Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995

    Plana en 16v topp.

    Eftersom jag tänkt köra på E85 i min nya motor byggd på en 9A med KR topp så tänkte jag höja kompet genom att plana toppen. Men hur mycket kan man plana en 16v topp? Sätena på insugsidan är ju väldigt nära anläggningsytan för toppen så det skulle vara bra med lite input från nån som planat förut. Vill gärna höja kompet så mycket som det går för att få så mycket effektivitet som möjligt men ändå behålla standard kolvar och stakar. Ska även planslipa blocket, men det gör jag bara för att det ska bli helt rakt och inte för nån annan anledning.

    Så hur mycket kan man plana? 0.2-0.5mm? Eller är det för mycket? Har läst nånstans att kompet på en 9A ska vara 10.8. Hade väl velat ha 11.2 eller därikring kanske.

    Hade för övrigt tänkt köra med Newman 272 graders kamaxlar, och jag antar att om man planar för mycket så kanske ventilerna tar i om man kör med vassare kammar eftersom hela skiten hamnar närmare kolvarna.
    Senast redigerad av kim_gulle den 2013-07-14 klockan 11:06.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ja ska kompet över 11 lär du få slipa ur kolvar så det inte krockar.
    Läge att köra modellera på kolvarna så du ser hur mycket spel som finns.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Det är så pass alltså? Kanske bara ska planslipa som vanligt då utan att höja kompet och köra med en lite tunnare packning istället.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Högkompskolvar är inte så dyra och har urfräsningar/ eller är gjutna/smidda med urfräsning för ventilerna.

  5. #5
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Enbart 0.2mm är normalt vid riktning av toppen, vet ej vad max mått vid planing för kompressionshöjning är.
    Innan du börjar bearbeta toppen bör du ta reda på om den är riktplanad tidigare, så att du inte tar bort för mycket material.

    Bästa alternativet är såklart som tidigare nämnts högkompskolvar ...
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Det är möjligt att det blir högkompare då dem orginalkolvar jag har just nu är ganska slitna på mantlarna. Ska mäta upp dem med mikrometer och se hur mycket som saknas på dem och utgå därifrån. Kolvslammer är ju inget jag vill ha direkt. Frågan är ju då vad man isåfall ska ha för komp förhållande på kolvarna? Vet att Wössner har några med 12.3 och att det även finns några wiseco som har typ 11.8(?) Antar att man borde köra på överdimension då också. Typ 83mm i det här fallet då orginal är 82.5. Så blir det det här skiten med att slipa in kolvringar och den biten också då..

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Jag kör strax över 11:1 på 98 så du bör absolut köra på minst 12.3:1 kolvarna om du ska köra ren E85. Motorer med 13-14:1 i komp är väl inte ovanliga i dom sammanhangen.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Jag kör strax över 11:1 på 98 så du bör absolut köra på minst 12.3:1 kolvarna om du ska köra ren E85. Motorer med 13-14:1 i komp är väl inte ovanliga i dom sammanhangen.
    Ja jag har fått höra att högsta som 98 ska stå pall för är 12,5:1, medans E85 ligger nånstans upp mot 16:1 innan det börjar spika. Dock så ville jag höja kompet mest för effektivitet och enklare kallstart och inte så mycket för att utnyttja bränslet till max.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Ja jag har fått höra att högsta som 98 ska stå pall för är 12,5:1, medans E85 ligger nånstans upp mot 16:1 innan det börjar spika. Dock så ville jag höja kompet mest för effektivitet och enklare kallstart och inte så mycket för att utnyttja bränslet till max.
    beror på väldigt mycket annat, dynamiskt kompressionsförhållande tex.. det är inga problem att köra över 18:1 i komp med vanlig 95-soppa under rätt förutsättningar..
    E85 kan utan problem köras med 16-17:1 i komp på en motor som annars går med 11:1 i komp på 98-soppa.. det ger nästan bara fördelar, då kompressionsvärmen är din vän i kallt klimat.

    valet av kompressionsförhållande bör göras efter att man räknat/testat fram den specifika motorns MBT.. som enkelt förklarat är motorns optimala tändtidpunkt/tändkurva.. så att man kan köra optimal tändning samt så högt kompressionsförhållande som möjligt för att höja VE och få till bra kallstartsegenskaper med tex E85.


    för att utveckla lite så är det så att man med tex E85 kan passera MBT på en motor med kompressionsförhållande avsett för bensin.. vilket ger REJÄLT minskad effekt och vridmoment.

    tex så när man mappar en bensinmotor, så har bränslet aldrig hög oktanhalt nog för att nå MBT, utan det blir ett faktum att ju mer förtändning man kör, desto högre effekt/vrid.

    med E85 så gäller inte samma förutsättningar, utan samma motor som vid 30 graders förtändning gav maximalt med effekt på besin och hade en detonationsgränsvid 30 grader, kan nu ha en detonationsgräns vid 45 grader pga att alkohol brinner lite annorlunda samt har betydligt högre oktanhalt.
    motorn ifråga kan tex ge 200hk på bensin vid 30 graders förtändning.
    med E85 och tändningen ställd vid detonationsgränsen på 45 grader ger motorn nu 230hk. (sällan lägre än bensinens effekt)
    backar man ner tändningen till MBT, som i detta fall kan ligga vid tex 40.5grader, så lämnar motorn helt plötsligt 245hk, och går betydligt säkrare än vid detonationsgränsen.

    det hela har att göra med att man vill uppnå maximalt cylindertryck på rätt ställe, när kolven är i toppläge och 14 vevaxelgrader därefter, och att tex E85 är FÖR resistent emot detonation.
    såpass att man helt enkelt passerar gränsen och tänder för tidigt, man uppnår maximalt cylindertryck INNAN kolven hunnit vänt, medans den fortfarande är påväg uppåt, vilket motverkar kolvrörelsen.. det är inte sällsynt att effekten droppar av 10-15% på bara 3-4 graders passering.

    när man nu backat ner tändningen till sagda 40.5 grader, och motorn lämnar maximal effekt på 245hk, så kan man nyttja den marginal man hade till detonationsgränsen, i det här exemplet 4.5 grader, och höja det statiska kompressionsförhållandet tills detonationsgränsen bara ligger 1-2 grader ovanför MBT, vilket ökar motorns verkningsgrad samt kallstartsegenskaper = ännu mer effekt och körbarhet.
    Senast redigerad av Sn00k den 2013-07-17 klockan 21:13.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Då ska man bara se till att få fram MBT värdet då, och det låter ohyggligt mödosamt. :P Man förstår nu hur t.ex. Super 1600 rallybilarna kan ha så mycket effekt på så liten volym.

    Men om vi skulle säga såhär; om jag skulle skaffa t.ex. smidda wössner högkompare som ligger på 12.3, renoverar blocket och sätter ihop en bra topp med kanske slipade audi 5 cyl ventiler och lätt portad, Newman 272 graders kammar, justerbart kamdrev, plus E85 då och kanske Digifant 1 med eventuellt individuella spjällhus och gatmappar bilen tills man känner sig nöjd med AFR värdena över registret, ställer sedan bilen på rullar och kör några repor för att kolla vart gränsen för att mer tändning ger mer effekt ligger, kan man då säga att man testat sig fram till MBT värdet för motorn?

    Folk har alltid pratat om att E85 inte knackar, men att det "ändå gör det till slut" vilket jag tyckt verkat väldigt konstigt. Men då har du Mattias i princip svarat på hur det egentligen är och att det faktiskt var så som jag hela tiden gått och funderat på; att man faktiskt tänder så pass tidigt att kolven motarbetas, men ingen detonation förekommer. Misstänker att om detta sker alldeles för tidigt så kan t.ex. toppackingar etc vilja säga morsning kan jag tro? Eller är det nåt som inte borde ske med E85?
    Senast redigerad av kim_gulle den 2013-07-17 klockan 22:03.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Då ska man bara se till att få fram MBT värdet då, och det låter ohyggligt mödosamt. :P Man förstår nu hur t.ex. Super 1600 rallybilarna kan ha så mycket effekt på så liten volym.

    Men om vi skulle säga såhär; om jag skulle skaffa t.ex. smidda wössner högkompare som ligger på 12.3, renoverar blocket och sätter ihop en bra topp med kanske slipade audi 5 cyl ventiler och lätt portad, Newman 272 graders kammar, justerbart kamdrev, plus E85 då och kanske Digifant 1 med eventuellt individuella spjällhus och gatmappar bilen tills man känner sig nöjd med AFR värdena över registret, ställer sedan bilen på rullar och kör några repor för att kolla vart gränsen för att mer tändning ger mer effekt ligger, kan man då säga att man testat sig fram till MBT värdet för motorn?

    Folk har alltid pratat om att E85 inte knackar, men att det "ändå gör det till slut" vilket jag tyckt verkat väldigt konstigt. Men då har du Mattias i princip svarat på hur det egentligen är och att det faktiskt var så som jag hela tiden gått och funderat på; att man faktiskt tänder så pass tidigt att kolven motarbetas, men ingen detonation förekommer. Misstänker att om detta sker alldeles för tidigt så kan t.ex. toppackingar etc vilja säga morsning kan jag tro? Eller är det nåt som inte borde ske med E85?
    effekt går alltid att trolla fram ur en motor bara kunskapen finns, problemet är att allt runtikring ska hålla också..

    12.3 är nog ganska nära optimal kompression i ditt fall, med det valet av topp, kamaxlar mm.. skulle kanske kunna gå uppåt 13-13.5, MEN det är ingen livsnödvändighet.. ju högre kompförhållandet är desto mindre vinst ger det att öka det ytterligare.. (dvs från 8 till 9 ger det ganska stor vinst, från 9-10 lite mindre, från 10-11 bara hälften av vad ökningen från 8-9 gav, rent procentuellt)

    får man E85 att knacka/spika/detonera så har man gjort nånting galet, och då är det läge att läsa på lite om bränslet.
    man brukar testa fram detonationsgränsen i bromsbänk vid dom tillfällen/byggen där det är av intresse att veta den.. annars så ökar man tändningen grad för grad tills vridmomentet vänder neråt igen, vilket det i dom allra flesta fall gör några grader innan detonationsgränsen, dvs det finns egentligen aldrig nån anledning att gå högre än så. (..men det kan vara bra att ha vetskapen om hur långt man har kvar till gränsen för just sin specifika motor, när man nu ligger å pressar ur den effekt till det yttersta)


    helt korrekt så kan du gatmappa den med mild tändning, och sedan göra tändkurvan å finslipet i en bänk.

    cylindertrycket som uppstår när man tänder för tidigt blir inte så högt att det är skadligt för topp-packning mm.. det enda som kan ta lite smisk är tändstiften, då temperaturen stiger fort.
    cylindertrycken som uppstår vid detonation/knackning är 10-30ggr högre än detta och DÅ lever topp-packning, kolvar, stakar å det mesta farligt..

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Nice. Då vet man vad man hur det funkar då.

    Nä det är väl ungefär så jag har förväntat mig att det är. Ser man att kurvan går neråt igen med den där extra graden så finns det ju ingen anledning att gå längre.

Liknande ämnen

  1. Plana topp, AKL. 10.4:1 Målet 11:1
    Av __alexx_ i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 19:06
  2. passar 1,8t motorblock aeb och en kr 16v topp
    Av golfgti16v i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 23:52
  3. Kan man ha en 16v topp på 1.6 AKL motor?
    Av dorian i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 09:24
  4. 16v topp på en 1,8l 90hk golf mk2?
    Av CCarlsson i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 19:25
  5. Hur mycket kan man plana en 16v topp
    Av Majkus i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 14:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin