Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: AC Fläkt

  1. #1
    paerfredrik
    Gäst

    AC Fläkt

    Hej,
    jag har en Golf V från -05 (bensin) och den högra fläkten som kyler åt AC:n går inte. Den stora fläkten (kylarfläkten) funkar bra.

    AC:n kyler dåligt när jag står still men kyler bra när jag kör på motorväg. Det beror säkert på att den lilla fläkten inte fungerar.

    Jag vill laga den lilla fläkten.

    Jag har mätt spänningen på kopplingen som matar fläktpaketet och den visar lite lätt mer än 12V så matningen verkar helt ok. Jag har inte kollat jorden eller kopplingen från ECU:n (Engine Control Unit).

    Är det någon som har några tips eller egna erfarenheter av liknande problem?

  2. #2
    Caddy1988
    Gäst
    den kyler ju bättre när du kör, för att den orkar växla bort mer värme. Det är ju det som är fläktens uppgift vid låga hastigheter och stillastående.
    Finns det ett kopplingsstycke vid fläkten, så prova att sätta spänning direkt på fläktkablarna, funkar den inte då, så är den ju trasig.

  3. #3
    paerfredrik
    Gäst
    Hej,
    tack för tipset. Nu har jag tagit ur fläktpaketet och testat.

    RESULTAT
    Den lilla fläkten funkade inte när jag kopplade 12V direkt till den så jag knackade på den och det ramlade ut massa kol-rester. Sen provade jag igen och vips så gick den.

    Sedan provade jag att köra hela fläktpaketet (båda fläktarna i plasthållaren) genom att koppla direkt till batteriet. Båda fläktarna funkade utmärkt.

    Jag har mätt på matningskontakten till fläktarna och de två stora polerna ger 12V drygt.

    När jag sedan monterade tillbaka fläktpaketet i bilen och körde AC på max i 1 min så stod fläktarna stilla.

    SLUTSATS
    Båda fläktarna fungerar. Dock kanske inte i system i bilen.

    FORTSATT FELSÖKNING
    Det är fyra kablar som matar fläktpaketet.
    * Två poler som ger 12V, funkar utmärkt.
    * En går till jord, har ej felsökt denna
    * En går till ECU:n, har ej felsökt denna

    Hur skall jag felsöka vidare?

Liknande ämnen

  1. Golv V ac-fläkt låter h-e.
    Av Snowman i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 00:02
  2. golf cl1,8 fläkt
    Av alos i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 18:58
  3. Tunnare fläkt?
    Av Manny i forum VW-forum
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 23:29
  4. Fläkt
    Av OnkoO i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 22:22
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin