Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Ferraways
    Gäst

    BRÅDIS! Vill sälja bil till DK, behöver hjälp med exportfrågor!

    Hej!
    Precis som rubriken lyder så är vår gamla Caddy 1.a på väg att bli såld till grannlandet.
    Tullen säger att det krävs inga handlingar för bilen mellan 2 EU länder, så de bryr sig inte om bilen går över gränsen eller ej.
    Däremot är det omregistreringen, skyltarna osv. som är problemet.
    Hur ska man göra?
    Trafikverket säger att man ska skicka iväg bilen med exportskyltar som köparen ska ha med sig fr DK. När bilen sedan kommer in i landet ska köparen registrera om bilen i Danmark och då blir Trafikverket kontaktad om saken och bilen avregistreras i Sverige.
    Bra, så länge är jag med men, köparen ska komma hit den 17/7, alltså om 3 arbetsdagar! Han har ingen koll eller några skyltar. Var eller hur får han fatt i såna skyltar??? Någon som gjort detta eller vet?
    Vi vill gärna sälja bilen men törs inte skicka iväg den med våra skyltar, tänk om han inte reggar om bilen i DK och rånar en bank med bilen...då kommer fabbe blå och knackar på vår dörr...

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    han ska ha dom 2 regbevisen med sig annars duger den bara som reservdelsbil, upprätta ett köpeavtal i 2 exemplar där bilens chassienummer finns, ta en kopia av köparens legitimation, köparen ska kunna köra med dom svenska skylatna i vecka i sitt hemland, tag en kopia av det blå beviset så behörighetskoden kommer med, när det gått 2 veckor ställer man lämpligen av det, en deponering av tex. summa pengar tex. 5000:- är ett alternativ eller behålla skyltarna, största bekymret är igentligen felparkeringsavgifter i eller vägtullar i Sverige

  3. #3
    Ferraways
    Gäst
    Tack, det är ett alternativ, bra att veta om det där med bägge pappren och reservdelsbil!
    Men hur och var skaffar man exportskyltar?
    En kompis sa att man hyr skyltar, t.ex över dagen om det är nära mellan länderna. Förr gjorde man det av Tullen (i Sverige alltså om man importerade en bil).
    Danskarna bör ha något motsvarande system. Är det Tullen eller någon vägmyndighet man hyr av i DK? Någon som vet?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Den danska köparen kan exportregistera bilen hos transportstyrelsen men skyltarna måste skickas till en svensk adress

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/...-registrering/

  5. #5
    Ferraways
    Gäst
    Perfekt!
    Tack!!!!

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Vad jag hört/läst får inte bilen säljas till utlandet med svenska regskyltar, dessa skall skickas till Transportstyrelsen så bilen avregistreras i Sverige och avskriven från dig.

    I värsta fall kan du ställa av bilen och strunta i de små avgifter som kommer för en avställd bil som sedan blir avskriven ändå.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Daniel Jonsson
    Medlemsnr
    5082
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    176
    Jag sålde en bil till Finland för några år sedan och han körde hem bilen på svenska plåtar som han sen skickade tillbaka till mig när kommit hem. När jag visste att han var på finsk mark ställde jag av bilen och tog bort alla försäkringar samtidigt som jag mailade till Transportstyrelsen att bilen var exporterad och att jag förstört registreringsskyltarna. När bilen sen var inreggaf i Finland gick det ett meddelande per automatik till Transportstyrelsen som då tog bort bilen från registret.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    I värsta fall kan du ställa av bilen och strunta i de små avgifter som kommer för en avställd bil som sedan blir avskriven ändå.
    Skrotade en volvo 140 2001. I och med en "skrota nu" kampanj. De skulle fixa allt mot att de fick bilen gratis. Sagt å gjort allt flöt på bilen var vid tillfället avställd. Fick veta att registerhållningsavgiften var de bara att strunta i, om ett par år skulle den falla bort i systemet.

    De gjorde den... tills 9 år senare då jag fick en ny avi med straffavgift (65 kronor + en massa bakåt i tiden). Vår regeringen hade bestämt att alla bilar som funnits med i registret från 2004 å framåt skulle betala. Har försökt fått bilen skrotad, men den står någonstans i sverige (är inte skrotad ännu, bara avställd). utan att lyckas. Har beställt nya registerpapper, skickat in att den är skrotad men utan att lyckats. Så jag får snällt betala de 65 kronorna varje år för en bil jag inte sett på över 10 år.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    jag hade en fiesta som funnits på pappret i 10 år , tillslut ringde jag bilregistret och undrade om den inte åker bort automatiskt om man inte betalat på 3 år, nej det gör den inte, men hon hittade 5 st förfallna (dom ytterliggare 5 äldre hade preskiberats) jag sa till henne att denna bil är nog armeringsjärn i något bygge, så hon avreggade den, vad finns informationen att vår regering har bestämt att alla som funnits i registret >2004 ska betala ? , registerhållningsavgiften kom under 80-talet just för att den fanns många avställda bilar och regnumrerna höll på att ta slut

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    jag hade en fiesta som funnits på pappret i 10 år , tillslut ringde jag bilregistret och undrade om den inte åker bort automatiskt om man inte betalat på 3 år, nej det gör den inte, men hon hittade 5 st förfallna (dom ytterliggare 5 äldre hade preskiberats) jag sa till henne att denna bil är nog armeringsjärn i något bygge, så hon avreggade den, vad finns informationen att vår regering har bestämt att alla som funnits i registret >2004 ska betala ? , registerhållningsavgiften kom under 80-talet just för att den fanns många avställda bilar och regnumrerna höll på att ta slut
    Information fanns hos transportstyrelsen när jag ringde å undra varför jag helt plötsligt skulle betala. De var moderaterna som införde de att alla bilar som fanns i registret vare sej den fanns eller inte (efter 2006, eller var de 2002) skulle anses som en bil som fanns. Innan deras beslut var de precis som du beskrev att sket man i att betala föll den ur efter X antal år. Så är inte fallet idag. Min gällde CXO 844, den finns inte längre mer än i registret. De går inte å skrota den eftersom den inte finns, å de får heller inte "bara plocka bort den" eftersom den finns i registret, så de är moment 22...

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Bilen i fråga (KDB216) ställdes av efter att parkerats utanför Blekinge bilpress år 2000 en söndag, 2 dagar senare var bilen borta (vet att firman i fråga har stulit bilen eftersom den stod i inhägnaden ägdes som då och nu av en utlänning) jag brydde inte mig om det, år 2010 ringde jag till bilregistret om detta som avreggade utan omsvep :-) att det står 1 Miljon avställda bilar beror på mindre nogräknade personer som köper upp bilar för att exportera utomlands utan att redovisa intäkterna för staten, detta föregick i samma omfattning innan skrotpremien försvann men enda skillnaden att man tog ut skrotpremie på fordonet i fråga, detta förstår inte våra trögfattade politiker,

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Lite civil olydnad kan komma till pass, sälj papprerna till bilen på blocket och bli av med dessa den vägen

    eller gå till en bilskort med papprerna och hävda att dom har tagit emot den för en herrans massa år sedan, men att det har uppstått något trubbel

    Senast redigerad av a128 den 2013-07-14 klockan 15:13.

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp med fälg dimension!
    Av Masen i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-26, 23:38
  2. Behöver hjälp med att tyda en felkod till ABS!
    Av vwjohnssa i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 10:50
  3. Behöver hjälp med tätning till vxllåda (MkII)
    Av Golfbjörnen i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 18:13
  4. behöver hjälp med förgasaren!
    Av Dj_mizmo i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 18:25
  5. Behöver hjälp med reservdelsnummer !!!
    Av T.Gustavsson i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin