Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1
    krickan4
    Gäst

    Det är helt dött på bil marknaden ?

    Är det helt o mylligt att sälja bil i dag!?
    För söker sälja min golf Vr6 och har inte fått ett ända mail eller samtal det värkar helt dött eller så är det bara så att ingen vill ha en vr6 längre!
    Det blir väl att smälta ner den annars

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Verkar rent generellt vara svårt att sälja nu.
    Går varken med dyra eller mindre dyra bilar.

    Billig skit verkar gå att sälja ännu men även där får man tusen bytesförslag.
    Flygande mattor av mindre nogaräknade personer som knappt läst annonsen eller ser var man bor.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Billigt skit går att sälja snabbt, sålde precis min gamla v70 med 40 000 mil på mätaren, starta ej osv. Tog några dagar sen var den borta och ändå tyckte jag att jag hade lagt ett högt pris.

  4. #4
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Allt som ligger i regionen vad folk kan casha går att sälja ganska lätt.
    Men kommer man upp till 15-20000 o uppåt så måste folk ha sparat för att köpa.
    Idagens läge med en världsekonomi som är osäker tar/ger man inga lån som inte är helt livsnödvändiga.

    Nyare bilar säljs just pga att de är nyare...

    Från mobila sektionen...
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    När jag letade GTI bevakade jag sökningen "golf gti, 34Bilar, 1992 - 1997 Hela Sverige". Har haft kvar den bevakningen efter att jag hitta min drömbil.

    Där har jag sett att billigare GTI'er runt 5000-10 000 går väldigt snabbt. Oftast är de sopor. Sen de i spannet 10 000 - 20 000 (som generellt är i bra skick, men visst finns de de som tror att just sin bil är unik trots att den i närmaste är soper). Tar lite längre. kan gå 2 månader men de försvinner snart ändå.

    Just 16v modellen försvinner som smör i solsken. Där räcker de med att de är en "16v". Sen kan de vara ett vrak för 7000:- den försvinner inom nåra timmar ändå.

    Men nu var de ju Vr6. Gör som jag. Gör en bevakning på Vr6, då ser du tydligare vad som säljs och till vilket pris. Skaffa dej ett övertag lixom :P

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av krickan4 Visa inlägg
    Är det helt o mylligt att sälja bil i dag!?
    För söker sälja min golf Vr6 och har inte fått ett ända mail eller samtal det värkar helt dött eller så är det bara så att ingen vill ha en vr6 längre!
    Det blir väl att smälta ner den annars
    En tjugo år gammal halvskabbig Golf VR6 är inte det hetaste folk tänker sig när de letar bruksbil i prisklassen 10-15000:-, särskilt inte när det är ett "litet projekt att pilla med". Sen tror jag inte en lite halvtråkig attityd en svävande prisangivelse gör det lättare heller...

    Ta inte illa upp!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Tror allt som uppfattas som dyrt att driva i vardagen är EXTREMT svårsålt. VR6 var nog hett för 10 år sen men nu? ISKALLT. Ursäkta. Jag skulle personligen gärna ha en, fin motor och kul att köra men när soppan kostar som den gör är det helt uteslutet att ha en sån som bruksis. Folk kör inte sånt längre verkar det.

    Vill avsluta att önska lycka till med försäljningen, det löser sig nog.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Håller med.
    VR6 är iskallt om ingen letar just en sån.

  9. #9
    krickan4
    Gäst
    Vr6 har nog dött men jag tycker inte den är så dyr i drift den ligger ju runt litern milen, det är klart att den dricker mer när man gasar på men det gör ju alla bilar!
    Den drar ju lika mycket som en 325 330 typ men jag tror dom säljs lättare för bakhjulsdriften för då kan man ju drifta!
    Men men det är väl bara att hålla ut och se vad som händer annars får man väl ta dom delarna som går att sälja och skrota resten!

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Är dom så törstiga? Var å tanka min 16v igår. Visst har man buskört lite sen senaste tankningen. Blev lite förvånad över 0,74L/milen

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Har du provat med kvd.se eller liknande? De har ju numera bilauktion för privatpersoner också. Men det kostar ju en avgift, och är kanske inte värt om bilens värde är relativt lågt.

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Till rätt pris kan allt säljas.

    Sedan är det ju så att pengar är så billiga idag att folk hellre köper nytt eller på firma där man bara skriver på ett papper och sedan får en räkning i lådan varje månad i åtta år.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  13. #13
    krickan4
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Till rätt pris kan allt säljas.

    Sedan är det ju så att pengar är så billiga idag att folk hellre köper nytt eller på firma där man bara skriver på ett papper och sedan får en räkning i lådan varje månad i åtta år.
    Ja jag tror det med

  14. #14
    vw-fantast
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Till rätt pris kan allt säljas.

    Sedan är det ju så att pengar är så billiga idag att folk hellre köper nytt eller på firma där man bara skriver på ett papper och sedan får en räkning i lådan varje månad i åtta år.
    Jag fick lära mig när jag var liten att det ALLTID är billigast att köpa det man vill ha direkt utan lån, avbetalning, leasing m.m. Synd att inte fler människor förstått det bara. Hade de det skulle vi inte ha den lånekris i världen vi har idag. Tänk att inte fler tänker längre än näsan räcker. Ta dyra lån på en bil som dessutom minskar i värde. På skulden betalar man dessutom ränta, dvs den blir betydligt dyrare än det angivna priset. Bilar som säljs via sådan finansiering borde anges vad de verkligen kommer kosta med den finansieringslösning som föreslås och inte ett lockpris.

    Nej, spara först, handla sedan har alltid varit min livsfilosofi. Men så har jag inte råd med ett hus heller i gbg trakten utan får nöja mig med ett radhus.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av vw-fantast Visa inlägg
    Jag fick lära mig när jag var liten att det ALLTID är billigast att köpa det man vill ha direkt utan lån, avbetalning, leasing m.m. Synd att inte fler människor förstått det bara. Hade de det skulle vi inte ha den lånekris i världen vi har idag. Tänk att inte fler tänker längre än näsan räcker. Ta dyra lån på en bil som dessutom minskar i värde. På skulden betalar man dessutom ränta, dvs den blir betydligt dyrare än det angivna priset. Bilar som säljs via sådan finansiering borde anges vad de verkligen kommer kosta med den finansieringslösning som föreslås och inte ett lockpris.

    Nej, spara först, handla sedan har alltid varit min livsfilosofi. Men så har jag inte råd med ett hus heller i gbg trakten utan får nöja mig med ett radhus.
    Du har delvis rätt i det du säger , jag lever i mångt och mycket efter den livstilen också.
    Därav har jag varken Hus , radhus eller nyare bil.
    MEN den filosofin stämmer inte med verkligheten förutsatt att du har ej fruktansvärd lön och lever gratis.
    Rätt tungt att spara till en ny bil , hus , radhus annars.

    Förstår din tanke MEN i dagens samhälle och med dagens priser så är den inte genomförbar för en "vanlig svensson".

    Finns som du är inne på dom som inte alls tänker efter och bara köper så länge kreditbolagen lånar ut , men sen finns det även dom som tänker efter , kalkylerar sina köp/lån innan dom handlar.

    Bara som en inflikande i debatten , man ska inte dra alla över en kam gällande ekonomi.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Bilar är relativt lättsålda jämfört med båtar, där kan du snacka om död marknad... Går knappt att ge bort dom...

    Fredrik

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Man får så att säga göra det i flera steg:
    Bostad:
    4 steg
    Liten billig bostadsrättlägenhet unkarlslya i ett oaktraktivt område betala av evt. lån
    En större lägenhet i ett aktraktivt/"städat" område köpt med handpengen från den förra samt lån som betalas av
    radhus/egnahem med lagfart enligt samma kriterier som ovan dvs. med handpeng och lån
    steget till Villan är nu inte så stort

    likadant med bilar

    det börjar med en rostig Golf Gti men det slutar med en Phaeton

  18. #18
    vw-fantast
    Gäst
    Rätt tungt att spara till en ny bil , hus , radhus annars.

    Förstår din tanke MEN i dagens samhälle och med dagens priser så är den inte genomförbar för en "vanlig svensson".

    Finns som du är inne på dom som inte alls tänker efter och bara köper så länge kreditbolagen lånar ut , men sen finns det även dom som tänker efter , kalkylerar sina köp/lån innan dom handlar.
    Hej

    Sista stycket är vi helt eniga om. Amorteringskravet behöver skärpas i ekonomin.

    Nu till ämnet. Jo det är svårt att sälja lite finare bilar än de risiga. Särskilt den typen av bilar som vi här gillar. Om man nu inte hittar en köpare som vet vad hen köper. Min R med lite modifieringar lär inte bli lättsåld. Om den ens går att sälja. Vem vill ha en bil som drar 0,9 om du INTE använder turbon? Om man inte har intresset för prestandabilar.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2013-09-22 klockan 20:44. Anledning: fixade trasig quotering

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Har man tid och kan "hålla ut" är det ju det bästa.
    Det är ofta tiden som spelar in i försäljning.
    Är bilen fin blir den såld.

    Men det kan ta tid.

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Har man tid och kan "hålla ut" är det ju det bästa.
    Det är ofta tiden som spelar in i försäljning.
    Är bilen fin blir den såld.

    Men det kan ta tid.
    Sant, och tajming helt enkelt.

    När jag sålde bil i somras så satte jag ett bra pris från början, tog 50 min så damp ett jag-tar-den mail in. Såldes i dagarna efter. När samma bil var ute vid jul innan (och för 10k mer) så fick jag mest erbjudanden om flygande mattor, idiotiska byten och "tjena-kompis-mail".
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Liknande ämnen

  1. Bromsljus och farthållern helt dött..
    Av firefightern i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 18:07
  2. Är det lönt att handla bil i Tyskland nu?
    Av ThomasT i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 17:10
  3. Pruta på helt ny bil?
    Av Åkesson i forum VW-forum
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 19:51
  4. Snart är det 2009! Är det bokat och klart?
    Av Barbapappa i forum Träffar
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 20:25
  5. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 03:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin