Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Micke_t
    Gäst

    Bromsvätska - byta nu eller vänta?

    God kväll,

    Enligt min servicebok ska jag nu i september byta bromsvätska. Eftersom jag inte litar på service-folket så ringde jag runt för att förhöra mig om pris osv. Efter att ha fått 4 olika prisuppgifter från två olika firmor så beslutade jag mig för att helt enkelt boka in en tid och hoppas på det bästa.

    Han som tar emot samtalet denna gång tycker inte att jag behöver bry mig om att byta bromsvätska nu utan vänta tills nästa service. Det låter ju bra men när fyra olika nissar på verkstaden säger helt olika saker blir jag så klart nervös.

    Vad skulle ni gjort? Kan jag råka illa ut om något händer bilen och någon ser att jag inte bytt bromsvätskan enligt serviceboken? Att någon sagt åt mig att vänta med att byta den är det säkert inget försäkringsbolag som blir imponerad av...

    /micke

  2. #2
    Caddy1988
    Gäst
    tror inte det är något dom kollar på. Men är du osäker, så sug ur behållaren, och fyll i samma mängd alldeles ny olja, vill du sen, så kan du med hjälp av en kompis trampa ur oljan som finns i ledningarna också.
    Tror inte verkstaden gör mer än, suger ur behållaren, och fyller i nytt, vill inte ens tro att de pumpar ur ledningar, trots att det är där kondens och skit finns

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Här finns ett uttömmande svar i denna tråd:
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...=bromsv%E4tska

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Har du en -11? Hade också väntat till nästa service. Dina rör kommer inte rosta ihop och din bromsförmåga kommer inte påverkas om den går ynka 12 mån över tiden.

    .. okej kör du bana hade jag bytt, men det är nog mer för sinnesfriden än för något avgörande.

    Skicket beror Mycket på drift och miljö, det finns alltid marginal.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  5. #5
    Micke_t
    Gäst
    Ja, det är en -11:a. Är egentligen inte det minsta orolig för att vänta till nästa service. Det enda som oroar mig är om något annat skulle paja och verkstaden då hävdar att jag inte servat bilen enligt deras plan...

    Det som irriterar mig mest är att det inte finns två mekaniker/servicepersoner som säger samma sak. Alla har helt olika uppfattningar om när, var och vad som ska servas.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om jag inte minns fel så ska bromsvätskan bytas första gången efter 3 år sedan varannat år
    när det är dags så har garantin ändå gått ut

    när det gäller bromsvätska, tändstift, luftfilter, bränslefilter så är det ingen katatrof om man gör litet extra mil på dessa
    var noga med motorolja+filter resten är inte så noga

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Micke_t Visa inlägg
    God kväll,

    Enligt min servicebok ska jag nu i september byta bromsvätska. Eftersom jag inte litar på service-folket så ringde jag runt för att förhöra mig om pris osv. Efter att ha fått 4 olika prisuppgifter från två olika firmor så beslutade jag mig för att helt enkelt boka in en tid och hoppas på det bästa.
    Fyra olika firmor???
    Servar du inte bilen hos Volkswagen?
    Litar du inte på servicefolket???
    HUR menar du nu?

    Står det i serviceboken att det skall bytas OCH du gör en service DÅ BYTS DET.
    Man luftar och byter all vätska i hela systemet.

    Är du osäker så byt!

  8. #8
    polomannen
    Gäst
    Skit i vänta tre år för att byta första gången utan det bara byta varje år då håller sej systemet rent.

    Det gör jag på alla mina bilar.

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av polomannen Visa inlägg
    Skit i vänta tre år för att byta första gången utan det bara byta varje år då håller sej systemet rent.

    Det gör jag på alla mina bilar.
    Men fullständigt onödigt, nån gräns på galenskapen får det allt vara . Samma med folk som byter olja efter 500 mil på sin brukis, men gillar man att skruva så.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Liknande ämnen

  1. Byta bromsvätska
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-11, 12:41
  2. Passat Vr5 -00 vad har man att vänta sig?
    Av Norpan i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 14:12
  3. Remhjulet + packning = byta?? Nu med BILDER
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 19:40
  4. Bromsvätska, bytesdags eller OK?
    Av Premis i forum Bankörning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 17:32
  5. Byta bromsvätska på Golf V?
    Av Premis i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin