Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494

    Corrado G60 2.0 Crossflow, Screwed Edition

    Tänkte att jag skulle lägga upp en projekttråd om min Corrado G60 från -89.
    Jag har ju ägt den i 10 år nu, så det är väl på tiden...


    Jag köpte den sommaren 2003, helt orginal förutom en uppsättning med OZ Racing F1 15" fälgar.
    Importerad från Tyskland av dåvarande ägare. 11.000 mil hade den rullat och var i riktigt fint skick.

    Körde med den i orginalskick ett par år och var nöjd med det, pinnade på riktigt bra för att vara helt orörd.
    Sen blev det lite småtrim. Bytte kamaxel till en omslipad 1,8 GTI kam, renoverade och portade G-ladern, bytte en ljuddämpare på avgassystemet, mm mm.

    Körde med den så något år till, sen blev det lite mer småtrim. Bytte kam till en Dr Shrick 268/276, drevade om G-ladern och portade den lite till, byggde ett helt nytt 2" avgassystem, och säkert lite annat som jag inte kommer ihåg.
    I samband med det så fick Mattias "Sn00ken" mappa om den för första gången. Och efter lite trix & fix så rörde den på sig ganska duktigt.
    Om jag inte minns helt fel så gav den runt 210-220 häst i det utförandet.
    Chassiet fick sig en omgång också, KW Automotive coilovers skruvades dit, alla bussningar byttes mot Powerflex där det går att byta, motorfästena byttes till DLI's hårdare variant, främre övre och undre fjäderbensstag, bakre övre fjäderbensstag, mm, mm.

    Puttrade runt ett tag till innan jag tröttnade och ville ha lite mera mos.
    Topplocket och insuget skickades till Erland Cox på topplocksverkstan för bearbetning, G-ladern fick smaka på fräsen ännu en gång, en frontmonterad IC med 3" tryckrör tog plats, större spridarna monterades, bytte kamdrev till ett ställbart från Catcams, orginal catchtank byggdes om och en större soppapump monterades, ett Supersprint extraktorrör monterades, katalysatorn byttes mot en 2,5" 100 cells racekatt, hela avgassystemet byggdes om igen till 2,5" istället, svänghjulet lättades till 5kg, tryckplattan byttes till en Sachs 645 + ny lamell, mm, mm.
    Bromsarna blev lite uppgraderade också med Brembo slitsade skivor runt om, EBC Greenstuff runt om, stålomspunna bromsslangar runt om.
    Sn00ken fick mappa den igen, och efter det så klämde den ur sig runt 260 hästar. Vid 0,9 bars laddtryck.


    Corradon väger ju inte så farligt mycket, runt 1100kg, så den rörde på sig ganska bra.
    Fram tills att en kolv blev lite schizofren och delade sig på mitten.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Kul.

    Bilder på kärran så klart

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Sitter och kollar igenom en massa bilder från 2003 fram tills idag.
    H-e vad många roliga grejer man har gjort med den här bilen!
    Knappt så man kommer ihåg hälften av det.
    Massor med träffar och crusingar kors o tvärs i Sverige, alla BugRun sen 2003, varit nere på Nurburgring och kört där också, konbanekörningar och allt möjligt skoj.

    Samma sak med maskin, drivlina och chassie. Alla möjliga lyckade och vissa mindre lyckade fix och trix som man har provat. Kul som fasen att blicka tillbaks på.

    Hursomhelst, i nuvarande stund så är maskinen lite trött.
    Var ute och buskörde en kväll förra sommaren när det sa poff under huven och den tappade orken totalt.
    Men den gick att hålla vid liv och jag var nästan hemma vid garaget, så jag linkade mig hem lite försiktigt och öppnade huven.
    Oljesplatt överallt. Oljepåfyllningslocket hade flygit av och vevhusventilationen hade också ploppat ur.
    Mindre bra.

    Namn:  2012-06-08_22-04-56_569.jpg
Visningar: 1350
Storlek:  739.9 KB

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ja man har ju sett lite sporadiska grejor men nån helhetsbild vore skoj.
    Alltid kul när projekten lever kvar efter många år.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Plockade fram kompressionsmätaren.
    4'an, 3'an och 2'an hade perfekt komp.
    1'an gav inte ens utslag på mätaren.
    Kul !

    Det fanns ju en mikroskopisk chans att det var topplockspackningen som hade gått, så det var ju bara att börja riva.
    Men packningen var såklart hel och fin.
    Däremot så såg det lite skumt ut kring kolvkanten på ettans cylinder.

    Namn:  2012-06-16_17-28-29_570.jpg
Visningar: 1233
Storlek:  618.3 KB


    Jaha, bort med tråget då, lossa överfallet till staken och knacka upp kolven.
    Den såg lite ledsen ut när den ploppade upp ur loppet...

    Namn:  2012-06-30_12-20-48_890.jpg
Visningar: 1191
Storlek:  554.5 KB


    Roligare än såhär kan man ju knappast ha det med brallorna på!

    Namn:  2012-06-30_12-41-50_952.jpg
Visningar: 1175
Storlek:  671.2 KB

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Shit pommes
    Nä där har nån haft kul.
    Gått lite varmt där.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    haha, det var på tiden att du vevade upp en projekttråd om kärran din!

    schysst kolv..! =)
    lite nyfiken på varför just ettan skulle gått varmt.. om nån spridare tappat funktion/spridarbild el dylikt.
    jag klöv faktiskt en kolv jag också, runt -07.. 304.9hk på hjulen.. nere på mantorp, i bromsrullarna, det hela finns förevigat på film tom.. en svart POFF, men det hindra ju inte en seger i FWD-klassen på strippen för det.. rykte lite mer än vanligt dock =)
    kom hem å plockade ner maskinen för å titta efter nå fel.. inte ett märke på kolvarna, och hittade inget förrän jag beslutade mig för å byta kolvringar för å va på den säkra sidan.. tog ur kolvarna, å började ta av dom helt intakta ringarna på ettans kolv, när den föll i två bitar i händerna på mig.. aaahaaaa..! =D
    Senast redigerad av Sn00k den 2013-09-06 klockan 00:25.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    .. men schysst kolv..! =)
    Hamnar väl på trofeéhyllan hemma!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    "Offerings to the god of speed"

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Hahaha, kolven står faktiskt hemma i hyllan brevid tv-soffan, blästrad och fin...

    Jag provtryckte alla spridare hos en lokal motorfirma, men de flödade precis som de ska och spridarbilden såg jättefin ut.
    Kollade även flödet på soppapumpen och det var inga som helst konstigheter med det.
    Bytte soppafilter bara för att vara på den säkra sidan, men det gamla var inte alls igensatt på nått sätt.
    Slangarna kollades över utan att hitta några skador nånstans.

    Kändes jävligt olustigt att skruva ihop motorn utan att ha hittat nån orsak till varför ettans cylinder hade spikat så pass mycket, men sommaren var påväg att ta slut och jag ville hinna köra lite mer med bilen iaf.

    Så det blev en raggar-renovering helt enkelt.
    En uppsättning beggade kolvar inhandlades och nya kolvringar till en av dessa, honade loppet som tur nog hade klarat sig nästan helt från repor, nytt vevlager och rensa motorn från metallrester från kolven.
    Stressmekade ihop allt och rev igång maskinen.

    Den puttrade igång rätt snällt och hade inga hyss för sig.
    Stog framför motorn och lös runt med en ficklampa, kollade så att allt var tätt och så.
    Kollar ner på golvet och ser att det bokstavligen forsar ut olja runt fötterna. Klart obra.
    Stänger av den fort som fasen och ålar in under och kollar.

    Jag kör med en 19-raders Mocal oljekylare som är inkopplad via en sandwichplatta vid oljefiltret.
    Och när jag monterade tillbaks oljetråget så hade jag böjt undan slangarna till oljekylaren för att komma åt skruvarna.
    Dumt nog så missade jag att böja tillbaks slangarna, så jag hade en jätteskarp böj på returslangen ut från oljekylaren. Flödet genom slangen var i och med det ungefär lika med noll.
    Kall 20w50 mineralolja och en tomgång på typ 1500rpm pga ojusterad tändning blev lite för mycket för oljekylaren som tackade för kaffet och sprack isär totalt.
    Den såg lite ledsen ut efter det.


  11. #11
    Skyracer
    Gäst
    Cool bil. Kan jag ha sett den på Mekonomen Värmdös parkering?

    Mvh
    Håkan

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Det är inte alls omöjligt, brukar vara där och handla puttsgrejer från Meguiars ibland.
    Brukar stå en mörkblå Corrado VR6 på den parkeringen också har jag för mig?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Gillar Corradosar skarpt, även om jag själv föredrar Golf 2r.

    Jag är jätteintresserad av ditt motorbygge.....260hk är ju inte alls lite i en G60

    Har själv en X-flow topp liggandes. Men har också massa frågetecken kring hur man ska fixa insuget så att det passar på G60.

    Får jag fråga vad Erland gjorde på toppen?


    Mvh Vlado

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Golf 2'or har ju sin charm dom också, men för mig är det Corrado som gäller all the way.
    260 häst ur en G60 maskin med orginal block, topp och G-lader är inte så tokigt kanske, men man vänjer sig fort och för mig så känns den galet trött...

    Vad är det för X-flow topp du har?
    Jag kommer till mitt recept med toppen lite senare.

    G60 toppen och insuget skickades som sagt till Erland på Topplocksverkstan för lite massage.
    Han hade gjort en del jobb på 8v GTI toppar och hade ganska bra koll på vad som gick att göra med dom.
    Inte ett under av flöde i orginalutförande, men med lite trixande så går det att få till ganska hyggligt iaf.
    Insuget hade han däremot inte sett förut, och det klassade han som nånstans mellan värdelöst och katastrofalt dåligt...

    Mao så hämmar det flödet ganska mycket, men han gjorde det bästa av det iaf och satte fräsen i det så gott det gick.
    Toppen blev riktigt fin med nya styrningar, mirafrästa ventilsäten, riktplanad och såklart bearbetade kanaler.
    Den blev aldrig flödad tyvärr men att dömma av bilderna och resultatet så blev det jävligt bra iaf.







  15. #15
    Skyracer
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av JRJ Visa inlägg
    Det är inte alls omöjligt, brukar vara där och handla puttsgrejer från Meguiars ibland.
    Brukar stå en mörkblå Corrado VR6 på den parkeringen också har jag för mig?
    Jo, det är Robins. Jag kör GTI (och AE86).

    Mvh
    Håkan (Butikschef Mekonomen Värmdö)

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Aha, kul!
    Vi har stött ihop några ggr förut vet jag på bl.a VBC när det begav sig men jag har nog inte sett dig på Mekonomen.
    Körde en gammal Jetta mk1 och senare en Vento. Måste ha varit typ 2005 - 2008 eller nått sånt.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Ibland blir det lite varmt när man gasar...

    Namn:  183.JPG
Visningar: 1035
Storlek:  325.7 KB

  18. #18
    LOWVW
    Gäst
    hehe så ska de se ut :P

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    När oljekylaren sprack sönder, det var i slutet på förra sommaren, så blev jag lite less.
    Stängde huven och lät den stå och skämmas under vintern.
    Nu i våras så inhandlades en ny oljekylare och ett nytt försök att skrämma liv i den gjordes.
    Det gick lite bättre, och den har varit ute på rull hela sommaren.

    Men den är inte riktigt så pigg som den har varit. När man kommer över ca 5000rpm så vill den inte dra ut lika friskt till varvstoppet på 7200rpm som den gjorde förut.
    Eller så är det jag som inbillar mig, jag vet inte riktigt.
    Hur som helst så litar jag inte riktigt på maskinen länge.

    En raggar-renovering och mera mos är receptet.
    Så det som ska göras under vintern är följande.

    - Honing av alla loppen
    - Nya kolvringar
    - Audi MC kolvar, om jag hittar några till vettigt pris
    - Nya vevlager
    - Nya ramlager, om jag orkar byta
    - Autorotor 2089
    - Siemens 550cc spridare
    - 4 bars BTR
    - Mappning på E85

    Autorotorn kommer att varvas på gränsen till vad den står ut med, 18000rpm vid varvstoppet.
    Laddtrycket landar runt 1,1 bar.
    Det bör ge nånstans runt 300 häst.

    Mer effekt än så eller en seriösare renovering är inte värt att göra på G60/PG maskinen eftersom jag har ett 2E block, en ABA obd1 crossflowtopp, en Autorotor 3150 och lite annat godis i garaget som ska blir några av ingredienserna i nästa maskin...
    Men om jag känner mig själv rätt så kommer den inte att vara klar tills nästa sommar, så då kan jag köra med G60/PG maskinen ett tag till.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Några bilder på skrotet...


    Namn:  002.jpg
Visningar: 1162
Storlek:  473.1 KB

    Namn:  003.jpg
Visningar: 952
Storlek:  453.5 KB

    Namn:  006.jpg
Visningar: 956
Storlek:  181.9 KB

    Namn:  008.jpg
Visningar: 927
Storlek:  200.7 KB

    Namn:  009.jpg
Visningar: 951
Storlek:  267.8 KB

    Namn:  004.jpg
Visningar: 904
Storlek:  342.6 KB

Liknande ämnen

  1. G60 Golf by Vlad
    Av G60 V-spec i forum Projektforum
    Svar: 138
    Senaste inlägg: 2021-01-05, 09:42
  2. Främre avgas, samma på Golf G60 och Corrado G60?
    Av Sciroccogtx16v i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 13:01
  3. Corrado G60 Tändspole
    Av Gogge i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 18:58
  4. Olika kamaxlar i golf g60 och corrado g60?
    Av g-man i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 06:29
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 04:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin