Sidan 2 av 26 FörstaFörsta 1234512 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 515
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    En väldigt trevlig bil, med det priset blir den väldigt sällsynt på vägarna (kanske tanken också).
    Håller med, provsatt den på IAA för en månad sen. Men priset är som sagt åt skogen för högt, en rejäl höjning som DPC säger.

    En basutrustad R kostar brutto 375400:-, en S3 SP med avplanad multiratt kostar 388300:- och en 5-dörrars M135 med xenon och farthållare kostar 386900:-. Även om nu Golf R har något mer standardutrustning och billigare extrautrustning än S3 och M135 så skall den enl. min mening ha minst 10% lägre grundpris för att över huvud taget vara ett alternativ. Grundpriset borde rimligtvis ligga i storleksordningen 340-350000:-.

    Dynaudio kommer högst sannolikt gå att välja till, likaså DCC-chassi som inte heller "finns". Som vanligt är Volkswagens konfigurator pinsamt dåligt uppdaterad...
    Senast redigerad av Crille82 den 2013-10-19 klockan 14:12.

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Är just nu inriktad på en Manuell R, Limestone Gray met., 19" Pretoria, + div. utr.

    /Peter
    Bara att handla Peter! Du blir garanterat nöjd! (tur du bor en bit bort så jag slipper bli förnedrad.. )

  3. #23

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Håller med, provsatt den på IAA för en månad sen. Men priset är som sagt åt skogen för högt, en rejäl höjning som DPC säger.

    En basutrustad R kostar brutto 375400:-, en S3 SP med avplanad multiratt kostar 388300:- och en 5-dörrars M135 med xenon och farthållare kostar 386900:-. Även om nu Golf R har något mer standardutrustning och billigare extrautrustning än S3 och M135 så skall den enl. min mening ha minst 10% lägre grundpris för att över huvud taget vara ett alternativ. Grundpriset borde rimligtvis ligga i storleksordningen 340-350000:-.

    Dynaudio kommer högst sannolikt gå att välja till, likaså DCC-chassi som inte heller "finns". Som vanligt är Volkswagens konfigurator pinsamt dåligt uppdaterad...
    Jag håller helt och hållet med i resonemanget. I första hand handlar prissättning om egenskaper och där Golfen är i framkant, men även varumärke betingar en peng. Att Golfen är nästan lika dyr som motsvarande Bmw med sexcylindrig motor är ambitiöst av VW. Ska bli spännande att se hur försäljningen kommer att gå. R VI sålde bra och det var 140 personer som köpte bilen osedd vid introduktionen (inkl undertecknad).

  4. #24
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Håller med, provsatt den på IAA för en månad sen. Men priset är som sagt åt skogen för högt, en rejäl höjning som DPC säger.

    En basutrustad R kostar brutto 375400:-, en S3 SP med avplanad multiratt kostar 388300:- och en 5-dörrars M135 med xenon och farthållare kostar 386900:-. Även om nu Golf R har något mer standardutrustning och billigare extrautrustning än S3 och M135 så skall den enl. min mening ha minst 10% lägre grundpris för att över huvud taget vara ett alternativ. Grundpriset borde rimligtvis ligga i storleksordningen 340-350000:-.

    Dynaudio kommer högst sannolikt gå att välja till, likaså DCC-chassi som inte heller "finns". Som vanligt är Volkswagens konfigurator pinsamt dåligt uppdaterad...
    Branding, visst bör en VW vara billigare än en Audi eller BMW, det tycker folk i allmänhet. Nu är R inte billigare vilket vi förvånas över. Tycker också att de tagit till några tiotusenlappar för mycket.

    En S3 är ju ännu dyrare än en R fast den inte sticker ut särskilt mycket mot en A3 (som är en mycket trevlig och snygg modell). För mig så går Audi och VW in under samma label så jag värdesätter inte priskillnaden, bara en extrautgift....

    I den Tyska konfiguratorn kan man välja DCC med inte Dynaudio. Får väl kolla upp det imorgon. DCC är ju inte fel.

    Det är inget glasklart case direkt, men det är alltid roligt med lite olika infallsvinklar .

    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Bara att handla Peter! Du blir garanterat nöjd! (tur du bor en bit bort så jag slipper bli förnedrad.. )
    Daniel, jag tar ditt råd på fullaste allvar . Ska justera specen lite och sova på saken!

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #25

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    mats
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    61
    Är just nu inriktad på en Manuell R, Limestone Gray met., 19" Pretoria, + div. utr.

    Fick även en offert på en GTI för ordnings skull.

    Så nu sitter jag och vimsar med 2 offerter……
    Sitter också med två offerter och kliar mig i huvudet.
    Vad bör man plussa på med för extrautrustning, sånt som är ett "måste" för att få fram ett totalpris?
    Bilen är ju dyr redan från början så det känns som man måste snåla lite för att få ihop det.

    Som mina funderingar ser ut nu så: extra för dsg, lack, 19 tum, parkeringssensorer, och dcc (antar att det är smart med tanke på 19"?)

  6. #26
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av kalle950 Visa inlägg
    Sitter också med två offerter och kliar mig i huvudet.
    Vad bör man plussa på med för extrautrustning, sånt som är ett "måste" för att få fram ett totalpris?
    Bilen är ju dyr redan från början så det känns som man måste snåla lite för att få ihop det.

    Som mina funderingar ser ut nu så: extra för dsg, lack, 19 tum, parkeringssensorer, och dcc (antar att det är smart med tanke på 19"?)
    Ja det blir ju lite dyrare per omgång som man petar in nya tillval... Kan vara en skrämmande upplevelse!

    PM:ar dig.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2013-10-21 klockan 19:50. Anledning: justering
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #27

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av kalle950 Visa inlägg
    Sitter också med två offerter och kliar mig i huvudet.
    Vad bör man plussa på med för extrautrustning, sånt som är ett "måste" för att få fram ett totalpris?
    Bilen är ju dyr redan från början så det känns som man måste snåla lite för att få ihop det.

    Som mina funderingar ser ut nu så: extra för dsg, lack, 19 tum, parkeringssensorer, och dcc (antar att det är smart med tanke på 19"?)
    Jag tycker din spec ser vettig ut men jag hade övervägt att lägga till blåtand och kanske dab-radio.

  8. #28

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    mats
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    61
    Ja blåtand är ett måste. Fast det är jäkla sniket att sånt inte är standard på de premiumbil 2014

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Har vi DAB-radio i Sverige numera?

  10. #30
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Blåtand / handsfree är standard. Står tyvärr inte med i sdt utrustningen men väl på order-förslaget. Jag har även frågat just efter BT.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #31

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Har vi DAB-radio i Sverige numera?
    Exakt hur det är idag lokalt kan jag inte svara på men det pågår en utredning där huvudspåret är att stänga ned FM-sändning om ett par år. Huruvida det blir aktuellt eller ej kan jag bara spekulera om men personligen ångrar jag att jag missade dab till min nuvarande bil (utredningen offentliggjordes ungefär när jag fick bilen).

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Blåtand / handsfree är standard. Står tyvärr inte med i sdt utrustningen men väl på order-förslaget. Jag har även frågat just efter BT.

    /Peter
    Ok, vad är det för varianter som är valbara i konfig? Till mm nuvarande bil fanns flera nivåer på BT och lite olika stöd.

  12. #32
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    BT standard – Jag har ju bara använt den som ingår i Radio Composition Media i vår Golf 7 SC. Den fungerar precis som jag förväntat mig avseende streaming + ren handsfree funktion för telefon. Förmodar att micken sitter i takkonsolen någonstans. Har även ringt till bilen då sonen svarat via BT, låter helt ok. (Sonen har haft körkort i två veckor….favoriten är GTI:n av någon anledning )

    Jag har inga andra önskemål avseende BT så därför har jag inte analyserat vad BT handsfree Comfort innebär. Std BT är inte o-komfortabelt om man så säger…..

    DAB planerna som du lyft Daniel, var för mig något nytt, kanske att man skulle lägga till det ”stödet”.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Enl. konfiguratorn så ger comfort "Multimediauttag AUX-IN, USB-gränssnitt och USB-ladduttag".
    BT Premium står dock ingen info om.

  14. #34
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Enl. konfiguratorn så ger comfort "Multimediauttag AUX-IN, USB-gränssnitt och USB-ladduttag".
    BT Premium står dock ingen info om.
    Jo, så står det under BT comfort, men under standardutrustning står det ” USB-gränssnitt och multimediauttag AUX-IN”.
    Jag har ställt denna fråga idag till ÅF för att förvissa mig om att det är så. ÅF säger att det är standard. Konfiguratorn är lite förvirrande ibland.

    I Tyskland är det inte standard eftersom ”Radio Composition Media” inte är standard (i motsats till SE), Tror att det är det som triggar denna USB/AUX facilitet.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #35
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Ja, då var den beställd, en Golf R 2014. Ska bli skoj när den anländer framåt våren . Ingen prognos än vad det gäller tillverkningsvecka. Det blir en manuell, Limestone Gray met., 19" Pretoria, + div. utr.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Oj oj oj! Spännande - grattis Fin färg! Intressant att du byter från DSG till manuell - hur har du resonerat kring det?

  17. #37
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Oj oj oj! Spännande - grattis Fin färg! Intressant att du byter från DSG till manuell - hur har du resonerat kring det?
    Tack för det Marcus.

    Brukar ofta bli chippning av hushållets fordon..... Då det inte finns någon referens än till nya R så vet jag inte vad effekten skulle kunna sluta på. Om man väljer manuell eliminerar man en eventuell risk samt att det känns mer ”på riktigt” med man låda (det är lite gammalmodigt). Kommer ju ändå att ha kvar en DSG bil när GTI:n byts in eller säljs.

    Om det blir någon tuning vill jag låta vara osagt, har ju inte kört bilen än..... Kanske skulle skippa det denna gången.

    DSG 6 är en underbar låda som säkert tål vad det skulle kunna ge.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  18. #38

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Grattis! Ska bli spännande att följa!
    Bara en fråga, hur blev du klok på utrustningsnivåerna på R;en jämfört med t.ex. Gti;n?
    På R-modellen är det ju helt fragmenterat...inga paket, Dynaudio? Drag?

    Har fått en bra offert på en ny Gti från min handlare nu, men väntar in en på en R också, bara för att se om man skulle mäkta med merkostnaden.
    "Räkna med en hundring upp jämfört med en GTI" var det bästa jag fick fram i förrgår....

  19. #39
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av wibmag Visa inlägg
    Grattis! Ska bli spännande att följa!
    Bara en fråga, hur blev du klok på utrustningsnivåerna på R;en jämfört med t.ex. Gti;n?
    På R-modellen är det ju helt fragmenterat...inga paket, Dynaudio? Drag?

    Har fått en bra offert på en ny Gti från min handlare nu, men väntar in en på en R också, bara för att se om man skulle mäkta med merkostnaden.
    "Räkna med en hundring upp jämfört med en GTI" var det bästa jag fick fram i förrgår....
    Tackar!

    Den är i likhet med S3 inte typad för drag. Dynaudio finns ej som möjligt tillval.

    En del är ju standard på R som är tillval på GTI, tex Xenon (har 4 rektangulära DRL ledljus på R), ledbakljus, stöldlarm, 18" hjul.

    Mina val blev följande:

    Limestone Gray met.
    Ytterbackspeglar elektriskt infällbara
    Backkamera
    Dynamic Chassis Control (DCC) inklusive Mode Select, körprofilsval
    Lättmetallfälgar 19 tum Pretoria inkl tonade rutor
    Panoramasoltak i glas skjut-/tiltbart
    Digital radiomottagning DAB+
    Parkeringssensorer fram och bak
    Läderklädsel Vienna
    Elinställbar förarstol i kombination med läderklädsel

    Man kan ju även lyfta att R saknar dimljus gentemot GTI. Det är något som är ganska värdelöst mer än som dekoration. På samtliga bilar jag har haft har dimljuset varit riktigt uselt……

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2013-10-23 klockan 23:33. Anledning: 18"
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  20. #40

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Grattis Peter! Fin spec också, ingen tomhylsa det där! Jag hade manuell låda till min R och ångrade mig aldrig. Närkontakten med drivlinan och känslan av kontroll är oöverträffad med manuell låda. Nu när nya R dessutom har så fin momentkurva så blir körbarheten riktigt bra. Sen förstår jag alla som kommer välja Dsg. Det är riktigt bekvämt med Auto och ganska kul med snabba växlingar mm.

Liknande ämnen

  1. Nya passat 2014/15
    Av mrpipen i forum Bilder och Videos
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 14:22
  2. Tsi 1.2 90 - 2014 allmänna råd, ny bil!
    Av Hanneskoubek i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-08, 19:10
  3. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 01:00
  4. golf r32 klubb i sverige?
    Av Hyppe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin