Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2013
    Namn
    Aki
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8

    Ingen tomgång Golf MK3 GTI 16V -96 (ABF)

    Hej! Detta är första gången jag använder mig av forumet då de flesta problem jag haft på min pärla har ofta klarats av med hjälp av andras inlägg samt Haynes. Men nu har jag fastnat och vet inte var jag ska börja...

    Vad som hänt tidigare innan detta och felkoder:
    Bilen har vid 3-4 tillfällen det senaste året börjat hosta vid körning och inte reagerat vid gaspådrag och slutligen stannat i 2 av fallen och återhämtat sig de andra två. Men vad som varit gemensamt är att det inte gått att starta bilen direkt efter man stängt av tändningen utan fått vänta en halvdag sisådär och då har den startat igen. Det var efter detta jag skaffa mig en felkodsläsare och hittade detta (Felkod Knacksensor 1 (G61)) som jag raderade efter rengöring av kontakterna. Kan den inverka på tomgången/start av motor?

    Åter till dagsläget
    Åkte ner i en lite större vattenansamling i 80km/h i anslutning till motorvägen och då hostade bilen till och reagerade återigen likadant och dog. Bilen gick inte starta, inga felkoder var lagrade. Fick bogsera hem den i regnet, fick igång bilen dagen efter men då var man tvungen att ge gas för att få igång den. Men så fort man släppte på gasen åkte varvtalet till botten och motorn dör. Rengjort kontakter och kontrollerat att generatorn laddar och att batteriet är ok men fortfarande måste man ge gas vid start och så dör den direkt efter att man släpper den.

    Finns det någon kontakt i underkant motor som kan påverka tomgången ifall nu vattnet sköt upp och blötlade något?
    Har ej varmkört den än för att se om det ändrar nåt på saken då det inte känns som det kan ändra på saken...

    Läst Pettas inlägg om tomgångsswitchen ( http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...h-motorkod-ABF ) som kändes som boven till en början men det verkar som bilen iaf ha en tomgång då men felaktig?

    Tacksam för tips på vad det kan vara innan jag börjar byta ut detalj för detalj.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Börja med tomgångsmotorn.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2013
    Namn
    Aki
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8
    Tack för snabbt svar!

    Tomgångsmotorn som du kallar den, är det samma som det som Meca kallar tomgångsregulator ( http://catalog.meca.se/ProductSheet....egoryType_ID=1 ) och bildelsbasen kallar tomgångsstabilisator ( http://www.bildelsbasen.se/?link=lis...202&pc1=106&vc[0]=202115100&vcx=4912&pc[0]=106104113 )?

    Dubbelkollar så jag inte är helt ute och cyklar då jag inte får någon träff på tomsgångsmotor på varken bildelsbasen eller Haynes.
    Har du möjligtvis numret på delen så man kan hitta den lite snabbt på www.vagcat.com?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Andra länken är knas, men första funkar och det är den. Skicka gärna ett pm till boster, han har hjälpt (och hjälper mej) mycket. Min chefsmekaniker sommartid

    Vi kolla min tomgångsmotor via kablar från batteriet. Skulle inte tro att din är paj snarare kärvar, men de går å smörja upp.

    Så här ska de vara på tomgång om allt är som de ska:

    Senast redigerad av Petta77 den 2013-11-03 klockan 16:45. Anledning: Kompletttering

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2013
    Namn
    Aki
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8
    Gött! Då ska jag se vad jag kan göra för att kontrollera den till en början. Får ta o kolla med din chefsmekaniker Boster ifall det inte går framåt.

    Gällande tomgången så har den alltid varit som på videon du länkade till, inte haft några som helst problem. Det enda är att den några gånger det senaste året börjat hosta och inte reagerat på gaspådrag några sekunder och sedan varit svårstartad som jag beskrev tidigare, men så fort den gått igång har den betett sig helt normalt.

    Nu gäller det bara vänta ut regnet och hoppas att man hinner hem från jobbet innan mörkrets infall så man kan börja meka på parkeringsplatsen

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Tändspolen!
    Den fyrkantiga modellen.
    Inte ovanligt att de beter sig så när det blir kassa.
    Går vanligt vis starta efter ett tag och fungerar ett tag.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Håller med.
    Problem vid fukt härleder ofta till tänddelar, spole, kablar m.m.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Samt att spolarna brukar gå sönder när de bli gamla!

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2013
    Namn
    Aki
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8
    Nu är tomgångsmotorn demonterad Nu är frågan vad man som lekman kan göra för att kontrollera/rengöra denna...? Kan man mäta upp den på något sätt?
    Namn:  2013-11-04 21.36.44.jpg
Visningar: 3108
Storlek:  1.06 MB


    Fullständig beskrivning
    Einzelteil LFR 037 906 457D
    ZSB 037 133 443 A
    05/96
    VDO Made in Germany
    408.202/011/003
    408.202/011/005

    För att svara på Lillen och J.L:s möjliga fel så är spolen och stift bytta ca 1 år så vågar nästan utesluta dessa + så får man igång bilen med gaspådrag och verkar gå runt på alla 4 cylindrar.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Lägg den i ett dieselbad nån dag. Alternativt fyll den med 5-56 och låt den ligga så. Inte WD-40 dock då detta inte har samma smörjegenskaper som 5-56.

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2013
    Namn
    Aki
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8
    Tomgångsmotor rengjord med CRC Bräkleen och smord med 5-56, och vips så drog tomgången igång igen Gjorde en testkörning och den funka prima.
    Men, alltid ett men... vid några tillfällen med gaspådrag ryckte den till vid 1800 varv, som att den tappa gnistan... så ställde bilen och kollade alla kontakter och putsade dem lite med elektronikspray, lät torka och skulle starta bilen och vips så fick jag inte ens igång bilen... trött man blir... låter den vila över natten så får vi se...

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2013
    Namn
    Aki
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8
    Sådär ja, nu har man fått igång bilen någorlunda. Nu kommer lite frågor på grejer som jag skulle vilja kontrollera i helgen när jag får tillgång till garage i hembyn.

    Bilen startar endast med hjälp av gaspådrag i samband med att man slår på tändningen, sedan fungerar tomgången 100%:igt när man kör men så fort man stänger av och försöker starta så är den väldigt svårstartad och startar endast när man ger gas samtidigt.

    Hur kan jag kontrollera nedanstående detaljer på bästa sätt? Kommer att ha tillgång till en multimeter.

    Tänkte kolla:
    -Tomgångs switch
    -Tomgångsmotor/sensor/regulator
    -Tändkablar till tändspole och stift
    -Tändstift
    -Tändspole
    -Fördelarlock
    -Rotor

    Har jag missat något annat som kan påverka startproblemet?

    Var får man tag på en tomgångs switch037133093G utan att behöva köpa hela spjällhuset, ifall nu denna är boven?

    Skulle vara tacksamt för all hjälp jag kan få.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    037133093G går inte att köpa längre du får bygga en. Namn:  abf givare trottel.jpg
Visningar: 7717
Storlek:  49.4 KB köp en Micro givare och skaffa en kabel ( kabel kontakten kommer från en volvo hallgivare 740-940) som jag kapade och lödde fast på Micro givaren och satt fast den med 2st M3 hålen i i givaren brukar vara för M2,5 men det går att borra upp till 3mm så man kan ta M3 . den gamla givaren får man bryta löst
    och det är bra att mäta på spjällplattan så den kommer i rätt vinkel igen när man monterar det på nytt
    Senast redigerad av boster den 2013-11-08 klockan 15:04.

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2013
    Namn
    Aki
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8
    Ska passa på att tacka för alla för all hjälp jag fått. Nu är bilen äntligen i toppform igen

    Rengörningen med Bräkleen och smörjning med 5-56 av tomgångsmotorn/-regulatorn/-stabilisatorn löste problemet med tomgången så att den fungerade. Tomgångsregulatorn sitter med en skruv framtill på motorn under plastkåpan som håller tändstiftskablarna på plats (denna är fäst med 3 skruv) för den som vill veta.

    Bytte knacksensor 1 (Knock Sensor 1 (G61)) (brun anslutning)
    Denna länk kom väl till hands för att hitta t.ex. rätt placering på knack sensorn då det sitter två i denna. http://volkswagen.workshop-manuals.c...ex.php?id=2552
    För de som ska byta denna och få plats med en momentnyckel så rekommenderas att lossa drivremmen först. Detta går på några sekunder genom att med skiftnyckel vrida den automatiska drivremsspännarens axel så drivremmen blir slapp och lossa den från generatorn.
    Lossa generatorns två skruvar, en uppe och en nere. Lossa de två sladdarna och fästet för kabeln från generatorn och plocka bort den.
    Sen är det bara att lossa plattan som drivremsspännaren sitter på. 4 muttrar och en bult med 13:s hylsa. Nu är det endast kvar att byta knacksensorn och dra åt den med rätt åtdragningsmoment. Vad jag hitta i de flesta forumtrådarna så är det 25nm som gäller och just detta drog jag åt den med och bilen rullar än utan felkod

    Startproblemet som jag trodde berodde på tomgångsswitchen var som bortblåst efter en natt i varmgarage. Måste varit någon kontakt som bara behövde torka. Skönt det så slapp man bygga sig en egen tomgångsswitch denna gången men tack boster för beskrivningen, kan behövas i framtiden, vem vet

  15. #15
    polomannen
    Gäst
    Startproblemet som jag trodde berodde på tomgångsswitchen var som bortblåst efter en natt i varmgarage. Måste varit någon kontakt som bara behövde torka. Skönt det så slapp man bygga sig en egen tomgångsswitch denna gången men tack boster för beskrivningen, kan behövas i framtiden, vem vet

    Det lär du behöva senare om den krånglar.

Liknande ämnen

  1. ABS lampan lyser (MK3 GTI 16v -96)
    Av Petta77 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 20:57
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 23:39
  3. Golf MK3 gti 16V ( ABF) dör under färd
    Av Haugeman i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 16:33
  4. Ingen tomgång, Golf GTi 16v -88
    Av Emilie i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 11:53
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 18:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin