Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Björn R
    Gäst

    GTI gen 7, en luddig mjukis

    Provkörde nya gen 7 av Golf GTI, fin bil men en gungande jämngrå luddig mjukis i jämnförelse med gen 6.
    Fick inte alls samma direkta körupplevelse och känsla av liv som i gen 6.

    Några andra som har jämnfört?

    Körde en bil med DSG och vanliga stötdämpare.
    (Väntar med spänning på nya R, hoppas inte den också har blivit en Audi A4)

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Golf typ 5G bygger på MQB-teknik - har alltså ingenting med Audi A4 att göra. Å andra sidan tycker i alla fall jag att Audi A4 är en av de vassare familjebilarna vad gäller styrning, växellåda, chassidynamik.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Måste hålla med Marcus. Min A4 känns förvånansvärt agil, för att vara "en stor bil".
    Ska försöka komma iväg å provköra nya GTin på fredag, får se om den blivit svampigare än föregångaren.. Hoppas inte iallafall!

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Hooloowoo Visa inlägg
    Måste hålla med Marcus. Min A4 känns förvånansvärt agil, för att vara "en stor bil".
    Ska försöka komma iväg å provköra nya GTin på fredag, får se om den blivit svampigare än föregångaren.. Hoppas inte iallafall!
    Som om du skulle behålla orginalchassit oavsett?
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Som om du skulle behålla orginalchassit oavsett?
    Ehrm.. De är ju så höga original.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2013
    Namn
    [Namn borttaget]
    Medlemsnr
    5095
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    5
    Har en gti mk7, den är definitivt inte gungig eller ostabil på nåt sätt. Kan inte jämföra med mk6 gti då jag inte provkört en sådan, men ser ingen anledning att önska mig några chassiförändringar på nuvarande modell. Jag har iofs bara haft den en månad, men är såhär långt helnöjd med den.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av Nighthawk Visa inlägg
    Har en gti mk7, den är definitivt inte gungig eller ostabil på nåt sätt. Kan inte jämföra med mk6 gti då jag inte provkört en sådan, men ser ingen anledning att önska mig några chassiförändringar på nuvarande modell. Jag har iofs bara haft den en månad, men är såhär långt helnöjd med den.
    Hej Nighthawk.

    Vad trevligt! Första mk7 gti:n på forumet? Troligen.

    Själv har jag inte provkört än, bara detaljstuderat. VW Åf:s mk7 GTI i min stad hade gått 4 mil sist jag var där, lite tidigt…. Man kan ju promenadköra lite, att pressa en helt ny bil som man dessutom inte själv äger, det är inte min grej .

    Har du hunnit köra så långt att du fått en bild av hur varvvillig den är. Effektkurva / momentkurva håller den jämt drag typ till 6000 rpm? Kanske lite tidigt att fråga… Nyfiken pga att man endast läst om motorkaraktären.

    Ser ut som du valt Austin fälgarna – Väldigt coola .

    En mk7 GTI är helt klart den hetaste kandidaten att efterträda min mk6:a som jag är för övrigt är kanon nöjd med.

    Och föresten välkommen till forumet!

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2013
    Namn
    [Namn borttaget]
    Medlemsnr
    5095
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    5
    Jag har ingen tävlingsbana häromkring, och jag är inte så hågad på det heller, så jag vet inte riktigt hur den drar på riktigt höga varvtal.

    Den håller till på runt 1500 rpm vid 90-100 kmt på 6e växeln. Vid omkörningstillfällen då den gått ner till 3an har jag tittat mer på vägen än på mätartavlan, för den skjuter iväg som ett litet troll.

    Jag har testat lite på en smal och krokig väg som jag kört många gånger, kurvor där 100 km/t kan kännas nog så vågat i en del andra bilar jag kört, men den här slinker igenom helt odramatiskt, känns inte ens som den lutar i kurvorna. Det är inte bilen som hindrar från att öka till 110 i kurvorna, det är mer min oro att det ska stå en älgrackare där nånstans, eller komma nån bil från andra hållet och som genar alldeles för mycket i svängarna.

    Man ska enligt uppgift inte behöva göra inkörning på moderna bilar, men jag är lite extra lugn med den ändå, och även för att jag vill bli mer van vid den, så jag vet hur den reagerar om man gör si eller så.

    Om jag ska dra fram det som är dåligt så är det helljuset(xenon), den är i mycket stort behov av extraljus, så jag kommer montera på några redigt starka sådana.
    En lite småstörig grej är också att den saknar markering för 70 och 90 på hastighetsmätaren, och då mätarskalan inte är linjär är det lite tveksamt om exakt var mellan 60/80/100 de hastigheterna är, så det blir gärna 60/80 förbi hastighetskamerorna på 70/90 väg, osv, men det är väl en liten del av märkets egenheter och som man klurar ut efter ett tag, såg att det var likadant på en audi.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej och välkommen till forumet!
    Det finns kanske digital hastighet i färddatorn som på MK6/Scirocco?

    Fredrik


    Citat Ursprungligen postat av Nighthawk Visa inlägg
    Jag har ingen tävlingsbana häromkring, och jag är inte så hågad på det heller, så jag vet inte riktigt hur den drar på riktigt höga varvtal.

    Den håller till på runt 1500 rpm vid 90-100 kmt på 6e växeln. Vid omkörningstillfällen då den gått ner till 3an har jag tittat mer på vägen än på mätartavlan, för den skjuter iväg som ett litet troll.

    Jag har testat lite på en smal och krokig väg som jag kört många gånger, kurvor där 100 km/t kan kännas nog så vågat i en del andra bilar jag kört, men den här slinker igenom helt odramatiskt, känns inte ens som den lutar i kurvorna. Det är inte bilen som hindrar från att öka till 110 i kurvorna, det är mer min oro att det ska stå en älgrackare där nånstans, eller komma nån bil från andra hållet och som genar alldeles för mycket i svängarna.

    Man ska enligt uppgift inte behöva göra inkörning på moderna bilar, men jag är lite extra lugn med den ändå, och även för att jag vill bli mer van vid den, så jag vet hur den reagerar om man gör si eller så.

    Om jag ska dra fram det som är dåligt så är det helljuset(xenon), den är i mycket stort behov av extraljus, så jag kommer montera på några redigt starka sådana.
    En lite småstörig grej är också att den saknar markering för 70 och 90 på hastighetsmätaren, och då mätarskalan inte är linjär är det lite tveksamt om exakt var mellan 60/80/100 de hastigheterna är, så det blir gärna 60/80 förbi hastighetskamerorna på 70/90 väg, osv, men det är väl en liten del av märkets egenheter och som man klurar ut efter ett tag, såg att det var likadant på en audi.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Exakt, jag har slutat titta på den analoga hastighetsmätaren för länge sedan

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Exakt, jag har slutat titta på den analoga hastighetsmätaren för länge sedan
    Digital visning, STORA SIFFROR, är ”lysande”.

    Nighthawk – jag har full förståelse för att du inte frestat bilen i de högre varvtalsregionerna.

    Eftersom den har så bra vridmoment från ganska låga varvtal så skulle det kunna vara så att det blir ett tapp av kraft typ vid 5500 varv. Lite så upplever jag min chippade TSI MK6:a, dock helt naturligt och inte alls störande. I mitt fall har jag inget för att varva över 6000 rpm vilket man kanske har med en original TSI 211.

    Det fina med att ha bra kraft i mellanregistret är ju att det väldigt användbart för dagligt bruk, vilket är en fördel.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Jag tog mig en provtur i fredags.. Och ja. Det var riktigt trevligt! Det har blivit en grymt fin bil att köra..! Ruskigt bra bottendrag, tvåan drar iväg som bara den, men det känns lite som den tappar en del runt 150 å uppåt.. Då jämför jag med min mk6 med enbart insatsfilter och bluefin. Nu är det ju rätt sällan man kör i såna hastigheter..
    Men det gick lugnt och sansat och välvårdat till tycker jag. Riktigt fin bil, förstår att du Nighthawk är nöjd! riktigt fin bil.
    Även om jag personligen inte tyckte det skiljde så mycket från min, inte så mycket att habegäret vaknade till liv på allvar iallafall. Inte än...

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 16:30
  2. Köra uppför en alpväg med en Golf mk1 GTI?
    Av Manny i forum Bilder och Videos
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 10:17
  3. Seg gasrespons på GTI gen. 6
    Av bcr i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 09:09
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 19:42
  5. Tips: första gen. gti ratt
    Av Jocke_M i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin