Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Fierze
    Gäst

    Köpråd Polo diesel (Letar bränslesnål bil)

    Hej, är ny på forumet. Hoppas detta hamnat i rätt del av forumet.

    Min flickvän gillar VW och är på jakt efter en extremt bränslesnål bil till sig själv. Budgeten är väl kring 100-110k. Den behöver inte vara stor eller kraftfull men gärna rätt fräsch och med lågt antal mil på nacken, en begagnad Polo Bluemotion diesel känns rent spontant som att det borde vara ett lämpligt alternativ (senaste Polomodellen från 2010- är tveklöst snyggast enligt både henne och mig).

    Vad tror ni om denna bil? http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/polo/5v7zx6rg/

    Verkar den prisvärd utifrån den info som ni ser i annonsen eller känns den dyr? Tror ni det finns ÄNNU bättre VW- eller Polomodeller när det gäller driftskostnad/bränsleåtgång? Jag själv är tyvärr dålig på detta område så tar gärna emot alla tankar och synpunkter från er som är kunniga.
    Senast redigerad av Fierze den 2013-12-03 klockan 16:29.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Fierze Visa inlägg
    • Snygg
    • Bränslesnål
    • Säker
    • Relativt bra lastförmåga och plats för att vara en småbil


    Pris är alltid svårt att uppskatta, men det är bara att söka alternativ och jämföra.


    Hej och välkommen hit också!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    Fierze
    Gäst
    Tack för svaret. Har ett par frågor till dock, då annonsen verkar lite märklig:

    Det står att det är en 1,6 TDI BlueMotion. Existerar det ens en *Polo* med 1,6l Bluemotion-teknologi eller står det fel i annonsen? Den enda Polo med Bluemotion jag sett är en 1,2 med 75 hk, se länk nedan för VW's sammanställning av Bluemotion-bilar:

    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...57155469,d.bGQ

    Dessutom finns ingen Bluemotion-logga framme i grillen, jag trodde det var standard på den modellen?
    Tänkte såklart ringa och fråga men synpunkter mottages tacksamt då jag inte vill lita blint på bilförsäljaren...

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det där är en modell som inte har sålts i Sverige, det är en direktimport. 1,6 TDI i Sverige har 90 alternativt 105 hk. Bluemotion-modellen är mycket sällsynt i Sverige och den har som du skriver en 1,2 liters motor med 75 hk - mycket vanlig i exempelvis Danmark.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Fierze Visa inlägg
    Hej, är ny på forumet. Hoppas detta hamnat i rätt del av forumet.

    Min flickvän gillar VW och är på jakt efter en extremt bränslesnål bil till sig själv. Budgeten är väl kring 100-110k. Den behöver inte vara stor eller kraftfull men gärna rätt fräsch och med lågt antal mil på nacken, en begagnad Polo Bluemotion diesel känns rent spontant som att det borde vara ett lämpligt alternativ (senaste Polomodellen från 2010- är tveklöst snyggast enligt både henne och mig).

    Vad tror ni om denna bil? http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/polo/5v7zx6rg/

    Verkar den prisvärd utifrån den info som ni ser i annonsen eller känns den dyr? Tror ni det finns ÄNNU bättre VW- eller Polomodeller när det gäller driftskostnad/bränsleåtgång? Jag själv är tyvärr dålig på detta område så tar gärna emot alla tankar och synpunkter från er som är kunniga.
    Jag tror inte att en Golf 1,6 TDI 105 går särskilt mycket törstigare i praktiken. Men mycket beror ju på användningsområde. Landsväg lär vara gynsamt för en Golf. I praktiken lär skillnaden vara liten mellan en mindre bil som Polo och en något större som Golf.

  5. #5
    Fierze
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det där är en modell som inte har sålts i Sverige, det är en direktimport. 1,6 TDI i Sverige har 90 alternativt 105 hk. Bluemotion-modellen är mycket sällsynt i Sverige och den har som du skriver en 1,2 liters motor med 75 hk - mycket vanlig i exempelvis Danmark.
    Tack för hjälpen! Brukar det finnas någon nackdel med att köpa direktimporterade bilar som den i annonsen, eller är det ingen direkt skillnad mot en svensksåld?
    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag tror inte att en Golf 1,6 TDI 105 går särskilt mycket törstigare i praktiken. Men mycket beror ju på användningsområde. Landsväg lär vara gynsamt för en Golf. I praktiken lär skillnaden vara liten mellan en mindre bil som Polo och en något större som Golf.

    Min flickvän kommer att köra kanske 10 mil om dagen med bilen, mestadels på landsväg/motorväg.
    Tror ni alltså det finns andra modeller än bluemotion-Polon som är lika billiga i drift vid såna förhållanden? Kan tänka mig att en likvärdig golf dock är dyrare i inköp, det är som sagt pris+driftkostnaden som har högsta prioritet här framför t.ex. komfort och utseende.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nää det är väl inte någon självklar nackdel med direktimport. Men förmodligen kommer bilen att vara billigare inköp men också billigare den dagen du ska sälja den vidare. Det kan också skilja i utrustning, exempelvis sådan utrustning som är standard på en nordisk marknad som Sverige. Jag tänker på eluppvärmda säten, backspeglar, spolarmunnstycken m.m. Men även bilar sålda i Tyskland kan ha sådan utrustning, men då ofta som extrautrustning, dock inte alltid, ibland ingår det. Som du ser förekommer det också andra motoralternativ. När det gäller de mindre dieselmotorerna så är de känsliga för hög fart på motorväg. De funkar bra i stad och lugn fart på landsväg men stressas dom, vilket lätt blir fallet när dom har låg effekt, så ökar förbrukningen markant. Men om ni tänker bruka den mycket försiktigt så kanske det inte är något problem. Jag skulle nog säga att i praktiken förbrukar nog alla VW Groups mindre dieselmodeller ganska lika dvs snålt. Sen om det är en VW Polo, Seat Ibiza, Skoda Fabia eller lite större som VW Golf, Seat Leon, spelar nog inte så stor roll i praktiken. Kan tänka mig att Seat Ibiza TDI skulle kunna hittas ganska billigt. Skoda Fabia har starkt andrahandsvärde, ligger nog ganska lika VW Polo i pris. Går ni upp cirka 10 000 - 15 000 kr så får ni nog en VW Golf 1,6 TDI 105 från 2010 med runt 5000 mil på mätaren. Hittade en fin VW Polo som jag hade tittat närmare på: http://www.blocket.se/jonkoping/VW_P....htm?ca=18&w=3

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Har tänkt ett varv till. Bilen i Bytbil-annonsen är sannolikt en 1,2 75 hk Trendline. Motorvolymen (angiven till 1,6 hos Transportstyrelsen) kan ha blivit felregistrerad vid inregistrering i Sverige. Det ser inte ut som en Bluemotion.

  8. #8
    Fierze
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    De funkar bra i stad och lugn fart på landsväg men stressas dom, vilket lätt blir fallet när dom har låg effekt, så ökar förbrukningen markant.
    Det beror väl lite på vad man menar med att motorn "stressas", är det t.ex. vid hastigheter över 100 km/h? Min flickvän kommer visserligen köra en del på motorväg, men hon kör väldigt lugnt och mjukt så stressen på motorn kommer förhoppningsvis bli rätt låg. Tack för tipset ang Blocket-bilen, ser rätt fin ut även fast den enligt VW drar närmare 1 dl mer per mil än Bluemotion-varianten.

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Har tänkt ett varv till. Bilen i Bytbil-annonsen är sannolikt en 1,2 75 hk Trendline. Motorvolymen (angiven till 1,6 hos Transportstyrelsen) kan ha blivit felregistrerad vid inregistrering i Sverige. Det ser inte ut som en Bluemotion.
    Ok, där ser man. Hur ser du att det inte liknar en Bluemotion, är det på uppgifterna hos transportstyrelsen eller på själva bilens utseende?

    Har kollat transportstyrelsens uppgifter för bilen och jämfört med motorerna från VW's modellbroshyr. Det liknar en Bluemotion på de flesta punkter, men bränsleförbrukning, slagvolym och totalvikt motsvarar en TDI 90. Och som sagt, Bluemotionloggan saknas på grillen. Rätt förvirrande...

    Trist om det inte är en Bluemotion trots allt, undrar varför den modellen är så ovanlig i Sverige?

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    En polo med Tsi motor är inte att förakta, enligt bränsledeklarationen ligger en sådan endast 1/2 dl mer per mil jämfört med dieselversionen på landsväg 0,44 istället för 0,39, på 3000 mil blir då besparingen endast 1695:- per år till fördel för dieselversionen
    med dagsaktuella priser enligt jets hemsida

    en 12:a får man loss för ca 110.000:- på blocket

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Fierze Visa inlägg
    Det beror väl lite på vad man menar med att motorn "stressas", är det t.ex. vid hastigheter över 100 km/h? Min flickvän kommer visserligen köra en del på motorväg, men hon kör väldigt lugnt och mjukt så stressen på motorn kommer förhoppningsvis bli rätt låg. Tack för tipset ang Blocket-bilen, ser rätt fin ut även fast den enligt VW drar närmare 1 dl mer per mil än Bluemotion-varianten.



    Ok, där ser man. Hur ser du att det inte liknar en Bluemotion, är det på uppgifterna hos transportstyrelsen eller på själva bilens utseende?

    Har kollat transportstyrelsens uppgifter för bilen och jämfört med motorerna från VW's modellbroshyr. Det liknar en Bluemotion på de flesta punkter, men bränsleförbrukning, slagvolym och totalvikt motsvarar en TDI 90. Och som sagt, Bluemotionloggan saknas på grillen. Rätt förvirrande...

    Trist om det inte är en Bluemotion trots allt, undrar varför den modellen är så ovanlig i Sverige?
    Men tyvärr är det väl lite så att den skillnad i förbrukning som anges av tillverkaren inte har särskilt stor förankring i verkligheten. Jag menar, dom pekar på skillnader i gram vad gäller CO2... Om du eller jag kör bilen gör kanske större skillnad? Jag ska ju inte svära på detta men jag har ju svårt att tro att skillnaden mellan 1,2 TDI 75 och 1,6 TDI 90 kan vara avgörande för ett bilköp för folk som kör hyfsat normalt? Är det inte småkronor och ören vi pratar då? Tänk på att bilen ska säljas en dag också, kanske har då 1,6 TDI 90 eller kanske ännu hellre 1,2 TSI 90 högre andrahandsvärde!? Precis som Andreas påpekar är 1,2 TSI 90 en motor som man inte bör förakta. Stark, snål och fin körbarhet.

    Bytbil-bil ser inte ut som en Bluemotion eftersom den saknar kjolpaktet, bakrutespoilern, den speciella grillen, sänkningen och fälgarna. Finns säkert fler detaljer. Jag tror att det är en 1,2 TDI 75 Trendline. Säljs inte i Sverige.

    För att återgå till frågan om angiven förbrukning och verklig förbrukning så ska min Audi A3 2,0 TDI 140 förbruka 0,44 enligt Audi. Vilket är en ganska ordentlig lögn, i alla fall när jag kör bilen som jag tycker att jag vill köra. Den angivna förbrukningen för min Audi A3 är mycket lägre än den angivna förbrukningen för min VW Passat 2,0 TDI 170 DSG, men i praktiken tycker jag skillnaden är minimal. Vet inte riktigt vad jag försöker komma fram till... Kanske att man inte ska bry sig så mycket om vad den angivna förbrukningen säger...

    En Golf är lite mer säkerhet, lite mer komfort, lite mer utrymmen... Kanske finns i fler exemplar = större utbud... Så länge vi inte räknar ören så kan jag tycka det är ett bättre köp än en udda modell av Polo. Polo 1,2 TSI 90 tror jag på däremot, finns som sagt många att välja mellan, man kan få en relativt ny bil med få mil till bra pris.

  11. #11
    Fierze
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Men tyvärr är det väl lite så att den skillnad i förbrukning som anges av tillverkaren inte har särskilt stor förankring i verkligheten. Jag menar, dom pekar på skillnader i gram vad gäller CO2... Om du eller jag kör bilen gör kanske större skillnad? Jag ska ju inte svära på detta men jag har ju svårt att tro att skillnaden mellan 1,2 TDI 75 och 1,6 TDI 90 kan vara avgörande för ett bilköp för folk som kör hyfsat normalt? Är det inte småkronor och ören vi pratar då? Tänk på att bilen ska säljas en dag också, kanske har då 1,6 TDI 90 eller kanske ännu hellre 1,2 TSI 90 högre andrahandsvärde!? Precis som Andreas påpekar är 1,2 TSI 90 en motor som man inte bör förakta. Stark, snål och fin körbarhet.

    Bytbil-bil ser inte ut som en Bluemotion eftersom den saknar kjolpaktet, bakrutespoilern, den speciella grillen, sänkningen och fälgarna. Finns säkert fler detaljer. Jag tror att det är en 1,2 TDI 75 Trendline. Säljs inte i Sverige.

    För att återgå till frågan om angiven förbrukning och verklig förbrukning så ska min Audi A3 2,0 TDI 140 förbruka 0,44 enligt Audi. Vilket är en ganska ordentlig lögn, i alla fall när jag kör bilen som jag tycker att jag vill köra. Den angivna förbrukningen för min Audi A3 är mycket lägre än den angivna förbrukningen för min VW Passat 2,0 TDI 170 DSG, men i praktiken tycker jag skillnaden är minimal. Vet inte riktigt vad jag försöker komma fram till... Kanske att man inte ska bry sig så mycket om vad den angivna förbrukningen säger...

    En Golf är lite mer säkerhet, lite mer komfort, lite mer utrymmen... Kanske finns i fler exemplar = större utbud... Så länge vi inte räknar ören så kan jag tycka det är ett bättre köp än en udda modell av Polo. Polo 1,2 TSI 90 tror jag på däremot, finns som sagt många att välja mellan, man kan få en relativt ny bil med få mil till bra pris.
    Tack för de utförliga svaren. Du har nog rätt i att vi bör kolla på helheten och andrahandsvärdet istället för att bara jaga den sista droppen av bränslebesparing. Jag och tjejen ska titta mer på andra modeller som Polo TDI90 och även Golf TDI-varianterna. Såvida nu inte dieselbilarna tappar betydligt snabbare i pris så gissar jag att en dieselbil trots allt är det billigare valet då tjejen mest kommer köra längre turer på landsväg, närmare 3000 mil per år.

Liknande ämnen

  1. Köpråd Polo GTI
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 230
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 14:40
  2. Feltankad diesel bil
    Av sspc i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-21, 06:51
  3. Köpråd Polo 6r
    Av sgt_nelson i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 00:41
  4. Köpråd passat diesel 96 eller 98?
    Av knotan i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-07, 21:22
  5. Kolla skatt på diesel bil?
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 11:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin