Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800

    Lackrengöring?

    Måste rengöra lacken på en bil.
    Det har kommit färgstänk ovanpå orginallacken.
    Stänken är grundfärg.

    Skall sedan vaxa/polera denna yta.

    Vad ska jag använda?
    Tänkte om de går att rubba bort?
    Eller måste jag ha kraftigare saker?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Rubbing lär nog ta en bra stund, är det endast små droppar eller något tjockare ?

    Börja med rakblad om det är lite utstick på droppen/arna, prova sedan våtslip 2000,
    eller grövre, men då kommer du få jobba med högre papper och rubbing/polish på
    lacken runtom sedan.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    De är mer av pyttesmå stänk av spraytyp , skulle tro de går att ta med lösningsmedel eller rubbing.

    Våtslip är INTE aktuellt då lacken i övrigt är felfri!

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Om du är försiktig: Autosol

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Om du är försiktig: Autosol
    På lack????
    Låter mer riskabelt än rubbing ärligt talat.
    Och sedan bör man nog tänka på vad medlet innehåller.

  6. #6
    Medlem goranos avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Namn
    göran olskander
    Medlemsnr
    5039
    Ort
    furulund
    Inlägg
    309
    Prova med thinner. Lite grann på en frottétrasa. Men prova lite nånstans där det inte syns först om du förstår vad jag menar.
    Jag gjorde det på en av mina gamla bilar, blev jättebra:-). Glöm inte att vaxa efteråt bara;-)
    Golf mk3 vr6. Golf mk4 1,6sr

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Hmm de syns typ över hela ytan
    Men jag fattar va du menar.

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Inlägg av en fd billackerare…..

    Tvätta bilen så att det inte ligger skit som kan repa i onödan.

    Väl inne i garaget när den är torr ta typ polerduk som man har när man vaxar bilen (för att undvika repor, inte tyg eller frotte) fukta den lagom med cellulosa thinner. Torka bort färgstänken. Är det en-komponents grundfärg så löser den sig med all säkerhet. Det får ju inte vara så flödigt så att det rinner ner mellan falsar och annat. Akta plastdetaljerna, spill inte thinner på dem. Tag en liten bit i taget, eftertorka med torr polerduk snabbt om det inte dunstar direkt.

    Originallack eller 2 komponents eftermarknads lack löser sig normalt inte i cellulosa thinner. All normal en-komponents sprayfärg brukar lösa sig i cell. thinner. Det innebär att om den är spraybättrad så finns det risk att bättringar löser sig.

    Efteråt tag ev. någon rubbing typ Errbe 103 handpolera samt därefter bilvax, givetvis polera å torka av. Har du inte behövt gnida så mycket skippa rubbingen. Autosol är för grovt tycker jag.

    Denna metod använde vi när man ”rökt ner” någon yta av misstag, funkar även för att få bort färsk 2 komp lack.

    Om stänken inte löser sig så kanske man kan överväga våtslip och hela balletten som det medför. Det är ju en möjlig sista utväg.

    Det var väldigt längesedan jag jobbade med billackering men har i alla fall lackat några tusen objekt under de 10 år som det var heltids sysslan. Numera blir det bara en och annan spraybättring i garaget.

    Oj vad lång utläggning - Hoppas det går bra.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9
    Medlem goranos avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Namn
    göran olskander
    Medlemsnr
    5039
    Ort
    furulund
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Inlägg av en fd billackerare…..

    Tvätta bilen så att det inte ligger skit som kan repa i onödan.

    Väl inne i garaget när den är torr ta typ polerduk som man har när man vaxar bilen (för att undvika repor, inte tyg eller frotte) fukta den lagom med cellulosa thinner. Torka bort färgstänken. Är det en-komponents grundfärg så löser den sig med all säkerhet. Det får ju inte vara så flödigt så att det rinner ner mellan falsar och annat. Akta plastdetaljerna, spill inte thinner på dem. Tag en liten bit i taget, eftertorka med torr polerduk snabbt om det inte dunstar direkt.

    Originallack eller 2 komponents eftermarknads lack löser sig normalt inte i cellulosa thinner. All normal en-komponents sprayfärg brukar lösa sig i cell. thinner. Det innebär att om den är spraybättrad så finns det risk att bättringar löser sig.

    Efteråt tag ev. någon rubbing typ Errbe 103 handpolera samt därefter bilvax, givetvis polera å torka av. Har du inte behövt gnida så mycket skippa rubbingen. Autosol är för grovt tycker jag.

    Denna metod använde vi när man ”rökt ner” någon yta av misstag, funkar även för att få bort färsk 2 komp lack.

    Om stänken inte löser sig så kanske man kan överväga våtslip och hela balletten som det medför. Det är ju en möjlig sista utväg.

    Det var väldigt längesedan jag jobbade med billackering men har i alla fall lackat några tusen objekt under de 10 år som det var heltids sysslan. Numera blir det bara en och annan spraybättring i garaget.

    Oj vad lång utläggning - Hoppas det går bra.

    /Peter
    Det var så här jag menade. Förlåt att jag skrev frotteduk. Menade givetvis polerduk. :-)
    Golf mk3 vr6. Golf mk4 1,6sr

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Tackar för bra svar.
    Blir ett försök med det sättet först!

    Orginallack på bilen.
    Enkomponent i färgstänken.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    David
    Ort
    Borås
    Inlägg
    93
    Lera är det som gäller här tycker jag, den som använd det förstår.

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Citat Ursprungligen postat av davve Visa inlägg
    Lera är det som gäller här tycker jag, den som använd det förstår.
    Lera istället för rubbing - Har aldrig provat, (bara sett det på "Tuben"), får väl göra det någon gång.

    Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    David
    Ort
    Borås
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Lera istället för rubbing - Har aldrig provat, (bara sett det på "Tuben"), får väl göra det någon gång.

    Peter
    Lera gör man alltid innan polering. Annars sätter sig skit i rondellerna direkt så drar man runt de på resten av bilen.

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473
    Prova firstcut plus eller menzena kör med dom när jag rekondar bilen utvändigt tar bort det mesta

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Jag har haft vita små stänk av oljefärg på min frus bil. Överdosering av "Prick bort"-avfettning och sen var det bara att torka av.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Är man osäker, åk till en rekondfirma, oftast kan dom ta bort det medans man e där.

    Jag hade färgstänk efter en sprayburk, kosta mig 300 kr att få bort. Blev billigare och enklare än att jag skulle
    fixat det själv.

    Dock är det roligare att lära sig och göra saker själv.

    I Japan (bla) använder man ex plankton när man polerar bilen. Dvs det som finns i havet som valar äter =) (lite OT)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin