Sidan 4 av 26 FörstaFörsta 123456714 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 515
  1. #61

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Men Faaaaaaaan. Varför så korkade igen??. Kan de inte bygga hållbara drivlinor?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Krok som sagt ej tillgängligt på R.

    Nu finns det ju en helt ny konfigurator på VW:s sida.. Är den bättre?

    Annars fick jag bra feedback vid beställningen avseende mina frågor, det går ju inte alltid att utläsa vad som ingår. Det beror ju på hur kompetent säljaren är respektive hur driven han/hon är på att ta reda på uppgifter.

    Slutligen är det ju vad som står i avtalet som gäller oavsett vad konfiguratorn säger.
    Min tillverkas vecka 5 enligt mail jag fått. Borde vara här typ v 7-8 .

    /Peter
    Men Faaaaaaaan. Varför så korkade igen??. Kan de inte bygga hållbara drivlinor?

  2. #62

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Dragkrok är knappast något problem för motor/växellåda/koppling. Det är nog snarare så att dragkrok är ett relativt litet önskmål bland kunderna, i alla fall som VW bedömer det. Kanske också ganska specifikt önskemål för den svenska marknaden, vilken i sig kanske inte är så stor jämfört med andra marknader. Kan inte allt som behöver göras för att kunna sälja bil med dragkrok men kan tänka mig att bilen behöver typas, vilket kostar extra med mera. Skulle säkert medföra modifikationer på kaross/styling som VW uppenbarligen inte var villiga att göra. Detta är relativt vanligt på högprestandaversioner av standardbilar.

  3. #63
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Som Marcus säger – vanligt fenomen på biltypen. De jag kollat på Golf R / Audi S3 / BMW M135i har ej gått att få med krok. Man får man sätta krok på annat fordon om det finns något sådant .

    R hade ju varit en väldigt bra dragbil men nu är det som det är.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #64

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Det som också är synd är avsaknaden av dynaudio. Saknas även på konfiguratorn i UK. Kan det vara pga vikt siffror? För vad skulle tekniskt kunna förhindra dynaudio paketet? Ni som beställt, har ni fått något svar på detta? Finns ju på nya GTI.

    Mvh

  5. #65
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Det som också är synd är avsaknaden av dynaudio. Saknas även på konfiguratorn i UK. Kan det vara pga vikt siffror? För vad skulle tekniskt kunna förhindra dynaudio paketet? Ni som beställt, har ni fått något svar på detta? Finns ju på nya GTI.

    Mvh
    Då jag beställde i Oktober så gick det inte att välja Dynaudio. Ej heller platsbesparande reservhjul. Den "runda" Dynaudio enheten ligger i hjulet / reservhjulsbaljan på t.ex. GTI. Golvet är högre på R pga. 4-motion vilket innebär att man skippat detta extra utrymme (tror jag). Således får de inte in den i någon reservhjulsbalja.

    Får väl se när den anländer.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #66

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Precis - fyrhjulsdriften lär vara skillnaden. Du kan inte heller välja Dynaudio till Golf GT 2,0 TDI 150 4Motion.

  7. #67

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Det verkar bli bra fjutt i nya R motorn,

    S3 sportback får 360hk enbart med program och med avgas 380hk. Då med riktig programvara från MTM

    http://www.mtm-online.de/en/products...gID=S38VSB221Q

  8. #68

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Oj, där får A45 AMG se upp

  9. #69

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Men för rättvisans skull bör man ju i så fall jämföra med en uppdaterad A45 AMG. Medans uppdateringarna till Golf / S3 ger 350-370 hk och ca. 450-460 nm så ger dito till 45 AMG 390-400 hk och 490-500 nm.

  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jo fast är det inte så att A45 AMG är betydligt dyrare än S3 / Golf R redan från början? Tänkte att mellanskillnaden kunde användas till motoruppdatering...

  11. #71

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Emil
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    203
    Samt att Mercedes levererar en automatlåda som är driftsäker^^. Sorry kunde inte hålla mig=)

  12. #72

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jo fast är det inte så att A45 AMG är betydligt dyrare än S3 / Golf R redan från början? Tänkte att mellanskillnaden kunde användas till motoruppdatering...
    Jo, självklart är en betydligt effektstarkare Mercedes dyrare än dito Volkswagen. Vad som är än mer anmärkningsvärt och som sagts tidigare är att Golf R är nästan lika dyr som S3.

  13. #73

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av emilson Visa inlägg
    Samt att Mercedes levererar en automatlåda som är driftsäker^^. Sorry kunde inte hålla mig=)
    Fast DSG/S-tronic med våtlameller är minst lika driftsäker som andra dubbelkopplingslådor. Det visar sig hur Mercedes kommer fungera...

  14. #74

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Här anses dubbelkopplingslådan i S3 / Golf R som bättre än den i A45 AMG:


    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Jo, självklart är en betydligt effektstarkare Mercedes dyrare än dito Volkswagen. Vad som är än mer anmärkningsvärt och som sagts tidigare är att Golf R är nästan lika dyr som S3.
    Absolut - men om man är VW / Audi nörd så vill man ju helst köra just VW / Audi.

  15. #75
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    R / S3. Det skiljer ju typ minst 30 tkr i alla fall när man lägger till det som är standard på R:en på S3 specen.. Jmfr med en R för 440 tkr blir det 7% dyrare för en S3 ......

    MB:n blir riktigt dyr om den ska matcha nyss nämnda modeller med likvärdig utrustningsnivå från VAG, det är ju känt sedan tidigare.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #76

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    R / S3. Det skiljer ju typ minst 30 tkr i alla fall när man lägger till det som är standard på R:en på S3 specen.. Jmfr med en R för 440 tkr blir det 7% dyrare för en S3 ......

    MB:n blir riktigt dyr om den ska matcha nyss nämnda modeller med likvärdig utrustningsnivå från VAG, det är ju känt sedan tidigare.

    /Peter
    Är nyfiken på vart du hittar dessa "typ minst 30 tkr"?

  17. #77

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    gunnar sandin
    Ort
    solna
    Inlägg
    27
    Min beställda s3 sb hamnade på 469". När jag bygger en golf r i konfiguratorna hamnade den på 420".

  18. #78
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Är nyfiken på vart du hittar dessa "typ minst 30 tkr"?
    Denna fråga är en lätt rysare att svara på . Detta blir ett rörigt inlägg....

    I början på denna tråden, inlägg 13, gjorde jag en konfig av en R och en S3 med ambition att lägga lika utrustning på bägge bilarna. Har sparat den.

    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Precis vad jag tänkte på. På S3:an får man betala för en del som är std på Golf, typ genomlastningslucka, multifunktionsratt, adaptiv farthållare, bromsok?? (bromsar dåligt utan ok ) och andra ”självklarheter”.

    En vettigt utrustad R fick jag ihop för 415 tkr. Om jag nu lyckats pricka in ungefär motsvarande standard på S3 så blev total 441 tkr, bägge solida röda med manuell låda. Tror nog att Audin inte riktigt motsvarar R:en ändå eftersom jag inte kan hitta tex förarstol elman..

    /Peter

    EDIT justerat pris
    Utrustning justering jmfr exempel ovan.
    I det fallet skiljer det 25 tkr. Då har jag missat loggo / lack på bromsoken, elstyrd förarstol (hittade inte det då).

    Röda bromsok 3600:-S3 Elstol som jag missat i jmfr 8300:- för två, R 4500:- för en. Då lägger vi till 4500:- för en på Audin.

    Om vi väljer metallic lack så är det dyrare på Audi typ 1300:-

    Nu är jag uppe i en diff på 25 + 9,4 = 34,4 tkr.

    Exempel dyrare tillval:
    Elspeglar infällbara R 1500.- S3 2400:-
    Panoramatak R 9500:- S3 11600:-

    Så håller det på.

    I mitt fall blev priset på R:en betydligt högre (443 tkr) än det exempel jag visat ovan och då ökar diffen.

    Den som vill ha en detaljerad diff lista får fiska fram den själv . Audis sida är oerhört trög att jobba med …… tycker bättre om VW:s konfig verktyg. Det var ju nästan 2 månader sedan jag lusläste specarna. Det är väldigt svårt att komma fram till likvärdiga val.

    På rak fråga till ÅF:s säljare – Vad kostar en motsvarande S3?
    När jag beställde bilen av min säljare som för övrigt är Audi säljare, så sade ha att en motsvarande S3 kostar minst 30 tkr mer än den R jag valt. Jag skulle vilja säga att det skiljer ännu mer. Se "gas" inlägg.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #79

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Jag menar att man måste utgå från standardutrustning för att göra en någorlunda rättvisande prisjämförelse. Vad man personligen "behöver" för extrautrustning är högst subjektivt. Personligen skulle jag gott och väl klara mig med standardutrustningen.

    För att S3 skall komma upp i samma standardnivå som Golf R så kunde jag komma på att det behövs Adaptiv farthållare, automatiskt avbländbar innerspegel med regn- och ljussensor samt avplanad multiratt. Anser man att saker som lackerade bromsok o.dyl. är relevant standardutrustning som bör finnas så kan man kvitta det mot att S3 har "halvskinn" och "Audi Sound System" som standard, något som Golf R saknar.

    Resultatet jag kommer fram till är 374900:- för Golf R och 394800:- för S3, alltså en skillnad på 19900:-. Med en rimlig rabatt på 7-8% så blir skillnaden ännu mindre.

  20. #80
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    S3:s halvskinn gör ju att skinntillägget blir 4300:- billigare.
    Men när du väljer el-stol på VW så ingår svankstöd, kostar 3000:- på S3. Går nästan jämt ut .

    Tillägg på S3 ”Bluetooth gränssnitt” 3000:- vill man ha, är STD på R, ingår det på något dolt vis? Kan jag inte se.

    Om vi kvittar mot Audi soundsystem:
    Genomlastningslucka 1900:-, däcktryckvarnare 1000:-, lackade bromsok 3600:-, cigg tändare uttag 400:-, ljuspaket 1700:-, Bluetooth gränssnitt 3000:- = 11600:- . Dyrt soundsystem - rymmer nog halvskinntillägget med för R .

    Som sagt svårt att jämföra. Du kom fram till c:a 20 tkr med jämkning av posterna ovan. Jag kommer fram till minst 30 tkr brutto på färdig bil som då även inkluderar S3-fördyring på alla tillval. Ingen av oss har direkt fel men det beror på hur man fyller ”varukorgen”.

    Att man sedan kan utverka en rabatt är ju givet.

    Ska man då vara riktigt krass så är det färdigutrustad bil inklusive alla nödiga och onödiga tillval minus rabatt som vi ska räkna på. Som du säger så är det ju subjektivt vad man väljer, men slutsumman är ju den som räknas.

    En sak är säker, det går att hitta fler skillnader för eller emot. Tycker det är svårt att jämföra rättvist .
    Slutsatsen måste väl bli att R är lite för dyr - men det har vi konstaterat tidigare.

    R:n i VW konfiguratorn har inte varit så tydligt specificerad direkt.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2013-12-08 klockan 15:09. Anledning: Som även inkluderar S3-fördyring på alla tillval
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Nya passat 2014/15
    Av mrpipen i forum Bilder och Videos
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 15:22
  2. Tsi 1.2 90 - 2014 allmänna råd, ny bil!
    Av Hanneskoubek i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-08, 20:10
  3. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 02:00
  4. golf r32 klubb i sverige?
    Av Hyppe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin