Sidan 13 av 26 FörstaFörsta ... 31011121314151623 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 515
  1. #241

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    mats
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    61
    Tack Peter!

    Din rapport är uppskattad! Det är ju så mycket mera värt att få input från någon som verkligen har bilen och har betalat för den, än från någon journalistnisse som sladdar runt på en frusen sjö i 30 minuter.

  2. #242
    Jensa
    Gäst
    Jag har köpt en R, återkommer om ett par veckor med lite intryck för er som funderar på en R.
    Själv har jag plöjt den här tråden en hel del innan jag bestämde mig. Jag tycker Peters rapport rimmar väl med intryck från mina provkörningar så det kanske blir nåt liknande :-)
    Trevlig helg!

    //Jensa

  3. #243
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Jensa Visa inlägg
    Jag har köpt en R, återkommer om ett par veckor med lite intryck för er som funderar på en R.
    Själv har jag plöjt den här tråden en hel del innan jag bestämde mig. Jag tycker Peters rapport rimmar väl med intryck från mina provkörningar så det kanske blir nåt liknande :-)
    Trevlig helg!

    //Jensa
    Man får gratulera till ett klokt beslut. Hoppas du blir nöjd med nyförvärvet. Hur lång har du kört med bilen?

    Lägg gärna in lite bilder, det pryder forumet .

    Skoj med lite feedback så småningom.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #244
    Jensa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Man får gratulera till ett klokt beslut. Hoppas du blir nöjd med nyförvärvet. Hur lång har du kört med bilen?

    Lägg gärna in lite bilder, det pryder forumet .

    Skoj med lite feedback så småningom.

    /Peter
    Tack Peter!
    Hämtar den tis el ons så helgen känns redan långtråkig :-)

    //Jensa

  5. #245
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Jensa Visa inlägg
    Tack Peter!
    Hämtar den tis el ons så helgen känns redan långtråkig :-)

    //Jensa
    Långtråkig... Det förstår jag. Ska bli fin väder i nästa vecka så att du kan "köra in den" som det så vackert heter.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #246
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Jensa Visa inlägg
    Jag har köpt en R
    Då får du inte missa ett gratis medlemskap!
    Läs mer på förstasidan.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  7. #247
    Jensa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Då får du inte missa ett gratis medlemskap!
    Läs mer på förstasidan.
    Tack J.L, men det är en demo så jag blir nog blåst på det.
    Dessutom har jag redan skotat in 400 :-)

  8. #248

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Fredrik D
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    79
    Köpte du den svarta i Norrtälje?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  9. #249
    Jensa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av debren Visa inlägg
    Köpte du den svarta i Norrtälje?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ja, säg nu inte att den är smälld :-)

  10. #250

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Fredrik D
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    79
    Nä det vet jag inget om. Den gick riktigt bra när jag provkörde den för nån månad sen. Sen såg jag att den var borta från Blocket. Grattis!


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  11. #251
    Jensa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av debren Visa inlägg
    Nä det vet jag inget om. Den gick riktigt bra när jag provkörde den för nån månad sen. Sen såg jag att den var borta från Blocket. Grattis!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ja den går fint, sonen är också lycklig eftersom han precis ska börja övningsköra.
    Tack mannen!

  12. #252
    Jensa
    Gäst
    Hämtat bilen och kört den några timmar, ja vad ska man säga? Rent glädjemässigt är det en nostalgiresa, inte haft så här kul bakom ratten sen min GTI 16v för 25 år sen

    Motorn har, för mig, ett förvånande brett register och det är inga problem att vardagsköra den som vilken Golf som helst. Men det är när man ger på lite som det blir svårt att hålla leendet i styr, motorn går otroligt fint! Jag har kört mycket turbomotorer men denna är fantastisk, runt 4000 varv drar den djuriskt bra med ett riktigt gott ljud. Håller med tidigare inlägg om att det inte är nån idé att varva mot rödmarkering, bättre att peta i nästa växel o gå på igen.

    Man låda, distinkta och lagom långa lägen, riktigt skön låda!

    DCC har jag inte hunnit mecka så mycket med, växlat lite bara mellan normal o race. Rent spontant så känns det som man kommer ganska långt på normal, iaf för kurvåka på gata. Vid bankörning är det nog inget snack om vilket läge den ska stå i.
    Får återkomma när jag kört den lite mer.

    För övrigt är det en Golf, bilmodellen man aldrig blir besviken på!

    Men nu till ett bekymmer, som självklart blir återförsäljarens problem men vill ändå kolla om det är fler som upplevt.
    Missljud fram, svårt att säga exakt var det kommer ifrån men troligtvis maskinrummet, och bara med riktigt varm motor/bil.
    Låter lite som en jamande katt fast dovare, upplever det inte som ett turboljud, kommer vid belastning 1700-2500 varv på alla växlar.
    Hämtade ut den i Norrtälje, tog gamla favorit mc-vägar hem över Kårsta och bombade på ordentligt bitvis, satt sen i krypkö ganska länge och då kom ljudet. Körde 20 min igen efter ett par timmar, inte ett ljud. Ut igen nån tim senare och efter ca en tim var ljudet tillbaks.
    Någon som har upplevt samma eller har en gissning?

    Frånsett detta så är jag en barnsligt lycklig gubbe

    //Jensa

  13. #253
    Jensa
    Gäst
    Namn:  DSC_0057.jpg
Visningar: 765
Storlek:  1 000.2 KB
    Från dagens sista runda, glasstur till Dalarö med dottern.

  14. #254
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Ser trevligt ut! Vacker bil i vacker miljö .

    Ljudet från motorrummet som du påtalar känner jag inte igen. Får väl lyssna imorgon.

    Andra små egenskaper.

    Jag har noterat att oljetemperaturen går snabbt upp till över 100 C även vid normal stadskörning. Så har det inte varit på andra bilar vi haft (ej heller på Golf 7 Sportscombin som vi har). Frågade en annan R-ägare som jag känner i byn, samma sak i hans bil, ggår upp till 105-110 C vid normal motorvägs fart. Troligen finns det oljetermostat. Mao normalt .

    En annan egenhet är en märkbar karaktärsförändring just vid 2700 rpm, har du noterat något sådant på din bil? (Särskilt märkbart vid måttlig acceleration).

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #255
    Jensa
    Gäst
    Tack Peter

    Idag kom dock missljudet efter 10 min körning, det är nåt seriöst fel på den
    Märker också att den inte alls går som den ska när missljudet hörs, känns som om turbon inte spolar upp, helt orkeslös.
    Det får bli en tur till återförsäljaren im....

  16. #256

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Mycket fin bil jensa!

    Ang ljudet så vill jag minnas att Gti vi brukar ha ett lite skumt ljud vid just de varvtal du nämner. Har för mig det var normalt för dem men jag har inte hört talats om någon som tappat kraft. För din bil låter de som att wastegate är öppen, frågan är varför. Du får tyvärr uppsöka Verkstan.

  17. #257
    Jensa
    Gäst
    Tack Daniel

    Det är ett ganska kraftigt ljud så det är ett fel på den, kommer dock inte vid varje pådrag.
    Klockren beskrivning ang wastegate, exakt så känns det!
    Det är ju ett garantiärende men du vet ju hur man är när man precis köpt en bil man älskar, man vill ju inte bli av med den i flera veckor....snarare bo i den i flera veckor.

    //J

  18. #258
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Jensa Visa inlägg
    Tack Peter

    Idag kom dock missljudet efter 10 min körning, det är nåt seriöst fel på den
    Märker också att den inte alls går som den ska när missljudet hörs, känns som om turbon inte spolar upp, helt orkeslös.
    Det får bli en tur till återförsäljaren im....
    Okay, det var ju beklagligt. Lite positivt är det ju att felet visar tydligare och oftare, blir ju lättare att felsöka då.

    Var ute en runda med R:n innan och lyssnade noga med radion avstängd. Har inget sådant ljud.

    Känner du någon som har VCDS /VAG com SW verktyg i din närhet? Då kunde man ju köra en fel scanning och se vad man får ut av det. Halmstad är ju lite långt…annars kunde jag göra det .

    Då blir det väl ÅF besök för dig imorgon.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #259
    Jensa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Okay, det var ju beklagligt. Lite positivt är det ju att felet visar tydligare och oftare, blir ju lättare att felsöka då.

    Var ute en runda med R:n innan och lyssnade noga med radion avstängd. Har inget sådant ljud.

    Känner du någon som har VCDS /VAG com SW verktyg i din närhet? Då kunde man ju köra en fel scanning och se vad man får ut av det. Halmstad är ju lite långt…annars kunde jag göra det .

    Då blir det väl ÅF besök för dig imorgon.

    /Peter
    Ja det får nog bli ett besök im. Du hade garanterat hört det direkt Peter om det fanns i din bil, det är detta ex som det är nåt knas på. En klar fördel om ljudet hörs även hos bilhandlarn, annars blir man ju bara stämplad som en nojig gubbe

    Edit: Men tack för erbjudandet

  20. #260
    Jensa
    Gäst
    Kvällstur till Bogesundsvägen för en bombrepa, jag kan inte sluta imponeras över den här bilen. Det är ju trots allt en familjebil vi pratar om, iofs en välmotoriserad sådan. Den skumma ljudet har inte hört av sig på några dar, mycket märkligt.

    Lite mer intryck
    Jag tycker ärligt att den känns mer välbyggd och bättre ihopskruvad än min Audi(A4 TDIQ 2013), nu ska man iofs ha i åtanke att A4 är en uppsminkad gammal dam, den har ju varit med sen 2008 och mk7 är ganska ny. Golfen är knäpptyst i inredningen medan Audin har en del missljud från olika plastdetaljer. Däremot går Golfen inte lika tyst trots att Audin går på 255/19 tum, den har mer vägljud och mer motorljud(vilket inte stör) än Audin.
    Jag körde den i princip så fort jag vågade och den är riktigt stabil, den har inga dumheter för sig, den håller spåret otroligt bra under pådrag ur kurvan, spisen matar på ordentligt. Allt sånt här är ju naturligtvis en smaksak men jag tycker tycker chassi, motor o låda levererar 100%, och det gör även hela bilen som vardagsbil/familjebil. Finns det inget att reta sig på? Jo, den kan inte ha drag men det visste jag innan
    Ni som går o funderar på en R, ta en provtur, det är både ni och bilen värda.

    Mvh Jensa

Liknande ämnen

  1. Nya passat 2014/15
    Av mrpipen i forum Bilder och Videos
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 15:22
  2. Tsi 1.2 90 - 2014 allmänna råd, ny bil!
    Av Hanneskoubek i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-08, 20:10
  3. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 02:00
  4. golf r32 klubb i sverige?
    Av Hyppe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin