Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46
  1. #1
    Joda
    Gäst

    Bil/motorbygget är återupptaget Corrado 2,0 16V Lysholm

    Då var det dags att återuppta bilbygget!

    Recept:
    2,0 9A block borrat till 83,00 mm, honat samt planat/deckat
    K1 stakar
    Wisecokolvar 9,0:1
    ENEM 268 graders kammar
    Portad 9A topp
    Supertech inconelventiler på avgassidan
    Grenrör Supersprintkopia 4-2-1
    Samma kinaintercooler som tidigare
    Externt oljekyl som tidigare
    Oljepump, vattenpump och allt runt omkring är nytt givetvis
    Oljetrågspackning med skvalpskydd från någon diesel
    Lättat svänghjulet från 9,5 kg till 7,0 kg
    Balanserat svänghjul/tryckplatta/vevaxel samt remskivor individuellt och sedan tillsammans.
    Svarvat av mellanaxeln så att den inte slår så förb***at.
    Nya hydraultryckare från kolbenschmidt

    Vägde kolvar/stakar/kolvbultar på en våg som visar 1/1000 gram
    Resultatet blev att jag pusslade ihop så att varje "cylinder" väger lika. Diffen mellan tyngsta och lättaste blev 0,26 gram. Brydde mig inte om att putsa bort något. Worst case hade varit 3 grams skillnad.

    Tänkte börja med samma remhjul på kompressorn som tidigare. Dvs ett lägre ladd nu med 2,0 liter jämfört med 1,8 liter.
    Körbarheten bör bli lite bättre pga att kompressorn egentligen var lite för stor för 1,8 litaren.. Funkade kanon där, men blir bättre på nya motorn.

    Är inne på att köpa ett sprut från MAXtuning och även anlita dem för mappning.

    Är inte helt på det klara hur jag ska göra med tändningen. Separata spolar eller wastespark det är frågan.

    Potentialen för detta bygget är ca 400 hk med rätt remskiva. Tänkte börja med en mindre remskiva för att få koll på hållbarheten (växellåda etc). Bör inte hamna på under 320 hk (som tidigare)
    Namn:  motorblock ihopmonterat.jpg
Visningar: 1204
Storlek:  303.0 KB

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Fin puts på motorn, ska bli kul att (fortsätta) följa!

    Bilen blev väll stulen eller nått vill jag minnas ?
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    Joda
    Gäst
    Japp! Bilen var iväg på någon form av joyride för ett par år sedan. Besiktigade den med gamla motorn sommaren efter det... Lyckade dock spika sönder motorn fullständigt pga slarv från min sida. Hade dock redan handlat på mig endel prylar till den nya motorn, så lika glad var jag ändå

    Jag ska försöka lägga upp lite fler foton i denna tråden!

    Planen är att bygget ska vara klart till nästa sommar. Det är inte speciellt mycket jobb kvar innan jag kan sätta i motorn.. Som vanligt hänger det på pengar. Måste slava ihop en mindre förmögenhet till styrsystem, mappning etc.

    /Johan

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    KUL att den lever och får nytt liv igen!

  5. #5
    Joda
    Gäst
    Gillar att du gillart Lillen

    Som bonus för det så får du mfl se hur ett manligt haveri ser ut. Så här såg den sämsta kolven ut efter mitt motorhaveri.Namn:  spikad kolv.jpg
Visningar: 1154
Storlek:  129.2 KB

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Å dra åt hel**e.
    Där har det hunnit spika en del du.

  7. #7
    Joda
    Gäst
    O ja!!! Det small rejält. Hade väl en sådär 170 km/h uppför den värsta backen i vår region. Det tråkiga var att bilen var nybesiktigad och jag var på väg till BugRun. Otroligt nog kunde jag köra de 3 milen hem till Borås. Oljeförbrukningen var fantastiskt hög. Hade med mig en extra dunk.. ..och den gick åt. Tippar på 1,5 liter olja/mil. Folk bakom var nog inte så imponerade.

    Här kommer en bild på svänghjulet. Svarvade som sagt av 2,5 kg. Mätte in det med indikatorklocka innan jag började svarva.
    Namn:  IMG-20120113-WA0000.jpg
Visningar: 1042
Storlek:  68.2 KB

  8. #8
    Joda
    Gäst
    Bild på vevstake samt kolv!Namn:  IMG-20120126-WA0002.jpg
Visningar: 1042
Storlek:  70.3 KB

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Hasselgren
    Ort
    Borås
    Inlägg
    171
    Det blir fint som fläsk detta...
    Se nu till att inte hålla på å springa för mycket efter kjolfolket så att man kan få provåka muskedundret...

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av magoo Visa inlägg
    Det blir fint som fläsk detta...
    Se nu till att inte hålla på å springa för mycket efter kjolfolket så att man kan få provåka muskedundret...
    Haha så ska det låta.
    Kjoltyg sabbar bilintresset

  11. #11
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Haha så ska det låta.
    Kjoltyg sabbar bilintresset
    Får väl se hur det går med kjoltyget. Typiskt att det ska dyka upp en läckerbit så här under sensommaren. Hjälper det att kastrera sig tro? Då kanske man får tid med sitt bilintresse och hormonnivåerna går ner till det normala?

    Mö roligt på gång med 9A-toppen nu förresten. Ha tålamod bara gubbs

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Var det en KR maskin med en Lysholm 1200 du hade förut?
    Hur mycket laddade du då, och med hur stort remhjul?

    Kul att du är igång igen iaf!

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det var väl själva f-n va folk ska smälta kolvar..?? =D

    kul å se att du är igång igen Johan! =)

  14. #14
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av JRJ Visa inlägg
    Var det en KR maskin med en Lysholm 1200 du hade förut?
    Hur mycket laddade du då, och med hur stort remhjul?

    Kul att du är igång igen iaf!
    Det var en KR med S2-kolvar. Samma ENEM-kammar som nu. Laddade kanske 1,2 bar med samma Lysholm 1600. Minns inte diameter på remskivan. Lysholm 1200 känns för liten för detta bygget med tanke på erfarenheten av mitt förra. Men det är MIN högst personliga teori.

    /Johan

  15. #15
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    det var väl själva f-n va folk ska smälta kolvar..?? =D

    kul å se att du är igång igen Johan! =)
    My BAD Sn00k. Visste att den hade lätt att spika. Har ju fast installerad bredbandslambda med mätare. Ignorerade den lite och bara körde på. Just när jag sköt motorn så var jag lite lätt uppspelt och ivrig.

    Denna gången ska jag ha koll på soppaflöde etc. Ska köra med EGT-sensor också, även om det bara blir på en cyl.

    Nu krävs det en portion motivation och en hög pengar!

    /Johan

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    haha, ja det är svårt att lägga band på sig ibland =)
    vi hade ju knappt hunnit BÖRJA mappa den, bara nån repa utanför grindarna nere på mantorp för å se vad den kunde tänkas lämna i rullarna.. den var väl kanske 10% färdig i mapparna.. =D

    ska du köpa dig ett maxxpower och mappa det så behövs det en hög slantar.. runt 25k med installation och mappning tyckte jag mig läsa på deras sida.. det verkar ändå väldigt överkomligt.
    helt övertygad om att man kan få till en riktigt bra gång på maskinen även med gamla digifanten, men den är ju inte sekventiell på soppadelen då.. kostar dock en bråkdel av ett riktigt sprut.

    hade jag gett mig på ett liknande bygge idag så hade jag använt mig av ett motronic 7.5 och kalibrerat det för 16vn.. billigt och överlägset alla eftermarknadssprut, MEN det kräver enorm kunskap istället.


    hursomhelst kul att se att du är igång med byggandet igen =)

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Erik Milberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    haha, ja det är svårt att lägga band på sig ibland =)
    vi hade ju knappt hunnit BÖRJA mappa den, bara nån repa utanför grindarna nere på mantorp för å se vad den kunde tänkas lämna i rullarna.. den var väl kanske 10% färdig i mapparna.. =D

    ska du köpa dig ett maxxpower och mappa det så behövs det en hög slantar.. runt 25k med installation och mappning tyckte jag mig läsa på deras sida.. det verkar ändå väldigt överkomligt.
    helt övertygad om att man kan få till en riktigt bra gång på maskinen även med gamla digifanten, men den är ju inte sekventiell på soppadelen då.. kostar dock en bråkdel av ett riktigt sprut.

    hade jag gett mig på ett liknande bygge idag så hade jag använt mig av ett motronic 7.5 och kalibrerat det för 16vn.. billigt och överlägset alla eftermarknadssprut, MEN det kräver enorm kunskap istället.


    hursomhelst kul att se att du är igång med byggandet igen =)
    Matte>> Får man ha lite åsikter om dina uttalanden/fakta? obs, inge skitkastning

    De sprutet Johan snackar om heter maxxecu. Det har ett listpris på 13 900:- ink. moms. Så kan man installera de själv eller hitta någon som hjälper så behöver hela kalaset inte landa på 25 lök. Även om det lät som ett helt ok pris.
    Nått att tänka på när man köper "dyrare" sprut är att de står sig rätt bra i pris även på eftermarknaden.

    Givetvis kan man få "bra gång" på maskinen (vad de nu betyder?) med digifanten, dock helt övertygad att den kommer ge mer effekt med ett eftermarknads sprut samt gå snålare. Satsar man dyra pengar på en fin maskin så är de bara korkat att snåla på motorstyrning.

    På vilket sätt skulle motronic 7.5 vara överlägset alla eftermarknads sprut?? Överlägset i användarvänlighet kan man ju inte påstå direkt. Skulle de vara så överlägset som du påstår så fanns det ju inga eftermarknads sprut

    Lycka till med bygget Johan! Ska följas!

    //Erik

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    Det var en KR med S2-kolvar. Samma ENEM-kammar som nu. Laddade kanske 1,2 bar med samma Lysholm 1600. Minns inte diameter på remskivan. Lysholm 1200 känns för liten för detta bygget med tanke på erfarenheten av mitt förra. Men det är MIN högst personliga teori.

    /Johan
    Ok, fick för mig att det var en 1200.
    Men 1,2 bar på en 1,8L maskin med en 1600, då måste den ju ha snurrat galet långsamt iaf.
    Kommer nog bli, som du säger, bättre på en 2L maskin så man får upp lite verkningsgrad på kompressorn.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Erik_vr6 Visa inlägg
    Matte>> Får man ha lite åsikter om dina uttalanden/fakta? obs, inge skitkastning

    De sprutet Johan snackar om heter maxxecu. Det har ett listpris på 13 900:- ink. moms. Så kan man installera de själv eller hitta någon som hjälper så behöver hela kalaset inte landa på 25 lök. Även om det lät som ett helt ok pris.
    Nått att tänka på när man köper "dyrare" sprut är att de står sig rätt bra i pris även på eftermarknaden.

    Givetvis kan man få "bra gång" på maskinen (vad de nu betyder?) med digifanten, dock helt övertygad att den kommer ge mer effekt med ett eftermarknads sprut samt gå snålare. Satsar man dyra pengar på en fin maskin så är de bara korkat att snåla på motorstyrning.

    På vilket sätt skulle motronic 7.5 vara överlägset alla eftermarknads sprut?? Överlägset i användarvänlighet kan man ju inte påstå direkt. Skulle de vara så överlägset som du påstår så fanns det ju inga eftermarknads sprut

    Lycka till med bygget Johan! Ska följas!

    //Erik
    självklart Erik, Johan nämnde ovan att han var inne på att handla ett sådant och låta dom sköta mappningen, 13900 + givare + mappning ~5-8000 OM du gör installationen själv.
    helt plötsligt lät inte ~25.000:- så dumt med installation, mappning och allting inkluderat.. det var tom ett riktigt bra pris.


    Motronic 7.x och nyare är vridmomentsbaserade realtids-insprutningar, och alla tänkbara scenarion en motor kan hamna i är kalibrerade av dussintalet ingengörer som inte gör annat om dagarna.. + att dom har utrustningen för det, och nu pratar vi inte om en bromsbänk i ett garage, utan en komplex anläggning med 40+ bänkar och olika testmiljöer där varje ny typ av motor passerar igenom och får sin motorstyrning kalibrerad.
    har man sedan kunskapen att anpassa dom nödvändiga bitarna efter just SIN motor, så följer många av dessa parametrar med på köpet.
    (temperaturkompenseringar mm ändras ju inte bara för att man ändrar motorvolym och topp tex)


    ett eftermarknadssprut är just det, användarvänligt, men även om dagens börjar bli avancerade så har dom inte en hundradel av precisionen av vad en motronic har, och detta under ALLA tänkbara förhållanden.(läs 3800+ mappar som samkörs)
    Sen ska vi ju inte gå in på loggningskapaciteten som Motronic har, den är överlägsen ALLT annat.. 127 variabler i REALTID, direkt ur ramminnet, DVS där ECUn precis är och läser dom.. där kan man se precis ALLT å lite till vad som händer i motorn och motorstyrningen.. smäckert..!
    (givetvis kan man även direkt se om/vilken givare det är fel på, när det hände, antal misständningar, om en tryckslang läcker etc etc)


    SÅ, varför används eftermarknads? kort sagt för att vemsomhelst ska kunna arbeta med det och lära sig det.


    Självklart får man inte samma precision med ett äldre sprut(digifant) som inte är fullsekventiellt på soppan, men på den här nivån och vad gäller förbrukning, så är det knappt märkbart.. Effektmässigt blir det inte heller nån märkbar skillnad.. man kan köra digifanten med triggerhjul om ännu bättre precision önskas.. men det är ren överkurs.


    Helt klart så är det dumt att snåla på motorstyrning i ett dyrt bygge, men det är också dumt att köpa sig nått som man inte har nån aning om hur det funkar.. man bör köpa sig en användarvänlig sådan, där man har tillgång till support/mappning/kunnigt folk lokalt, helst i samma stad, då tror jag man uppnår bäst resultat.

  20. #20
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg

    Helt klart så är det dumt att snåla på motorstyrning i ett dyrt bygge, men det är också dumt att köpa sig nått som man inte har nån aning om hur det funkar.. man bör köpa sig en användarvänlig sådan, där man har tillgång till support/mappning/kunnigt folk lokalt, helst i samma stad, då tror jag man uppnår bäst resultat.
    MAXtuning ligger i Vrigstad (Småland, vilket inte bör vara jättelångt från Borås) Många Boråsare har anlitat MAXtuning. Jag har bara hört positiv kritik och allt vad det innebär.

    Tyvärr så spelar det ingen större roll att (om?) ett Boschsystem är 1 miljard ggr bättre. Jag kan inte hantera/mappa det. Ingen i min bekantskapskrets kan.

    För övrigt så får det vara värt 25000 kr. Motor/bilbygget har kostat betydligt mycket mer än så. Jag hoppas det kommer att vara värt det.

    /Johan

Liknande ämnen

  1. Corrado 16V
    Av Borbos i forum Projektforum
    Svar: 224
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 18:37
  2. Svar: 186
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 01:11
  3. Svar: 69
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 16:14
  4. Lysholm eller Eton?
    Av Rs mannen i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 13:41
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin