Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1
    Wolfen
    Gäst

    Bromsvätskefråga

    En fråga ang. bromsvätska. Jag vet att man ska byta bromsvätska vartannat år. Men jag undrar om det finns nåt undantag. Min GTI kör jag aldrig på vintern, den är avställd vintertid och står i ett varmt garage (min 5-6°C). Måste jag ändå byta bromsvätska vartannat år, eller kan jag byta den t ex vart tredje år? Det är kanske onödigt att byta den så ofta som att man använder bilen året runt...
    Tackar på förhand för alla svar!

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Det är inte så noga med bromsvätskan, har haft en del bilar under årens lopp där vätskan inte bytt på över 10-15 år

    byte vart 5 år är lagom så man smörja upp nipplarna, när bilen är över 10 år gamma bruka man ändå få byta delar i bromsystemet och ny vätska kommer i ändå

    jag bytte för någon månad sedan på min 09:a som gått <2300mil sedan ny, serviceboken är tom

  3. #3
    Fajles
    Gäst
    Jag tycker det är lättast att någon mäter hur många procent vatten den innehåller! Jag har kört med min i tre år och den har fortfarande långt under 1 % vatten i sig ( har för mig att gränsen är 1 % men rätta mig gärna om det är fel)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Pettersson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    389
    Tänk dock på att om det finns vatten i bromsvätskan, om ni inte kollar vattenhalten, så finns det risk att abs enheten ärgar sönder invändigt med sjunkande pedal som följd. Men kollar ni vattenhalten och den är okej så behövs det nog inte bytas..

  5. #5
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fajles Visa inlägg
    Jag tycker det är lättast att någon mäter hur många procent vatten den innehåller! Jag har kört med min i tre år och den har fortfarande långt under 1 % vatten i sig ( har för mig att gränsen är 1 % men rätta mig gärna om det är fel)
    Är det nåt man kan göra själv, eller man måste lämna in bilen för att göra en sån kontroll?

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Det finns bromsvätskeprovare till salu, vi använder detta på banträffarna.
    Vet dock inte var de säljs, men ligger på någon hundring eller så.
    Sök lite, så luskar jag lite.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473

  8. #8
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Det finns bromsvätskeprovare till salu, vi använder detta på banträffarna.
    Vet dock inte var de säljs, men ligger på någon hundring eller så.
    Sök lite, så luskar jag lite.
    Just det! Bromsvätskeprovare... jag sökte på bromsvätskemätare... hittade inte mycket Nu ska jag söka lite mer. Det vore värt att köpa en sån, om den kostar bara några hundra lappar! Bara att den visar rätt! Tack, Johan!

    Citat Ursprungligen postat av larra Visa inlägg
    Tack, larra! Ingen bild på denna
    Hittade här också en, dock utan nåt pris:
    http://www.forch.se/product.aspx?p=1...0-af718fb1db38
    Ska kolla lite mer...

  9. #9
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Den senare hos Forch ligger nog runt 6-700 kr.
    Ser nästan likadan som den modell vi använder.

    Från mobila sektionen...
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej

    Utan att veta 100%..

    Men bromsvätskan cirkulerar ju inte i bromssystemet,så risken att bromsvätskan längst ut i systemet innehåller mycket mer vatten än den i behållaren är väl ganska troligt? Eller suger den åt sig vatten i den milda grad att det sprider sig i systemet?

    Fredrik

  11. #11
    K.Nilsson
    Gäst
    Finns på bildtema också Artnr:37201

  12. #12
    Wolfen
    Gäst
    För er alla som intresserade av att köpa en bromsvätsketestare, Autoexperten har kampanj på en från Kamasa (ett kvalitétsmärke man kan lita på):
    http://www.autokatalogen.se/afw/nyko...odeIdNo=902294
    Just nu kostar den bara 249:-!

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Det kostar så liiiiiiite att byta bromsvätska om man gör det själv att man lika bra kan byta 1 gång om året eller vartannant år utan att bli fattig.

    Vissa kan köpa bilar för 200-300 000 men snåla med att byta olja osv för struntsummor.

    Mina tanke bara.
    Köpte en mätare från biltema och den funkar, men om den visar rätt eller fel vet jag ej. (inget att jämföra med)

  14. #14
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Det kostar så liiiiiiite att byta bromsvätska om man gör det själv att man lika bra kan byta 1 gång om året eller vartannant år utan att bli fattig.

    Vissa kan köpa bilar för 200-300 000 men snåla med att byta olja osv för struntsummor.

    Mina tanke bara.
    Köpte en mätare från biltema och den funkar, men om den visar rätt eller fel vet jag ej. (inget att jämföra med)
    Oavsett om du byter själv eller inte, det är dumt att byta och slänga pengar om bromsvätskan är fortfarande bra, eller hur? Förstår inte riktigt vad du vill säga...
    Det är okej om du inte bryr dig om pengar, men om inget annat så lägg inte tid på sånt du inte behöver göra
    Senast redigerad av Wolfen den 2013-07-18 klockan 17:34.

  15. #15
    ThomasK
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    Oavsett om du byter själv eller inte, det är dumt att byta och slänga pengar om bromsvätskan är fortfarande bra, eller hur? Förstår inte riktigt vad du vill säga...
    Det är okej om du inte bryr dig om pengar, men om inget annat så lägg inte tid på sånt du inte behöver göra
    En vätskeprovare är ju inte heller gratis, och kan man verkligen lita på den och är mätningen i behållaren verkligen rätt i jämförelse med vätskan ute i systemet? Det är både lätt och billigt att byta vätskan så varför inte göra det vartannat år så vet man att det är fräscht? Kör man inte massa bana osv och är beroende av nån speciell typ av vätska så räcker det med en liter på Biltema för 59,90:-. Passa på när man ändå byter till sommarhjulen på våren, så slipper man även momentet med att ta av hjulen.

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Luftnipplarna slipper rosta fast dessutom.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  17. #17
    Wolfen
    Gäst
    Brukar ni lufta kopplingen när ni luftar bromsarna?

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    vw-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jimmie Trywall
    Medlemsnr
    4358
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    982
    Personligen tycker jag INTE man ska skippa bromsvätskan.
    Det är en så liten kostnad i en service.
    Oavsett om du använder bilen eller ej året om så drar den till sig vatten genom slangarna osv. Och detta blandar sej just för att det är en vätska. Man känner inte någon dirkekt skillnad men skulle man behöva bromsa en längre sträcka och verkligen belasta systemet så kokar vätskan betydligt fortare än annars vilket i sin tur leder till att någon slang eller tätning skjuter och då har du bromsförmåga lika med noll. Likaså rostar bromsrören fortare.

    Så snåla aldrig på det viktigaste du har i bilen.
    Gubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat

  19. #19
    Wolfen
    Gäst
    Ni som byter bromsvätska själva: brukar ni lufta kopplingen?

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    vw-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jimmie Trywall
    Medlemsnr
    4358
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    982
    Jag gör det.
    Gubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin