Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700

    Hel del eller nåt annat (Mk3 16v)

    Börjar väl så smått bli dax å byta olja i droskan. Lämna in den på Basservice hos VAG när jag köpte den. De hällde i "Mobil 1 New Life 0W-40". Kanske lite i de blaskigaste laget (?)

    Har alltid kört "Castrol Magnatec 5W-40". Men även den kanske är lite overkill?

    Kör bilen året om. Parkerar utomhus utan tak osv. Byter olja cirkus var 1500 mil.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Börjar väl så smått bli dax å byta olja i droskan. Lämna in den på Basservice hos VAG när jag köpte den. De hällde i "Mobil 1 New Life 0W-40". Kanske lite i de blaskigaste laget (?)

    Har alltid kört "Castrol Magnatec 5W-40". Men även den kanske är lite overkill?

    Kör bilen året om. Parkerar utomhus utan tak osv. Byter olja cirkus var 1500 mil.
    Q8 Delsyntet 10w-40 de kör jag på och det har jag i gummans bil och den har alltig stått ute

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Går motorn tyst utan oljud och ej heller dra anmärkningsvärda mängder med olja så kan ni köra vidare på 0w-40

    här är en 0W-40 som jag kör min tsi122 snurra på :
    http://shop.oil-center.de/index.php/...0-1-liter.html
    http://msdspds.aral.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/2CE78552340AB56580257B9600506CF9/$File/BPXE-994FBG.pdf

    med en fryspunkt vid ca -60C ger denna olja goda kallstartegenskaper

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Först å främst, klockrent forum detta. Hade lika gärna kunnat posta i http://www.volkswagengolf.se/

    Faktum är att den inte dragit nån olja alls (?) De hällde ju i för mycket olja (som jag posta i min byggblogg. Ca 1cm över max). Hällde ju ut så de låg nån mm över max i tron om att de skulle försvinna olja. Men de har de inte gjort.

    Ängnat halva dan om att googla billig vs dyrare olja idag. De jag har kommit fram till är att billig olja (ej märkes olja) är helt oki såvida du inte har krav. De följer givetvis de kvalifiktoner som står. Men de är oxå allt. Medan dyrare märkes oljor givetvis följer kvalifikationerna men med bredare marginal.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Det finns igentligen inte några dåliga oljor på marknaden längre sedan ica/maxi upphörde med Tapp-oljan

    men en del kedjor i Sverige är duktiga på att ta betalt med extrema vinstmarginaler

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    VW:s 16V-motorer är ju inte direkt kända för att gå tysta.
    Och jag tror aldrig jag haft i något med mindre än 5W30 i nån av mina.
    Brukar generellt köra Biltemas 5w50 i de flesta av mina äldre bilar.
    Men ofta 5w40.

    Skulle tro(märk ordet TRO) att de flesta äldre motorer mår bra av att det tätar lite.
    Finns ofta spel som tas upp av oljan i en lite sliten motor , sliten menas använd inte slut.
    Då skulle jag efter erfarenhet och jobb gissa att 0w40 är lite väl blaskig , tänk kall morgon med jäkla tunn oljefilm.Det är nära till lagerras då om man har otur , tänk på att en nyare motor har toleranser som är anpassade efter 0-oljor.

    Säger inte att det är fel.
    Bara mina fem öre.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Klockrent! Tack

    som minimum 5W40 då, eller är kanske 10W40 bättre?

Liknande ämnen

  1. Trasig topplockspackning eller nåt annat ?
    Av Semban i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 21:20
  2. Hel eller delsyntet i lupo?
    Av krillee i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 20:53
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 15:09
  4. Hjullagret eller nått annat som låter?
    Av Jimmy i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin