Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ronnie Mattsson
    Ort
    Sorunda
    Inlägg
    62

    Ronnies projekt

    Inte haft någon form av projekt här sedan vi hette GTI registret
    Tanken med uppstarten av denna tråd är att visa upp dom projekt som finns idag, framtiden vet man aldrig något om eftersom det kan skifta fort.
    Ni som vet om Sharanen jag höll på med förra året vet också att det tog slut snabbare än vad det var tänkt :P.

    Nåväl, åter till mina projekt.

    Projekt 1
    Långtidsprojektet som skaffades 2005, är min Golf VR6a, ingen idé att posta upp hela den historiken, den som vill kan mer eller mindre läsa allt på VR6.nu, nu finns inte allt där men i stora drag.
    Det som tillkommit på den sedan hösten 2012 och våren 2013 är Schrick insug, nytt nedre insug portmatchat, mina gamla urgröpta org. grenrör, extern vevhusvent samt renovering av dörrsidor inkl ljuddämpning.

    Framtiden på denna väntar kammar och Skoda RS bromsar fram samt någon form av andra hjul.

    Pics










    Projekt 2
    Senaste tillskottet som köptes när jag fyldle år, januari, detta året.
    A4 Avant 1,8T -02 med multitronic(cvt), Dagisexpressen 2
    Köptes med "rasad" maskin, gått varm, dåligt komp, förmodat motorbyte.
    Gjordes vid för minimala pengar eftersom allt var en chansning, topp planad 4/10 bla., dock föll det väl ut eftersom bilen går än idag.
    Plockat i denna lite då och då eftersom den var ganska sunkig, blir bättre och bättre

    Inga stora saker är gjorda men coils från FK sitter på, 60-70mm lägre.
    Grundlig rengöring invändigt samt ett par poleringar på det yttre.
    Plastidip på grillar fram och listen på stötfångare bak.
    Mellandämparen på avgassystemet är bortkapad.
    Nya dimljus/plastsarger.
    Bortplockad låscylinder vänster dörr.
    Senaste som gjordes på denna var att byta hjul, från Porsche Cup 17" till Merca AMG 18".
    Inväntar nya centrumkåpor till fälgarna, 2 olika uppsättningar.
    Ska framöver byta inre drivknut och framruta.


    Pics










  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Trevliga bilar, bruks & bus!

    Ska bli intressant att se vad du hittar på mer med dessa!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Vr6an har man ju suttit o titta på förr och den är RUSKIGT fin :P

    Audin blev ju en perfekt dagisexpress!
    Även om de är lite små i baksätet, men vilken skillnad de gör med en ordentlig tvätt/polering, sänkning och ett par andra hjul i de stora hela :P Snyggt!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ronnie Mattsson
    Ort
    Sorunda
    Inlägg
    62
    Grundskicket på Golfen är bra även om det vid omlack syntes lite extra lack här och var, men men få bilar är ju inte omlackade så.
    Rostfritt underrede med rostfria bärarmar/bakaxel gillar jag, bara torka av så var alla original nummer kvar

    Jo A4an är mindre än Passat 3B helt klart, märks i bagaget med.
    Men tillbringar 80% av tiden själv i bilen och 5% med familjen på långfärd och resten av dom 15% med familjen, eller delar av den, på kortare turer.
    Soppa förbrukningen är ju en trevlig del i det hela med en "mindre" bil med.
    Så lider gör vi inte.
    Var ju inte så man valde bil själv utan den mer eller mindre ramlade över mig :P
    Bara lite påställt ladd nu så börjar bitarna falla på plats även fast jag knappt saknar mina 1,4 från Passaten, men ändå

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ronnie Mattsson
    Ort
    Sorunda
    Inlägg
    62
    Fick hem 8 nya navcentrum till AMG fälgarna, tyvärr var 3st skadade under transport så vi hoppas säljaren löser detta på ett smidigt sätt, dvs att man slipper krångla med att skicka tillbaka dom.

    Namn:  20130820_195410.jpg
Visningar: 3047
Storlek:  42.5 KBNamn:  20130820_195530.jpg
Visningar: 3128
Storlek:  52.3 KBNamn:  20130820_195639.jpg
Visningar: 2973
Storlek:  47.9 KB

  6. #6
    polomannen
    Gäst
    Vad ska man skriva.

    Snyggt jobbat Ronnie

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Clean Audi

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ronnie Mattsson
    Ort
    Sorunda
    Inlägg
    62
    Söndagen 13 oktober sålde jag av A4an.
    Efter att för tredje gången fått fel inre drivknut från handlare i Tyskland gav jag upp.
    Någon vecka innan började lådan uppföra sig lite mysko, små varvtalsförändringar vid dellast på rak väg, 10-30v/m, ej kännbart men man kunde notera det på varvräknaren.
    Summan av allt var att det skulle troligen kosta en slant att få den så som jag ville och vid en ev. senare försäljning tjänade jag inte en sikín på den.
    Sälj och hämta in max på förtjänst nu.

    Nu då?
    Ptja, fick damma av min Passat 1,8T Variant -98 som stått på jobbet sen i Februari.
    Hängde dit AMG hjulen på den i väntan på vinterföre.
    Konstaterade att vilan på jobbet hade orsakat oljud i en drivknut och 2 nya yttre beställdes hem.
    Den där "skönhetssömnen" hade även tagit hårt på bromsarna, fram är totalt slut, skeva är bara förnamnet.
    Bak renoverade jag oken och plockade dit nya skivor/belägg förra hösten.
    Men nu när jag beställde Brembo skivor fram passade jag på att ta EBC black klossar både fram och bak, provade dessa tidigare på Sharanen jag hade fram och var mycket nöjd.
    Dels något mindre damm än original men även mer bett.

    Passaten köptes från firman jag jobbar åt 2010 och strax efter chippades den av en större firma som har återförsäljare i Stockholms trakten.
    4ggr chippades den om innan jag sa till mig själv att "nää nu skiter jag i det, det får vara såhär"
    Första gången gick laddet från 0,45 till 0,7 och jag sa att det accepterar jag inte, gör om.
    Andra gången 0,8 och ett laddtryck som åkte jojo över hela skalan, gör om.
    Tredje gången 1,0 med jojo samt slutade ladda efter 4000v/m, gör om igen!
    Fjärde gången 1,4 med jojo men mindre och laddet höll sig på 1bar vid 4000v/m.
    Hela tiden förklaringar att det var stift, n75, lmm, wg, turbo etc.
    Whatever, tänkte jag.

    Vad är då anledningen till att jag skriver detta ovan?
    Jo nämligen att jag kom över en beggad styrbox från en annan 3B Passat med BSR steg 3 i.
    Samtidigt lyckades jag hitta en BSR 3" dp på bildelsbasen som jag lyckades pruta ner till en i mina ögon mycket anständig peng.
    Dvs. jag har planer på mer mos i maskinen
    Dp dök upp på jobbet igår och styrboxen kom i lådan hemma, idag kunde jag inte hålla mig utan stoppade i boxen på fikan imorse för att se om jojo/surging var borta.
    Halleluja, konstant stadigt ladd oavsett varv eller läge på pedalen.
    Nästa bonus är att BSR boxen har ditlödd sockel, mycket enklare att byta chipp om man vill framöver(K03S, TT spridare etc.)

    Men just för stunden är tiden ansträngd på hemmaplan så får skjuta lite på meckandet, nån vecka eller så

    Tanken är framöver att få dit en fmic alá Tobbe som han monterade på sin A6a, dvs KL racing kylare.
    2½" efter dp/kat till en singelbox med ovalt ändrör.






  9. #9
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Bra där !
    Familjepulka med knuff blir ju kanon ;-)

    Från mobila sektionen...
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ronnie Mattsson
    Ort
    Sorunda
    Inlägg
    62
    I sommras köpte jag på mig 1 flaska Plasti Dip som jag använde på olika delar på A4an med mycket gott resultat.
    Nu med passaten provade jag att lägga detta på listen på stötfångaren fram med lika gott resultat.
    Biltema har ju lanserat sin egen version, "gummifärg", 189kr/flarran.
    Så temas version använde jag till att snygga till en grill och konsistensen är likadan men med ett avsevärt bättre munstycke, dvs. detta lägger en finare dimma.
    När det torkat upplever jag temas som något "torrare" på ytan, kan vara sämre eftersom plasti dip är mycket segt och står mot stenskott etc. vintern får utvisa om det är hit eller shit.



    Beställde ebc black klossar från uk förra veckan och dom trillade in igår med fedex bud till dörren.
    Värre var det med delarna från en annan onlinebutik där bla. skivor fram, drivknutar etc. beställdes.
    Gick så långt att jag nästan anmälde dom via paypal pga. att dom inte svarat på mail efter antal påtryckningar.
    Men idag dök det upp svar att termostaten som beställdes inte fanns på lager och om jag ville ha en alt. ersättning istället.
    Självklart ville jag det och även vid beställningen bockade jag i rutan som frågar om det är ok att dom skickar likvärdig del eller bättre om mina beställda delar inte finns i lager, *suck*
    Men delarna är på väg
    Fick idag bytt klossar bak samt ledat upp glidpinnarna till oken, alla 4 satt fast.
    Blaskade på lite svart färg som förhoppningsvis sitter kvar lite grann



    Vi hoppas att veckan som kommer kan bjuda på dp byte samt lättning av avgassystem.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ronnie Mattsson
    Ort
    Sorunda
    Inlägg
    62
    Pillat lite hit och dit sedan sist.
    Fick hem en laddning delar efter en massa strul, till slut, 10% rabatt på nästa köp som plåster på såren.
    Nåväl bromsar fram och yttre drivknutar var det som hade högst prio.
    Oken fram var såpass rostiga så en hammare för att först få bort kakorna med rost fick bli medicinen, här önskade man att man hade ett legitimt motiv för att vi skulle köpa in ett blästerskåp på firman...
    Lite färg på ok och hållare fick jag kluddat dit så det inte lyser så mycket till våren med andra hjul på.

    Yttre knutarna bjöd inte på några överaskningar utan mer eller mindre trillade dit.
    Termostat byttes och detta pga den gamla trögade, misstänker att det kan ha med motorvärmardrift att göra eftersom fruns kärra har samma åkomma, seg i värmen, ny termostat till hennes togs hem med.

    Någon vecka efter dessa operationer fick jag tummarna ur och monterade den större downpipen.
    Värt 5000kr?
    Nää men som tur var gav jag inte det heller.
    Bättre spool och håller laddet längre, helt klart, dock ska jag se över resten av systemet med eftersom dels är det i behov av det och dp kommer troligen inte till sin rätt med dom andra stypburkarna på plats.

    För ca. 2år sedan beställde jag nya bussningar till bakaxlen men dom har liksom aldrig kommit på plats.
    Men nu har dom det och det var mer än dags
    Skillnaden i hur bilen hanterar vägskarvar är otrolig nu samt att bilen faktiskt känns som att hjulen sitter på plats vid kurvtagning.

    Biltema gummifärgade grillen är på plats och utvärdering av färgen över vintern är påbörjad.

    Näst på listan står att byta ventilkåpspackning och se över avgasystemet.




  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Sålt Golfen ännu?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ronnie Mattsson
    Ort
    Sorunda
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Sålt Golfen ännu?
    Nepp, håller på att montera värmeskyddsplåt över grenröret, plåten ska snyggas till sen ihopmontering igen.
    Ett par andra saker ska ses över innan jag vill sätta ut den på annons.
    Så någon gång innan Juni bör jag kunna testa blocket

Liknande ämnen

  1. Galet projekt
    Av Mini_me i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 14:40
  2. projekt Golf mk1
    Av Mattiashagg i forum Projektforum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 21:21
  3. Caddy projekt -98
    Av stealth_warrior i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 19:41
  4. Projekt Golf innebonad!
    Av R.Grönberg i forum Projektforum
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 14:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin