Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46
  1. #21

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Richard Wester
    Medlemsnr
    333
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    54
    Vet en som kan ev mappa åt dig hör med Andree i helsingborg han har själv en 2 liters 16v maskin med shelby gt500 kompressor i sin golf g60 rallye jävligt duktig kille, hans garaget profil: http://www.garaget.org/?car=263574

    //Richard

  2. #22
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av werre Visa inlägg
    Vet en som kan ev mappa åt dig hör med Andree i helsingborg han har själv en 2 liters 16v maskin med shelby gt500 kompressor i sin golf g60 rallye jävligt duktig kille, hans garaget profil: http://www.garaget.org/?car=263574

    //Richard
    Tack! Men jag ska anlita MAXtuning tänkte jag. De har all tänkbar utrustning som behövs. Håller mig ifrån lösningar som är ohållbara för MIG personligen. Vill köpa grejer som är testade tillsammans. ...så därför lutar det åt att köpa ALL elektronik hos MAXtuning och sedan be dem mappa. Företaget ligger relativt nära dessutom. Det kan inte bli bättre!



    /Johan

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Maxxecu har fått helt otroligt bra kritik.

  4. #24
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Maxxecu har fått helt otroligt bra kritik.
    En like på det!

    Gillar dem starkt där på MAXtuning. Tror det var Nathanael som jag mejlade med för något år sedan. Han var helt otrolig med att sätta sig in i min situation och ge mig tips. Låååånga svar fick jag. och inga pengar tjänade han! Respect!!!!

    /Johan

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ja han får verkligen inte dålig kritik nånstans om man läser på forum.
    Han har ju utvecklat det utefter användarnas önskemål dessutom.
    Och sedan kan man ju få ett komplett paket.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Låter som en jättebra lösning för dig Johan, som sagt, nära och bra + support = WIN! =)

  7. #27
    Joda
    Gäst
    Namn:  CAM00148.jpg
Visningar: 1188
Storlek:  985.1 KB

    Nya avgasventiler i Inconel. Originaldimension fick det bli.

    DLI-teknik fick äran att leverera dessa.

    Ventiltätningar till avgas samt insugssidan i olika material! Ska visst vara himla bra!

    /Johan

  8. #28
    Joda
    Gäst
    Nya hydraultryckarna från Kolbenschmidt. Helt standard, men det duger.

    Ventilkåpan är lite lätt putsad sedan tidigare. Den ska vattenslipas etc tills man får ont i ögonen av att titta på den.

    Namn:  CAM00150.jpg
Visningar: 1105
Storlek:  910.6 KB

  9. #29
    Joda
    Gäst
    Namn:  CAM00808.jpg
Visningar: 1086
Storlek:  489.7 KBNamn:  CAM00266.jpg
Visningar: 1024
Storlek:  612.8 KB

    Portat lite på "hemmaplan". Toppen är en 9A för er som inte redan läst det tidigare i tråden.

    Före och efterbild som ni förstår. Jag har inte riktigt bestämt om jag ska behålla de kapade styrningarna eller om jag ska handla 8 st nya.

    Jag gjorde enligt följande:
    - fräste bort endel material på mellanväggen. Fräste ner styrningarna.
    - Slipade till formen på det jag fräst.
    - Slipade upp kanalerna med en 30mm lamellslip.
    - Matchade ventilsätet mot kanalen då det var en flaskhals där.
    - Slipade upp kanalens diameter i höjd med styrningen då kanalen var smalast där. Ihop med styrning och bulan mot styrningen så måste det varit en rejäl flaskhals där.
    - Slipade endel bakom styrningen på kanalens ytterradie/ytterkurva då det verkade trångt där jämfört på innerradien/innerkurvan.

    Jag har INTE slipat upp mynningen på packningssidan då den verkar ha hyffsad diameter. Strävan har varit att få så jämn diameter hela vägen i kanalen som möjligt.


    Snart dags för avgassidan att få en lättare portning!!

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det ser ju onekligen 100% bättre ut runt ventilsätet.
    Men hur nära ner mot "golvet" har du slipat?

    Har man tagit upp diametern tidigare i kanalen är det jäkla känsligt där i och med att kanalen "konar" ner in mot ventilen.

  11. #31
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Det ser ju onekligen 100% bättre ut runt ventilsätet.
    Men hur nära ner mot "golvet" har du slipat?

    Har man tagit upp diametern tidigare i kanalen är det jäkla känsligt där i och med att kanalen "konar" ner in mot ventilen.
    Hmm.. Tror inte att jag tagit så mycket på golvet bakom ventilstyrningen i riktning mot sätet. Har nog mest putsat till ytan där då det var en lite puckel där.

    Menar du att man kan förstöra flödet genom att ta för mycket där?

    /Johan

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    - Slipade upp kanalens diameter i höjd med styrningen då kanalen var smalast där. Ihop med styrning och bulan mot styrningen så måste det varit en rejäl flaskhals där.
    - Slipade endel bakom styrningen på kanalens ytterradie/ytterkurva då det verkade trångt där jämfört på innerradien/innerkurvan.

    Jag har INTE slipat upp mynningen på packningssidan då den verkar ha hyffsad diameter. Strävan har varit att få så jämn diameter hela vägen i kanalen som möjligt.
    ser jättefint ut Johan, snyggt inblendade säten, som förståss är väldigt viktigt, och snyggt spetsat skiljevägg..

    ..MEN, kanalen skall ha en avsmalnande kona just innan/runt ventilsätet, det är tämligen viktigt för optimalt flöde och fyllnad..(ökad gashastighet bla).

    tror fortfarande att ditt port-jobb flödar mycket bättre än original, men det kunde flödat ytterligare nån % med en bättre utformad insugskanal.. nu har ju du en kompressor som knuffar på, så det ska nog gå bra ändå =)


    rent generellt så kan man säga att det är bättre att porta en 16v för gashastighet än att försöka förstora upp dom redan stora kanalerna.. blenda sätena, vässa skiljevägg och blenda in puckeln runt styrningen, svarva till koniska styrningar, och låt bli att ta bort en massa material ur kanalväggarna. (tänk trång kanal med minsta möjliga luftmotstånd.)


    vad använde du när du blendade in ventilsätena? dom kan vara väldigt hårda dom där rackarna.. och sitter mot mjuk aluminium som äts som smör om man använder ett vasst fräs-stift.. =)

  13. #33
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Men hur nära ner mot "golvet" har du slipat?
    Jag är ju helt borta vad det gäller termerna här. Fick precis förklarat för mig vad golvet är. Toppen är ju uppochned på bilden. haha!!

    Jag har inte tagit något alls på golvet/innerradien/innerkurvan. Fick till mig att man inte ska ta något där då det har negativ inverkan på flödet. Ytan är enbart tillputsad!

    Taket/ytterradien/ytterkurvan är lite lätt uppförstorad dock.

    /Johan

  14. #34
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    ser jättefint ut Johan, snyggt inblendade säten, som förståss är väldigt viktigt, och snyggt spetsat skiljevägg..

    ..MEN, kanalen skall ha en avsmalnande kona just innan/runt ventilsätet, det är tämligen viktigt för optimalt flöde och fyllnad..(ökad gashastighet bla).

    tror fortfarande att ditt port-jobb flödar mycket bättre än original, men det kunde flödat ytterligare nån % med en bättre utformad insugskanal.. nu har ju du en kompressor som knuffar på, så det ska nog gå bra ändå =)


    rent generellt så kan man säga att det är bättre att porta en 16v för gashastighet än att försöka förstora upp dom redan stora kanalerna.. blenda sätena, vässa skiljevägg och blenda in puckeln runt styrningen, svarva till koniska styrningar, och låt bli att ta bort en massa material ur kanalväggarna. (tänk trång kanal med minsta möjliga luftmotstånd.)


    vad använde du när du blendade in ventilsätena? dom kan vara väldigt hårda dom där rackarna.. och sitter mot mjuk aluminium som äts som smör om man använder ett vasst fräs-stift.. =)
    Jag använde en 30mm 50 korns lamelltrissa för att passa ihop sätena med kanalen. Den tar "lagom" mycket tycker jag.

    Du skriver att det kan vara negativt att förstora de redan förstorade kanalerna. Tänk på att detta är en 9A topp. Kanalerna är bra mycket mindre än i KR-toppen. Eftersom att 100% av alla i VW världen föredrar KR-toppen framför 9A så tänkte jag porta den så att den åtminstone har liknande kanalstorlek som KR.

    Tack för den fina kritiken förresten!!!

    /Johan

  15. #35
    Joda
    Gäst
    En liten uppdatering.

    Nu är det dax att sätta fart på riktigt. Det har handlats endel prylar och förberetts en hel del inför motormonteringen!

    Motorn saknar topplock. Det ska in på planing, brotscha styrningar och sätesfräsning snart.

    -Handlat en MaxxECU med tillhörande prylar.
    - Köpt mig en 60-2 vevaxelgivarhistora från lupo/polo
    - Slängt ut samtliga 52mm mätare ur bilen.
    - Strippat ner original kabelhärva till digifanten.
    -Tejpat om samtliga kabelhärvor med original vävtejp på VW
    - Byggt om original spjällhus till TPS istället för fullgas och tomgångskontakt. Inte snyggt, men funkar klockrent.
    - Svetsat i 1/8" anslutningar i grenröret för K-elementgivare
    - Köpt en "pluspol" från BMW 850 (har batteriet i skuffen)
    - Beställt K-elementgivare till samtliga pipor

    Namn:  CAM01047.jpg
Visningar: 1013
Storlek:  619.4 KB
    Namn:  CAM01061.jpg
Visningar: 993
Storlek:  885.2 KB
    Namn:  CAM01073.jpg
Visningar: 964
Storlek:  715.9 KB

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Härligt att det går framåt!
    Är också lite sugen på ett MaxxECU till mitt kommande 2E bygge så det ska bli intressant att se vad du tycker om det.

  17. #37
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av JRJ Visa inlägg
    Härligt att det går framåt!
    Är också lite sugen på ett MaxxECU till mitt kommande 2E bygge så det ska bli intressant att se vad du tycker om det.
    Jag var och hämtade boxen på Maxxtuning i Vrigstad, så jag har sett deras lilla anläggning. Det ser helt ok ut.
    Inför inköpet i år fick jag extremt bra support vad det gäller rekomendation av givare och annat.


    Hittills är helhetsintrycket riktigt bra. Dock har jag inte kopplat in det och startat det ännu.

    + Molexhandsken som är med till boxen har uppmärkta (printat) kablar. Exempelvis injector, ignition, GPO etc etc..
    + Hög byggkvalité på själva lådan.
    + Snyggt förpackat
    + Bra manual (so far)

    - Saknar ett verktyg för att pilla ur de kontakter jag inte behöver. Ska ju bara använda 4 st injectorutgångar tex. Vill inte ha massa extrakablage hängande ur boxen. Jag vet att verktygen är dyra, men några enklare "Pinnar" borde man fått med så att man kan få ur stiften som ej ska användas.
    - Lite luddigt kring kriterierna för att få en väl fungerande motor med just DERAS sprut. Jag är medveten om att man designar motorsetupen helt på egen hand och att man därmed bär totalansvaret. Men lite mer fingervisning kring hur det är lämpligt att bygga motorsetupen skulle vara användbart.... Exempelvis så bollade jag tanken med dem angåande att använda sig av tomgångsmotor. Detta kan bli problematiskt i vissa lägen utan en PWN-styrning om jag minns rätt. (reserverar mig för felskrivning). Man kan i alla fall få liknande symptom som jag hade med digifanten. Dvs systemet hamnar i "självsvängning" och varvtalet pendlar mellan exempelvis 600 och 1600 rpm.

    Som sagt så rekomenderas deras prylar starkt!!!!! Hoppas att jag ser det på samma sätt när jag installerat och startat motorn!


    /Johan



    Ni klåfingriga som tror att ni kan åka till mitt garage och stjäla alla trimprylar kan glömma det. Allt värdefullt förvaras på ett helt annat ställe.

  18. #38
    Joda
    Gäst
    Tillverkade en lite elcentral till MaxxECU:n. Centralen de säljer kostar 1800 kr och ser proffsig ut. Jag är inte i behov av en så stor central. Ena reläet ska går till ECU:n och det andra går till bränslepumpen. Inga konstigheter. Valde dock att använde en 6mm2 kabel till ECU:n och dess kringkomponenter. Bränslepumpen fick en 4mm2 kabel. Splittade på dem mest för att det skulle vara krångligt att dela upp det Den blå/vita kabeln ska gå till tändningslåset.

    Provmonterade mina avgastempgivare också. Ser sofistikerat ut!
    Namn:  CAM01087.jpg
Visningar: 901
Storlek:  563.7 KB
    Namn:  CAM01088.jpg
Visningar: 951
Storlek:  589.7 KB

  19. #39
    Joda
    Gäst
    Portat klart toppen och pressat i ventilstyrningarna.

    Glasblästrade och tvättade den igår.


    Nu är den iväg på bearbetning. Brotscha in styrningarna, fräsa inventilerna samt plana av den står på schemat.

    När toppen kommer tillbaka så har jag inte mycket att skylla på längre. Då är det bara att börja skruva ihop motorn och montera den i bilen!! ...kom på mig själv nu. Ska stifta kamdrevet mot vevaxeln också. Vill inte vara med om något ras pga det.

    Namn:  CAM01122.jpg
Visningar: 808
Storlek:  784.4 KB

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    stilfullt, blir du klar till mantorp tro? =)

Liknande ämnen

  1. Corrado 16V
    Av Borbos i forum Projektforum
    Svar: 224
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 17:37
  2. Svar: 186
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 00:11
  3. Svar: 69
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 15:14
  4. Lysholm eller Eton?
    Av Rs mannen i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 12:41
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin