Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2013
    Namn
    pierre
    Ort
    linköping
    Inlägg
    62

    Golf 1.8 TSI 160HK /Golf 1.4 TSI 160HK

    hej ...
    jo satt kolla lite på blocket vad skiljer igenkligen på dess Golf 1.8 TSI 160HK /Golf 1.4 TSI 160HK jag fattar ju att de är olika motorvolymer
    men vad är skilnaden igenkligen ?
    vilken ska man välja av dom igenkligen samt hur mycke mer soppa drar 1,8 liters motorn mot 1,4 liters

    Med vänlig hälsning p

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    1,4 TSI 160 = turbo + kompressor
    1,8 TSI 160 = turbo (en mindre version av 2,0 TSI)

    Jag hade valt 1,8 TSI - men notera att 1,4 TSI 160 var ordinarie motor i modellprogrammet. 1,8 TSI togs endast in under en kort och begränsad tid. Dessa bilar har inte nödvändigtvis samma utrustning som ordinarie Golf GT.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2013
    Namn
    pierre
    Ort
    linköping
    Inlägg
    62
    ok
    Men drickr 1.4 mindre soppa en 1,8 litr elller`?
    Men vilken är roligast köra ?
    mvh p

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    1,4 TSI 160 manuell växellåda
    Blandad körning: 6,3
    Landsvägskörning: 5,2
    Stadskörning: 8,1
    0-100km/h: 8 s
    Toppfart: 220 km/h

    Troligen liknande prestanda och förbrukning för 1,8 TSI 160. Kanske något högre förbrukning för 1,8 TSI 160 i teorin, i praktiken lär det nog vara marginell skillnad. Det kan ju inte vara så stor skillnad att det spelar någon roll i alla fall... Samma sak lär nog gälla ronden "körglädje" - samma effekt/vridmoment, kanske vid olika varvtal... Men... Är det optimal körglädje som gäller så välj GTI.

  5. #5
    zdenko
    Gäst
    Hej, Jag har en fråga ang TSI motor 160 , Det är nu andra gången ( inom 2 mån ) som motorstörning lampa tändes. Motor lät som vanligt, bränsleförbrukning likaså. Felkoden angav Laddningstrycksreglering, reglergräns överskriden, Permanent. Verkstad gjorde " nollställning " sedan dess har felet ej återkommit. Bilen är en 2008 års modell Golf Variant har gått 5000 mil.Kan någon berätta för mig om detta förekommer ofta.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av zdenko Visa inlägg
    Hej, Jag har en fråga ang TSI motor 160 , Det är nu andra gången ( inom 2 mån ) som motorstörning lampa tändes. Motor lät som vanligt, bränsleförbrukning likaså. Felkoden angav Laddningstrycksreglering, reglergräns överskriden, Permanent. Verkstad gjorde " nollställning " sedan dess har felet ej återkommit. Bilen är en 2008 års modell Golf Variant har gått 5000 mil.Kan någon berätta för mig om detta förekommer ofta.
    Din motor är 1,4 TSI 160. Tror du bör skriva en separat tråd angående problemet med din bil.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2013
    Namn
    pierre
    Ort
    linköping
    Inlägg
    62
    Jo jag vet att gti är rolig köra =) har äget en mk1 som var mycke rolig 160 hk i den =) sugis =) men de är ju de att dom blir så jävla dyra i försökring ... då vet jag lite bättre skulle vilja test köra en 1,4 tsi alllså ... annars får de bli en 140 tdi istället =)

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    2,0 TDI 140 är inget lyckopiller men det är en stark och vettig bruksmotor. Särskilt om man kan få tag på en bil som är miljöbilsklassad dvs utan fordonsskatt de första 5 åren. I annat fall hade jag valt någon utav TSI-motorerna, med mina förutsättningar då.

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2013
    Namn
    pierre
    Ort
    linköping
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    2,0 TDI 140 är inget lyckopiller men det är en stark och vettig bruksmotor. Särskilt om man kan få tag på en bil som är miljöbilsklassad dvs utan fordonsskatt de första 5 åren. I annat fall hade jag valt någon utav TSI-motorerna, med mina förutsättningar då.
    Ok .. har du bättre förutsättningar med en bensinmotor en tdi allså hur kommer de sej då ?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nu spårar vi ju ur från ursprungsfrågan. Men OK - i mitt fall är bilen med 2,0 TDI 140 andrabil i familjen. Den rullar sporadiskt, ibland mycket, ibland väldigt lite. Det blir troligen inte så många mil per år och då anser jag att en TSI egentligen är bättre med tanke på lägre inköpspris och fordonsskatt. Äldre 2,0 TDI 140 brukar ha hög fordonsskatt. Men nu fick jag denna till vettigt pris, med bra utrustning och skattefri i 5 år (114 g CO2) och då blir det annorlunda, särskilt i ljuset av min erfarenhet att TDI rullar längre mellan oljeservice samt ger mer kraft och högre långfärdskomfort.
    Senast redigerad av Marcus den 2013-10-23 klockan 09:56.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Sådär nu har ni fått uttömmande svar på eran frågår, så nu är det nästa steg som gäller dvs. ut å shoppa


  12. #12

    Reg.datum
    sep 2013
    Namn
    pierre
    Ort
    linköping
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Nu spårar vi ju ur från ursprungsfrågan. Men OK - i mitt fall är bilen med 2,0 TDI 140 andrabil i familjen. Den rullar sporadiskt, ibland mycket, ibland väldigt lite. Det blir troligen inte så många mil per år och då anser jag att en TSI egentligen är bättre med tanke på lägre inköpspris och fordonsskatt. Äldre 2,0 TDI 140 brukar ha hög fordonsskatt. Men nu fick jag denna till vettigt pris, med bra utrustning och skattefri i 5 år (114 g CO2) och då blir det annorlunda, särskilt i ljuset av min erfarenhet att TDI rullar längre mellan oljeservice samt ger mer kraft och högre långfärdskomfort.

    ok .. de de ska jag köpa en tdi så blir de sådan miljöbil som har bilig skatt . då skiljer de inte så mycke mellan tsi & tdi ju... men inöpet är judock dyrare....

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2013
    Namn
    pierre
    Ort
    linköping
    Inlägg
    62
    Då har man varit ute provkört en 1,4 tsi ... lite rolig bil allså ... men frågan är om man van vid min gamla volvo att man känner de där turbotrycket skulle roligt jämföra den med 1,8 liter med allså

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    1,8 TSI 160 manuell växellåda
    Blandad körning: 6,8
    Landsvägskörning: 5,6
    Stadskörning: 9,0
    Toppfart: 222 km/h

    enligt bilregister på en JYN504 tillsalu på blocket

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Moderna turbomotorer är så fina att överladdningen inte alls märks som på gamla tiders turbomotorer och det är ju meningen. De ska mer kännas som större sugmotorer med mer linjär kraft. De laddar från relativt låga varvtal. Detta i kombination med kraftfulla styrsystem för insprutning m.m. För 1,4 TSI 160 har du dessutom både remdriven kompressor och avgasturbin vilket ger direkt ladd, vilket också är meningen för att bland annat dölja sådant som många inte uppskattar med gamla turbomotorer, lagg/seg gasrespons m.m. Så om du letar efter karaktären från en gammal Volvo-turbo kanske du är fel ute. Söker du mer kraft så bör du titta på GTI eller kanske en kraftigare TDI.
    Senast redigerad av Marcus den 2013-10-29 klockan 10:30.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2013
    Namn
    pierre
    Ort
    linköping
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Moderna turbomotorer är så fina att överladdningen inte alls märks som på gamla tiders turbomotorer och det är ju meningen. De ska mer kännas som större sugmotorer med mer linjär kraft. De laddar från relativt låga varvtal. Detta i kombination med kraftfulla styrsystem för insprutning m.m. För 1,4 TSI 160 har du dessutom både remdriven kompressor och avgasturbin vilket ger direkt ladd, vilket också är meningen för att bland annat dölja sådant som många inte uppskattar med gamla turbomotorer, lagg/seg gasrespons m.m. Så om du letar efter karaktären från en gammal Volvo-turbo kanske du är fel ute. Söker du mer kraft så bör du titta på GTI eller kanske en kraftigare TDI.

    Den gick jätte bra bilen allt allså ...
    Sen frågan om 1,8 tsi är piggare då de större motor
    Jo jag skulle gärna villja provköra en TDI med 170hK
    Men dom växer ju inte på träd prisic i affärena

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    De har samma maximala effekt och vridmoment, förmodligen lite olika kurvor, men någon häpnadsväckande skillnad lär det nog inte vara. 1,8 TSI 160 är nog inte jättemycket vanligare än 2,0 TDI 170 (GTD). Det kanske finns fler GTI?

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2013
    Namn
    pierre
    Ort
    linköping
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    De har samma maximala effekt och vridmoment, förmodligen lite olika kurvor, men någon häpnadsväckande skillnad lär det nog inte vara. 1,8 TSI 160 är nog inte jättemycket vanligare än 2,0 TDI 170 (GTD). Det kanske finns fler GTI?
    Ok jo skulle vara roligt testa en 170 tdi aLLSÅ .. men dom ligger högt i pris dock

Liknande ämnen

  1. Kamrem eller kamkjedja 1,8 TFSI 160hk ?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2023-07-25, 13:51
  2. Golf 1.4 TSI 07 Kamkedjehaveri
    Av Filip_oskarsson i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 21:09
  3. bromsok till golf tsi.
    Av nizmo i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 14:01
  4. Golf tsi 160 r-line
    Av Tody_86 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 20:57
  5. Golf GT 1.4 TSI köpråd
    Av dorian i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin