Sidan 12 av 26 FörstaFörsta ... 2910111213141522 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 515
  1. #221
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Trevligt med bättre svängradie
    Hur upplever du ljudet? Känner du att du saknar Dynaudio (iom 4motion) eller ordinarie helt ok?
    Mvh
    Ljudet från ”Composition media” är mycket bra, har ju samma i vår SportsCombi, där har jag hunnit använda den en del. Eftersom den 18-årige sonen har samma uppfattning så är den ganska ”nutids”-anpassad .

    Hade det varit möjligt att välja Dynaudio så gärna för mig men ingen ”showstopper” för undertecknad.

    En liten notering ang bottendraget. När man kör typ på 1/3 dels gas och passerar c:a 2700 rpm så öppnar den upp med ett litet "ryck". Vet inte om det är ventil öppningstiderna / kamförskjutingen som redigeras då, skulle nog vara rimligt tror jag. Har inte läst i detalj ur det fungerar än. Den "oinvigde" noterar nog det knappast. Principen är väl samma som för GTI men toppen /ventiler/kam är inte samma så karaktären är nog olik den med.

    Från annan tråd:
    “Compared to the GTI's version of EA888, the Golf R has a modified cylinder head, exhaust valves, valve seats and springs, pistons, injection valves and turbocharger.”

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #222

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    mats
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    61
    Kom igen nu Peter

    Kan vi få en lite utförligare rapport? Hur nöjd är du med tanke på priset? Positiva överraskningar? Negativa överraskningar?
    Största skillnaden mot Gti VI?

  3. #223
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Citat Ursprungligen postat av kalle950 Visa inlägg
    Kom igen nu Peter

    Kan vi få en lite utförligare rapport? Hur nöjd är du med tanke på priset? Positiva överraskningar? Negativa överraskningar?
    Största skillnaden mot Gti VI?
    Kommer med rapport när motorn har fått bekänna färg varvräknaren ut (tar det lite lugnt än så länge). Ska ut på lite längre tur veckan, så snart har den gått 100 mil vilket får räcka avseende särbehandling (inkörning).

    Den känns avsevärt mäktigare än GTI 6:an avseende performance och fasthet. När man stänger bakluckan på en 6:a känns den vek i plåtkonstruktionen runt luckan, degig respons. Det är fast på 7:an, gillas. Dörrklangen i övrigt är bra på bägge modellerna.

    Körde på en slingrig väg härom kvällen, ganska offensivt. Oerhört stabil trots ojämnheter och lagningar i asfalten, odramatiskt trots kurvhastigheten. 6:an var bra med men denna är ännu bättre. Körde i mode "Normal". DCC:n är ju ganska stötig i "Race" mode, passar bättre på jämnt underlag.

    Det är definitivt värt pengarna om man jämför alternativa nybilar. Bättre än förväntningarna. Återkommer…..

    /Peter

    PS Så långt ingen negativ överraskning.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #224

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 890
    Det här är väll för bra för att vara sant?!, den MÅSTE väll kunna ha dragkrok??

    http://www.automotorsport.se/artikla...mmer-som-kombi

  5. #225

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Det här är väll för bra för att vara sant?!, den MÅSTE väll kunna ha dragkrok??

    http://www.automotorsport.se/artikla...mmer-som-kombi
    Grymt
    Ultimata tjänste bilen

  6. #226
    Micke_t
    Gäst
    Wow. Och inte är det 1 april.

  7. #227
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    .................den MÅSTE väll kunna ha dragkrok??
    Tja, vi vet ju inte än. Det är ju den perfekta dragbilen i alla fall med eller utan krok !

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #228

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Äntligen ser det ut som Vw ska erbjuda den bil jag vill ha! Hade en R funnits i kombiutförande så hade jag antagligen köpt den istället för min nuvarande bil. Men dragkrok är tyvärr ett måste så utan det faller det. Kul oavsett!

  9. #229

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Fantastisk familjebil men jag hoppas att dom får till avgasutblåsen bättre till produktion för nu ser det ut som något fult från eftermarknaden. Tycker att de sticker ut för långt, borde vara mer diskreta och intregerade i karossen.
    Senast redigerad av Marcus den 2014-03-27 klockan 10:04. Anledning: Stavfel

  10. #230

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Skulle tippa på att dom hängt dit några "andra" utblås för att det "bara är en vanlig SC" ;-)
    Vore ju konstigt om den inte kommer med dom 4 utblåsen som, tyvärr, sitter på R :-)

  11. #231
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Fantastisk familjebil men jag hoppas att dom får till avgasutblåsen bättre till produktion för nu ser det ut som något fult från eftermarknaden. Tycker att de sticker ut för långt, borde vara mer diskreta och intregerade i karossen.
    Citat Ursprungligen postat av NOlsson Visa inlägg
    Skulle tippa på att dom hängt dit några "andra" utblås för att det "bara är en vanlig SC" ;-)
    Vore ju konstigt om den inte kommer med dom 4 utblåsen som, tyvärr, sitter på R :-)
    Står i alla fall i länken över att "den produktionsfärdiga versionen får två ovala avgasutblås på varje sida"

    är väl bara ett testsystem som sitter på denna bilen.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  12. #232
    FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    Står i alla fall i länken över att "den produktionsfärdiga versionen får två ovala avgasutblås på varje sida"

    är väl bara ett testsystem som sitter på denna bilen.
    Testsystem = Kattfritt och ett jävligt gott ljud

  13. #233

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Test Golf R vs Cupra R grymt fina bilar verkar som Cupran har samma motor som Ren/s3an
    http://www.autoexpress.co.uk/volkswa...o-track-battle

  14. #234
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Så har Milltek släppt avgassystem (turbo-back & cat-back till nya Golf R och S3)!

  15. #235

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Lite off topic men jäklar vilket prestandakap seaten är. Kostar ju i storleksordningen 100' mindre än golfen.

  16. #236
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Lite off topic men jäklar vilket prestandakap seaten är. Kostar ju i storleksordningen 100' mindre än golfen.
    Cupra R - Det är en prisvärd bil, råder knappast någon tvekan om det!
    Har inte åkt i en Seat i nutid - skiljer det mycket mot VW?

    Provsatt en Leon i Autostadt i somras, gillade inte inredningen men allt har ju sitt pris.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2014-03-30 klockan 20:38. Anledning: inredningen.....
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #237
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Citat Ursprungligen postat av Peken Visa inlägg
    Ja får min R om några dagar hopps jag så då ska jag lägga ut lite info och känslor om den.. Men har haft en demo R i en vecka och kan redan nu säga att den nya R:en pissar på mk6:an och R32:an... Grymt rolig bil!!
    "R:en pissar på"..... Nej, det gör den inte, vilket jag inte heller förväntat mig ! Alldeles för bra bilar för att det ska vara möjligt .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  18. #238
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129

    Rapport från en glad R brukare

    ”R”:n har nu använts i 3 veckor och 130 mil. Det kan hända att jag upprepar något som redan nämnts i andra inlägg, det får ni stå ut med.

    Bilen är riktigt sportig i sin karaktär. Den har manuell växellåda som tar lite tid att vänja sig vid eftersom lägena lägger tätt. Den känns väldigt rätt.

    Motorn drar bra från 2000 rpm upp till 6500, då är peaken nådd. Över detta varvtal är det inte meningsfullt att varva, brukar växla tidigare då man hamnar i rätt rpm-segment på nästa växel. Den har ett brett varvtals spann som den matar på men det inträder en märkbar effektförändring vid 2700 rpm. Vid fullgas acceleration så genereras trevliga avgas ”farts” (klipp av bränsletillförsel) vid uppväxling precis som på min fd DSG GTI. Den uppgivna effekten är säkert riktig, känns så. Trots ”glädjefylld” behandling så drar den inte våldsamt med bensin.

    Liksom på GTI jämte andra Golf 7 så har bilen ACC (Adaptiv Cruise Control) vilken fungerar mycket bra. Är ju inställbar på flera vis.

    Körprofiler ”Mode Select” är ju std på R och GTI. Har man DCC så finns lägena Comfort, Normal, Race, Eco och Individual. I alla mode utom Eco så är samtliga rör öppna i bakre ljuddämparen, i Eco stängs ytterrören av elstyrda ”butterfly valves”. Comfort-läget är det som tillkommer när DCC finns. Individual är ju bra eftersom man då kan välja alla parametrar styckvis (3 lägen). Inställningar finns för styrning, ACC, DCC, motorkaraktär, kurvljus och klima-anl..

    DCC - Favoritläget är Normal. Det är märkbar skillnad mellan Comfort , Normal och Race. I Race mode blir den väldigt hård, nästan för bra för en svensk slingrig småväg med lagom eftersatt underhåll, här passar Normal bättre. Race är för jämna vägar eller bana. 19" Pretoria + 235/35 däck är klart lämpliga för bilen, upplevs ej som stötiga.

    Vad det gäller motorrespons ex. Normal kontra Race- så ökar motorljudet inne i bilen. Jag kan inte påstå att gasen känns mycket annorlunda, vill man ha mer gas så är det ju bara att trampa mer oavsett procentuell progressivitet. Har ingen betydelse…

    Har även provat att ge fullt ut ur hyfsat skarpa kurvor, rondeller, bilen följer utan några släpp/ryck som framhjulsdrivna bilar ofta genererar. 4-motion är en väldig hjälp, det kan man knappast förneka. Detta gäller även forcerad körning på slingriga småvägar, väldigt odramatiskt relativt farten. Väldigt bra respons för allt man använder, gas, broms, styrning...

    Det är nog den första bil jag haft som visar rätt hastighet på mätaren. (jmfr med GPS:n).

    ”Premium” datorn är ju ett bra steg framåt, fler möjliga inställningar än tidigare, om man nu vill leka lite med den. Det vill man.

    Radio Composition Media har många finesser. Bluetoothen funkar bra både för musik streaming eller telefon men uppträder inte identiskt mellan körtillfällena. Har noterat samma inkonsekventa mönster på vår Golf 1.4 TSI. Bra ljud men hade man kunnat välja till Dynaudio så hade det kunnat bli ännu bättre.

    Bagaget är helt ok, ungefär lika stort som på GTI 6, dvs betydligt större än R 6:ans.

    Panoramataket är ju bra för det bygger inte neråt vad det gäller takhöjden. Funkar bra avseende möjliga funktioner, blåser inte ner i bilen när man har det "lagom" öppet.

    Det har ju diskuterats huruvida R:en är prisvärd eller ej. Man kan fråga sig om en ny bil över huvud taget är värd vad den än kostar….. Tycker fortfarande att den levererar vad den ska i förhållande till priset. Det är ett bra lyft, är mycket nöjd!

    För vardagskörning är den helt ok. Som jag nämnt tidigare så fällde frun omdömet att ”Den är väl inte märkvärdigare än andra bilar vi haft eller har”. Det är ett bra vardagsbetyg. Lite känslig på gasen på lågvarv för den ovane kanske….

    Roligt är det i alla fall !

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2014-04-04 klockan 17:26. Anledning: 2700 rpm
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #239

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 890
    Tack för lite trevlig läsning på morgonen!, faaan nu blev man ju inte mindre sugen.. .

    Blir det att testa nån bankörning?

  20. #240

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Härlig beskrivning ...och nu är det snart helg med vackert vårväder...

Liknande ämnen

  1. Nya passat 2014/15
    Av mrpipen i forum Bilder och Videos
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 14:22
  2. Tsi 1.2 90 - 2014 allmänna råd, ny bil!
    Av Hanneskoubek i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-08, 19:10
  3. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 01:00
  4. golf r32 klubb i sverige?
    Av Hyppe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin