Sidan 1 av 26 123411 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 515
  1. #1
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117

    Golf R 2014 i Sverige

    Hej på er alla.

    Nu är det möjligt att konfigurera Golf R på den Svenska sidan. Plocka ihop en bil kostar ju inte mera än strömmen till datorn…..

    "Bygg din bil"

    http://personbilar.volkswagen.se/sv/konfigurator.html

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Henrik B
    Medlemsnr
    4926
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    83
    Oj, "min" bil skulle kosta ca 480 000 kr. Fast då har jag valt en massa roliga tillbehör ;-)

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Hej på er alla.

    Nu är det möjligt att konfigurera Golf R på den Svenska sidan. Plocka ihop en bil kostar ju inte mera än strömmen till datorn…..

    "Bygg din bil"

    http://personbilar.volkswagen.se/sv/konfigurator.html

    /Peter
    Uhh vad högt prissatt. Bara marginellt billigare än S3 Sportback, och då är ju inte valet svårt...

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Uhh vad högt prissatt. Bara marginellt billigare än S3 Sportback, och då är ju inte valet svårt...
    Dessutom finns ju inte Dynaudio som tillval, nä, då blir det en S3 eller något annat...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Hur ligger den i pris jämfört BMW M135i ?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    M135i = 369.500
    M135i xDrive = 410.000

  7. #7
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    "Från" antar jag då

    Från mobila sektionen...
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Jag slängde ihop en R med metalliclack, 19" Pretoria, den dyraste inredningen Nappa Carbon samt Discover Pro för ca 450´, något som jag tycker känns ganska prisvärt trots allt.

    BMW'n är en kompetent bil, men utseendet gör att jag aldrig i helvete skulle vilja synas bakom ratten på en. Inte ens till halva priset.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Citat Ursprungligen postat av Lilla_Vargen Visa inlägg
    "Från" antar jag då
    Ja, baspris.
    M135i = 369.500
    R = 374.900


    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Jag slängde ihop en R med metalliclack, 19" Pretoria, den dyraste inredningen Nappa Carbon samt Discover Pro för ca 450´, något som jag tycker känns ganska prisvärt trots allt.
    Prisvärt kan ju diskuteras, du får en MB A45 för 469.900.
    Jag som inte brukar dra på med utrustning skulle aldrig köpa en golf för 450'

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Andra Tyska alternativ i 4 dörrars version, grundpris:

    Audi S3 Sportsback--385.000
    BMW M 135i---------377.000
    BMW M 135i X drive--417.500
    Mercedes A45 AMG--469.900

    Utseendet på BMW sedanen är ju inte till någon fördel men den har traditionell handbroms . Man får väl köra med den på kvällen om man köper en....

    VAG har tagit i lite väl bra med prisättningen på R.

    Hur löser man önskemålet om Dynaudio om man inte vill härja runt förmycket i en R? Köper en GTI kanske?

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2013-10-11 klockan 22:17.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Prisvärt kan ju diskuteras, du får en MB A45 för 469.900.
    Jag som inte brukar dra på med utrustning skulle aldrig köpa en golf för 450'
    Visst, men ska man sedan ha likvärdig utrustning på sin A45 som på Golfen så är man direkt uppe en bra bit över 500´-strecket. Då har man trots detta en GPS-lösning som ser ut att komma direkt från SIBAS realådor. Dessutom har Golfen ett utseende som kommer att kännas up-to-date mycket längre än A45:an.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nej aldrig korvmojbilen A45. Men M135i däremot, gudomlig motor och bakhjulsdrift... Hur stor blir prisskillnaden mellan S3 Sportback och Golf R med jämförbar utrustning?

  13. #13
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    .......Hur stor blir prisskillnaden mellan S3 Sportback och Golf R med jämförbar utrustning?
    Precis vad jag tänkte på. På S3:an får man betala för en del som är std på Golf, typ genomlastningslucka, multifunktionsratt, adaptiv farthållare, bromsok?? (bromsar dåligt utan ok ) och andra ”självklarheter”.

    En vettigt utrustad R fick jag ihop för 415 tkr. Om jag nu lyckats pricka in ungefär motsvarande standard på S3 så blev total 441 tkr, bägge solida röda med manuell låda. Tror nog att Audin inte riktigt motsvarar R:en ändå eftersom jag inte kan hitta tex förarstol elman..

    /Peter

    EDIT justerat pris
    Senast redigerad av Peter-C den 2013-10-11 klockan 23:24. Anledning: justerat pris
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Bromstillägget ger bara rödlackerade bromsok.

    "rot lackiert, mit S3-Schriftzug vorn; unterstützen den dynamischen Charakter des Fahrzeugs durch eine sportlichere Optik der Bremsanlage"

  15. #15
    G R
    Gäst
    Ca 460' med motsvarande utrustning som jag har idag, det är 20' upp, motsvarar ca +1,5% per år, en inflationsjustering.

    När jag 2010 jämförde R:en med S3 SB var skillnaden 80' emellan med motsvarande utrustning (full på R:en).

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    mats
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    61
    Bagaget på mk7 R är på 343 liter mot den vanliga Golfen som har 380. Inget som hamnar på pluslistan....

  17. #17
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av kalle950 Visa inlägg
    Bagaget på mk7 R är på 343 liter mot den vanliga Golfen som har 380. Inget som hamnar på pluslistan....
    Intressant 343 liter. Tycker inte differensen är så farlig, 4 motion tar ju plats. (Har ju annan bil för skrymmande transport samt vid dragkroksbehov).

    En annan fråga:

    R tillika GTI har Radio ”Composition Media” som std utr. Har den i vår Golf 7 SC, mycket bra ljud.

    Eftersom DynAudio inte går att få till R, har någon något förslag vad man skulle kunna ha istället? Kan väl leva med standard, vill inte skruva ner förmycket i inredningen, då får det hellre vara.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Grundpriset är alltså upp 45000 kr jfr med introduktionen av R VI (eller 13,6 %). Lite mer än jag gissat på men det kanske är mer utrustning som standard nu? Bra att bagaget växt rejält. 275 liter i gamla R:en var i minsta laget. Personligen gillar jag golfen och hade gärna haft en. Men valet är allt annat än lätt när M135i finns för liknande summa pengar. Jag gillar golfens design mer än BMW men efter att ha levt och kört med en sexcylindrig motor kombinerad med åttastegad automat så skulle valet varit svårt för mig.

    Är det någon som vet varför Dynaudio inte är möjligt? Låter mycket märkligt. Kanske fel i konfig?

  19. #19
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    En väldigt trevlig bil, med det priset blir den väldigt sällsynt på vägarna (kanske tanken också).
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  20. #20
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Grundpriset är alltså upp 45000 kr jfr med introduktionen av R VI (eller 13,6 %). Lite mer än jag gissat på men det kanske är mer utrustning som standard nu? Bra att bagaget växt rejält. 275 liter i gamla R:en var i minsta laget. Personligen gillar jag golfen och hade gärna haft en. Men valet är allt annat än lätt när M135i finns för liknande summa pengar. Jag gillar golfens design mer än BMW men efter att ha levt och kört med en sexcylindrig motor kombinerad med åttastegad automat så skulle valet varit svårt för mig.

    Är det någon som vet varför Dynaudio inte är möjligt? Låter mycket märkligt. Kanske fel i konfig?
    Dynaudio – På övriga Golf 7 ligger ju enheten / sub i reservhjulsbaljan. Förmodar att det inte finns på R.
    Dock kunde jag välja till ”reservhjul av platsbesparande typ” i konfiguratorn men när jag senare igår fick offert / ”stycklista” från ÅF så gick det inte att ”offerera” med reservhjul. Verkar logiskt.

    Är just nu inriktad på en Manuell R, Limestone Gray met., 19" Pretoria, + div. utr.

    Fick även en offert på en GTI för ordnings skull.

    Så nu sitter jag och vimsar med 2 offerter……

    Audi S3 går bort för att den blir nog minst 30 tkr dyrare (fler tillval för att matcha R:n). Ser dessutom väldigt alldaglig ut vilket förvisso R också blivit beskylld för. Smaksak.

    BMW M 135i har en helt outstanding motor, där vinner den, men ett utseende som jag inte kan förlika mig med. Detaljfinishen / soliditets känslan är väl så bra i Golfen. Därför går BMW:n bort….. 1-serien är primitivare än 3, 5 ...serien osv. Dessutom trivs jag väldigt bra med lokala VAG ÅF MotorHalland…..

    MB A45, som AXL72 sade, den klättrar upp i pris när man kryssar i stycklistan. Marcus jämförde designen med en ”korvmoj”, ligger lite i det. Har ingen relation med MB. Den går bort.

    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    En väldigt trevlig bil, med det priset blir den väldigt sällsynt på vägarna (kanske tanken också).
    Ja, inte mig emot, Golf är ju en av Europas vanligaste bilar, men inte en R .

    Ett alternativ är ju att köra vidare med GTI 6:an som inte heller den är så vanlig, som sagt en kanonvagn och snygg är den med........

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Nya passat 2014/15
    Av mrpipen i forum Bilder och Videos
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 15:22
  2. Tsi 1.2 90 - 2014 allmänna råd, ny bil!
    Av Hanneskoubek i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-08, 20:10
  3. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 02:00
  4. golf r32 klubb i sverige?
    Av Hyppe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin