Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Johan477
    Gäst

    Bromsrör/ledningar Golf MK3 VR6 -98

    Var inne och besiktade bilen i måndags (14/10-13) och den gick igenom UA som den gjort alla tidigare år.
    Men jag fick tips om att byta bromsrören som går under bilen och då gav han tips om kopparledningar, och att det enda sättet var att göra egna ledningar för att det inte gick att få tag på.

    Men jag funderar lite.. det måste väl gå att beställa bromsledningar antingen rostfria eller koppar då?
    Har försökt Googla lite men kan inte hitta några bra resultat i vart jag kan få tag på dessa ledningar eller hur jag skall gå tillväga för att eventuellt göra egna.

    Tänkte om det är någon som bytt eller vet hur jag skall gå tillväga för att få ordning på ledningarna, gör inget om dom är lite extra dyra för bilen skall bli i utställningsskick då den är unik i sitt slag.

    Tacksam för svar! / Johan

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Går du t.ex till Mekonomen så gör de bromsrör åt dig i rätt längd.
    Annars går det att köpa kopparrör på lösmeter om du skaffar dig verktyg att kona med.

  3. #3
    Johan477
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Går du t.ex till Mekonomen så gör de bromsrör åt dig i rätt längd.
    Annars går det att köpa kopparrör på lösmeter om du skaffar dig verktyg att kona med.
    Ah tack.. vet inte alls varför jag inte tänkte på det, fick höra det av en kompis också att gå till Mekonomen..
    Ibland ser man inte längre än vad näsan räcker.

    Tack för svaret iaf. =)

    Vet du förrästen vad ett sånt kalas kan gå på, snackar vi 1000kr eller 10000kr?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Priset beror väl på hur långa rör du ska ha, men runt 100-150/st borde det kosta, var ett par år sedan jag köpte...

    ..de kanske var dyrare. Sök på ditt reg.nummer så ser du väl grovt vad de går på: http://www.mekonomen.se/bil/reservde...ystem/bromsror
    Senast redigerad av Fredrix den 2013-10-20 klockan 11:36. Anledning: uppdaterat

  5. #5
    Johan477
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Priset beror väl på hur långa rör du ska ha, men runt 100-150/st borde det kosta, var ett par år sedan jag köpte...

    ..de kanske var dyrare. Sök på ditt reg.nummer så ser du väl grovt vad de går på: http://www.mekonomen.se/bil/reservde...ystem/bromsror
    Är som sagt inne på kopparrör, så lär nog bli betydligt dyrare.. men är nog lättare att åka förbi och prata med dom direkt.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Skulle aldrig komma på idén att köpa nåt till bilen på Biltema. Men de har väl koppar rör? Koppar som koppar tänker jag. Skulle väl helst inte köpa från Mekonomen med deras ockerpriser.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    jag rekomederar varmt att köpa metervara och nipplar sedan göra dom själv med hjälp av detta verktyg
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...verktyg-19837/

    forma dom nya rören efter dom gamla, så passar som perfekt när man sedan sätter dom på bilen
    dom som är färdiga är som regel 5-10 cm förlånga

    är dom som sitter på bilen nu bara rostiga på ytan så tag ett tynnflytande rostskydd och konservera dom med det

  8. #8
    Johan477
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Skulle aldrig komma på idén att köpa nåt till bilen på Biltema. Men de har väl koppar rör? Koppar som koppar tänker jag. Skulle väl helst inte köpa från Mekonomen med deras ockerpriser.
    Tycker ändå att Biltema har haft rätt okej grejer när det varit till mina andra bilar men dom har iofs inte varit samma skick som den här jag har nu, skall lägga ner en hel del jobb och pengar på att få den 110% så nu skall jag dock satsa på riktiga slitagedelar och dylikt, blir nog inte så mycket Biltema den här gången.

    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    jag rekomederar varmt att köpa metervara och nipplar sedan göra dom själv med hjälp av detta verktyg
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...verktyg-19837/

    forma dom nya rören efter dom gamla, så passar som perfekt när man sedan sätter dom på bilen
    dom som är färdiga är som regel 5-10 cm förlånga

    är dom som sitter på bilen nu bara rostiga på ytan så tag ett tynnflytande rostskydd och konservera dom med det
    Tack för tipset. Det verkar ju inte vara så avancerat att fixa till rören om man bara har rätt verktyg, men det återstår att se när jag ställt in den i garaget och börjat med projektet.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Johan477 Visa inlägg
    Tycker ändå att Biltema har haft rätt okej grejer när det varit till mina andra bilar men dom har iofs inte varit samma skick som den här jag har nu, skall lägga ner en hel del jobb och pengar på att få den 110% så nu skall jag dock satsa på riktiga slitagedelar och dylikt, blir nog inte så mycket Biltema den här gången.
    Not gonna argue with you there

    Trots att min bil är långt ifrån utställningsskick har jag en viss ribbnivå vad gäller delar. Där endast original delar har monterats :P Biltema grejer som satt på bilen vid köp har bytts ut till original mest på grund av att de känns bäst så.

    Enda som faktiskt är Biltema nu är batteriet men de får sitta där, ser inte ut att vara de billigaste batteriet på Biltema (har aldrig sett ett sånt batteri där förut).

  10. #10
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Det finns både rena kopparrör och sen fins det kopparn/nickel rör. Rena glödgade kopparrör tappar sin mjukhet efter ett tag och kan då vid vibration spricka eller gå av. Koppar nickel har inte detta problem och är ett litet dyrare men bättre alternativ.

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  11. #11
    Johan477
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    Det finns både rena kopparrör och sen fins det kopparn/nickel rör. Rena glödgade kopparrör tappar sin mjukhet efter ett tag och kan då vid vibration spricka eller gå av. Koppar nickel har inte detta problem och är ett litet dyrare men bättre alternativ.

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk
    Koppar och nickel blir det då. Det skall på riktiga grejer, inget slarv! =)

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Finns både koppar och koppar/nickel på Biltema.

Liknande ämnen

  1. Byta bromsrör golf mk3
    Av gorano i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-20, 21:24
  2. Drivaxel golf mk3 vr6
    Av tjipp i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 00:25
  3. Eftermontera farhållare Golf MK3 TDI 98.
    Av Tobbe_16v i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 10:45
  4. Kabeldragning i Golf vr6 97-98
    Av Micke_GTi i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 22:23
  5. Bränsle-ledningar vr6?
    Av gnytt i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 18:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin