Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303

    leasa bil eller köpa?

    Fått möjligheten att leasa bil. Då man arbetar på scania.

    Ca3300kr /mån i 24 mån netto dras från lön. För en golf 140 dsg.

    Det som ingår är 1000mil/år. Sommar/vinterdäck. Skatt, försäkring,service.

    Vad anser ni om det? Eller billigare köpa en?

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2013
    Namn
    pierre
    Ort
    linköping
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Fått möjligheten att leasa bil. Då man arbetar på scania.

    Ca3300kr /mån i 24 mån netto dras från lön. För en golf 140 dsg.

    Det som ingår är 1000mil/år. Sommar/vinterdäck. Skatt, försäkring,service.

    Vad anser ni om det? Eller billigare köpa en?
    Nja var inne på de med ... de bara sätta säj räkna på hur mycke värdeminskning blir på bilen samt vad du får ge för den i försäkring för dom brukar ju vara skattebifriade i 5 år visa bilar ju .. kolla de om den är de --

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Kollat lite det är nog en 100000minskning på 2år om man köper nytt samt skatt på några hundra. Halvförsäkring ca6000kr/år. Så tycker det verkar bra.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Vad händer om du kör mer än 1000 mil? För det är ju inte särskilt många mil...

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vad händer om du kör mer än 1000 mil? För det är ju inte särskilt många mil...
    Då brukar man få betala, Dyrt .. Men det står i avtalet.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Min bror som skrev inlägget.

    Han kör max 1000mil /år så det räcker. Dock ingen störrreskillnad prismässigt

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Att köpa en ny bil och ha den i 2 år? Väldigt oekonomiskt hävdar jag.

    Värdeminskningen brukar plana ut efter typ 3 år. Nuförtiden är det ju minst en halvering av värdet på 3 år. Oavsett vad en bilsäljare säger så är det mer ekonomiskt att ha bilen längre mellan bytena t.ex. 5 år. Det minskar den årliga värdeminskningen drastiskt.

    Själv följer jag inte alltid 5 års intervall, men tror på den. Längre än 5 år är ju ännu bättre för den årliga värdeminskningen. Allting har sitt pris.

    EDIT : Vad det kostar personen går knappt att räkna på med ”netto” uppgifterna. Det är ju brutto månadsavgiften som talar om hur dyrt det är. Individer har ju olika skattesatser, olika löneavtal med arbetsgivare osv. Vi vet inte månadsavgiften. Man måste veta ”prutat och klart” priset på bilen för att jämföra med privat köp.

    Realkostnader under 2 års perioden:

    Bilen har garanti – Ingen kostnad för rep.
    Service 0 till 1 servicetillfälle om man kör 1000 mil per år, dvs 2000 mil enl. longlife intervall.
    Försäkring. Halvförsäkring då bilen har vagnskada i 3 år. Avgift har med nivå på självrisk att göra respektive var man bor.
    Skatt kanske väldigt låg, 360 kr Golf 7 GT 140 TSI.
    Vinterdäck.
    Värdeminskning. Det är den stora utgiften som avgiften ska betala.

    Bensin går det åt i bägge fallen.

    Det är bara att slå ihop och se om man tycker att det är lönt och gissa vad den är värd efter 2 år. Annars kan man ju inte jämföra med ett privat alternativ.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2013-11-17 klockan 13:21. Anledning: edit + stavning
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Jag ligger på ca 3.700:- per månad inklusive "allt" exklusive bränsle på min R. Men köpte 15 månader begagnad och räknar att den fallit exakt 2.000:- per månad fram tills försäljningsdatum. Snart kommer dock försäkringspremien gå upp kanske 350:- per månad då den blir helförsäkrad. Det man får tänka på är att när man leasar en ny bil så är fördelen just att den är ny, och sen byter man till en ny igen. Smidigt, men kostnaden måste komma någonstans ifrån, och den kommer av att man får en lägre specad bil, till lite högre kostnad.

    Finns inga bra bilaffärer, bara mindre dåliga.
    Så här såg min glädjekalkyl ut som gjorde att jag tog steget

    Skatt 150
    Försäkring 450
    Service 500
    ny bilspar/värdeminskning 2000
    Ränta 0
    Aviavgift 0
    Nya Däck 300
    Övrigt förslitning/tvätt/spolarvätska m.m. 200
    Däckhotell 100
    Totalt utan bränsle 3700

    Per månad alltså

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    mats
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    61
    Nu vet jag inte hur bra dealen är men man bör väl anta att Scania har rätt bra tumme med VW?

    I senaste Teknikens värld så jämförde man köpa, avbetalning och privatleasing. Då var det erbjudanden som var öppna för alla oberoende av arbetsgivare och slutsatsen blev att det i de fallen de hade kollat på blev billigare att köpa och äga bilen själv.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av kalle950 Visa inlägg
    Nu vet jag inte hur bra dealen är men man bör väl anta att Scania har rätt bra tumme med VW?

    I senaste Teknikens värld så jämförde man köpa, avbetalning och privatleasing. Då var det erbjudanden som var öppna för alla oberoende av arbetsgivare och slutsatsen blev att det i de fallen de hade kollat på blev billigare att köpa och äga bilen själv.
    Klart det blir billigare. Folk verkar tro att leasingavtal är någon form av välgörenhet. Det är ej välgörenhet, dom tjänar pengar på folks lättja.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Att leasa via Scania om man jobbar där kan ju vara förmånligare än privatleasing på stan. Så det är svårt att veta.
    Man får själv ta fram excel, och räkna helt enkelt . 3.300 * 24 = 79200:-. Om du köper samma bil ny kontant eller med finansiering, och säljer efter 24 månader, tror du att totalkostnaden blir lika, högre eller lägre än 79200:-? Det är det enda som räknas.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Hej igen. Tack för svaren.

    Min förra Golf gick ned 100k. på 24 mån. Så i det avseendet är det bättre att leasa. Om man jämför med mina erfarenheter.

    Det gick att leasa i 12månader också så han ska testa på det.

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Att leasa via Scania om man jobbar där kan ju vara förmånligare än privatleasing på stan. Så det är svårt att veta.
    Man får själv ta fram excel, och räkna helt enkelt . 3.300 * 24 = 79200:-. Om du köper samma bil ny kontant eller med finansiering, och säljer efter 24 månader, tror du att totalkostnaden blir lika, högre eller lägre än 79200:-? Det är det enda som räknas.
    Nej, det beror helt på vad som ingår i som där 3300 kronorna, hur hårt du straffas när du övertraserar körsträckan, hur mycket straff du får när du lämnar tillbaka bilen i ett skick som bolaget ej anser vara ok, hur du binds till olika (dyra) företag för tankning, service osv. Så summan 79.200 ska du mer se som en baskostnad, mer lär tillkomma.

    Men orkar man inte meka med att själv välja bensinstation, hitta billig service och försäkring och inte betala 40kr/liter för spolarvätska så så är det ju perfekt. Räkna dock med att der lär kosta.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Som golfhenke säger så får man räkna på det utifrån sina egna förutsättningar och vilken utrustning man vill ha. Behöver man låna mycket ja då blir ju räntekostnaden hög. Kan man betala bilen kontant så har man inte räntekostnaden att ta hänsyn till. När jag kollade på att leasa en Volvo så var den väldigt snålt utrustad i basversionen. Ville man ha lite extra utrustning sprang månadskostnaden upp rejält och att leasa bilen blev då inte speciellt förmånligt.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Premis, du sa vad jag egentligen menade. Man får jämföra totalkostnad A med totalkostnad B över en 24 månaders period, och verkligen försöka täcka in allt. Och det är inte alltid lätt. Men plitar man ned det i excel och tar sig lite tid så brukar det klarna vad som är förmånligast för ens egna situation.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Jag som flera andra satt också och gjorde en kalkyl i Excel. Jag kom då fram till att månadskostnaden blir ungefär densamma som att köpa bilen. Jag beräknade då att bilen sjunker med 40% på två år om bilen då ska bytas in, samt räknade då på ett bruttopris på bilen om du skulle köpa den. Men för att få en fullständig bild om detta erbjudande är en bra eller dålig affär så måste man veta hur restvärdet på bilen är efter två års leasingavtal. Om restvärdet är högt finns ju risken att man måste lämna tillbaka bilen och dessutom blir skyldig pengar. En annan fundering är om det efter två år finns möjlighet att förlänga avtalet och i så fall till vilken månadskostnad. Eller om du då kan köpa loss bilen, och i så fall till vilket pris.

    Ytterligare en fråga jag har är om du har möjlighet att köpa bilen till personalpris och i så fall vad du då får ge för den? Detta måste man veta för att kunna göra en ordentlig jämförelse mellan leasing och köp. Samt även veta vad en halvförsäkring skulle kosta dig. Detta beror ju på dels hur länge du har varit skadefri på din försäkring och dels var du bor.

    Som någon också sa här så är det egentligen en dålig affär att byta bil efter en så kort tid som två år p.g.a att bilen under de första åren sjunker väldigt mycket i värde. Men jag håller inte med om att räntorna på avbetalning på bilar idag är särskilt höga. Själv har jag idag en Skoda Octavia med en avbetalning via Skoda Finans vilket ägs av VW och betalar i dagsläget en ränta på cirka 4% (Det kan variera några hundradels procent från månad till månad). Denna ränta är ju faktiskt bara en dryg procent högre än ett lån på en bostad. Tiderna för bilfirmorna är inte som förr i världen när de kunde skära guld med täljknivar på räntorna.

    Detta säger jag som under tiden 1998-2009 jobbade som bilförsäljare. (Dock inte VW eller Skoda)

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Jag glömde ett par detaljer i mitt förra svar. Vad händer om du under den tvååriga kontraktstiden vill byta jobb? Gäller då leasingkontraktet enligt dess ursprungliga villkor eller förändrats det på något sätt? Har du då möjligheten köpa loss bilen, och i så fall till vilket pris?

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Lämnar man Scania så lämnar man bilen. Den går varken att behålla eller köpa loss.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Lämnar man Scania så lämnar man bilen. Den går varken att behålla eller köpa loss.
    Då är det ju en detalj som är en klar nackdel. Då är du ju låst vid företaget. Och om du lämnar företaget, hur värderas då bilen? Det finns ju en risk att du i så fall både måste lämna ifrån dig bilen och dessutom måste betala en slant när du lämnar ifrån dig bilen. För de har säkert räknat med att bilen sjunker som mest det första året och att värdeminskningen sen planar ut. Om du skulle vilja byta jobb om ett år så kan du råka illa ut ekonomiskt.

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Om jag förstår avtalet rätt så är det bara att lämna igen bilen utan förhöjd sista hyra. Detta gäller vid uppsägning både på egen och vid företagets begäran.

    Som svar på TS fråga så tror jag det är förmånligt med personalbil. Faller bilen med mer än 35 % de två första åren så överstiger endast värdeminskningen totalsumman för personalbilen.
    Senast redigerad av DPC den 2013-11-19 klockan 07:06.

Liknande ämnen

  1. Norsk köpa bil i sverige?
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 18:06
  2. Köpa bil med kredit kvar?
    Av Premis i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-26, 22:33
  3. Köpa ny bil. Golf v6
    Av Micke_GTi i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 01:07
  4. köpa bil från skroten?
    Av danno i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 22:34
  5. Typiskt när man skall köpa bil!!
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin