Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700

    Ständigt denna ABS lampa (Mk3 GTI)

    Konstatera för ett tag sen att vänster bak sensor var paj. Lämna in till VAG de gjorde sin undersökning och konstatera samma sak och bytte denna. (endast sensor).

    Fick tillbaka bilen. Allt var frid och fröjd i ca 2,5 mil sen tändes lampan igen. Jag koppla upp och kollade felkoder. Samma felkod igen. Släckte felkoden och allt var frid och fröjd ca 100 meter.

    Har dock märkt denna tendens. Lyser lampan räcker de med att tvärnita så släcks den. Samma sak om den är släckt. Tvärnita och den lyser.

    Jag kan med största säkerhet säga att kransen är INTE bytt. Hydraulpumpen är hyfsat nybytt (begagnad) Men om den är kass, ger den denna symptom?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Går abs-sensorns kabel hela vägen upp till skarvhylsan under baksätet eller är det en till skarv? Kan ju vara"halvt" kabelbrott

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    De tror jag, om jag förstod dej rätt. Sensor kabeln som går upp i golvet går till sin kontakt under baksätet.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Var köptes sensorn? Den nya kanske är halvdan.
    Systemet jämför amplituden mellan höger och vänster, skiljer den för mycket sätter den en felkod på den med lägst amplitud.
    Bästa sättet är att mäta sensorerna med ett oscioloskop och jämföra höger och vänster, främst från låg hastighet till stillastående.

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    MEN eftersom den inte lyser direkt efter man släckt felkoder så fungerar ju systemet iaf.
    Därav borde felet ligga i antingen som tidigare sägs , Givaren(den som nu är fel) eller att den får fel signal(trasig eller smuts i kransar/på givare).

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Sensorn är VAG original (1H0927807D). Jobbet gjordes på VAG märkesverkstad. De är endast vänster bak som visat felkod (när ABS lampan börja lysa). Känner mej hoppfull när du säger att de kan vara kransen ändå. Ska in med bilen igen för att byta fjäderbenslagrena samt göra framvagnsinställning på Fredag. Kommer givetvis upplysa om att ABS'en inte är åtgärdad. Hur jag så säkert kan veta att kransen inte är bytt är att de finns inget om de på kvittot. Min gissning är att de inte ens kollat den.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Spelar ju ingen roll om de bytt eller ej om inte ABS fungerar efter att bilen varit inne för just det felet.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Spelar ju ingen roll om de bytt eller ej om inte ABS fungerar efter att bilen varit inne för just det felet.
    Du kunde inte ha mer rätt De blir backjobb för dom, ringer på Måndag.

    Krasst sett kan ju sensorn dom bytte ut varit hel. Man får ju aldrig se några grejer de byter ut.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Du kunde inte ha mer rätt De blir backjobb för dom, ringer på Måndag.

    Krasst sett kan ju sensorn dom bytte ut varit hel. Man får ju aldrig se några grejer de byter ut.
    JO OM man ber om det får man det.
    Men normalt ber inte folk om det så därav gängse gång.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Aha, får börja med de då Lite intresserad av hur pass kass sakerna är, är man ju :P Styrservopumpen jag bytte där (köpte en beggad från bildelsbasen) hade ju varit bra å ha. Den är de ju pant på.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Man har faktiskt stöd av lagen när det gäller rätten till ens utbytta delar.
    Du har köpt en ny del (inkl montering), men inte sålt eller gett bort någon gammal...
    Fast när det gäller abs-sensorer är det ganska ovanligt att man får loss dem i ett stycke.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Givaren får man ju iofs aldrig ut hel.
    De går sönder i 99,9% av fallen tyvärr.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Fair enough Men tack för tipset, ska härmed alltid fråga om de utbytta delarna

Liknande ämnen

  1. ABS-lampa tänd?
    Av Rusbe i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 21:33
  2. Vilken lampa till ABS-varningen (Mk2 GTI)
    Av Golfbjörnen i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-31, 00:02
  3. ABS-lampa lyser (Mk2 GTI 16v 87')
    Av Golfbjörnen i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 23:31
  4. ABS lampa och handbroms lampa
    Av faca_57 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 19:26
  5. Abs fel, golf mk3 gti, fråga.
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 07:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin