Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401

    1,8 & 2,0 16 v frågor.... ?

    Hej !

    Ny här på Forumet men har hållit på med VW sedan 1984 men bara med oräkneliga olika 8 ventilare och nästan uteslutande med Passat'er.... ;o)

    Tänkte nu att det är dags att lära sig ett och annat om VW's gamla 16 V motorer....

    Som bla. satt i :

    * Golf GTI 16v.
    * Corrado 16v.
    * Passat GT 16v.

    Något som har något matnyttigt att berätta om dessa motorer eller var på nätet jag kan läsa om dem ?

    Motorkoder för 1,8'an & 2,0'an ?

    Vad skiljer mellan 1,8'an & 2,0'an ?

    Några bra firmor på nätet att få tag på eftermarknadsgrejer till dessa motorer ?





    .

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Golf mk2: 1.8 16V motorkod KR (139 hk) och från-89 1.8 16V PL (129 hk). Såldes även i staterna med en 2.0 16V, 9A tror jag.

    Corrado: 1.8 16V KR samt från-92 2,0 16V 9A (136 hk).

    Passat GT (88-93?) 2.0 16V 9A

    Golf mk3: 2.0 16V, ABF?, 150 hk.

    Sök på dessa i forumet, speciellt i det gamla forumet finns en hel del skrivet om detta.
    Senast redigerad av Dave the brave den 2007-08-20 klockan 19:08.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Passat GT/GL 94-96 fanns med ABF.

  4. #4
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg

    Sök på dessa i forumet,
    Speciellt i det gamla forumet finns en hel del skrivet om detta.
    ( Hade hoppats på lite mera kött på benen än att börja söka själv som rookie här på Forumet och i 16v världen....

    Måste så att säga få lite hjälp med starten...



    .

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Välkommen hit!

    Vad är det för sorts info du är ute efter? Om dom har katalysator eller inte? eller hur mycket varje spridare flödar?
    Man kan ju skriva en hel uppsats om varje motor men ändå missa det du är ute efter.

    Vad menar du med eftermarknadgrejer? Det finns ju inte så mycket bolt-on grejer till motorerna, det är typ extraktorgrenrör (http://www.forza.se) och powerrör (www.vwcustomspeed.com/) vi pratar om då.
    Annars är det ju dom vanliga trimmningsfirmorna som kan fixa fram grejer (http://www.ultramotors.se/ , http://www.trendab.se)

    Om du är ute efter specialgrejer typ motorkuddar eller annat skoj så kan jag starkt rekommendera DLI Teknik i Nykvarn.
    http://www.dli-teknik.se/
    Senast redigerad av Raz den 2007-08-21 klockan 15:11.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Ny här på Forumet men har hållit på med VW sedan 1984 men bara med oräkneliga olika 8 ventilare och nästan uteslutande med Passat'er.... ;o)

    Något som har något matnyttigt att berätta om dessa motorer eller var på nätet jag kan läsa om dem ?

    Vad skiljer mellan 1,8'an & 2,0'an ?
    Välkommen hit iaf!

    De 16V-motorerna är ganska slitstarka.

    Motorvolymen skiljer på vissa modeller.

    Sitter olika insug på flera motorer.
    Kan finnas olika på motorer MED SAMMA motorkod.

    Sitter mekaniskt sprut på 1,8L 16v KR utan kat.
    Mekaniskt med elektronik på 1,8L 16V PL motorn med kat.
    ABF motorn på 2,0L har helelektronisk insprutning.

    Grundmotorn är samma på dessa alla modeller.

    Effekter:

    Golf mfl
    ABF = 150hk.
    KR = 139hk.
    PL = 129hk.

    Sedan passat mfl
    Vet ej kod = 136hk.

    Mer info av kalenderbitarna kan säkert ges?!
    Senast redigerad av Lillen den 2007-08-21 klockan 14:33.

  7. #7
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    OK har nu sökt och läst en del på det "Gamla" forumet och funnit en del, men många frågor finns...

    --------------------------------
    1,8 16v. motor kod :
    * KR
    * PL

    2,0 16v. motor kod :
    * 9A
    * ACE
    * ABF

    Vad för motor är ? :
    * 6A

    -------------------------------

    Tydligen finns det även SEAT & AUDI med dessa 16 v motorer....
    I vilka modeller och vilka motorkoder och storlekar ?


    Några som det talas om är :

    Seat Ibiza/Cordoba SX 16v ( 1993 - 1999 )
    Seat Ibiza/Cordoba GTI ( 1993 - 1999 )
    Seat Ibiza/Cordoba CUPRA ( 1993 - 1999 )

    -------------------------------------------

    Det talas om att vissa block ( ex vis ABF ) är sk. Höga block
    ( 16 mm högre ) pga något längre vevstakar men det talas också en hel del om mera gynnsamma förhållanden inuti motorena i de med Höga block....
    Kan någon förklara detta närmare ?

    -----------------------------------

    Det talas också om att vissa 16 V motorer har smidd vevaxel och vissa har inte det standard...
    Kan någon reda ut vad som gäller ?

    --------------------------------------

    ABF motorerna skall tydligen ha bättre utformade ventiler samt förbränningsrum...
    Kan någon förklara skillnaderna mot de övriga ?

    ----------------------------------

    Innerdiametern på insugsrören snackas det en hel del om..
    Det verkar tydligen finnas ca 4 olika innerdiametrar ( mellan 41 mm <-> 51 mm )
    Vilka motorer har vilket insug och artikelnummer på dessa ?
    Vet någon varför VW gjort på detta viset ?

    -------------------------------------

    Det snackas också om 2 olika toppackningar...
    En i fiber och en i metall...
    Vad skiljer dem åt ?

    --------------------------------------

    Vissa motorer tycks ha pressade kamdrev på kamaxlarna och vissa har tydligen kilade...
    Vilka motorer koder har vad ?

    ----------------------------------

    Vilka grejer passar direkt mellan 1,8 & 2,0 ?

    Vilka är de vassate original kammarna ?

    Finns det sk. HD oljepumpar till denna motor typ ?

    Var hitta ställbara kammdrev till dessa motorer ?

    Var hitta eftermarknads kammar till dessa motorer ?




    Fler frågor kommer nog senare..... ;o)



    .

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Seat Toledo: 1,8 16V (motorkod okänd?), 2,0 16V ABF
    Seat Ibiza/Cordoba: 2,0 16V ABF

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg


    Vad för motor är ? :
    * 6A

    Det talas om att vissa block ( ex vis ABF ) är sk. Höga block
    ( 16 mm högre ) pga något längre vevstakar men det talas också en hel del om mera gynnsamma förhållanden inuti motorena i de med Höga block....
    Kan någon förklara detta närmare ?

    .
    1. 6a motorn kommer från audi 80 (03/90-07/92) & coupe (01/92-07/92) 2.0 16v på 137hk

    2. De sliter inte lika mkt på lagren då vevstakarna jobbar i snällare vinklar än vad de gör i de låga blocken
    Senast redigerad av Roffe den 2007-08-22 klockan 16:12.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Ja välkommen förresten

    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Vilka grejer passar direkt mellan 1,8 & 2,0 ?

    .
    Mellan KR, PL, 9A och 6A kan man blanda ganska mycket. Observera dock att 6A-blocket som sitter i Audibilarna är längsmonterat och har därför annat oljetråg och oljepickup (kanske nått mer som skiljer?). Ev kan ABF-delar blandas in här också men det kan andra bättre än jag. Motorblock från KR, PL och 9A (tom-92) ser nästan likadana ut på utsidan. 9A-blocket har små "bulor" för att skapa mer utrymme för vevaxeln (kallas ibland för bubble block) och är märkt med 2,0 istället för 1,8. Det har även uttag för knacksensorer.

    Från -92 ser 9A-blocket lite annorlunda ut och vevhusventilationen samt oljefilterhållaren är ändrade jämfört med KR/PL-blocken. I övrigt lika som innan.

    6A-blocket vet jag inte riktigt hur det ser ut men jag antar att det också ser likadant ut som 9A-blocket. Dessa (KR/PL/9A/6A) är alla av den lägre typen av block. Det gör att grenrör/extraktorgrenrör passar mellan dessa blocken.

    Topplocken på KR/PL/9A/6A passar fysiskt mellan blocken. Dock har de olika gjutning i insugs och avgaskanaler. KR-topplocket är det som flödar bäst. 9A och 6A är samma, PL är jag osäker på. Det skiljer även mellan givaranslutningarna eftersom det är olika bränslesystem på motorerna (men det går att pussla ihop ändå).

    När det gäller kamaxlarna i dessa motorerna (inkl ABF) kan de blandas. KR-kammarna är bäst av KR/PL/9A/6A. ABF-kammarna är rätt vassa de också har jag läst nånstans. Trimkammar av samma sort passar till alla motorerna. Några vanliga trimkammsmärken: Dr Schrick, Dbilas, Catcams.

    På dessa motorerna finns det ett kamaxeldrev som styr ena kamaxeln samt ett kedjedrev på varje kamaxel. Alla dessa drev finns att köpa som ställbara.

    Förutom ovan nämda inköpsställen finns mycket på Ebay.de. Både nytt och begagnat.

    Om du vill bygga en vass 2,0 16V-motor kan du läsa om detta på FAQ-avdelningen.
    Senast redigerad av Dave the brave den 2007-08-23 klockan 20:41.

  11. #11
    DaViD^^
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Seat Toledo: 1,8 16V (motorkod okänd?), 2,0 16V ABF
    Seat Ibiza/Cordoba: 2,0 16V ABF
    Toledos 1.8 16V heter Pl den oxå

    har en sån tillsalu från en 93:A förövrigt ;-)

  12. #12
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    OK , 6A är alltså en 2,0 liters motor.



    1. Har alla 2,0 liters motorer sk. "Höga Block" oavsett motor kod ?

    2. ACE är ju också en 2,0 liters motor, I vad för bilar satt den ?

    3. Vad skiljer mellan de olika 2,0 liters motorerna mera i detalj ?

    4. Är det någon som kör med borrad 2,0 , och i så fall till vad för volym ?

    5. Finns det kraftigare oljepump att få tag på till dessa 16v motorer ?




    .

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    1. nej t.ex 9A är ett låg block likaså 6A fler vet jag inte
    2. ACE är en 140hk motor från:
    Audi A6 06/94-10/97
    100 07/92-07/94
    Coupe 08/92-12/94
    Cabrio 05/95-07/95
    80 08/92-07/98
    3. .....
    4. ett 1.8 liters block kan du borra till 83.5 inte mer om man vill köra säkert och då får du 1892cc 1.8l har borrning på 81mm och vevaxel på 86.4mm och 2L har borr 82.5mm & vev 92.8mm
    5. ......

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    1. endast ABF motorn har höga blocket och 16v topp.
    2. ACE sitter bla i Audi 80 Competition 1994 och är en ganska ovanlig motor. Den har samma gjutning på toppen som ABF men blocket är likadant som 6A. Avgaskammen är samma som på ABF men insugskammen är annorlunda.
    ABF och ACE har 27mm avgasventiler som flödar bättre även insugsventilerna är bättre utformade. De andra har 28mm avgasventiler.

    3. 6A/9A är i princip samma motor där 6A är längsmonterad och sitter i audi och 9A är tvärställd och sitter i VW.
    ACE se ovan.
    ABF finaste gjutningen i förbränningsrummet, finaste kanalerna och kammar med mest lyft. (1.8L 16v KR kammarna har högre duration men lägre lyft)

    4. Inte vad jag vet. Original 16v pumpen funkar bra.

    ___________________________________

    6A/9A och PL har samma gjutning på toppen och samma kamaxlar.
    KR har större kanaler, annan insugskamaxel jämfört med ovanstående.

    Givaranslutningarna är samma på PL, KR och ACE. (M10x1)

    PL har uttag för en knacksensor, vet inte om den har uttag för två.

    (har en PL i bil, ACE i bil, 9A under uppbyggnad...)
    Senast redigerad av razer den 2007-08-23 klockan 21:03.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg


    3. Vad skiljer mellan de olika 2,0 liters motorerna mera i detalj ?
    Det är svårt att besvara den frågan ytterligare än vad som redan skrivits eftersom man som sagt kan skriva en hel uppsats om det om man går ner på detaljnivå. Det är nog lättare om du ger oss lite hintar om vad du har för funderingar.

    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    4. Är det någon som kör med borrad 2,0 , och i så fall till vad för volym ?

    Det går att borra upp pyttelite men sedan flexar cylinderväggarna för mycket. Det man kan göra för att komma upp i volym är att ändra slaglängden på veven. 2,1 liter har jag iaf läst om folk som kör med.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    razer: På sidan av KR-topplocket finns det ju 3 givarutgångar med varsin kabel på samt en lite större. På PL-topplocket har jag för mig att de tre likadana är ersatta med en gemensam givare. Tror det är så på ett topplock jag har liggandes iaf. Stämmer detta?
    Senast redigerad av Dave the brave den 2007-08-23 klockan 21:27.

  17. #17
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    razer: På sidan av KR-topplocket finns det ju 3 givarutgångar med varsin kabel på samt en lite större. På PL-topplocket har jag för mig att de tre likadana är ersatta med en gemensam givare. Tror det är så på ett topplock jag har liggandes iaf. Stämmer detta?
    På min PL motor sitter samma termotidkontakt som på KR samma vattentempgivare (till instrumentet) och sen är en givare utbytt mot en tvåpolig till motorstyrningen. Men hålen är samma. På baksidan sitter samma oljetempgivare som på KR.

    Sen det där med längre slaglägd så går det köra med dieselvev i ABF blocket i alla fall. Hur det funkar i 9A vet jag inte.
    Senast redigerad av razer den 2007-08-23 klockan 23:24.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    är det inte mellanveven som kommer ikläm på de lägre blocken?

  19. #19
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Vad finns det för olika slaglängder att välja på på de olika vevaxlarna ?
    Vevstakslängder ?

    ---------------

    Vilken Diselvevaxel snackas det om och vilken slaglängd har den ?
    Är det fler Diesel vevaxlar som passar ?
    Är Diesel vevaxlarna smidda ?

    Det fanns ju även en AUDI 8v bensin motor som var på 1,9 l.
    Vad har den för borrning och slaglängd ?
    Lågt block / Högt block ?

    ---------------

    Vad har ventilerna för diameter på 1,8 & 2,0 topparna ?

    Vilken topp har de kammaxlarna som ger bäst bottenvrid ?
    Duration/lyft etc på dessa ?

    Vad har ABF kammarna för duration/lyft etc ?

    -----------------------

    Razer:

    På din hemsida ( som är väldigt trevlig å bra !!! ) läste jag en liten text som gav mig hicka....

    Det var någon engelsk text som berättade om 16v topparnas flödeskapacitet i både standard och i trimmat utförande samt även eftermarknads toppar osv
    Han som skrev denna texten dömde så vitt jag förstod det helt ut 16v toppen och hade egentligen inget positivt alls att säga om 16v toppen...
    allting som kan bli fel vid konstruktion var fel enligt honom...

    Hur är det egentligen ?





    -----------------------

  20. #20
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401

    Hjälp

    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg


    Det fanns ju även en AUDI 8v bensin motor som var på 1,9 l.
    Vad har den för borrning och slaglängd ?
    Lågt block / Högt block ?

    - - - - - - - - -

    Vad har ventilerna för diameter på 1,8 & 2,0 16 V. topparna ?

    Vilken topp har de kammaxlarna som ger bäst bottenvrid ?
    Duration/lyft etc på dessa ?

    Vad har ABF kammarna för duration/lyft etc ?

    -----------------------

    Razer:

    På din hemsida ( som är väldigt trevlig å bra !!! ) läste jag en liten text som gav mig hicka....

    Det var någon engelsk text som berättade om 16v topparnas flödeskapacitet i både standard och i trimmat utförande samt även eftermarknads toppar osv
    Han som skrev denna texten dömde så vitt jag förstod det helt ut 16v toppen och hade egentligen inget positivt alls att säga om 16v toppen...
    allting som kan bli fel vid konstruktion var fel enligt honom...

    Hur är det egentligen ?





    -----------------------

    ^^^^ ttt ^^^^

    HJÄLP !!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin