Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198

    Köpa ny bil, hjälp?

    Ja, den eviga frågan... Bensin eller diesel, manuell eller automat, framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift... Ja, ni vet :-)

    Nu är det så att jag och frugan ska köpa en ny bil, eftersom vi varken är gjord av pengar eller har vunnit på lotto, så är budgeten begränsad (tyvärr).
    Efter att ha kört automatbilar på jobbet har jag verkligen fått upp ögonen för bilar med detta handikapp-utförande, det är ju sååååå smidigt :-) Så en automat är ett krav från både mig och chefen!
    Självklart är det smidigt med driv på alla fyra, speciellt när man åker på våra dåliga oplogade vägar. Men då stöter man genast på ett problem, ska man ha fyrhjulsdrift så finns bara (?) manuell, om man nu inte går upp på ~350K (grundpris)...
    Diesel är ju även det trevligt, gillar gången, dock inte ett krav.
    Storleken på bilen, Golf upp till Octavia Combi (har kollat på en RS).
    Pris, 200-300, kanske lite mer då vi har skaplig rabatt på VAG-bilar :-)

    Tips?
    Mvh

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Eftersom du skriver att du har bra rabatt på nya VW så bör följande bil vara det bästa valet för dig med tanke på dina önskemål: VW Passat Variant GT 2,0 TDI 177 DSG 4Motion: grundpris 322 900 kr

    Mer prisvärd bil är mycket svårt att finna, anser jag.

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Efter att ha läst dina önskemål kan nog Passat alternativet ovan vara värt att överväga. Du får ju den önskade kombinationen i en helt ny rymlig bil .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Dumt av mig, borde kanske också skrivit att jag är lite nördig av mig :-) Med andra ord så vill jag inte köpa en "gammal" modell (Passat och A4) nu när nya strax kommer ;-)
    Tacksam för svar ändå, bortser man från det jag nyss skrev så är Passaten otroligt prisvärd!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    VW Tiguan 2,0 TSI 180 4Motion DSG grundpris 315 500 kr ? Inte alls lika prisvärd som Passaten, men kommer troligen hänga med några år till. Skoda Yeti 2,0 TDI 140 4x4 DSG grundpris 275 500 kr. Klurig och cool bil, anser jag. Nytt uppdaterat utförande. Ja och så har du ju då VW Golf Variant 1,4 TSI 140 DSG och Skoda Octavia RS Combi 2,0 TSI 220/2,0 TDI 184 DSG. Den senare (RS TDI DSG) kan du nog relativt lätt få i vettigt utförande strax över 300 000 kr listpris.

    Vad var frågan egentligen?

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Hehe, precis, vad var frågan :-) Finns väl ingen tydlig fråga, min önskan genom att skriva här var att få lite input/åsikter :-)
    Tiguan är inget för mig, tycker inte man åker bra i den. Yetin är enormt prisvärd, synd att den är så jäkla ful (enligt chefen). Man åker dock som en kung i den :-)
    Golf SC har vi varit inne på, då är det ju tyvärr det här med antingen/eller... Väljer du automat så finns inte 4Motion och vice versa...
    Octavian får man, precis som du säger, för runt 300 med mycket utrustning. Det tråkiga med Skoda är att så fort garantin har gått ut, då får du stå för allt själv, Goodwill finns i princip inte :-/ Sen vet jag dock inte hur mycket det egentligen gör, men ändå :-)

    Hur tycker ni som åker en ny framhjulsdriven bil att den går i snömodd osv?
    Provade Octavia RS:en och blev mäkta imponerad på den korta bit jag körde i snön!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nej Tiguan är inget för mig heller, har aldrig fattat poängen med SUV. Yeti skulle jag dock kunna tänka mig eftersom den är smart på sätt som inte andra fjant-SUV är. T ex är innerutrymmen bak grymt stuvbart, hela bilen utstrålar robusthet och praktiska finesser. Smart paketering. Skoda är dock otänkbart för min fru, vilket är himla synd. Hur ska man få kvinnorna att förstå?

    Om jag tvingas välja mellan DSG och fyrhjulsdrift så väljer jag DSG. Det ger störst nytta/mervärde för mig sett till hela året och användningsområdet.

    Nästa gång jag byter familjebilen så ska jag ha en bil med DSG och fyrhjulsdrift. Har inte upplevt några problem med att köra framhjulsdrivet i varken snömodd, drivsnö eller is. För några år sedan tog vi oss genom mil av Ölandsfåk, icke att leka med och Passaten tuggade på utan problem. Då har det däremot varit problem med frigångshöjden, dvs bilen är för låg för svenska skitvägar när det snöar som mest och plogas sämst. Har också upplevt problem med fäste vid fullgas, kurvor i samband med väta/underkylt. 350 Nm på framhjulen med sådana förutsättningar är väl inte helt schysst. Av bland annat den anledningen vill jag ha fyrhjulsdrift nästa gång.

    Att eventuellt goodwill skulle skilja mellan VW och Skoda har jag svårt att förstå, har du det dokumenterat? Kan ju lika gärna vara otur med en tråkig återförsäljare. Kan drabba alla varumärken. Octavia RS är grymt fin, kan bli riktigt elegant. Synd att inte Golf Variant finns med större motor än 1,4 TSI 140 eller 2,0 TDI 150...

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Håller helt och hållet med om Yetin, man sitter dessutom utmärkt i den! Kan säkert bli riktigt från med lite sjyssta hjul samt höjning (?)...
    Skoda har varit otänkbart, bortsett från Yeti, även för mig. Ända tills Octavia 3:an kom.
    Den känns precis lika robust byggd som Golfen, inte alls lika "snikig" som dom äldre Skodorna :-)
    Väljer man RS:en så är den utrustad med multi-link bakaxeln, vilket även den borde påverka komforten positivt (gäller dock bara RS).

    Jag misstänker att det med största sannolikhet går utmärkt, precis som du säger, jag har ju t.ex. själv haft en del framhjulsdrivna bilar och kört med på vintern. Förvisso var dessa äldre, så det går ju inte att jämföra, men det gick ju! :-)
    Jag tror att dom flesta nya framhjulsdrivna bilarna har så många hjälpsystem, så dom tuggar på ganska bra i dåligt före?!
    Samtidigt så är det ju såklart aldrig fel med drivning på alla fyra, speciellt om man har en lite effekt-starkare motor :-)
    Dock så lär jag flika in med, att RS:en gick riktigt bra, utan sladd och kast när man körde på normal/eco-lägena (dock så gick den ju även betydligt sämre då gasen stryptes konstant).

    Att det inte finns Goodwill (bortsett från om ÅF själv väljer att ge kunden det) på Skoda efter garantitiden vet jag då jag sitter med garantin på dessa bilar :-)
    Dock är ju fördelen idag, att man kan köpa förlängd garanti, vilket är ett stort plus :-)

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ja men ni verkar ju redan vara inne på en viss linje så då är det väl bara att börja provköra för att se vilken "Golf" ni gillar mest

    - VW Golf Variant GT 1,4 TSI 140 DSG7 237 500 kr. Känns mer prisvärd än GT 2,0 TDI 150 som kostar 273 000 kr. För prisskillnaden hade jag utrustat 1,4 TSI 140 riktigt behagligt
    - Skoda Octavia Combi RS 2,0 TDI 184 DSG6 285 600 kr. Mer pengar, men den har också mycket utrustning och behöver inte "kryddas" så mycket för att bli anständig i utrustningsväg. Något större än Golf som jag upplever det. Elegant i rätt utförande.
    - Seat Leon ST 2,0 TDI 184 DSG6 FR 254 400 kr. Outsidern som blir fullutrustad för cirka 300 000 kr eller som är rätt anständig redan i grundutförande...

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Skoda Octavia TSI 180 med DSG och 4x4?
    Får du multi-link också. Finns i prisvärt Tre Kronor utförande också.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Jag är tyvärr inget större fan av 1,4 TSI (även fast dom nya har rem), sen så finns den bara med DSG7:an, vilket kanske inte är den bästa lådan :-/
    Väljer man 2,0 TDI så är det DSG6 (=bättre) :-) Dock så ligger ju den lite väl högt i pris, samtidigt så verkar det ju inte finnas någon bil för mindre än 300K idag (om man bortser från snik-utrustade tyskar och japsare)...

    Octavian är som du säger, riktigt fin. Det enda man kan gnälla på där är just framhjulsdriften i kombination med den "höga" effekten, som vi pratade om tidigare :-)

    Seaten har faktiskt fångat mina ögon! Snygg design och extremt prisvärd, dessutom byggd på MQB:n.
    Dock så är Seat, för mig, lite likadant som Skoda var för ett antal år sedan. Tvivelaktig kvalité (?)...
    Är det någon som kollat närmare på den?

    Jag/vi var faktiskt och provkörde en Octavia Combi TSI 180 med DSG och fyrhjulskraffs.
    Jättefin bil (som sagt), men det fanns ett gäng saker jag störde mig på...
    När man gasade på så hade motorn ett visslande ljud, konstant. Lät som en gammal 740 Turbo med en "häftig", öppen dumpventil (?!). Detta förvärrades när man lade i sportläget på lådan, båda jag och frugan tyckte att detta var ett förfärligt ljud.
    Spelade dum när vi kom tillbaka till säljaren (var inte på jobbet) och påpekade hur bilen betedde sig. Fick detta till svar:
    -Men hallå, hur ofta använder du sportläget då?

    Skojar du med mig... Så får man inte säga till en ev. kund :-)
    Dessutom så tyckte vi att lådan (DSG7?) "slog" i växlarna, vilket jag inte har upplevt när jag kört Passat med samma låda..?

    Mycket negativt nu känns det som... :-)

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Som sagt, Passaten har det du vill ha och växlar mjukt och fint, prisvärd - dessutom upplever i alla fall jag Passaten som en trevligare bil att sitta i än Octavia (nya)... Att den är gammal, javisst. Men fortfarande riktigt bra.

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    TSI 180 är en 1.8 liters motor och den har DSG6. Har kört ett antal sådana och ingen har låtit som du beskriver. Mycket trevlig kombo enligt mig och mysko den inte finns till Golfen. Prova ett annat ex.


    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Som sagt, Passaten har det du vill ha och växlar mjukt och fint, prisvärd - dessutom upplever i alla fall jag Passaten som en trevligare bil att sitta i än Octavia (nya)... Att den är gammal, javisst. Men fortfarande riktigt bra.
    Men du får leva med galvblåsor efter ett år...
    Ja jag vet att du är en av få som verkar ha klarat sig, eller så har du inte hittat dem än

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    TSI 180 är en 1.8 liters motor och den har DSG6. Har kört ett antal sådana och ingen har låtit som du beskriver. Mycket trevlig kombo enligt mig och mysko den inte finns till Golfen. Prova ett annat ex.


    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
    Octavia, Leon och A3 har 1,8 - ej VW. Enligt Skoda är det en DSG7 till 1,8 TSI 180.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Men du får leva med galvblåsor efter ett år...
    Ja jag vet att du är en av få som verkar ha klarat sig, eller så har du inte hittat dem än

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
    Låter som en mycket grov generalisering. Det är Sveriges näst mest sålda bil så vore det så illa som skriver så hade vi nog hört om detta i annan omfattning.

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Galvblåsor och Passat har jag skrivit om innan, så det behöver vi inte diskutera i denna tråd.
    Är det inte så att 4x4 har DSG6 och FWD har DSG7? Vill minnas att det var så.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Galvblåsor och Passat har jag skrivit om innan, så det behöver vi inte diskutera i denna tråd.
    Är det inte så att 4x4 har DSG6 och FWD har DSG7? Vill minnas att det var så.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
    Så kanske det är, jag inte kört den kombinationen. Enligt Skoda är det DSG7 även för 4x4 men det kan ju stå fel i specifikationen.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Audi i Tyskland anger att A3 1,8 TFSI 180 quattro S-tronic har motsvarande DSG6... Det borde ju vara samma specifikation på Octavia.

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Så kanske det är, jag inte kört den kombinationen. Enligt Skoda är det DSG7 även för 4x4 men det kan ju stå fel i specifikationen.
    Mja verkar ju skumt det också. Va helt övertygad om att kollegans kärra hade DSG6. Aldrig tänkt på att det skulle vara samma soppiga låda som jag har i Superben. Kan det va så att det är den nya "våta" dsg7 lådan som sitter i?

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Det ska vara DSG7 på årets modell, enligt ETKA:n åtminstone :-)
    Galvblåsor drabbar väl inte den "nya" Passaten? Har själv bara varit med om den äldre som rostat (finns en hel del Goodwill).

    TDI 150:n, hur går den jämfört med t.ex. TDI 177? Märkbar skillnad?
    Du får ju en trevligt utrustad 150 TDI DSG Golf SC för ungefär samma pengar som en Octavia RS...

    Edit: Nu blir jag lite fundersam ang. DSG:n på 180-hästarn...

Liknande ämnen

  1. Vilket motoralternativ? Köpa ny bil.
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-12-18, 21:53
  2. Ny bil
    Av gustav82 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-12-06, 23:06
  3. Ny bil i familjen
    Av Mikegti i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-14, 09:50
  4. Köpa ny bil. Golf v6
    Av Micke_GTi i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 02:07
  5. ny bil. mki
    Av zchnygg i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 03:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin