Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Quexy
    Gäst

    Golf II - 91, kylarproblem

    Tjenare, har en golf 2 CL 1.3L -91 och han vill inte starta fläkten när bilen är igång bara när den är avstängd så hoppar den igång (men bara ibland) sen misstänker jag att det är rost i kylarsystemet för det ser ut som att någon har hällt i en flaska rödvin i kylarvatten + att det luktar "industri"... Så problemet är iallafall att motorn blir varm så jag måste sätta på full värme i kupen för att motorn ska ner under mitten sträcket, annars ligger den över.
    Felet jag misstänker är termostaten eller vattenpumpen, men känner att jag måste fråga.
    Vad skulle ni byta ut först?
    Kan man se på termostaten om den är trasig eller måste man byta ut den för att sedan kolla om det fungerar som det ska?
    Kan man rena vatten systemet från rost om det är det som ligger i systemet?

    Tacksam för svar! =)

    !!Okunnig kille!!

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Före allt annat själva termokontakten för kylarfläkten, lossa och koppla ihop, kylsystemet kanske bör tömmas och sköljas, ny kylarvätska på av den gamla hederliga sorten

  3. #3
    Quexy
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Före allt annat själva termokontakten för kylarfläkten, lossa och koppla ihop, kylsystemet kanske bör tömmas och sköljas, ny kylarvätska på av den gamla hederliga sorten
    Har kopplat av kontakten och satt tillbaka den
    Den ang tömmning, har jag inte heller någon aning om hur man gör men antar att man sliter bort slangen som sitter under vatten tanken?

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Rost kan det bli om bilen gått enbart på vatten utan glykol, jag skulle rekommendera att tömma och skölja systemet.
    Lossa en av de slangarna in till kupén, trä på vattenslangen och dra fast med slangklämma, tag ur termostaten och skruva tillbaka huset tomt. Skölj tills vattnet blir klart och fint.

    Termostaten kan du koka i en kastrull och se om den öppnar innan vattnet börjar koka.
    De kostar dock såpass lite så jag hade bara bytt.

    Fyll upp med 50% glykol 50% vatten.

    Termokontaktens kabel som du lossar kan du bygla, den har 2 eller 3 stift beroende på om du har 1 eller 2 hastigheter på fläkten.

    Om fläkten startar är termokontakten paj i kylaren, byts förslagsvis innan ny glykol.
    (Kan ju bara vara glapp om den startar ibland)

    Lycka till.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  5. #5
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Quexy Visa inlägg
    Har kopplat av kontakten och satt tillbaka den
    Den ang tömmning, har jag inte heller någon aning om hur man gör men antar att man sliter bort slangen som sitter under vatten tanken?
    Lossa på nedre slangen på kylaren för att tömma systemet. Lossar du den på tanken tömmer du bara tanken då denna i princip är högsta punkten i systemet

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

Liknande ämnen

  1. Kylarproblem Golf II
    Av ored i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 18:01
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 16:26
  3. Kylarproblem med en Vw Vento 1,8i 92
    Av Steton i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 11:19
  4. Passat TDI kylarproblem
    Av bollkontroll i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 18:34
  5. Startmotor från Golf II -91 på Golf III -94?
    Av Fredrik_R i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin