Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700

    Knack från framvagnen (Mk3 GTI)

    Hmm har på senare dar upptäckt ett (väldigt svårt att förklara ljud) dovt knack från framvagnen (vill ja få de till iallafall).

    Står man still och ger bilen lite varv samt trycker upp kopplingen i dragläge sedan släpper helt uppkommer ett knack från vänster. Samma om man lägger i backen men då tycker jag mej höra att de kommer från höger fram. Ljudet vid backning är mer distinkt (högre).

    Kör man om vanligt och är mjukt på koppling och gas hörs ingenting.

    När jag köpte bilen klonka de rätt friskt i fjäderbenen fram när man svängde. Efter lite research fick jag reda på att "fel" fram fjädrar är monterade. De är "fram till 08.94" och 1 cm kortare än vad fjädrarna "från 94" och framåt är.

    Dundra in en ganska hög asfalts kant härom veckan i 70 blås tänkte om nåt blev knas då. Min gissning är fjäderbenslagrena som är glappa. Men knacken uppkommer endast om man utför proceduren ovan. Aldrig annars. Gjorde "drivaxel kollen" dvs fullt rattutslag åkte framåt samt backade med godkänt resultat.

  2. #2
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Har samma problem på min mk3 gti. Kom efter att jag renoverade framvagnen. Som du säger vid lite hårdare acceleration så knäpper det till. Om jag då stannar och backar knäpper det till igen.

    Har inte kunnat lokalisera felet, har funderat på splinsen till drivakseln i navet då dessa skall vara limmade. Något jag inte har gjort efter renovering. Men man tycker inte det skall vara så stot spel där att det skulle höras så som det gör...

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Framvagnsbalken sitter på ett ställe per sida av bilen med en bult rakt upp i rambenen,
    denna kommer man åt genom ett stort hål i bärarmarna.

    Dra dessa med rätt moment (eller åtminstone känn på dem om de börjat lossna)
    så borde klonkandet försvinna.

    Låter iallafall precis som ljudet jag hade efter bytet av framvagnsbalk,
    så det borde vara värt att kontrollera.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    Har samma problem på min mk3 gti. Kom efter att jag renoverade framvagnen. Som du säger vid lite hårdare acceleration så knäpper det till. Om jag då stannar och backar knäpper det till igen.

    Har inte kunnat lokalisera felet, har funderat på splinsen till drivakseln i navet då dessa skall vara limmade. Något jag inte har gjort efter renovering. Men man tycker inte det skall vara så stot spel där att det skulle höras så som det gör...

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Min högra drivaxel är nyligen borttagen i och med installation av motorvärmare (hos VAG)... hmmm


    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Framvagnsbalken sitter på ett ställe per sida av bilen med en bult rakt upp i rambenen,
    denna kommer man åt genom ett stort hål i bärarmarna.

    Dra dessa med rätt moment (eller åtminstone känn på dem om de börjat lossna)
    så borde klonkandet försvinna.

    Låter iallafall precis som ljudet jag hade efter bytet av framvagnsbalk,
    så det borde vara värt att kontrollera.
    De är alltså hela framvagnen som rör sej? Jag har ju inte renoverat min så den sitter (förhoppningsvis) där den satt från fabrik.
    Senast redigerad av Petta77 den 2013-10-09 klockan 20:31.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    vw-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jimmie Trywall
    Medlemsnr
    4358
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    982
    snabb fråga bara, varför plocka bort drivaxeln för att montera motorvämare?? det har jag då aldrig gjort under mina 8 år som mekaniker.
    Jag skulle även kunna lägga in ett tips ifall framvagnen sitter fast, kolla glappet i drivknutarna, kan hända att de blir lite
    glappa, men trots det inte knacka vid fullt rattutslag och gaspådrag.
    Lycka till och hoppas det löser sig smidigt
    Gubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag lägger mina fem öre på bakre länkarmsbussnigar i länkarmarna fram!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Chief Stroganoff
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Jag lägger mina fem öre på bakre länkarmsbussnigar i länkarmarna fram!
    Håller med Lillen. Hade detta redan efter 2000 mil med powerflexbussningar. Bytte därför tillbaka till originalbussningar som i.a.f. håller 15-20000 mil.

  8. #8
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Har powerflex jag med.. dock har dom gått 100 mil kanske. Skall riva hela framvagnen tänkte jag och gå över allt. Nu har jag bara haft av bärarmar osv.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Märk väl att det är ännu viktigare att efterdra till rätt moment eller iaf så det sitter fast OM man har polybussningar. Detta då dessa inte oftast har styrhylsa i sig som deformeras som på en orginalbussning. Detta gör att polybussningen BARA sitter med klämförband mot balken.
    Så rekar den på sig är det bara bulten som stoppar rörelsen.
    Senast redigerad av Lillen den 2013-10-10 klockan 05:06.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    hmm.. den här tråden blev visst dyr..
    har tidigare kört med excentriska bakre länkarmsbussningar, där jag sedan ersatte hylsan med en vanlig som inte är excentrisk.. men tycker mig se antydan till att grejerna har rört på sig.. och det är väl kanske inte helt konstigt efter vintern och ett hundratal varv på isen med OT-däcken.
    så.. precis NU, i ren paranioa, blev det beställt powerflex black series bussningar till hela främre länkarmarna.. =D

  11. #11
    polomannen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Hmm har på senare dar upptäckt ett (väldigt svårt att förklara ljud) dovt knack från framvagnen (vill ja få de till iallafall).

    Står man still och ger bilen lite varv samt trycker upp kopplingen i dragläge sedan släpper helt uppkommer ett knack från vänster. Samma om man lägger i backen men då tycker jag mej höra att de kommer från höger fram. Ljudet vid backning är mer distinkt (högre).

    Kör man om vanligt och är mjukt på koppling och gas hörs ingenting.

    När jag köpte bilen klonka de rätt friskt i fjäderbenen fram när man svängde. Efter lite research fick jag reda på att "fel" fram fjädrar är monterade. De är "fram till 08.94" och 1 cm kortare än vad fjädrarna "från 94" och framåt är.

    Dundra in en ganska hög asfalts kant härom veckan i 70 blås tänkte om nåt blev knas då. Min gissning är fjäderbenslagrena som är glappa. Men knacken uppkommer endast om man utför proceduren ovan. Aldrig annars. Gjorde "drivaxel kollen" dvs fullt rattutslag åkte framåt samt backade med godkänt resultat.
    Hur gick det med att din ratt och framvagnjusteringen..????

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av polomannen Visa inlägg
    Hur gick det med att din ratt och framvagnjusteringen..????
    Den gick som så. Åkte in och undrade varför en framvagnsinställning inte gjorts med tanke på att även spindeln tagits bort. Servicerådgivaren gick ut till verkstan för att fråga verkmästaren. Han menade att ingen justering behövdes. Fick dock med mej en mekaniker ut för de ville se om den slitit däck (vilket jag påpeka att de kan den knappast ha hunnit gjort på 2 dar.

    Han tog en provtur där han mena att inget var fel. Bilen gick rakt.

    Bokade en framvagnsinställning. Som jag får stå för. De hade ju inte gjort nåt som kunde påverka inställningen. (de hade ju bara tagit bort, drivaxeln samt spindelleden. Iallafall vad jag vet eftersom de var tvungna att byta en bricka med 3 muttrar i nedre länkarm.

    Har kvar gamla papperna från senast de utförde en framvagnsinställning. Tänker så här. Visar den nya annorlunda siffror än den jag redan har. Är ju inställningen ändrad?

    Ska dit på Måndag. De ska byta en ABS sensor (vänster bak var trasig när jag kolla felkoder). Får väl höra med dom om de kan se nåt glapp i framvagnen som orsakar knacket. Alternativt åker jag förbi besiktningen imorgon och ber dom kolla.

    De är denna dom bytte ut vid installationen av motorvärmaren. De är oxå därför jag vet att de plocka ner mer än bara drivaxeln som dom först sa.

    Namn:  404275.jpg
Visningar: 657
Storlek:  6.2 KB

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Har haft den inne på VAG verkstad nu.

    ABS sensor vänster bak skulle bytas samt framvagnsinställning. Beskrev oxå mitt knack för dom. De skulle ut å provköra. De ringde tillbaks efter ett gäng timmar. De var tydligen fjäderbenslagrena som lät. Å de var saftigt pris att få dom bytta: 4700:-

    Blev en tusenlapp billigare med mina 20% på jobb/reservdel

    Frågan är ju den. Om de skulle visa sej att knacket fortfarande är kvar. För visst har de knarrat i fjädrarna ända sedan den dasgen jag köpte bilen. Men just knacket framkommer ju endast om man provocerar bilen i dragläge. Aldrig i sväng etc.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Har haft den inne på VAG verkstad nu.

    ABS sensor vänster bak skulle bytas samt framvagnsinställning. Beskrev oxå mitt knack för dom. De skulle ut å provköra. De ringde tillbaks efter ett gäng timmar. De var tydligen fjäderbenslagrena som lät. Å de var saftigt pris att få dom bytta: 4700:-

    Blev en tusenlapp billigare med mina 20% på jobb/reservdel

    Frågan är ju den. Om de skulle visa sej att knacket fortfarande är kvar. För visst har de knarrat i fjädrarna ända sedan den dasgen jag köpte bilen. Men just knacket framkommer ju endast om man provocerar bilen i dragläge. Aldrig i sväng etc.
    Golf MK3 GTI 16v Colour Concept - Bumble bee Edition '96
    snart har du väl kostat på denna kärra lika mycket som att köpa en ny, vartfall såpass att det nästan hade kostat lika mycket som med en ny med räntekostnaderna på avbetalning,

    frågan är kan du ens byta en glödlampa själv ?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Shit pommes!
    Det bär sig aldrig att lämna in då.
    Byt själv eller be nån god vänn.

    Skulle tro att det tar ca: timme att byta båda.
    Men hjulinställningen tar längre tid.

    Jag gör båda i garaget för mig själv jag och det blir lika bra.
    OK ordmärkare göre sig ikke besvär , inte lika bra som med dator men det sliter inte däck!

  16. #16

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Alexander Lindqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    254
    Förlåt, men jävlar så grundlurad man måste va för dem pengarna för det enkla ingreppet!

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av __alexx_ Visa inlägg
    Förlåt, men jävlar så grundlurad man måste va för dem pengarna för det enkla ingreppet!
    hmm, ja hjälp.. 215kr/sida för lagringar av den förstärkta varianten, och dom är bytta på 10 minuter, UTAN att plocka ner fjäderbenen, av en som gjort det förut.
    således behövs ingen framvagnsinställning i onödan, men nu var du ju ute efter att få en sådan gjord iaf.

    fjäderbenslagren hör du främst på ojämnt underlag med en massa små-gupp.. och dom låter slammrande/klapprande, inte alls som det du beskriver.. men KANSKE om ett är helt slut, att det kan låta så..

    osäker på om mk3orna hade samma problem som mk2orna med att muttern som håller i den vänstra främre länkarmens bakre bult, SLÄPPER ur svetsen innuti balken.. har vid flera tillfällen fått skära upp golvet på mk2or och punktat fast denna mutter igen.. och när den släpper så låter det precis som ljudet du beskriver + att varken besiktning eller mekaniker hittar felet då det krävs för mycke kraft för att rubba den, om det inte gått alldeles för långt och den lossnat helt..
    så prova släpp på den bakre vänstra bulten helt, och dra sedan åt den igen.. OM det går, annars vet du vad felet är.. bara en tanke.

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    frågan är kan du ens byta en glödlampa själv ?
    Om du överhuvudtaget följt min "byggblogg" här: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=37878 Borde du ha svaret. De har absolut ingenting med att göra vad jag kan eller inte kan. Både jag och sambon jobbar heltid. Så den enda tid vi ses (eftersom hon jobbar inom restaurang branschen med deras tider) är på helgerna. Att då ligga under bilen är helt otänkbart. Också med tanke på att de är 2,5 mil skogsväg till jobbet, och inga bussar är jag i stort behov av bilen. Vidare då. Eftersom vi båda har jobb samt inga barn väljer jag då att prioritera min fritid på så sätt att när jag jobbar lagas bilen. För att jag har råd. Jag har sparat många slantar genom att få hjälp av Boster här på forumet. Men de är trots allt ~60 mil tur och retur.


    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    hmm, ja hjälp.. 215kr/sida för lagringar av den förstärkta varianten, och dom är bytta på 10 minuter, UTAN att plocka ner fjäderbenen, av en som gjort det förut.
    således behövs ingen framvagnsinställning i onödan, men nu var du ju ute efter att få en sådan gjord iaf.

    fjäderbenslagren hör du främst på ojämnt underlag med en massa små-gupp.. och dom låter slammrande/klapprande, inte alls som det du beskriver.. men KANSKE om ett är helt slut, att det kan låta så..

    osäker på om mk3orna hade samma problem som mk2orna med att muttern som håller i den vänstra främre länkarmens bakre bult, SLÄPPER ur svetsen innuti balken.. har vid flera tillfällen fått skära upp golvet på mk2or och punktat fast denna mutter igen.. och när den släpper så låter det precis som ljudet du beskriver + att varken besiktning eller mekaniker hittar felet då det krävs för mycke kraft för att rubba den, om det inte gått alldeles för långt och den lossnat helt..
    så prova släpp på den bakre vänstra bulten helt, och dra sedan åt den igen.. OM det går, annars vet du vad felet är.. bara en tanke.
    Tack för informativit svar

    Först å främst. Jag blev inte grundlurad. De var han som rört ihop allt (ringde vid 16 när de var dax för han att gå hem).

    För 4700:- (minus 20% så: 3760:-) får jag:

    * Fjäderbenslager fram

    * 4 punkt inställning (som de kallar de)

    * 2 nya framfjädrar (som jag tänkt byta sedan den dagen jag köpte bilen pga av att fjädrarna fram är fel. De ska vara fram till årsmodell 08.94. Mekonomen fjädrar).

    * Sen givetvis jobbet då.

    (Lageringen kosta 216:- styck (minus 20%) Så de finns absolut ingen anledning att handla från Mekonomen).


    Misstänker att bilen inte går att använda om bulten går av. Men jag ska givetvis föra vidare informationen till mekanikern. Tack! De har ju en skadeverkstad där med så de borde ju kunna svetsa dit muttern. (du menar den som håller bakre länkarmsbussningen eller?)

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    Om du behöver mera hjälp så de är bara att ringa/sms'a och sovplats finns

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-13, 10:00
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 21:14
  3. Gofl 4 GTI strul i framvagnen???
    Av gti20vT i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 17:18
  4. 2,0 fsi knack?
    Av rakso77 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 09:04
  5. Vibrationer i framvagnen / Golf V GTI -05
    Av Krabbklo i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin