Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Mats Adolfsson
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    38

    Anliggande bakbromsar GTI 06

    Har försökt få ordning på bromsarna nu under ett par kvällar utan att lyckas. Bytte både belägg och skivor för ca. en månad sedan då de då var anliggande och slitna. Funkade bra ett tag tror jag men märkte sen att de låg på.
    Har justerat handbromsvajern utan framgång. Tycker att handbromsmekaniken vid oket verkar fungera bra, har även sprayat på en hel del 5-56 för säkerhets skull. Provade även att skruva in kolven en aning på ena sidan. Hade tänkt göra det ordentligt på båda sidor men kolvverktyget gick sönder (biltema...). Efter bromsning ligger den på igen dock. Kan inte känna något konstigt med kolvarna heller.

    Vad är nästa steg? Byte av ok?

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Jag hade ett liknande fel, annat bilmärke dock, men liknande konstruktion. Jag höll på att bli galen, men till slut hittade jag boven, handbromsvajern, sista biten innan oket, vajern var plastklädd och det var korrossion innanför, detta medförde att vajern kärvade i höljet. Bytte vajrar, sen funkade det igen.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Mats Adolfsson
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    38
    Ska kolla på vajrarna lite närmare. Hur gör man det förresten? Tycker att "armen" till handbromsen vid oket verkar gå tillbaka som den ska. Har funderat på om det kan ha något med självjusteringen att göra annars.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Mikael Zoll
    Ort
    Borås
    Inlägg
    50
    Hej hade liknande problem med vår Golf V-05 för ett tag sedan. Började med att bromsarna började gå varma, och trodde delvis att det berodde på att det var dags att byta skivor/belägg plus lite rengöring.

    Köpte skivor/belägg men när jag skulle skruva tillbaka kolven på ena sidan så satt det i princip fast. Andra sidan gick rätt bra att skruva tillbaka. Plockade isär oket som kärvade och det visade sig att det hade oxiderat rejält bakom O-ringen samt i spåret för dammskyddet. Gjorde rent allt och det kändes lätt att skruva tillbaka kolven, dagen efter så visade det sig att bromsarna fortfarande gick varma på båda sidorna. Tog isär oken på båda sidorna och gjorde rent igen, visade sig att det var lika oxiderat på andra sidan. Armarna till handbromsen gick tillbaka fint på båda oken och nu hade jag slut på idéer. Pratade med en som jobbar på VAG som sa att jag skulle kolla att kolven går tillbaka någon tiondel när man släpper på handbromsen, det gjorde de givetvis inte. Brydde mig inte om att plocka isär oken igen utan hittade två ok på bildelsbasen som endast gått 23mil och var som nya. Efter bytet är det inga problem längre och bromsarna fungerar perfekt.

    Med tanke på hur mina ok såg ut så är det nog inte omöjligt att du har liknande problem med dina, aluminium oxiderar ju rejält i dessa bromsok och de verkar inte hålla lika länge som gamla hederliga i gjutgärn...

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Jag använder bromscylinderpasta till att smörja bromkolvar med i förebyggande syfte, lyft på dammskyddet och applicera ca 1 ml sådan pasta
    finns hos mekonomen med artikelnummer 41-RG4 eller 41-RG17

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Mats Adolfsson
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    38
    Har lite jag ska kika närmare på i helgen med andra ord... Tackar!

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Mats Adolfsson
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    38
    Efter att ha kikat lite närmare på bromsarna i helgen konstaterar jag att det sannolikt inte är några problem med handbromsen. Sannolikt är det kolvarna som kärvar och det trodde min bilmek som hjälpte mig lite med byte av skiva på högersidan. Det blir alltså till att byta ok. Hittade dessa på mister-auto: http://www.mister-auto.se/sv/bromsok...61BHN952E.html
    TRW i rätt färg och bara något dyrare än begagnat från bildelsbasen. Inga konstigheter eller?

Liknande ämnen

  1. Bränslefilterdjungel (Polo gti -06)
    Av 9xx i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 09:18
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 22:04
  3. MK IV bakbromsar på MK II.
    Av Mike i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 23:38
  4. Problem med bakbromsar - handbromslampa
    Av MrD i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 22:30
  5. Multiratt Golf GTI -06
    Av kaniff i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 14:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin