Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Anders Delstam
    Medlemsnr
    4727
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    263

    Hjälp!? Vad händer med min oljetemp? (Mk2 GTI 16V)

    Hej,

    Hoppas någon kan tipsa mig vad jag ska göra. Ursäkta lång post.
    Sedan ett par dagar verkar min oljetemp som visas i den digitala displayen rusa i höjden?!

    Jag har en lite för "kall" termostat i bilen, det vet jag (70 grader tror jag) så jag vet att vattentemp kan bli lite för låg om man kör lite för lungt. (ska byta termostat) Men när jag "busar" med bilen så brukar åtminstone oljan krypa upp mot 106-108 grader och typiskt när man kö-kör med bilen kan vattnet ligga på ca 90-95 grader och oljan på kanske 110.

    Idag i Solna/Sundbyberg var det rätt tjockt med bilar och oljan låg på 127 grader (!!) enligt digitala displayen.
    Jag har en anlog mätare som tar tempen i tråget också, och den låg på ungefär 100-strecket.

    När jag sen planar ut och trafiken lättar vid Frösundavik sjunker vattentemp direkt till ett lite för lågt värde under 90 grader vilket jag tillskriver termostaten som sagt. Jag glider med nästan noll last på motorn i ca 70-80 km/h men oljan står fortfarande på 116 grader (ungefär som om jag skulle hetsat runt Mantorp) och tempen i tråget går ned mot 95 grader. Närmare Sollentuna verkar digitala displayen låsa sig på 111 graders oljetemp, och utanför Mekonomen i Häggvik där jag stannar en stund med avstängd motor (och bla köper ett Mahle oljefilter) så står jag sen på tomgång för att kolla att kylarens elfläkt kickar igång (det gör den som den ska) men då säger displayen 112 grader på oljan.

    Fråga: Är det givaren? Motfråga, hur kan en givare i så fall bara ge upp och få spelet? Eller HAR jag faktiskt så jäkla hög oljetemp - och i såfall, varför?

    Nästa fråga: Givaren till oljetemp, är det den BAKOM toppen, eller på SIDAN om toppen?
    Blocket är 2.0'a (Passat) men toppen är KR.
    Inga varningslampor har tänts på panelen iaf.

    Tacksam för alla svar, tips etc

    /Gb.
    Bifogade bilder Bifogade bilder   

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Nu kan jag inte KR motorn men givaren för oljetemp sitter väl i hållaren till oljefiltert?

    Borde ju vara givaren eller glapp kontakt någonstans.

    Brukar den digitala och analoga mätarna följa varandra???

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Anders Delstam
    Medlemsnr
    4727
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    263
    Daniel, fel av mig, rätt av dig. Jag röck den kontakten på filterhållaren innan jag drog från jobbet. Digitala displayen visade då bara --- och efter blott 500 meter ljöd en summer och en blinkande röd oljelampa. Så kombiinstrumentet verkar funka iaf. Stoppade på kabelskon på givaren igen. Givaren ser fräsch, nästan ny ut. Haft bilen i fem år problemfritt.

    På väg hem (inga köer direkt) struttade displayen mellan 110-115, 116 och det är fortfarande för mycket mot vad jag är van vid för vanlig landsvägskörning, 70-90-100 km/h. Verkade inte spela nån direkt roll om jag drog på eller mest cruisade. Ok, lite gick han upp när man drog, men inte mer än 116-117 kanske.

    Analoga displayen låg nästan konstant på ung. drygt 95, kanske 100.
    Den följer inte riktigt digitala då fartvinden nog kyler tråget lite.

    Fattar fasen inte vad det är.

    Gb.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej

    På en 16v är en oljetemp på upp och ibland över 140 grader inget att oroa sig för, helt normalt.

    Fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag tycker iaf det låter högt om värdet stämmer.
    Även om 16V brukar kunna ha höga temperaturer så är det under belastning.
    Vanlig körning brukar inte tempen ligga så högt.

    Under banåka på t.ex Mantorp brukar jag ha mellan 100-120grader.
    Tror aldrig jag haft över det på den digitala mätaren.

    Mycket beror på vad för olja man har , vad för viscositet och hur mycke motstånd/friktion man har.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Anders Delstam
    Medlemsnr
    4727
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    263
    Jag har under fem års ägande (minst) alltid använt samma motorolja, en 5W-40 och samma oljefilter (Mahle) och byter detta varje vår när jag plockar ut bilen. Detta år blev det inte att jag kom förbi och köpa samma filter, så det blev ett "Champion", i övrigt samma lika. På banåka på Mantorp på t.ex. BugRun har jag haft 120 som Lillen säger, men aldrig under vanlig landsvägsåkning.

    Kan filtret vara knas? För det känns som hyfsat viktigt att oljan finns där, då det är där värmeväxling sker med kylvattnet, i oljefilterhållaren där det passerar.

    På väg hem idag från jobbet (inga köer) låg digitala displayen o pendlade på 110-116-117 grader. Trågtempen låg stadigt på ca 100 grader (analog mätare).

    Konstiga med digitala displayen är att på bara ett antal sekunders intervall så kan han kasta mellan säga 111- 115 för att strax efter säga 110 igen. Rätt flipprig historia.

    Kan man mäta en sensor? Vad ska den ge för motstånd vid säg rumstemp, om man plockar ur sensorn med bilen i garaget och Ohm-mäter? Nån som vet?

    P.S har ni fått kylvattentemp på 95 grader i kö-körning? Jag har analog vattentempmätare och den steg en del idag i köerna. För att sen rasa på landsväg (jag har lite för kall termostat)

    /Gb.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Köp en extern 7 raders oljekyl de har jag i min g60, var ute nyss och den låg som mest på 90. Byt givaren annars. Ja kör med lite tjockare olja, 10/40 castrol.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    Köp en extern 7 raders oljekyl de har jag i min g60, var ute nyss och den låg som mest på 90. Byt givaren annars. Ja kör med lite tjockare olja, 10/40 castrol.
    Tjockare olja ger högre oljetemp pga högre friktion och högre internt motstånd.
    Iaf om man kör högre varmvicositet t.ex w50 eller w60.
    Och 10w40 är ju standard i äldre motorer.

    Dock skall det ju inte inverka massivt.
    Men allt upp till 15-grader har man ju hört.
    Personligen har jag inte varit med om så stora skillnader.

    Kör oftast 5w50 i mina bilar.
    Men då har jag ju gamla motorer oftast.
    Kanske har mer glapp än en ny motor så det går bra.
    Men nyare motorer har ju mindre toleranser och behöver tunnare olja.
    Nyare motorer har ju ofta krav på 0w30 eller liknande oljor.

    Det stora problemet är ju OM tempen ÖKAT på senare tid.
    Det kan ju bero på allt från lagerhaveri till koks som ökar motstånd och minskar kylning till så enkel sak som givaren/mätaren. Så man kan ju inte direkt generalisera heller , kolla givaren , kolla oljan(töm ur och okulärbesikta) om den ser/luktar ok så i med den igen om man inte ska byta , kollamed annan olja vad tempen blir osv osv!?

    Nu är väl detta en gammal motor åxå iofs.
    Men lite funderingar måste man ju spåna fram iaf.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Anders Delstam
    Medlemsnr
    4727
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    263
    Klart att du har bra funderingar Lillen, tack för dem!
    Tempökningen har börjat mer eller mindre plötsligt. Motorn däremot, den går som det vanliga skållade troll den alltid har varit.
    Just nu har jag en annan tråd här på GTI-klubben där jag frågar mig vilken givare jag egentligen har. Tänkte kolla om det inte är den som börjat spöka. Har dock köpt på mig nytt oljefilter också, ett sånt som jag alltid annars haft. Så kanske jag gör som du säger, tappar ur o kollar, sen byter filter och i med (ny) olja igen.

    Motorn är en tvåliters. Den är gammal, ja, men som sagt byggd från grunden med trimdelar.

    Gb.

Liknande ämnen

  1. Vad är min GTI 16v värd?
    Av Mawe i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-17, 00:03
  2. Vad är vanlig oljetemp? (Mk2)
    Av Golfbjörnen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 11:52
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 20:17
  4. HJÄLP! Motor problem med min 16v
    Av Golf gti 16v special i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 01:39
  5. trimma min golf gti 2000,hjälp med tips!!
    Av sälen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 01:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin