Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117

    Ta bort Start/Stopp funktion motor Golf 7

    Hej på er.

    Har sökt runt lite på nätet eftersom jag vill avaktivera S/S på vår golf 1,4 TSI. Även om jag tankar hem senaste Ross tech VAG-com mjukvaran 12.12.0 så lär den inte stödja denna ändring avseende Golf 7 eller MQB-bilar över huvud taget. Det kanske kommer så småningom. Har hittat en ”dongel”- lösning, se genvägen nedan.

    http://www.kufatec.co.uk/shop/en/dia...start-stop-mqb

    Vad tror ni om detta? Verkar som man även kan återställa inställningen med den.

    (Jag är väl medveten om vad S/S funktionen är till för, den frågan behöver inte utredas )

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Hej.

    Är det någon här som har någon input i ämnet? Att bli av med S/S funktion borde ju vara en högprioriterad fråga för de stackare som har den.... Det innebär förvisso inte att man vet hur man löser den.

    /Peter

    PS Har skickat följande fråga till Kufatec som också jobbar med VCDS:

    Hi. About Coding device disable start / stop MQB item no 40019.
    I wonder if this device reads the “longcoding” from the car and swap the positions (called byte/bit in VCDS) for the code just concerning S/S functionality?

    Also is it possible to connect the device again and swap it back to normal with S/S function activated as from the beginning?
    I suppose there is no need to have the device connected all the time, just when updating is in process?

    Grateful for an answer

    Best Regards Peter from Sweden


    Svaret:

    Dear Peter,
    Thank you for your request.

    Hi, this will activate and deactivate baby plugging in to the diagnostic port, for a few second,
    It will only work on one car as it's locked to chassis no

    We would not be able to disclose what the unit is doing technically!

    Feel free to contact us if you have any other questions.

    Kind regards,
    KUFATEC Support Team


    Hmmm - Bra att de svarade "thumbUp", men det sade mig inte så mycket vad det gäller uppdaterings metodiken . Är lite försiktig i sådana här ärenden.
    Senast redigerad av Peter-C den 2013-11-13 klockan 19:15. Anledning: Kufatec fråga
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117

    Uppföljning S/S

    Köpte enheten beskriven i inläggen ovan från Kufatec för typ 4 veckor sedan.

    Den avaktiverar inte S/S som beskrivet. Skickade tillbaka den och fick en tillbaka uppdaterad enhet igår. Samma sak. Ingen varaktig effekt.

    Då var det dags för nästa försök med VCDS .

    Laddade ner senaste VCDS Svensk versionen igår 12.12.0 (har funnits ute sedan 2/12).
    Här finns numera long code helper på de sektioner jag är ute efter (fanns inte på Ross techs 12.12.0)

    Gick till följande modul:
    09 – Elektronik central – 07 coding - ”BCM” koden.
    Byte 4 - Bit 1 ”Start/stopp funktion återhämtning (PR-7L6) installerad”
    Denna avmarkerade jag. Körde iväg med den varmkörda bilen, ingen S/S funktion gick in. Efter ett tag så var den där igen.

    Efterkontrollerade parametern. Den var fortfarande blank (omarkerad), trots detta så går funktionen in.

    Jag sade i garaget med kraft ”Oh vad förargligt.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Ett långskott och kanske en rimlig förklaring.

    VAG har börjat gå mer och mer mot sk online kodningar på flera av sina styrdon ser det mer och mer på Motor och Elstyrdon.
    Du kan koda styrdonet manuellt genom att ändra kod i det samt spara koden.
    MEN funktionen uteblir tills styrdonet "kvitterat" koden online mot VAG:s server och godkänt denna kod , dvs de nya värderna blir ej giltiga.
    Gäller särskilt på system som har med viktiga funktioner att göra.

    Typ "mjukvarulås/hårdvarulås" är väl det enklaste ordet att beskriva det.

    Antar att meningen med ex kufatecs dongle är att förbigå detta lås , dvs donglen ska fungera som "nyckel" till låset.
    Är fruktansvärt dålig på att förklara......men du kanske fattar vad jag menar.

    Jag kan ha fel , men jag har en känsla av att det är så.

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Tack för svar Henrik - Jag fattar vad du menar, tro det är en riktig teori du presenterar.

    Har ju googlat en del på det och inte hittat någon som lyckats ändra det via VCDS än. Därför chansade jag på Kufatec:s dongel som de säljer sedan några månader tillbaka.

    Kufatec:s lösning kanske funkar på tidigare MQB men inte på min tillverkad i slutet av Sept. På min fråga till dem säger de att de inte vill avslöja hur det rent tekniskt fungerar - ”We would not be able to disclose what the unit is doing technically!.”
    Tror inte jag mail-växlar mer med dem, det tar en del tid..

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Tack för svar Henrik - Jag fattar vad du menar, tro det är en riktig teori du presenterar.
    Iaf ganska nära sanningen skulle jag tro.
    Och försöker man få svar av någon som verkligen vet & håller på med ex utveckling , då är svaret det du fått.
    Man vill inte säga för mycket pga av "tekniska hemligheter".

    Det går mer och mer åt det hållet att fabrikanterna nuförtiden "låser" sina system , för att gemene man inte ska kunna gå in och ändra.
    Min teori på den biten är att fabrikanterna bygger in funktionerna i bilen , dvs dom finns redan där.
    Sen har du som slutkund 2 val.

    1 : Beställ funktionen från fabriken.

    2 : Beställ funktionen i efterhand , men betala för det genom en "upplåsning" av mjukvaran.

    Kanske inte gällande specifikt för "start/stopp" men generellt.

    Förut har gemene man med lite kunskap kunnat fippla i lite styrdon och lägga till egna optioner , men nuförtiden är det ganska låst på den biten.

    Ber om ursäkt för trådkapningen.
    Men det är ett intressant ämne , man skulle kunna sväva ut i ganska mycket.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    .....Min teori på den biten är att fabrikanterna bygger in funktionerna i bilen , dvs dom finns redan där.
    Sen har du som slutkund 2 val.

    1 : Beställ funktionen från fabriken.

    2 : Beställ funktionen i efterhand , men betala för det genom en "upplåsning" av mjukvaran.

    Kanske inte gällande specifikt för "start/stopp" men generellt.
    .....
    Att aktivera funktioner och debitera för mervärdet har praktiserats inom IT branschen i många år, man tar betalt efter nyttan det ger respektive antal användare av system. Det är helt enkelt ett sätt att ta betalt på. (Jobbar med IT/ERP system).

    Att bilbranschen skulle göra på samma vis är inte konstigt. Gemene man gillar inte detta eftersom de tycker att funktionen redan finns där och är ”betald”, fast den är dold. För biltillverkaren är det praktiskt, samma hårdvara/mjukvara vid leverans. Liten merkostnad per fordon som man debiterar ut olika efter hur den öppnas upp.

    Start/Stop funktionen är lite speciell då den ju har med miljöklassning att göra. Klassningen påverkar beskattningen av fordonet. D.v.s. det ska inte gå att ändra på efteråt. EU reglerna överstyr väl i många länder så SE är inte unikt i det avseendet.

    Kontentan blir att det inte får vara för lätt att ändra + lägga till eller dra ifrån.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Av ditt inlägg att tolka , så förstår du precis vad jag menar.
    Vi är på samma linje.

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117

    Uppdatering

    Har läst på tyskt forum att det ska finnas ett min värde för batteri status / laddning för att S/S ska aktiveras. Dock har jag inte sett någon instruktion om beteckning eller var den finns. Då får man leta.

    Under följande har jag hittat:
    19 CAN Gateway - 10 Adaptation

    Channel: Start_stop_voltage_limit:
    7.6 v ändrat till 12 v

    7.6 v hade den i värde. Detta kan rimligen inte vara volttalet rakt upp och ner, det hade ju inte räckt till. Jag stämde av det med en kollega på jobbet som sysslat en del med automation / styrenhets programmering. Han gissade på att det är ett ”scalat” värde i volt, kanske en procentsats. Det är ganska vanligt inom den värld han kommer ifrån. Högsta möjliga värde som går att spara är 12.1 v

    Först satte jag värdet till 10 v. Provkörde en lång runda med kö stopp vid flera tillfällen. Motorn var igång hela tiden. ”A” symbolen lyste med ett sträck över i MFD:n som den gör när S/S ej är aktiverat, tex när motor är helkall.

    Efter det höjde jag värdet till 12 v och körde någon mil med flera stopp. Allt funkade som det skulle, motorn gick hela tiden trots rödljus stopp.

    Har kört felkods sökning – inget har dykt upp som har med detta att göra så långt.

    OBS Jag säger inte att man kan eller bör göra såhär, men det är vad jag kommit fram till just nu. Ni får justera på egen risk!

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Då hoppas vi att det fungerar nu då! Kul att du inte ger upp

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Då hoppas vi att det fungerar nu då! Kul att du inte ger upp
    Ja Cullberg, än så länge funkar det som jag vill. Alltid spännande att se vad som händer.

    Har varit på några andra S/S parametrar med utan att få dem sparade/att slå igenom…. har lagt en del tid på att försöka lösa detta .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12
    Ama303
    Gäst
    grym uppdatering. Kommer att försöka samma tweak så fort min passat blir levererad.

    på min väns tiguan 2010 gick det bra att i VCDS kryssa ur rutan "start/stop installed" i long coding helper.
    på min kollegas passat 2012 funkade det dock inte att göra på detta enkla sätt.

    Blir intressant att se ifall ditt sätt fungerar även på en passat.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Du skrev ju att det inte fungerade på din kollegas Passat 2012 - då lär det väl inte fungera på din Passat heller?

  14. #14
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Ama303 Visa inlägg
    grym uppdatering. Kommer att försöka samma tweak så fort min passat blir levererad.

    på min väns tiguan 2010 gick det bra att i VCDS kryssa ur rutan "start/stop installed" i long coding helper.
    på min kollegas passat 2012 funkade det dock inte att göra på detta enkla sätt.

    Blir intressant att se ifall ditt sätt fungerar även på en passat.
    Hoppas det funkar för dig. Har sett på ett tyskt forum att någon provat med samma justering (som i mitt inlägg nr 9) för några veckor sedan. Högst sannolikt är det samma "spärr" på "start/stop installerad" parametern på Passat.

    /Peter

    PS Vår Gol 7:a rullar på utan problem vad det gäller S/S. Hittills har den inte stannat.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #15
    Ama303
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Du skrev ju att det inte fungerade på din kollegas Passat 2012 - då lär det väl inte fungera på din Passat heller?
    läs igen..
    att enbart avaktivera "start/stop installed" funkade inte på en passat..

    däremot har inte peters sätt testats ännu

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Jonny Frisk
    Medlemsnr
    5143
    Ort
    Södertälje/Nykvarn
    Inlägg
    174
    Peter du har inte sett om det finns något sätt att skjuta upp ss så att inte motorn stannar direkt efter man trampar på bromsen helt. Jag skulle vilja ha en 5-10 sekunders fördröjning på ss när man trampar på bromsen typ vid kö.

  17. #17
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Frisk Visa inlägg
    Peter du har inte sett om det finns något sätt att skjuta upp ss så att inte motorn stannar direkt efter man trampar på bromsen helt. Jag skulle vilja ha en 5-10 sekunders fördröjning på ss när man trampar på bromsen typ vid kö.
    Nej, har inget minne av att jag sett någon sådan parameter. Då hade jag säkert kommit ihåg det eftersom jag lade ner ganska mycket tid just på denna funktion . Tittade ju efter allt som hade start /stop i beskrivningen... Glad att man blev av med S/S i alla fall.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2014-08-24 klockan 16:18. Anledning: fel uttryck
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Ta bort öppningshandtaget motorhuv golf 5
    Av C. Elwing i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-27, 08:31
  2. ta bort spridare golf 3
    Av steelseries i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-19, 12:24
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 20:38
  4. Stänga av Start/Stopp-automatik permanent?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 02:57
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin