Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    John W
    Ort
    Bandhagen, Stockholm
    Inlägg
    77

    Märkligt problem med Handbromsen, VW Golf Mk2

    Hej,

    Jo jag hämtade min Golf igår och körde upp den till Stockholm från Göteborg.
    När vi var nere i Göteborg så passade vi även på att kontrollbesiktiga den, inga fel funna.

    Bromsvärdena såg bra ut. 2.0 på båda frambromsarna och 1,3 på båda bak.

    Bilen är utrustad med trumbroms bak.

    Nu till problemet, den gick igår igenom besiktningen utan några som helst problem.
    Jag testade aldrig handbromsen riktigt under gårdagen.

    Men idag när jag skulle göra detta så verkar den inte bita det allra minsta! Jag kan dra åt den till max och höja kopplingen + ge mycket lite grundgas så rör den sig framåt.
    Det är enbart när man har väldigt lite grundgas på 1ans växel som man kan höra att det blir "lite jobbigare". Gasar du på lite så kan man aldrig skilja att handbromsen är i mot att den inte är det.

    Jag försökte prata med Besikta där jag besiktiga bilien igår, men dom kan inte köra mig något smartare. Den gick ju igenom och dom testade handbromsen på "rullarna", så några problem som dom kan ha uppfattat gjorde dom inte. Märkligt.

    Har jag rull på bilen (ca 8km/h) och drar åt handbromsen stannar den efter ett tag, men inte på tvärten.
    Backar man med handbromsen så verkar den ta något mer, men detta är väl naturligt kanske med hur backarna i trumbromsen är inkörda.

    Om vi säger att bromsarna skulle ha legat på under resan till Stockholm, så kan dom ju ha slitits ner rejält på vägen. Men jag tycker mig kunna bromsa som tidigare däremot.

    Ingen som vet vad det kan vara som är fel?

    Jag pratade med KW Bilservice om felet och dom tyckte även dom att det lät väldigt konstigt. Dom ville ha 1500kr för att kolla på det.

    Just nu så vågar man ju inte parkera på bilen på sluttande mark typ. :-/

    /John

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    När byttes trummor/bromsband bak senast?

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Trevligt att du äntligen hämtat hem bilen!
    Mindre trevligt med problem, inte så allvarligt som tur var i alla fall.

    Bromsbackarna är de samma för både färdbroms och handbroms, vrider du trumman så ett av hålen för hjulbulten hamnar snett uppåt/framåt ser du en kuggkrans som du kan snurra för att spänna ut eller in backarna, snurra trumman ibland för att inte få det för hårt, samt var noga med att det blir samma på båda sidor.

    Det finns även muttrar som håller vajjrarna vid spaken inne i bilen, osäker dock på om de är till för att spänna handbromsen eller ej.

    Det är skumt om de tog bra på besiktningen i Göteborg och nu 40 mil senare inte alls.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Personligen tycker jag det låter helt normalt för en gammal trumbroms.
    Öhh , bromsbackarna är självjusterande med KIL och inte nån kuggkrans.

    Tänk slitna backar eller trummor.
    Bromsbanden utjusterade så de inte ligger an mer än i ytterkanterna.
    Då går det att låsa hjulet med kraftigt dragen handbroms men rullar relativt lätt bara man får rull.
    Ser inget som helst konstigt med det.

    Och parkera som du vill.
    Man har alltid växeln i vid parkering i backe , dessutom tvivlar jag på att den ger sig iväg.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    John W
    Ort
    Bandhagen, Stockholm
    Inlägg
    77
    Men med värdena 1,3 där bak, är de något slitna? Även om det inte var något högt snurr på rullen när parkeringsbromsen testades så fick jag intrycket av att det krävdes lite av den. Men inte ska man väl kunna puttra runt i 10-20kmh i ett kvarter med parkeringsbromsen hårdast åtdragen utan att det inte ens märks?

    Funderar på om man ska besiktiga om bilen, om något kan ha hänt.

    Fler som har erfarenheter med trumbromsar tillsammans med handbroms?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Alltså????
    Varför ska du besikta om något som fått godkänt??
    Du måste vara den första jag vet som utmanar ödet så

    Ja jag har besiktat många många Mk II med trummor.
    De är ganska nyckfulla , har haft över 1,0 med trummor som skrapar pga att nitarna i bromsbanden tar mot trummorna. För att klara ett bromstest behöver inte allt vara tiptopp , bara fungera och det är det bilbekämpningen bedömmer. Och att det sedan inte behöver gå tungt är inget konstigt.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    John W
    Ort
    Bandhagen, Stockholm
    Inlägg
    77

    Märkligt problem med Handbromsen, VW Golf Mk2

    Nä, men jag är bara chockad över hur dåligt den går. Vet ju att man inte kan rulla en cm med en Golf Mk7 utan att man får motorstop.
    Grejen är den att jag är mån om att få eventuella fel åtgärdade på bilen om det dyker upp några! Jag blir lite smått orolig när jag stöter på saker som beter sig såhär... :-)

  8. #8
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av JohnW Visa inlägg
    Nä, men jag är bara chockad över hur dåligt den går. Vet ju att man inte kan rulla en cm med en Golf Mk7 utan att man får motorstop.
    Grejen är den att jag är mån om att få eventuella fel åtgärdade på bilen om det dyker upp några! Jag blir lite smått orolig när jag stöter på saker som beter sig såhär... :-)
    Låt en verkstad titta på det då, varför blanda in besiktningen, var istället glad att den gick igenom.............

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    John W
    Ort
    Bandhagen, Stockholm
    Inlägg
    77
    Besiktningen kostar lite mindre än att låta en verkstad kolla på det, men jag fattar vad du menar. Får se hur jag gör, skulle nog kännas rätt att lämna in den på service och få allt genomgånget inom kort ändå. :-)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Hör med nån verkstad av större format , se om du inte får låna deras bromsprovare.
    Fler än bilprovningen har ju såna rullar för att släcka tvåor och testa.
    Kan inte kosta många kronor.

    Byta grejorna OM du vill serva bakbromsarna är inte dyrt.
    Det fixar man med ganska lite skruvarkunnskap.
    Viktigast är att kolla hur allt sitter innan.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    John W
    Ort
    Bandhagen, Stockholm
    Inlägg
    77
    Nu har KW Bilservice kikat på bromsarna på sina rullar och de tyckte de var OK. Hmm, ja då går jag väl anse mig besegrad i den här frågan...

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Det här bromsvärdet man får på besiktningen handlar inte direkt om hur slitna bromsarna är. Utan det är differensen i procent mellan hjulen på samma axel som är intressant. Så att bilen inte drar snett när man bromsar.

    Om du drar i handbromsen och sen går ut och försöker putta på bilen, om du klara det en bit så kanske du får ta en närmare titt på det.

    Eller bara byta hela rasket så är du säker på att det är bra

  13. #13
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Värdet i provaren påverkas även av hur hårt besiktningsmannen trycker på bromsen, och hur mycket tyngd som håller ner bilen i provaren.

    Jag hade nog funderat på att byta cylindrar, dessa kärvar gärna, och ev backar om dom är slitna. Kan även bero på tröga vajrar.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Får skilja 30% mellan höger å vänster. Förra goffe 3an fick jag 29% alltså godkänt, men inte för mej så jag bytte allt

    Sen kan jag väl erkänna att endaste gången handbromsen används är just på besiktningen. Lägger alltid i backen vid parkering. Slentrianmässigt sen 15 år tillbaks.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    På alla bilar med mekanisk handbroms och speciellt dem med handbroms i oken SKA man använda handbromsen OFTA och motionera den hela tiden.

    Ju färre gånger man använder den ju större risk är det för problem.
    Det är ju en Golfsjuka detta.

Liknande ämnen

  1. Spänna handbromsen golf 2 -91
    Av Quexy i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 15:10
  2. Problem och rost Vw golf MK2
    Av Fredrik.W i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 22:07
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 23:09
  4. Problem med varningsblinkers, MK2
    Av Strickz i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 23:49
  5. problem med vw verkstad
    Av snor i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 15:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin