Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Mattias Lindström
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    78

    Bogsera en DSG?

    Får/kan man bogsera en bil med DSG? Det är ju som en manuell, så i N-läge borde det gå fint? Eller?

    Det är en DSG6 i detta fall, ingen 4motion. Behöver åka ca 4 mil..

    Kikade i farsans (Passat CC 4motion med DSG) bruksanvisning och där står lite motsägelsefulla ord så det hjälpte inte, och hittar inget på nätet.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Förmodar att du bor i landskrona?
    Går det inte så kan jag troligen låna en biltransportvagn för 150-200 kr och hjälpa dig att flytta bilen beroende
    på vart du skall flytta den till...(vilken ort)

    Skicka PM isåfall.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2012
    Namn
    Selmir H
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    56
    Jag har för mig att det inte går eftersom DSG när bilen är igång då oljan ska smörja lamellerna o allt det i växellådan men när bilen inte är igång finns inget som kan smörja så risken är att de blir växellåda haveri sen har jag får mig att jag läste det nånstans ett tag sen

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Är det inte enklast att ringa och fråga närmaste Volkswagen återförsäljare?

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Mattias Lindström
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Förmodar att du bor i landskrona?
    Går det inte så kan jag troligen låna en biltransportvagn för 150-200 kr och hjälpa dig att flytta bilen beroende
    på vart du skall flytta den till...(vilken ort)

    Skicka PM isåfall.
    Skåpbilen står i Arlöv och ska till Humlamaden (mellan Veberöd och Blentarp). Hur tungt får du köra? 200 är ju billigt, men tänk på att du får köra några mil (till Arlöv, sen 4 mil till Humlamaden och tillbaka)? Tror nog ägaren kan tänka sig att betala lite mer om det behövs! Står erbjudandet kvar (med reviderad prislapp?) så hör jag med honom. Det är aktuellt i nästa vecka.

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Är det inte enklast att ringa och fråga närmaste Volkswagen återförsäljare?
    Jo, det kan man ju göra. Men dels litar jag inte på dem det minsta efter lite dåliga erfarenheter, och dels försvinner väl en hel del av idén med detta forum om alla ska ringa dit istället för att fråga här om VZ-relaterade ärenden?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Det jag fått lära mig, och jag tror även att det står så i min instruktionsbok, är att man knappt får rulla bilen mer än ett par meter i N-läget eftersom lådan saknar smörjning och tar skada av det.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Vad är det för bil och vad väger den på ett ungefär?
    Trodde det var en personbil och har tillgång till ett enkelaxlat släp...

    Vet att firman äger dubbelaxlat men för 4 månader sen var det sönder, vet ej om de lagat det än?!?
    Men givetvis kollar jag upp. 200 kr är för släpet, sen får jag ha nån symbolisk summa för diesel, mest
    så jag får ut vad där går. Övrigt betalt är strunt samma, man hjälper gärna en VW vän =)

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Mattias Lindström
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Det jag fått lära mig, och jag tror även att det står så i min instruktionsbok, är att man knappt får rulla bilen mer än ett par meter i N-läget eftersom lådan saknar smörjning och tar skada av det.
    Har du DSG? I farsans bruksanvisning står det luddigt om att N-läget SKA användas och max 5 mil i 50km/h. Men sen står där något om upplyft axel och bärgare med - kanske för att han har 4motion..?


    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Vad är det för bil och vad väger den på ett ungefär?
    Trodde det var en personbil och har tillgång till ett enkelaxlat släp...

    Vet att firman äger dubbelaxlat men för 4 månader sen var det sönder, vet ej om de lagat det än?!?
    Men givetvis kollar jag upp. 200 kr är för släpet, sen får jag ha nån symbolisk summa för diesel, mest
    så jag får ut vad där går. Övrigt betalt är strunt samma, man hjälper gärna en VW vän =)
    Transporter 2010a eller 12a (minns inte) så gissningsvis 1800kg eller nåt. Enkelaxlat är nog bara att glömma. Kolla om firmans är fixat så kollar jag om polaren tycker det är en bra idé! =) Tusen tack för erbjudandet så här långt oavsett hur det går

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Då måste det vara dubbel axlat. Jag kollar på måndag. Då de har stängt på helgen.

    Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk now Free

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av matteeee Visa inlägg
    Skåpbilen står i Arlöv och ska till Humlamaden (mellan Veberöd och Blentarp). Hur tungt får du köra? 200 är ju billigt, men tänk på att du får köra några mil (till Arlöv, sen 4 mil till Humlamaden och tillbaka)? Tror nog ägaren kan tänka sig att betala lite mer om det behövs! Står erbjudandet kvar (med reviderad prislapp?) så hör jag med honom. Det är aktuellt i nästa vecka.


    Jo, det kan man ju göra. Men dels litar jag inte på dem det minsta efter lite dåliga erfarenheter, och dels försvinner väl en hel del av idén med detta forum om alla ska ringa dit istället för att fråga här om VZ-relaterade ärenden?
    Vet inte vad VZ är men jag tror inte att någon här tar ansvar om det går fel - därav anledningen att fråga dom som borde veta (men som kanske inte alltid gör det). Finns ju flera åf i och för sig. Är alla lika dåliga där du bor?

  11. #11
    Larsevert
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Det jag fått lära mig, och jag tror även att det står så i min instruktionsbok, är att man knappt får rulla bilen mer än ett par meter i N-läget eftersom lådan saknar smörjning och tar skada av det.
    Har kollat lite om bogsering i min instruktionsbok men inte hittat mer än info om dragöglor, inget om dsg-lådan. Har fått stopp några gånger pga av spridarproblem, sist så petade jag i N för att kunna rulla fram till en avtagsväg. Skulle det vara skadligt för lådan att göra så?

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Larsevert Visa inlägg
    Har kollat lite om bogsering i min instruktionsbok men inte hittat mer än info om dragöglor, inget om dsg-lådan. Har fått stopp några gånger pga av spridarproblem, sist så petade jag i N för att kunna rulla fram till en avtagsväg. Skulle det vara skadligt för lådan att göra så?
    Så här står det klart och tydligt och med fetstilad text i min instruktionsbok:

    Låt aldrig bilen rulla i körläge N, speciellt inte när motorn är avstängd. Den automatiska växellådan smörjs inte och kan då skadas.

  13. #13
    Larsevert
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Så här står det klart och tydligt och med fetstilad text i min instruktionsbok:

    Låt aldrig bilen rulla i körläge N, speciellt inte när motorn är avstängd. Den automatiska växellådan smörjs inte och kan då skadas.
    Hmm, det enda jag hittar i min bok ang bogsering och automatlådan är:

    -Ställ växelväljarspaken i läge N
    -Bogsera inte i högre fart än 50km/h
    -Bogsera inte längre än 50 km

    Men det står inte i bogseringskapitlet vilken typ av automat instruktionen gäller. Det enda i min instruktionsbok som verkar relevant är varningstexten "rulla aldrig bilen nerför backar med växelväljarspaken i läge N oavsett om motorn går eller ej."

    Jag har en touran 2.0 tdi med dsg.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Larsevert Visa inlägg
    Hmm, det enda jag hittar i min bok ang bogsering och automatlådan är:

    -Ställ växelväljarspaken i läge N
    -Bogsera inte i högre fart än 50km/h
    -Bogsera inte längre än 50 km

    Men det står inte i bogseringskapitlet vilken typ av automat instruktionen gäller. Det enda i min instruktionsbok som verkar relevant är varningstexten "rulla aldrig bilen nerför backar med växelväljarspaken i läge N oavsett om motorn går eller ej."

    Jag har en touran 2.0 tdi med dsg.
    Antagligen skiljer det sig mellan DSG6 och DSG7. Jag har ju DQ200-lådan i min bil, dvs med torrkopplingar.

  15. #15
    FiNCH
    Gäst
    Läs instruktionsboken, där står det exakt, leta efter "Bogsering" i registret.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Går inte motorn eller? Bara att ha den i gång och bogsera i neutral. Smörjning och lampor på. Du har inte direkt beskrivet felet?

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk now Free

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Mattias Lindström
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vet inte vad VZ är men jag tror inte att någon här tar ansvar om det går fel - därav anledningen att fråga dom som borde veta (men som kanske inte alltid gör det). Finns ju flera åf i och för sig. Är alla lika dåliga där du bor?
    VW, inte VZ, sorry. Jag tror inte en auktoriserad ÅF tar ansvar om de på telefon säger att det är ok och sen lådan går sönder heller - så det är nog skit samma.
    Jag har inte provat alla åf här, men förtroendet är så skadat att jag inte vill chansa.

    Citat Ursprungligen postat av FiNCH Visa inlägg
    Läs instruktionsboken, där står det exakt, leta efter "Bogsering" i registret.
    Bilen i fråga saknar instr.bok och en titt i en annan bil med DSG-låda gav inga direkt svartvita svar.

    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Går inte motorn eller? Bara att ha den i gång och bogsera i neutral. Smörjning och lampor på. Du har inte direkt beskrivet felet?
    Kamremshaveri - går ej att starta.



    Nu verkar det lösa sig med transport, men ämnet i sig med bogsering av en bil med DSG är fortfarande lika luddigt som en mans navel...

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Någon kanske orkar ställa frågan här så att vi kan få det på pränt
    http://personbilar.volkswagen.se/sv/...undservice.htx

    Troligen kommer dom väl att svara att det inte finns något generellt svar utan att det beror på modell.

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Mattias Lindström
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Någon kanske orkar ställa frågan här så att vi kan få det på pränt
    http://personbilar.volkswagen.se/sv/...undservice.htx

    Troligen kommer dom väl att svara att det inte finns något generellt svar utan att det beror på modell.
    Jag provar, och postar eventuellt svar här.

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    I Skoda Octavias instruktionsbok står det såhär:

    "Allhjulsdrivna fordon med automatisk växellåda får bogseras med dragstång eller med bogserlina, eller med upplyft framaxel. Om bilen bogseras med upplyfta bakhjul kommer den automatiska växellådan att skadas!"

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-04, 07:38
  2. Köper man DSG ytterligare en gång?
    Av ThomasT i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 17:36
  3. Bogsera Golf IV 4-Motion -01
    Av Micke_GTi i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 22:00
  4. Hur bogsera en GOLF MK3?
    Av nartz i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 02:46
  5. Bogsera med växel i?
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin