Sidan 1 av 6 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 104

Ämne: Golf Cab -91

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176

    Golf Cab -91

    Tänkte lägga upp en liten tråd här då mitt sommarskott ska få stanna permanent i garaget som hobbybil.

    Lite historia;

    Har hållt på med Saabar i många år men kört VW i jobbet och efter Saab´s tragiska slut avyttrades samtliga Saabar i hushållet medans det gick att få vettigt betalt för dom.

    Under våren började suget efter en cab komma tillbaks och då vi sen tidigare har en Golf V -08 och en Caddy -05 kändes det logiskt att börja leta efter en VW Cab till vettiga pengar och till slut hittade jag en Mk1 Cab -91 inte långt ifrån där jag bor och efter en liten provtur och ett skambud senare stod jag nu som ägare till min cab.

    Vad hade jag köpt?? Frågan dök upp under hemfärden, skulle hämta den dagen efter, och visst fundrade jag både en och två gånger men jag hade skakat hand med säljaren så det var bara att fullfölja och få hem bilen och undersöka den mer hemma. Har inte skruvat VW innan så det dyker upp nya funderingar hela tiden men tack vare hjälpsamma medlemmar här på forumet och lite sökande på nätet lär jag mig undan för undan.

    Bilen köptes den 16/5 och hade då rullat 13600 mil med två privatägare innan mig. Tyvärr följde ingen dokumentation med bilen mer än en trave besiktningsprotokoll och instruktionsboken.



    Hemma i garaget upptäcktes att lacken inte var den bästa på förardörren och höger framskärm. En lite rostblemma på bakluckan och en taskigt lagad rostskada i nederkant på vindruteramen gör att det finns behov av lite ny färg på bilen här och var. I övrigt är den i gott skick utan nån mer synlig rost än fjäderbenen fram.

    Som sagt var tanken på att han den som sommarskott men efter några veckor gillade jag bilen såpass mycket att den får flytta in permanent i garaget och bli hobbybil på riktigt.

    Medlemskap i GTI-klubben löstes för att ta del av klubbens verksamhet på allvar med träffar och förmåner.

    Det som hittills är gjort på bilen sen jag köpte den är;

    Allmän översyn med byte av bromsbelägg fram, ventilkåpspackning, bromsvätska, olja plus filter och nytt luftfilter.

    Senare upptäcktes att backljusen inte fungerade och tack vare hjälp här på forumet lokaliserades felet till backljuskontakten på växellådan.

    Efter en del letande hittade jag en ratt från en tidigt Mk1 GTI och efter lite pyssel sitter den nu på plats i bilen och vilken skillnad det blev.


    Planerna för bilen just nu är att innan vinterdvalan köra och njuta av bilen och få tag på lite småsaker som saknas. Det jag är på jakt efter är en uppsättning fräscha gummimattor, ny innerbelysning och så täckkåpan till bälteshållaren på b-stolpen.

    I framtiden skall den bland att få ny lack lite här och var samt en uppsättning ATS Cup att rulla på, däck finns redan.

    Tacksam för tips och kommentarer!!!
    Senast redigerad av Saneringa den 2013-09-29 klockan 20:06. Anledning: Stavfel

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Trevligt med en projekttråd äntligen!
    Och att golfen skall få stanna såklart.

    Lycka till med bilen, ska bli kul att följa.
    Vi syns väll någon gång hoppas jag.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Dagens fynd - ögonlock från Kamei för en tvåhundring.

    Montering blir av när jag får den från lack i morgon eller på fredag.


  4. #4

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Ögonlock avhämtat och monterat, blev riktigt bra och ja - jag vet att ögonlock bara är till för trötta bilar så det passar bra då på min bil!



    Nu vankas det semester för min del så nu blir det lite mer tid för att pyssla så jag lägger nog en beställning på nya bakljus, skärmblinkers och frontblinkers i klarglas.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Chief Stroganoff
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    424
    Ögonlocket gjorde sig bra på Våfflan Tycker den behöver pimpas

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Tack!

    Egentligen skulle den få rulla original över sommaren men när jag kom över ögonlocket billigt kunde jag inte motstå att få det lackat och monterat direkt och nu när jag börjat kan jag lika gärna fortsätta.

    Pimpas behöver den verkligen göras, tänker du på något speciellt??



    Bättre bild på hur det blev!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Chief Stroganoff
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    424
    tänkte att våfflan behövde pimpas. Det är ju trots allt en Volvo FM/FH Cabben ör däremot fin som den är. Det du kan göra är att förfina den, men då är det smådetaljer som andra fälgar osv.

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Jasså, att FH/FM kallas för Våfflan var nytt för mig. Jo den behöver pimpas rätt rejält för att bli fin men ett nylackat grusflak kommer det bli i alla fall denna sommaren!

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Igår kom jag hem från två veckors semester på Cypern så nu är det dags att ta tag i lite saker hemmavid dom två veckorna som är kvar.

    Bland annat står staketmålning på att-göra-listan och lite trädgårdsarbete men jag vill pyssla lite med bilen också och eftersom driften av sambon blev billigare än beräknat fanns det utrymme för lite grejer till bilen så nu har jag beställt nya bakljus, sidoblinkers och blinkers till stötisen fram. Tyvärr var det nästan en veckas leveranstid på grejerna.

    Hann dock med att kolla runt lite på nätet när jag låg i solstolen så ett beg. huvscoop hittade jag på annons och det ligger i posten på väg till mig nu i alla fall så kanske det hinner bli lackat i veckan med lite tur.

    Funderar just nu på att måla VW-emblemet i fronten svar för att få lite tuffare stuk, trots allt var ju emblemen svarta på GTI-bilarna under 80-talet så det borde bli bra på en svart bil. Ska pilla lite med det i morgon och se hur det blir.

    Läste att det inte kommer att gå att beställa reg-skyltar utan EU-märke efter nyår så en extra uppsättning att lägga på hyllan i ut-i-fall-att-syfte lär det nog bli också.

    Letar fortfarande efter en uppsättning fräscha gummimattor så är det nån som har det liggandes är det bara att hojta till.

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Huvscoopet har kommit och ska lämnas in under morgondagen på lack. Provmonteringen bådar gott tycker jag. Bortsett från ögonlock och huvscoop, fanns det några mer roliga grejer från Kamei till Mk1 bortsett från komplett kjolpaket?? Namn:  ImageUploadedByTapatalk1376320730.220070.jpg
Visningar: 1696
Storlek:  209.6 KB

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Nu har grejerna kommit från Dalhems - montering blir det i morgon. Nån som vet vart reflexerna ska vara monterade, funkar det att sätta dom i jämnhöjd med avgasröret??

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Nya bakljus, sidoblinkers och frontblinkers monterat på bilen.

    Gjorde större skillnad än jag trodde dock så tycker jag att dom främre hamnade lite för långt in så jag funderar på att sätta nån form av distanser så att dom kommer något längre ut.

    Tyvärr ser strålkastarna väldigt tråkiga ut nu så det får bli till att beställa en uppsättning från VW Importen som jag såg även hade dom till grillen.

    Näst på tur nu blir att montera huvscoopet som var klart på lack.

    Vad säger ni om att man kopplar bort dom främre positionsljusen från strålkastarna och kör med dom som är inbyggda i blinkersen fram istället, blir det snyggt eller blir det fjortis av det om man kör så?? Tänkte sätta i dioder i positionljusen och xenonlook i strålkastarna så det blir vitt och snyggt ljus från båda.






  13. #13

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Ljusen till grillen var restade hos VW Importen och beräknas inte komma förräns i slutet av september och då är ju cab-säsongen praktiskt taget slut så jag får kolla vidare, såg att Realcar hade båda men hur är kvalitén och passformen på dom, nån här som vet mer eller vet nån annan leverantör??

  14. #14

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Huvscoopet lackat och monterat.


  15. #15

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176




    Årets hälsoundersökning genomförd med gott betyg så nu är det bara att njuta av dom sista dagarna med lite värme innan det är dags för vintervilan i garaget hemma.

    Har lite funderingar på vad som skall göras i vinter men just nu blir det inte mer än xenonlook-lampor fram och dioder till skyltbelysningen.

  16. #16

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Lagomt tills minusgraderna börjar komma om nätterna landade ett paket med nya strålkastare i klarglas.

    Dioderna i skyltbelysningen gjorde skillnad så nu blir det till att koppla in positionsljus i frontblinkersen. Tyvärr är det svårt att återge på bild.



    Bjuder på en bild på min co-driver Hubbe som är av rasen basset hound. Hubbe älskar att åka med i cabben och tycker det är okey att knö med mattes fötter på golvet fram när vi är ute alla tre.


  17. #17

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Byte av strålkastare påbörjat!


  18. #18

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Lyckades bryta sönder en av dom vita clipsen som håller fast extraljusen i grillen. Typiskt, så det får bli att åka till Lecab en sväng i morgon och beställa nya.

    Ingen som råkar veta artikelnumret på dom??
    Senast redigerad av Saneringa den 2013-09-29 klockan 20:04. Anledning: Stavfel

  19. #19

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Efter lite sökande på nätet utan framgång hamnade jag hos Custom & Speedparts i Hyllinge. Dom hade inte heller clipsen men hade den goda smaken att plocka fram artikelnumret åt mig. Dessutom hade dom ett svart frontemblem på hyllan så nu är det lite roligt på väg i alla fall. Clipsen lyckades jag finna hos VW Heritage när jag sökte på artikelnumret så nu är grejerna beställda och ligger förhoppningsvis hemma i slutet av veckan.

  20. #20

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Jag visste att jag nån gång skulle få användning för badkaret på nedervåningen hemma!


Liknande ämnen

  1. "Snövit" Golf Cab -91 All White
    Av hardcorevw i forum Projektforum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-06-30, 12:45
  2. Backljus Golf Cab Mk1 -91
    Av Saneringa i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 20:57
  3. Delar golf cab 91
    Av gti8v i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 10:05
  4. Byte av suflett på Golf cab 91.
    Av hakan323 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-25, 00:29
  5. servokonvertera golf 1 cab
    Av jollykent i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 18:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin