Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1
    Puppen
    Gäst

    Frågor om polo gti dsg7 2011 och polo tsi 90 dsg7 masters r-line 2014

    Hej,


    Jag är i tankarna att köpa en: Volkswagen polo gti 180 DSG7 2011 eller en polo tsi 90 dsg7 masters r-line 2014. Det jag undrar nu är följande.


    1. Hur mycket drar gtin lands/stadskörning?


    2. Är service:arna för gtin dyrare en r-line?


    3. Är reservdelarna dyrare till gtin än delar till r-line? Tex bromsar, bromsok, hjullager osv. Dvs sådant som man byter ofta.


    4. Har gtin och r-line kamrem eller kamkedja?


    5. Hur bra är vw gtins/r-lines automatlåda mot tex volvos?


    Ja, det var väl allt jag kom på just nu.

    Tack på förhand

    mvh
    Pierre

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    1. http://personbilar.volkswagen.se/con..._ny_100dpi.pdf

    TSI 90 DSG7
    Blandad körning 5,3
    Stadskörning 7,7
    Landsvägskörning 4,4

    GTI
    Blandad körning 5,9
    Stadskörning 7,5
    Landsvägskörning 5,1

    2. Intervallservice - troligen marginell skillnad. Kan knappast ha betydelse i praktiken?

    3. Troligen marginell skillnad. Kan knappast ha betydelse i praktiken?

    4. Vet ej.

    5. Volvo har ingen bilmodell i samma segment som Volkswagen Polo och Volvo erbjuder ingen dubbelkopplingslåda till bensinmotor på 1,2-1,4 liter, ej heller dubbelkopplingslåda med sju växlar. Volvo saknar alltså jämförbar automatisk växellåda.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Svarade precis på ditt PM på www.garaget.org men jag kan ju lika gärna svara här med!

    1. Vid ren landsvägskörning, runt 80-100 km/h, kan man komma ner mot 0.5 l/mil enligt färddatorn, men då gäller det att man försöker hålla någorlunda jämn fart. I stan drar det lätt iväg en del...hamnar nog runt 0.9 l/mil. Min har precis passerat 1500 mil och har enligt färddatorn en genomsnittsförbrukning på 0.7.

    2. Har inte gjort någon service ännu, så jag har ingen bra koll på vad det kostar, men jag tror inte att det skiljer speciellt mycket i pris på en oljeservice mellan GTI:n och TSI:n. Eftersom GTI:n har en 1.4-motor och TSI:n en 1.2-motor så rymmer väl 1.4:an antagligen lite mer olja, så det kan kanske öka på priset litegrann. Serviceintervallet är 3000 mil eller 2 år, dvs longlife. De flesta brukar dock få servicemeddelandet i displayen runt 1800-2000 mil.

    3. Reservdelspriserna kan eventuellt vara lite högre för GTI:n när det gäller bromsskivor etc beroende på storlek. Polo GTI har 288x25 mm skivor fram, vet inte om TSI90 har samma storlek, eller om den har 256x22 mm. Bak sitter det samma skivor på båda modellerna så vitt jag vet.

    4. Polo GTI har kamkedja.

    5. Som Marcus skriver så har Volvo ingen jämförbar automatlåda. Den variant av DSG7-låda som sitter i Polon är den DSG-låda som haft flest problem, men jag känner mig inte speciellt orolig! Jag är övertygad om att en mycket stor del av problemen är rena handhavandefel från ägarna. Man kan inte stå i en uppförsbacke och försöka hålla bilen stilla med gasen, då bränner man kopplingarna rätt snabbt. Man behöver inte heller "slira" sig fram vid kö-körning om man vill skona lådan... Skulle det mot förmodan bli något fel så har jag iaf maskinskadeförsäkringen som gäller i 8 år/15000 mil, så jag tar det med ro!

    Det som skiljer mest i kostnad mellan de båda bilarna är nog bränslekostnaderna samt försäkringen. Service-/reservdelskostnaderna tror jag inte är enormt stor.

    Hör av dig om det är något mer du funderar över så ska jag försöka svara.

    Edit: Genomsnittsförbrukningen på de 1500 mil jag kört ska vara 0.7 l/mil, inte 0.8 som jag lyckades skriva...
    Senast redigerad av AXL72 den 2013-07-30 klockan 13:28.

  4. #4
    FiNCH
    Gäst
    Polo GTi drar olja...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    1,2 TSI (86, 90 och 105 hk) har också kamkedja...
    Senast redigerad av Crille82 den 2013-07-29 klockan 23:40.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av FiNCH Visa inlägg
    Polo GTi drar olja...
    Inte alla.

  7. #7
    FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Inte alla.
    Väldigt många gör, värför vet jag inte, men jag ägde en Polo GTi -12 som drog olja, dom bytte kolvar, vevhusventilation, inget hjälpte, den drog fortf olja så jag sålde aset och köpte en R, min R drar inte en droppe spelar ingen roll hur hårt jag kör.

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Om en VAG motor drar olja eller inte verkar vara ett lotteri likt det om du får galvblåsor eller inte på din Passat B6/B7. Spelar ingen roll hur du sköter din bil. Min 1.8 TSi i Skodan drar kopiösa mängder olja trots 1500 intervall på service. Men allt inom toleransnivån... 1.4 TSi motorn i Jettan har inte dragit en droppe i princip sen ny.

  9. #9
    FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Om en VAG motor drar olja eller inte verkar vara ett lotteri likt det om du får galvblåsor eller inte på din Passat B6/B7. Spelar ingen roll hur du sköter din bil. Min 1.8 TSi i Skodan drar kopiösa mängder olja trots 1500 intervall på service. Men allt inom toleransnivån... 1.4 TSi motorn i Jettan har inte dragit en droppe i princip sen ny.
    Man får ha tur då

  10. #10
    Puppen
    Gäst
    Tack för alla svar. Jag blev lite klokare.

    Det som sagt oroar mig mest är automatlådan. För ta återigen Volvo. Det finns ju åtskilliga Volvobilar med automatlåda som rullat bortåt 30.000-40.000 mil, speciellt taxi och polisbilar. Så länge man sköter lådan verkar volvos lådor vara super. Sedan har jag läst att Volvo har en separat oljesticka för just automatlådan.

    För jag har ju ej lust att slänga ut 180.000kr på en gti, så håller deras automatlåda tex endast 15.000 mil.


    Återigen tack för alla snabba svar. Dessa uppskattas

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Den DSG7 som sitter i bland annat Polo har sk torrkoppling, ej olja. Finns alltså inget oljebyte med i bilden. TSI 90 har väl maximalt 170 Nm vridmoment eller liknande och växellådan ska tåla upp till 250 Nm. De modeller som haft problem är väl främst sådana med maximalt vridmoment nära vad växellådan klarar av.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Polo GTI har ett vridmoment på 250 NM, dvs exakt den maximala belastning som DSG7-lådan med torrlameller är specad för. Trots detta har jag inte hört talas om en enda Polo GTI-ägare som drabbats av något växellådehaveri. De jag läst om har bara handlat om större och tyngre bilar.

    Jag känner inte ens någon ägare som fått problem med lådan, oavsett bilmodell. Inte ens de taxiåkare som jag känner.

  13. #13
    Puppen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Serviceintervallet är 3000 mil eller 2 år, dvs longlife. De flesta brukar dock få servicemeddelandet i displayen runt 1800-2000 mil.
    1. Så det görs alltså ej en service varje år på polon gti utan vartannat år?

    2. Hur kommer det sig att servicelampan tänds 1000mil innan servicen?

    3. Bilen jag har tittat på har rullat ca 2000mil. Så ska jag OM jag köper den, serva den första gången när det rullat 3.000mil?

    4. Är den andra servicen vid 6.000mil, tredje vid 9.000mil och fjärde vid 12.000mil osv?

    5. Har du/ni någon årlig service ni gör själva och vad gör ni? Tex byta olja, oljefilter, kupefilter, bränslefilter.
    För jag menar. olja, oljefilter, kupefilter och bränslefilter bör väl bytas lite oftare än var 3.000mil.


    För bilen jag har nu servas varje år och då kör jag max 1500mil per år. Då byts det vanliga som nämns i fråga fem.

  14. #14
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 195
    Låt bilen säga till när den vill servas och be verkstaden ställa in max 1500 mil eller alt. 1 år, thats it.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Puppen Visa inlägg
    1. Så det görs alltså ej en service varje år på polon gti utan vartannat år?

    2. Hur kommer det sig att servicelampan tänds 1000mil innan servicen?

    3. Bilen jag har tittat på har rullat ca 2000mil. Så ska jag OM jag köper den, serva den första gången när det rullat 3.000mil?

    4. Är den andra servicen vid 6.000mil, tredje vid 9.000mil och fjärde vid 12.000mil osv?

    5. Har du/ni någon årlig service ni gör själva och vad gör ni? Tex byta olja, oljefilter, kupefilter, bränslefilter.
    För jag menar. olja, oljefilter, kupefilter och bränslefilter bör väl bytas lite oftare än var 3.000mil.


    För bilen jag har nu servas varje år och då kör jag max 1500mil per år. Då byts det vanliga som nämns i fråga fem.
    1. Om inte serviceindikatorn säger till innan så är det max 24 månader som gäller.

    2. 3000 mil är den absoluta övre gränsen om motorn får arbeta under de mest gynnsamma förhållandena, dvs inga kallstarter och kortkörningar. Ska du nå 3000 mil så krävs det nog att du uteslutande kör riktiga långkörningar där bilen får gå under en jämn belastning.

    3. Den ska servas när serviceindikatorn säger till. Du kan gå in i färddatorns meny och kolla hur många kilometer alternativt dagar som är kvar till nästa service.

    4. Ja. Men för de allra flesta ägare blir det nog i realiteten vid 2000 mil, 4000 mil, 6000 mil osv.

    5. På mina tidigare bilar har jag bett verkstaden att koda om bilen till fast serviceintervall, dvs 1500 mil/12 månader. På min Polo har jag ett serviceavtal, så nu kör jag efter serviceindikatorn, men ser till att göra ett extra oljebyte.

    Jag har en av de bilar som drar för mycket olja, så för min del har det aldrig varit aktuellt att köra för lång sträcka med gammal olja!

  16. #16
    Puppen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg

    Jag har en av de bilar som drar för mycket olja, så för min del har det aldrig varit aktuellt att köra för lång sträcka med gammal olja!
    Hur mycket olja drar den, och hur kommer det sig att den drar såpass mycket olja? För jag har även angående detta. Läst att gtin drar ovanligt mycket olja, men ingen säger hur det kommer sig.

  17. #17
    FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Puppen Visa inlägg
    Hur mycket olja drar den, och hur kommer det sig att den drar såpass mycket olja? För jag har även angående detta. Läst att gtin drar ovanligt mycket olja, men ingen säger hur det kommer sig.
    Min drog 1 liter på 100 mil, efter kolvbyte och vevhusvent byte så drog den cirka 4dl på 100 mil.
    För mkt tycker jag då min nuvarande Golf R drar 0 liter på 1000 mil!
    Jag byter olja var 1000e.

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Nicholas Sävenlid
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    229
    Enl en taxi snubbe så var det Volvo med japanska automater som höll bra. Inte den tyska ZF.
    Han hade en folka DSG.
    22000 mil.
    Repad 1 gång, byt 1 gång.

    Min R32 7000 mil.
    Mekatronik bytt.

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Puppen Visa inlägg
    Hur mycket olja drar den, och hur kommer det sig att den drar såpass mycket olja? För jag har även angående detta. Läst att gtin drar ovanligt mycket olja, men ingen säger hur det kommer sig.
    Vissa bilar har haft problem med felaktiga kolvringar som släpper förbi oljan. Min drog drygt 6 liter på 800 mil, så jag fick en ny motor i min bil.

  20. #20
    Puppen
    Gäst
    Tack för ovanstående svar.

    Så det är alltså en gissningslek att veta att just den polo gtin jag ev köper kan dra mycket olja? Dvs det är ingenting som jag kan förutse. Utan jag kommer att märka det efter tex 100mil. hmm, detta låter icke bra.

    Har golf gti samma problem med oljan?

Liknande ämnen

  1. Passat TDI 170 hk DSG6 eller DSG7?
    Av Thorssa i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 21:44
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 18:23
  3. Dragkrok på Polo GTI -2011
    Av Coss i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 00:09
  4. finns det LSD till DSG7?
    Av Touran2010 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 16:28
  5. Polo -90 och Skoda Felicia-97 Samma block?
    Av TinyMicke i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin