, men mycket har förändrats sedan dess. Det som fäller avgörandet för min del är ändå körupplevelsen. Att behöva åka (det tar emot att skriva köra i samma mening som ordet V70) V70 varje dag känns lite som ett straff, så bedövande tråkig är den att ratta. Passaten är förvånansvärt smidig och rolig att köra, och i det avseendet väldigt svårslagen i sin pris- och storleksklass. Kombinationen körglädje, körställning, känsla, utrustning parat med rimliga ägarkostnader ger ett mycket trevligt bilägande. Ungefär som receptet för Golf GTI med andra ord.

Liknande ämnen

  1. Köpråd Passat CC 3,6
    Av Thorssa i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 20:56
  2. Garageportsfjärr Passat CC
    Av BALAN i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 23:11
  3. Lampa i Helljus Passat CC
    Av BALAN i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 20:07
  4. Passat CC Eco Concept
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 16:10
  5. Någon provkört Passat CC ?
    Av Fredrix i forum VW-forum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin