Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 59 av 59
  1. #41
    Tezzantezz
    Gäst
    Carbotech XP8 runt om på min Golf, fungerar klart bättre än original både vid bankörning och på gata!
    /Tessan

  2. #42

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    564
    Jag skulle vilja ha ett XP8 belägg som inte gnisslar vid gatkörning. Det är min önskelista.

  3. #43
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Citat Ursprungligen postat av firefreak Visa inlägg
    Jag skulle vilja ha ett XP8 belägg som inte gnisslar vid gatkörning. Det är min önskelista.
    Har inte du en ännu mer välisolerad bil nu ? ;-)
    Lite gnissel är väl bara ett bevis på "bett" om det behövs.

    Sen är det ju ständigt ett problem nu med all Ecodrive teknik med motorbroms och allt annat än att bromsa. Blir inte många grader värme då inte...

    Från mobila sektionen...
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  4. #44

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    564
    Citat Ursprungligen postat av Lilla_Vargen Visa inlägg
    Har inte du en ännu mer välisolerad bil nu ? ;-)
    Lite gnissel är väl bara ett bevis på "bett" om det behövs.

    Sen är det ju ständigt ett problem nu med all Ecodrive teknik med motorbroms och allt annat än att bromsa. Blir inte många grader värme då inte...

    Från mobila sektionen...
    Hehe, bromsgnissel lyssnar jag helst inte på. Dock hade femman fått låta lite mer så den lär få större pipor att blåsa i till våren...

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    lite återkoppling!

    Hawks HPS belägg fick ett försök till bättring.. Aldrig mer, livsfarliga.

    Efter detta så testade jag Brembos originalbelägg ifrån porsche Boxster 987, BAKRE, i mina fram-ok.. trots några millimeter smalare så blev bromsverkan riktigt bra.. det dammade en del och det lilla som var kvar på dom åts upp relativt fort tycker jag.

    Var i kontakt med brembo och fick förklarat för mig att dom tagit fram ett eget sport-belägg för gata/bana med mycket goda egenskaper, HP2000 heter detta.

    http://www.brembo.com/en/car/Racing/...gue%202011.pdf

    detta finns att tillgå till snudd på samtliga VAG-bilar och modeller, och det var närmast att jämföra med egenskaperna hos Ferrodo DS2500, fast med 300% bättre bett när dom är kalla.. + ljudlösa.

    hmm.. intressanta påståenden helt klart.. så jag handlade på mig en uppsättning fram + bak och detta är vad jag upplevt med dom:

    kall-bettet är långt bättre än original.
    passformen är perfekt, inga glapp el dylikt som kan skapa oljud å vibrationer.
    kommer med skrikdämp-plattor och det finns inte en tillstymmelse till oljud/gnissel nånstans.
    det verkligt positiva är att dom är riktigt linjära, precis som jag önskade, varesig bromsarna är 0 grader eller 400 grader så känns pedalen och inbromsningen nästan identiskt.. möjligen att bettet är strået vassare när man verkligen har spöat upp dom i temp.

    har kört dessa stenhårt efter gata utan tillstymmelse till 'fading' eller bekymmer.. även lite inspirerat nerför serpentinvägar i norge(trollstigen), som nog är att klassa som det värsta stresstestet ett par bromsar kan råka ut för.
    låga hastigheter, 7-10grader lutning och hela tiden bromsa, sväng, bromsa, sväng.. ingen kylning alls.

    efter ~550mil av blandad inspirerad körning så går där att ana lite bromsdamm på fälgarna, men det är minimalt, och jag kör ändå ganska kraftigt slitsade skivor.. det är BETYDLIGT mindre än vad brembo original-beläggen dammade iaf.. en tiondel kanske.


    priset på dessa var runt 900kr fram, 600kr bak, dvs INGENTING jämfört med konkurrerande märken, och då är det ändå världens största/ledande bromstillverkare som tillverkar och backar dom till 100%.


    kort sagt, dessa belägg kommer att sitta kvar på bilen tills dess att dom är slut, så nu återstår bara att testa livslängden på dom.. men bara dom räcker EN säsong, så kommer jag handla dom igen.. smidigt med brembos monoblock-ok.. man byter belägg på 2 minuter.. =P

    Tog hem en uppsättning extra till 312mm "tt"-bromsarna som är mycket populära, ifall nån vill ge sig på att prova, falugrabbarna har förtur =)
    Senast redigerad av Sn00k den 2013-11-08 klockan 02:49.

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Bra tips och trix!

  7. #47

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Mats Adolfsson
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    lite återkoppling!

    Var i kontakt med brembo och fick förklarat för mig att dom tagit fram ett eget sport-belägg för gata/bana med mycket goda egenskaper, HP2000 heter detta.

    priset på dessa var runt 900kr fram, 600kr bak, dvs INGENTING jämfört med konkurrerande märken, och då är det ändå världens största/ledande bromstillverkare som tillverkar och backar dom till 100%.
    Har kikat runt lite med dåligt resultat. Var köper man HP2000 för dessa priser?

  8. #48

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Lyfter tråden igen.
    Har kört xp8 runt om nu en hel säsong och de fungerar bra. Med nyluftade bromsar fungerade de fint och pålitligt på kinnekulle häromveckan. Men jag vill ha ännu mera bett såklart . Och jag fick detta bekräftat idag när jag körde på Rudskogen med mina r däck för första gången. Tung bil 1540 kg, flera nedförsbackar med tvärnit och sväng. Till slut så började bromsarna tappa verkan. Säger bromsarna för jag vet inte vilken komponent som är flaskhalsen nu på en sådan bana. Istället för att ta direkt så tog bromsen halvvägs ner. Detta var dock i slutet av dagen och efter en stund på vägen hem kändes de bra igen.

    Så, enkel fråga, vad är nästa steg i bromsväg?. Typ xp12? Eller kommer de också att tappa verkan om inte annat också byts? Eller måste det till ett "Big Brake kit"? Obs mest nyfiken på hur man får ännu bättre stopp på en sådan tung bil i nedförsbacke i 170 knyck varv efter varv Var går gränsen mellan byta belägg och olja, och nästa steg? Och hur ser det steget ut?

  9. #49

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Är också själv ute efter nya belägg fram, gillar inte orginal då dom gnislar mycket när dom är kalla och dammar extremt mycket :/
    Har ju inte hunnit vara på någon bana än men det kommer väll.

    Kollat lite efter HP2000 men hitar inte någon som säljer dom.

  10. #50
    Medlem BigGreeks avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Georgios
    Medlemsnr
    5129
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    65
    Hej

    Har köpt Brembos HP2000 från ett företag i England. http://www.motorsportworld.co.uk.
    Beställning och betalning var inga problem. Beläggen skickades några dagar senare.
    Problem uppstod då UPS i Sverige inte ringer upp vid leverans utan försöker tre gånger och sedan returnerar paketet till avsändaren.
    Måste tillägga att det kan vara lite väll långa väntetider för att få prata med någon per telefon eller få svar på mail från MSW.

    Priset för belägg fra för min Gti 2010 var ca 950kr sen tillkommer frakten. ( I mitt fall X 2)
    Golf GTi 2010 "Vita Skuggan"

  11. #51

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Ed: Flyttade frågan
    Senast redigerad av golfhenke den 2014-07-21 klockan 13:35. Anledning: Flyttade frågan

  12. #52

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Gammal tråd, men kanske är intressant får någon
    www.lm-motorsport.com säljer Brembo HP2000 belägg i Sverige.

  13. #53
    shogun
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av salmiakboven Visa inlägg
    Carbotech xp8 verkar många gilla på rejsa.. kostar väl dock lite, men det kanske det är värt när man väl är ute och bränner på banan
    + på detta. Carbotech är riktigt bra.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Lyfter tråden igen.
    Har kört xp8 runt om nu en hel säsong och de fungerar bra. Med nyluftade bromsar fungerade de fint och pålitligt på kinnekulle häromveckan. Men jag vill ha ännu mera bett såklart . Och jag fick detta bekräftat idag när jag körde på Rudskogen med mina r däck för första gången. Tung bil 1540 kg, flera nedförsbackar med tvärnit och sväng. Till slut så började bromsarna tappa verkan. Säger bromsarna för jag vet inte vilken komponent som är flaskhalsen nu på en sådan bana. Istället för att ta direkt så tog bromsen halvvägs ner. Detta var dock i slutet av dagen och efter en stund på vägen hem kändes de bra igen.

    Så, enkel fråga, vad är nästa steg i bromsväg?. Typ xp12? Eller kommer de också att tappa verkan om inte annat också byts? Eller måste det till ett "Big Brake kit"? Obs mest nyfiken på hur man får ännu bättre stopp på en sådan tung bil i nedförsbacke i 170 knyck varv efter varv Var går gränsen mellan byta belägg och olja, och nästa steg? Och hur ser det steget ut?
    Byt bromsolja. Du har alla gånger överhettat oljan. Köp en med högre värden.
    Motul RBF660.

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Jaha vilket ska jag satsa på?
    Om det går enligt plan testar jag bana nästa månad. O bromsarna är inte nya precis. Så det är snart dags.
    XP8 eller HP2000?? den senare verkar det som.

    Ska byta bromsolja innan. Är det Motul RBF660 jag ska välja?

  15. #55

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Hej Rickard

    Lite allmän feedback från min resa som nybörjare, och jag lär mig fortfarande helt klart.
    Jag hade motul rbf 600 i min R mk6, sen performance friction rh 665. PF vätskan tålde mer värme tyckte jag. Kan dock inte jämföra med RBF 660 då jag inte använt den. Men både Motul 660 och PF rh 665 verkar ha på pappret bättre egenskaper än rbf 600 så de är säkert jämförbara.

    Om du ändå grejjar så är stålomspunna slangar en billig uppgradering för ett par hundralappar. Bromseffekten är ungefär samma, men jag inbillar mig att det blir lite mer konsekvent, kall som varm vätska. Kanske en placebo effekt .

    När jag bytte till xp8 senast så fanns de med inbyggd slitagevarnare för mk6 R. Kan ju vara något.

    Alla banbetonade belägg sotar mer eller mindre, även instegsmodellerna enligt internet . På bana kan det blir rejält med värme, och sotet kan därför bita sig in i färgen på fälgarna. Vet inte hur man skyddar sig mot detta eller om det finns mirakelmedel.

    Mvh

  16. #56

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Tack för tipsen. Jag har funderat på slangarna men tänkte att det blir senare. Mkt som ska uppgraderas om det är så kul som jag misstänker. Blir nog 2 körningar o sen bugrun.
    Men hittade ett paket för 1095:- med (4st) fram o bak. Vad har du för tips om slangköp?

  17. #57

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Hej

    Har bara fått det monterat en gång och då var det en firma som satte på goodrich brake lines i samband med skiv och vätskebyte. Och de fungerade bra. Eftersom de ändå var där och bytte vätska och skivor så var det ju en minimal timpeng att byta dessa också.

  18. #58

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Jaha typsikt. Brembo HP2000 belägg finns inte till min bil. Utbudet är väldigt begränsat till R32 har jag lärt mig senaste tiden.
    Kommer nog inte köpa race belägg än. Utan bättre vanliga. Stoptech kanske.

  19. #59

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Var ju synd :/
    Har nu kört ca 1 månad på HP2000 beläggen och jämfört mot orginal så, bättre bett direkt/kalla, samt skricker aldrig och lite mindre bromsdamm men det är marginelt.
    Har änn ej hunnit testa riktigt varma men det kommer väll

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 23:11
  2. Tips på intressant del i tyskland
    Av knotan i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 12:06
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 19:06
  4. Någon som är bra på ET och Golf 5 GTI
    Av Åkesson i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 18:11
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin