Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Pdeswe
    Gäst

    Extraljus Tiguan

    Skall montera extraljus på Tiguan -12. Nån som har koll på vilken av kablarna man kan ta ström ifrån så att extraljusen tänds med bilens original? Tittar man på kontakten på strålkastare så är dom nummer märkta.

    Tack på förhand!

    /Patric

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473
    Ta signal från sladden som sitter på helljuset

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Mät dig fram om du är osäker..!

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om man ta det på vänstersidan så är den troligen vit med svart rand

    (högersida vit med violett rand)
    Senast redigerad av a128 den 2013-09-24 klockan 09:51.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Om man ta det på vänstersidan så är den troligen vit med svart rand

    (högersida vit med violett rand)
    Brukar stämma OM bilen har Halogen.
    Har bilen Xenon , Bixenon , Xenon med kurvljus eller Bixenon med kurvljus , manuellt ljuspåslag eller bil med ljuspaket (Auto läge) då snackar vi oftast andra kabelfärger.

    Lättast är att mäta så att man har 12 volt vid helljuspåslag och det brukar röra sig om stift 11-14 på kontakten bakom lyktan.
    Dom övre stiften på kontakten , sen beror stiftbeläggning och kabelfärg på ovanstående kriterier.



    Som bonus info.
    Har bilen LED halvljus , så kan man på vissa modeller (bla Touran) få gå in i lyktan för att hitta en kabel då måste man även ha ett relä som drar vid mindre spänning pga av den låga spänningen i LED modulen.
    Har bilen ingen helljusstyrning till lyktan utan sköter det via Canbus drift (Bla bilar med Dynamic Light Assist ) måste man ha ett Canbus interface som man kopplar på INNE i bilen på komfortsidan.

    Är inte "så bara" att slänga på ett par extraljus på dagens kärror.

    Monterar extraljus i parti och minut på arbetstid och inte ens jag kan med säkerhet i dagens bilar svara vilken kabel , svaret blir oftast : Du måste mäta dig fram med multimetern för att vara säker.

  6. #6
    Pdeswe
    Gäst
    Tack för all info. Svårt att mäta sig fram då kontakten är tätad emot fukt. Tar man isär kontakten tror bilen att lampan är trasig och skickar ingen strömsignal, utan tänder då upp dimljuset istället. Bilen har Canbus och xenon+LED. Tar nu ström på vänster sida ifrån stift No. 11. Fungerar utan felkoder!

    Over and out!

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2013
    Namn
    Håkan Hansson
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1
    Jag kör Passat 4M TDI Variant 2012 och plockar också styrningen till relät från stift 11 och det funkar bra. Nästa problem är att sätta en strömbrytare för att välja om man vill ha extraljusen på eller ej. Den naturliga placeringen hade kanske varit i mittkonsolen på en "ledig" plats under en täckbricka men under alla brickor sitter redan "nå't" som man antagligen inte vill ta bort? (ser ut som förinstallerade brytare utan knapp..). Någon som har förslag på en bra placering av brytaren?

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av hakaha Visa inlägg
    Jag kör Passat 4M TDI Variant 2012 och plockar också styrningen till relät från stift 11 och det funkar bra. Nästa problem är att sätta en strömbrytare för att välja om man vill ha extraljusen på eller ej. Den naturliga placeringen hade kanske varit i mittkonsolen på en "ledig" plats under en täckbricka men under alla brickor sitter redan "nå't" som man antagligen inte vill ta bort? (ser ut som förinstallerade brytare utan knapp..). Någon som har förslag på en bra placering av brytaren?
    Bredvid ljusvredet , där var handbromsknapen satt på tidigare modeller.
    Fäll in en rund brytare där, finns att köpa på ex Laitis.
    Så jobbar vi.

    Like this

    Namn:  3-volkswagen-passat-bluemotion-marzo-2012.jpg
Visningar: 12987
Storlek:  44.7 KB
    Senast redigerad av Henrik.M den 2013-10-08 klockan 17:13.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Björn
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2
    Väcker liv i denna tråden igen. Monterar också extraljus på min Tiguan -12 och ska hitta helljussignalen. Men hur får man egentligen loss kontakten från strålkastarhuset? Antar att det är något sorts clip som man känner på kontaktens undersida, men jag får inte loss den hur jag än petar med en flat mejsel och drar. Hjälper inte att det dessutom är TRÅNGT vid vänster strålkastare...

    Tips någon? Behöver man gå in underifrån?

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Björn
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2
    Hittade lite tips på ett engelskt forum om kontakten så nu är den loss och kollad med multimeter. Till framtida trådläsare: vit kabel med svart streck stämde bra, däremot var kabel nummer 8 helljuset på min bil (Tiguan -12, halogen, vänster sida).

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jan Elwoth
    Medlemsnr
    5458
    Ort
    Vallda
    Inlägg
    10
    Hej,
    Ny på forumet!

    Hur blev intallationen?

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Ulf pantzare
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1

    Gick bra

    Citat Ursprungligen postat av Wothrline Visa inlägg
    Hej,
    Ny på forumet!

    Hur blev intallationen?

    Jag installerade precis lampor på vår Tiguan årsmodell 2015. Stämmer bra att det är vit-svarta som man ska "tjuva" från. Har vanliga halogen.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Adam Robertsson
    Ort
    Sälen
    Inlägg
    1
    Dags att väcka detta till liv igen! Försöker montera extraljus på min Tiguan 2015 med bi-xenon och dynamiskt kurvljus. Men hittat ingen signalkabel... Nr 11 på vänster lykta är vit/blå, verkar inte vara den. Inte heller nr 8, inte 11 eller 8 på någon sida.

    Vad ska jag ta mig till?

Liknande ämnen

  1. Tiguan
    Av lasholm i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 16:10
  2. Tiguan, officiell facelift
    Av Fredrix i forum VW-forum
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 21:38
  3. Tiguan funderingar
    Av fredrik_wt i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 22:10
  4. VW Tiguan 2011
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 13:41
  5. Stulen Tiguan!!
    Av wille_tdi i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 09:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin