Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 46 av 46
  1. #41
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    stilfullt, blir du klar till mantorp tro? =)
    Det är tanken!!

    Jobbar på så gott jag kan för att hinna med. Det är ju 2 månader kvar, så det ska väl inte vara omöjligt.

    O-ringade nedre delen av insuget idag. Gjorde det av flera anledningar.

    1. Tändkablarna kommer mest troligt att gå mellan ventilkåpan och övre delen av insuget. Ska man lossa stiften så behöver man lossa övre delen av insuget.
    2. Bara för att jag vill

    Namn:  DSC_0303.jpg
Visningar: 336
Storlek:  581.1 KB

  2. #42
    Joda
    Gäst
    Äntligen är bilen mappad, men tyvärr inte färdig. Drivremmen till kompressorn verkar slira. Laddtrycket dök till 1 bar efter 5000 rpm eller så. Teoretiskt så skulle laddet bli runt 1,4 bar. Insugstempen låg på över 70 grader också. Dessa faktorerna är givetvis inte så bra. Teoretiskt så saknas det kanske 70 HK eller nått. Vet inte. Det konstiga är att insugstempen låg 20-30 grader lägre när jag plågade bilen på vägen hem. Tändningen korrigeras till det negativa vid så höga temperaturer=effektförlust. Blygsamma 294 hk i motorn blev det. Jag får nog vara lite nöjd ändå. För ett par månader sedan så stod bilen som ett lik i garaget.. Ingen motor i. En motor i delar jämte... Inget styrsystem. Bara att bryta ihop och komma igen. Nu ska man bara fundera på hur det blir med bug run. Planen är att åka dit på lördag.

    /Johan

  3. #43
    Diesel_wiseby
    Gäst
    Gött att corren äntligen rullar igen

  4. #44
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Diesel_wiseby Visa inlägg
    Gött att corren äntligen rullar igen
    Den rullade till BugRun idag! Har avverkat 80 mil med den nya motorn.

    Hittade det "riktiga" felet i lördags. Kollade kammarna. Nollade motorn och insåg att insugskammen stod 1 kugge fel mot avgaskammen. Ren tur att inget blivit skadat. Fast den marginalen finns visst. Det är inga värstingkammar som sitter i ju. Insugskammen stod en kugge för sent. Den öppnade lite senare alltså. Kanske hade funkat med en stoor turbo och högt ladd utan att man märkt något.

    Nu stämmer VE-tabellen riktigt dåligt. Fick öka på den med 30-40% på låga varv och 20-25% på höga varv (vid ladd) för att den skulle stämma någorlunda. Nu är det en helt annan karaktär på motorn. Laddet sjönk lite också. Nu verkar motorn svälja luft som den ska, men går bättre trots lägre ladd. Tändningen lär inte vara helt korrekt heller. Ny mappning får bokas helt enkelt. Får se när det blir.

    VE-tabellen så hemsk ut efter mappningen. Man borde anat oråd med det som grund. Att något var galet märkte vi ju med tanke på "gång" och motoreffekt. VE-tabellen börjar i alla fall likna de man hittat på nätet. Innan dess så var värdena riktigt låga (usla).

    Kan inte skylla på någon annan än mig själv.

    ....och remspännaren har jag skrotat. byggde en ny i fredags. Så nu slirar inte remmen längre i alla fall. (vilket var tydligt på bromspapprena)

    /Johan
    Senast redigerad av Joda den 2014-06-09 klockan 01:33. Anledning: tillagd information

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Kul att det funkar bättre nu!
    Såg den inte på BR, tror jag iaf, hade varit kul att kolla närmare på bygget.

    Ungefär hur stor anläggningsyta hade du på remhjulet när det slirade, i procent?
    Du har inte någon bild på det före och efter du byggde om det?

  6. #46
    Joda
    Gäst
    hade ganska bra omslutning runt remhjulet när den slirade. Kanske 200 grader. Tror problemet är borta nu när insugskammen står rätt. Laddet är 1 bar upp till 5000 rpm, sedam sjunker det till 0,75 vid 7500 rpm.

    ..menar att lägre ladd bör belasta remtransmissionen mindre.

    Började räkna lite teori. Spridarnas dutycycle, motorns grundpotential, bromsningen på 294 hk samt det låga laddet och började då ana lite oråd. Det verkar som att kompressorns maxvarv är 15000 rpm (då ger den luft till ca 410 hk) Varvar nu max 13000 rpm. Nyttjar då kompressorn tiil ca 355 hk. Spridarna går på max 65% duty. Detta ger teoretiskt 335 hk. Jag vet att det bara är teorier. Men det stämmer väl till viss del. Väger man ihop alla faktorer så känns det nära sanningen. Skaffar jag ett 70mm remhjul så nyttjar jag kompressorn till max. Då finns det åtminstone en teoretisk möjlighet att nå 380 hk.

    Omslutningen är för övrigt den samma efter ombyggnationen. Jag använde dock originalspännren. Den är gammal och trött . Remmen var uppenbart slapp. Nu kör jag med en vantskruv. Skulle helst vilja ha en flexibel spännare dock. Får se hur jag gör i framtiden.

Liknande ämnen

  1. Corrado 16V
    Av Borbos i forum Projektforum
    Svar: 224
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 18:37
  2. Svar: 186
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 01:11
  3. Svar: 69
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 16:14
  4. Lysholm eller Eton?
    Av Rs mannen i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 13:41
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin