Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 59
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524

    Tips på belägg som funkar bra på gatan och även en del bana??

    Tjenare!

    Körde ju på kinnekulle nyligen med syncron men tycker inte beläggen funkar riktigt bra så funderar på nya.

    Nu är frågan va ska man ha ?

    Jag kör bilen mycket till jobbet och i vardagen och även vinter (dock med andra frambromsar) men den körs hårt och ja vill även kunna åka bana utan att behöva ge upp efter något varv.

    Bromsarna som sitter på är 312mm S3 "zimmerman" sport skivor som är hålborrade med lika belägg.
    Bak sitter Rallye 236mm med nå orginal belägg

    Så belägg som håller tempen och tål att användas mycket. Damm osv struntar ja i. de går ju och tvätta
    Men de behöver ju inte vara nå fantasi priser!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Jönsson
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    210
    Carbotech xp8 verkar många gilla på rejsa.. kostar väl dock lite, men det kanske det är värt när man väl är ute och bränner på banan

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Niklas Jonsson
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    101
    Bromskylning är något att titta på också, hjälper väldigt mycket vid bankörning.

  4. #4
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Carbotech XP8 är helt klart ett mycket bra belägg för gata & bana!
    Samt se över bromsvätskan, typ Motul RBF600 så är man hemma på dom flesta banträffar!

  5. #5
    PassatGT16v
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Carbotech XP8 är helt klart ett mycket bra belägg för gata & bana!
    Samt se över bromsvätskan, typ Motul RBF600 så är man hemma på dom flesta banträffar!
    Kör jag med på min Golf 4a ihop med VAG 312mm skivor fram.
    Monterat i våras och kört vardagskörning, hårdare körning och träffarna Lunda + Kinnekulle.
    Gnisslar ibland vid lättare vardagsbromsning och sotar limen inget som stör mig.
    Blev stor skillnad mellan original som jag hade innan både uthållighet plus bromskraft.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Istället för att skapa en ny tråd tänkte jag fråga här..annars kan jag skapa en egen tråd.

    Jag lyckades sannolikt få lite ojämn bromsklossbeläggning på bromskivan efter kinnekulleträffen. Symptomet är att bromsarna skakar vid inbromsning och det blir värre ju varmare bromsarna blir. Antar att man lär sig nya saker hela tiden

    Finns en bra video här hur man kan få bort detta utan allt för mycket jobb. Man byter till mer racingbetonade klossar och sen tillbaka. Efter en inkörningsperiod så är det bra igen.
    http://www.essexparts.com/learning-c.../swapping_pads
    Annan bra länk http://www.stoptech.com/technical-su...nd-other-myths

    Min fråga är om någon lyckats bota ett sådant problem med originalklossarna enbart? Har själv försökt att bromsa bort ojämnheterna. Teorin är att kalla racingklossar är mer "abrasive" när dom är kalla dvs de skaver bort belägningen från inkörningen av bromsarna. När bromsarna blir varma så blir de mer "Adhesive", dvs de släpper ifrån sig material som fastnar på skivorna som ett friktionslager. Det som händer när det blir för varmt är att det blir ojämn beläggning och därmed skakigt. Och i värsta fall kan en ny legering skapas som är stenhård. Allt detta har jag lärt mig efter från diverse googlesökningar . Rätta mig om något inte stämmer.

    Så..någon som lyckats bota detta problem utan fysiskt ingrepp? Status just nu är att det är helt ok att köra i vardagskörning. Men vid längre inbromsning från högre fart så återkommer problemet.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Citat Ursprungligen postat av trocade Visa inlägg
    Bromskylning är något att titta på också, hjälper väldigt mycket vid bankörning.
    Sitter bromskylning monterat i dimljus hålen. tillbehörs grejer från 80-90 talet. =)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Istället för att skapa en ny tråd tänkte jag fråga här..annars kan jag skapa en egen tråd.

    Jag lyckades sannolikt få lite ojämn bromsklossbeläggning på bromskivan efter kinnekulleträffen. Symptomet är att bromsarna skakar vid inbromsning och det blir värre ju varmare bromsarna blir. Antar att man lär sig nya saker hela tiden

    Finns en bra video här hur man kan få bort detta utan allt för mycket jobb. Man byter till mer racingbetonade klossar och sen tillbaka. Efter en inkörningsperiod så är det bra igen.
    http://www.essexparts.com/learning-c.../swapping_pads
    Annan bra länk http://www.stoptech.com/technical-su...nd-other-myths

    Min fråga är om någon lyckats bota ett sådant problem med originalklossarna enbart? Har själv försökt att bromsa bort ojämnheterna. Teorin är att kalla racingklossar är mer "abrasive" när dom är kalla dvs de skaver bort belägningen från inkörningen av bromsarna. När bromsarna blir varma så blir de mer "Adhesive", dvs de släpper ifrån sig material som fastnar på skivorna som ett friktionslager. Det som händer när det blir för varmt är att det blir ojämn beläggning och därmed skakigt. Och i värsta fall kan en ny legering skapas som är stenhård. Allt detta har jag lärt mig efter från diverse googlesökningar . Rätta mig om något inte stämmer.

    Så..någon som lyckats bota detta problem utan fysiskt ingrepp? Status just nu är att det är helt ok att köra i vardagskörning. Men vid längre inbromsning från högre fart så återkommer problemet.
    Jag har också vibrationer i mina bromsar och de blir ännu mer när de är varma.. svarva av skivorna lite och andra belägg kanske ?

  8. #8
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Istället för att skapa en ny tråd tänkte jag fråga här..annars kan jag skapa en egen tråd.

    Jag lyckades sannolikt få lite ojämn bromsklossbeläggning på bromskivan efter kinnekulleträffen. Symptomet är att bromsarna skakar vid inbromsning och det blir värre ju varmare bromsarna blir. Antar att man lär sig nya saker hela tiden

    Finns en bra video här hur man kan få bort detta utan allt för mycket jobb. Man byter till mer racingbetonade klossar och sen tillbaka. Efter en inkörningsperiod så är det bra igen.
    http://www.essexparts.com/learning-c.../swapping_pads
    Annan bra länk http://www.stoptech.com/technical-su...nd-other-myths

    Min fråga är om någon lyckats bota ett sådant problem med originalklossarna enbart? Har själv försökt att bromsa bort ojämnheterna. Teorin är att kalla racingklossar är mer "abrasive" när dom är kalla dvs de skaver bort belägningen från inkörningen av bromsarna. När bromsarna blir varma så blir de mer "Adhesive", dvs de släpper ifrån sig material som fastnar på skivorna som ett friktionslager. Det som händer när det blir för varmt är att det blir ojämn beläggning och därmed skakigt. Och i värsta fall kan en ny legering skapas som är stenhård. Allt detta har jag lärt mig efter från diverse googlesökningar . Rätta mig om något inte stämmer.

    Så..någon som lyckats bota detta problem utan fysiskt ingrepp? Status just nu är att det är helt ok att köra i vardagskörning. Men vid längre inbromsning från högre fart så återkommer problemet.
    Blir nog nästan omöjligt med original beläggen, men med ett par Carbotech XP8 kanske kanske det kan gå, om det inte är för mycket!
    Annars är det upp på PFC 08 eller Carbotech XP10 som gäller!
    Rekommenderar inte att åka bana med en så tung bil som Golf R med original bromsar, slutar oftast i att det blir dyrt (antingen förstörda bromsar eller skrotad bil)... :-/

  9. #9
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Fick samma problem på min MK4 Med stoptech bromsar. körde bana med stoptech gatbelägg och fick materialvandring med vibration som följd.

    efter lite samtal med per på pean sweden så satte jag dit banbeläggen som jag hade varit för lat att byta till (Performance Friction PF01) och körde med dessa. Det tog ett tag men till slut var skivorna helt utan vibration igen. så det fungerar men tar nog ett par månader + innan allt e helt ok (beroende på hur mycket vibration du har.)
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  10. #10
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    [QUOTE=golf4life;191264]Sitter bromskylning monterat i dimljus hålen. tillbehörs grejer från 80-90 talet. =)



    Det är väl "styrrören" du menar ?
    Montera på slangar och dra in till skivan ska du se på skillnad ;-)

    Från mobila sektionen...
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Lilla_Vargen Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av golf4life Visa inlägg
    Sitter bromskylning monterat i dimljus hålen. tillbehörs grejer från 80-90 talet. =)


    Det är väl "styrrören" du menar ?
    Montera på slangar och dra in till skivan ska du se på skillnad ;-)

    Från mobila sektionen...
    Gissar på liknande som North Viking , eller Bonrath mfl sålde.
    Plasttratt som kunde monteras i dimljushålen.

    INTE de som sitter nere i spoilern.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Blir nog nästan omöjligt med original beläggen, men med ett par Carbotech XP8 kanske kanske det kan gå, om det inte är för mycket!
    Annars är det upp på PFC 08 eller Carbotech XP10 som gäller!
    Rekommenderar inte att åka bana med en så tung bil som Golf R med original bromsar, slutar oftast i att det blir dyrt (antingen förstörda bromsar eller skrotad bil)... :-/
    Som tur är är de ju inte förstörda, bara lite ojämna . Jag inser nu att åtminstone ett par mer racingbetonade belägg hade varit bra som komplement. Har tyvärr bara en bil så en tanke kan ju vara att ha mer racingbetonade sommarbelägg, och original på vintern. Och byta i samband med däckskifte.

    Funkar även xp8/xp10 som "sommarklossar" dvs även till vardags? Har ingen lust att byta klossar inför varje event. Å andra sidan vill man ju inte slita ut skivorna heller

    Oj o ve

  13. #13
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Som tur är är de ju inte förstörda, bara lite ojämna . Jag inser nu att åtminstone ett par mer racingbetonade belägg hade varit bra som komplement. Har tyvärr bara en bil så en tanke kan ju vara att ha mer racingbetonade sommarbelägg, och original på vintern. Och byta i samband med däckskifte.

    Funkar även xp8/xp10 som "sommarklossar" dvs även till vardags? Har ingen lust att byta klossar inför varje event. Å andra sidan vill man ju inte slita ut skivorna heller

    Oj o ve
    XP8 har vi mängder med kunder som kör med permenent året runt i regn, snö och i strålande solsken! På bana eller på gata...
    Fungerar väldigt bra, men äter lite lite mer på skivan och låter lite tyvärr!
    Iof inte extremt mycket men lite gnisel, bästa sättet att bli av med det är att köra stenhårt och typ bromsa från 180-200km/h till 50km/h 2-3 gånger så brukar dom vara tysta ett tag igen!

    Slitaget på skivan är å andra sidan oftast värt det med tanke på hur mycket bättre broms man får!

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Sedan är ett bra sätt att få beläggen att hålla att bromsa RÄTT.
    Kort och hårt , inget släpande på pedalen.

    Men på en tung bil är det massa energi som ska bromsas bort.
    Då är det tyvärr så att orginalbromsarna inte räcker till.

    På Grankottens Golf KAN det räcka med lite uppgradering av klossar.
    Men på en Mk 4,5 eller senare är det tyvärr bättre grejor som gäller.

    Jag kör ju bara lätta bilar och klarar mig med orginalbelägg om det kniper.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Men på en tung bil är det massa energi som ska bromsas bort.
    Då är det tyvärr så att orginalbromsarna inte räcker till.

    På Grankottens Golf KAN det räcka med lite uppgradering av klossar.
    Men på en Mk 4,5 eller senare är det tyvärr bättre grejor som gäller.
    Bilen ifråga har 239mm oventilerade bromsar fram std och trummor bak, nu har den 312x25mm ventilerat fram och rallyens större skivor bak, så det är inga originalpryttlar direkt.. och det är ingen tung bil.. men snabb.. =)

    Originalbelägg är dock helt värdelöst på bana, då dom redan vid ~300-350 grader når 0-5% bromsverkan.. på med riktiga belägg så äre bara å köra sen.

    Jag körde tidigare med Hawks HPS-belägg på 312mm bromsarna och dessa var ruskigt bra för hårdare körning, året om, och pallar utan problem bankörning på en såpass mycket lättare bil.. MEN, nu verkar Hawk ha problem med just sina HPS-belägg då sammansättningen i dom har ändrats.. med 1000-tals missnöjda kunder till följd.
    provade dessa med mina 4-kolvs monoblocks fram, över 312x25 skivor.. och upp till ~180 grader är det en enorm bromsverkan, men därefter så tar dom NOLL och blev helt livsfarliga.. så nu åker jag original textar-belägg som är gjorda till ett bak-ok och 12mm för korta.. långt ifrån optimalt, men bromskraften är SJUKT mycket bättre än med HPS beläggen.. så ett ajjabajja på dom..!

    Tittar således efter värre belägg själv, och kikade lite på just Carbotech.. är det någon som testkört deras 1521 eller ax6 belägg? =)

    tittar man runt lite på utländska forum så är det några belägg som nämns som favoriter för hårdare gatkörning + mild bankörning och det är bland annat "Akebonos", någon som testat dessa?
    ska vara ett keramiskt belägg, tyst, väldigt skonsamt mot skivorna och väldigt värmetåligt + oerhört bra grepp.. det bästa av två världar.

  16. #16
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Kör själv med 312mm original skivor fram på mk2an sen förra året. Har kört på Mantorp 2ggr och har inte haft några problem. Kör med Black Diamond PP belägg fram, original bak, stålomspunna slangar och original bromsvätska. Dessa beläggen är ju inte lika värst som Black Diamond FT eller XP8 men duger för mig än sålänge då jag har original ABF motor.

    Tackar Särås för hans inlägg på garaget.org angående bromsar, bra info
    Senast redigerad av Sweeper den 2013-08-22 klockan 18:06.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jo jag vet ju vad för bil det är.

    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    och det är ingen tung bil.. men snabb..
    Vet du var den väger
    Har ju själv syncro x2 så lite kolla har jag.
    Även om han ju måste bromsa bort lite mer energi pga effekt.

    Mina lätta bilar har ofta och nästan uteslutande körts med orginalliknande belägg.
    Men även några gånger på lite bättre belägg.

    Har jämfört tider på bana och de var ingen skillnad alls på t.ex mantorp.
    Och då mot likvärdiga bilar , chaufförer och i vissa fall bättre material.
    VET att några av bilarna går ännu fortare nu pga förarträning.

    Så JO det gör skillnad , men större skillnad gör kylning och förarträning.
    Bromsa RÄTT och träna ger mest , men bra belägg skadar ju iaf inte i detta fall.
    Och nej jag menar inte att det är rätt , med den effekten han har BORDE man satsa på bra belägg och vätska.

  18. #18

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    564
    Håller med Jimmy!

    XP8 beläggen tåler väldigt mycket stryk.

    Gnisslar lite men bettet är det absolut inget fel på. Körde fredag och lördag på bugrun utan minsta tendens till fade.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Vet du var den väger

    ...

    Så JO det gör skillnad , men större skillnad gör kylning och förarträning.
    Bromsa RÄTT och träna ger mest , men bra belägg skadar ju iaf inte i detta fall.
    Och nej jag menar inte att det är rätt , med den effekten han har BORDE man satsa på bra belägg och vätska.
    fyi, så var JAG som rev, rostlagade och började bygga bilen ifråga, sedan köpte Nicke den av mig och färdigställde den, så ja, jag har en ganska bra uppfattning om vad den väger.. =P
    (den är bland annat lättad och förstärkt i bottenplattan.)

    man får ju utgå från att bromstekniken är hyffsad, och kylning i form av tunnlar mm ger bara en marginell tempsänkning då det är ganska rejäla krafter och värmeutveckling vi pratar om för att sakta ner bilens massa ifrån högre farter.

    originalbelägg = livsfara på en dylik bil.. det går på nolltid att mosa upp dom i ~300-350 grader, där dom redan tappat 95% av greppet, och sedan tar det lååååååång tid innan dom kyls ner igen.
    riktiga belägg som klarar arbetstemperaturen, samt större skivor med mera massa och hävarm är ett krav.. inte minst när effekten snart skall ta ett skutt 60-70 hk till..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av firefreak Visa inlägg
    Håller med Jimmy!

    XP8 beläggen tåler väldigt mycket stryk.

    Gnisslar lite men bettet är det absolut inget fel på. Körde fredag och lördag på bugrun utan minsta tendens till fade.

    låter bra, hur är greppet i dom när dom är KALLA?

  20. #20
    PassatGT16v
    Gäst
    Dom nyper bra redan kalla.
    Har bara satt mig i bilen och kört såväl vardags som bana.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 23:11
  2. Tips på intressant del i tyskland
    Av knotan i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 12:06
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 19:06
  4. Någon som är bra på ET och Golf 5 GTI
    Av Åkesson i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 18:11
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin