Sidan 11 av 26 FörstaFörsta ... 89101112131421 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 515
  1. #201
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Tack för alla kommentarer, än så länge positiva .

    Frågan om manuell kontra DSG.
    Det har ju dryftats då och då på forumet. I mitt fall så är det ett infall av ”back to basic”, vill helt enkelt ha en manuell denna gång. Det är roligt att växla, absolut ingen uppoffring.

    En notis är att man hela tiden ska föra spaken bestämt åt höger vid uppväxling för att hamna rätt.. Jag menar att om man går från 3:a till 4:an och bara "slö-drar" spaken bakåt så hamnar man kanske i 2:an, små steg mellan växel-lägena. Jmfr med vår manuella A4 så är den mer neutral i växellägena, större utslag krävs med. Inget problem bara att göra som det är tänkt, det är ju sportigt!

    Paddelreglagen på min fd GTI DSG var ju väldigt smidiga men körde den mest i D men hjälpte till ibland med paddlarna. S läget var ganska överflödigt, varvade onödigt länge. Var kanonnöjd med DSG lådan inklusive hela bilen för den delen. (Hoppas någon ”nörd” köper den där den står hos ÅF).

    En liten notis rörande DSG paddlarna är ju att om man svänger kraftigt så är de ju plötsligt upp och ner vilket gör kaos i min hjärna, hade gärna haft dem på rattstången istället för på ratten. I-lands problem….

    PS Har ju en DSG bil kvar utan paddlar, dock inte så sportig men väldigt bekväm.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #202

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Jag är inne på ditt spår Peter. Jag gillar DSG lådan med, men för riktigt aktiv körning är den manuella bilen att föredra. Körde en Golf GTI 7 för ett tag sedan med manuell och redan den kändes roligare än en med DSG som jag också körde. Och det känns som en manuell går bättre, om än en illusion, men det är ju körkänslan man jagar . DSGn blir ju aldrig riktigt manuell heller inte ens i M läget.

    Min tidigare RS3 var dock lite bättre på det då den blev helt manuell i M läget,tryckte man fullt på tex an3 så var man tvungen att växla ,annars gick den in i varstopp

    Samma är det på min A 45 AMG jag har idag. Där är den helt manuell i M läget. Denna lådan har dock en annan gång än DSG. DCT-Speedshift som sitter i min bil härstammar i från SLS AMG, så den känns lite grov och hård i växlingarna.

    Men som du säger Peter, det är tråkigt när paddlarna hamnar upp och ner när man tar en snäv kurva och man kör i M läget, då är det svårt att hålla koll på växlarna

  3. #203

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    J
    Men som du säger Peter, det är tråkigt när paddlarna hamnar upp och ner när man tar en snäv kurva och man kör i M läget, då är det svårt att hålla koll på växlarna
    Så går det när man svänger runt bilen som en busschaufför . Fast med Golf R 6 så är det svårt för svängradien är ju alldeles för vid. Höll på att krascha min dag 1 i p-huset pga detta
    Är svängradien bättre (snävare) på Golf R 7 kanske?

    Mvh

  4. #204
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Så går det när man svänger runt bilen som en busschaufför . Fast med Golf R 6 så är det svårt för svängradien är ju alldeles för vid. Höll på att krascha min dag 1 i p-huset pga detta
    Är svängradien bättre (snävare) på Golf R 7 kanske?

    Mvh
    Svängradie
    Denna egenskap påpekades just av min nya vän som avhämtade sin Golf 7 R vid samma tillfälle i Fredags. Han testade det direkt vid den lilla provturen som gjordes och återkopplade att det var mycket snävare än på hans R 6:a när vi samlade ihop oss.

    Detta var inget jag tänkt på i min fd GTI 6 men det kanske inte är samma.

    Min R 7 är i vilket fall som helst smidig i vändradien .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #205
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Några interiörbilder från R:en.

    Det var lite halvmörkt så jag öppnade luckan istället för blixt. "Firefreak" jämte andra fotoproffs får titta bort . Man kanske skulle skaffa en vettig kamera......

    /Peter
    Bifogade bilder Bifogade bilder       
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #206
    FiNCH
    Gäst
    I love it! Mycket stilrent!


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  7. #207

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Underbart!, fan va läckert med de små blå detaljerna. Sladdat ute i snön nått?

  8. #208

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Vilken snö?

  9. #209
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Underbart!, fan va läckert med de små blå detaljerna. Sladdat ute i snön nått?
    Nej, det är väldigt dåligt skidföre i Halmstad! Jag vet inte riktig var jag ska prova 4m:en, på en regning kommunal gräs-fotbollsplan 300m ifrån där vi bor ? Nej tror inte det, gillar inte fotboll med de får väl ha sin plan i fred. Grusväg /grusplan är ju inte heller att tänka på. Unviker grus så långt det går .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #210

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Stiligt!

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

  11. #211
    FiNCH
    Gäst
    Bara gasa ur en rondell när det är blött ute. Jag får upp min TT ställ busenkelt


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  12. #212

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Kalasfin bil Peter! Suktar själv efter en R, dock håller inte frugan med riktigt… ;-)

    Det enda negativa med R:en är att den inte går att få med motorsportstolarna, tycker jag. Dock så kan man ju hoppas på såna tillbehör till 2015-modellen :-)

  13. #213
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av FiNCH Visa inlägg
    Bara gasa ur en rondell när det är blött ute. Jag får upp min TT ställ busenkelt

    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Det kan man ju prova.......Har inte kommit så långt i tankarna.

    Citat Ursprungligen postat av NOlsson Visa inlägg
    Kalasfin bil Peter! Suktar själv efter en R, dock håller inte frugan med riktigt… ;-)

    Det enda negativa med R:en är att den inte går att få med motorsportstolarna, tycker jag. Dock så kan man ju hoppas på såna tillbehör till 2015-modellen :-)
    Fru-påverkan
    Stolarna - Så är det. Hade inte tänkt att beställa skalstolar eftersom hustrun är starkt emot dem. "Blir jobbigt att ta sig ut och in i bilen" har hon sagt. Baserat på provsittning av en Ford focus RS innan vi köpte GTI 6:an....... Har för mig att som VW tillägg så var de ganska dyra.

    Hon har däremot kört R:en till och ifrån sitt jobb hela denna vecka utom idag, med gått resultat. Jag har ju cyklat i vanlig ordning men på kvällen har det blivit en och annan onödig tur .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #214

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Känner igen det där ;-) Och visst är det som du säger, svindyrt att lägga till dessa "motorsportstolar" :-)

    Hur är karaktären på motorn, helt okej med drag från relativt låga varv? Har endast kört GTI:n och tyckte då att den hade ett trevligt register med bra effekt från ganska låga varv :-)

  15. #215
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av NOlsson Visa inlägg
    Känner igen det där ;-) Och visst är det som du säger, svindyrt att lägga till dessa "motorsportstolar" :-)

    Hur är karaktären på motorn, helt okej med drag från relativt låga varv? Har endast kört GTI:n och tyckte då att den hade ett trevligt register med bra effekt från ganska låga varv :-)
    Bottendrag
    Den matar på bra från början. Det är lite ovant att måtta med gasen för att få rätt kraft vid krypkörning om man nu ska vara ”petig”. Varvar man lite så försvinner denna kantighet. Helt ok för en sådan bil.
    Själv kör jag aldrig så lågt ner i varvtal som displayen rekommenderar. Eftersom den är manuell så styr man själv till 100%.

    Smidighet
    Det är inte så viktigt i min värld så därför åter till frun.

    Jag frågade henne igår:
    ”Hur tycker du den är att köra?”

    Svaret blev:
    ”Det är väl inget märkvärdigt utan som vanligt, bara ovant att växla eftersom sommarbilen varit undanställd så länge”.
    Mao ett gott betyg avseende användbarheten i mina öron. Tror hon tycker mer om TSI 1.4:an, går tyst och mjukt....Gör inget....

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #216

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    Farre
    Medlemsnr
    5079
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    594
    Vilken snygg bil!
    Väcker ha begär!!
    Färgen är enligt min smak det rätta valet.
    Lycka till!!!

  17. #217
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av farre80 Visa inlägg
    Vilken snygg bil!
    Väcker ha begär!!
    Färgen är enligt min smak det rätta valet.
    Lycka till!!!
    Tack. Din bil väcker lika mycket habegär! Kanonfin har den blivit!

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  18. #218

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Trevligt med bättre svängradie
    Hur upplever du ljudet? Känner du att du saknar Dynaudio (iom 4motion) eller ordinarie helt ok?

    Mvh

  19. #219

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    564
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Vi var två ”äldre gentlemän” som hämtade varsin R igår. Eftersom det var premiärleverans till kund av nya R för Motorhalland anordnade de ett litet jippo för oss. Först så var det avtäckning samt fördelning av nycklar (med R-logga). Sedan avåts det en R-tårta med foto av objekten i marsipan . Därefter provtur och återsamling då vi delade intryck samt avslut av affären. Mycket trevligt !

    /Peter
    En eloge till den VW handlaren som gjorde affären lite roligare. Mer sånt!

  20. #220
    FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av firefreak Visa inlägg
    En eloge till den VW handlaren som gjorde affären lite roligare. Mer sånt!
    Ett företag jag jobbade på förut köpte 12 stycken (om jag inte mins fel) nya Scania av Scania Bilar Sverige AB i Stockholm.
    Scania hade korvgrillning och tårta och sånt, samt att chauförerna fick ta en sväng med sina nya bilar, det var mycket bra gjort tycker jag!

    Som du säger Firefrak, mer sånt!

Liknande ämnen

  1. Nya passat 2014/15
    Av mrpipen i forum Bilder och Videos
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 14:22
  2. Tsi 1.2 90 - 2014 allmänna råd, ny bil!
    Av Hanneskoubek i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-08, 19:10
  3. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 01:00
  4. golf r32 klubb i sverige?
    Av Hyppe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin