Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Sonny
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    30

    Kamkedjan kuggat på GTI -10 DSG. Goodwill???

    Eländes elände

    Kamkedjan hoppat vid 8500 mil. Motorn i ruiner.

    Förmodligen beroende på det välkända problemet med sträckaren. Bilen servad vid Din Bil helt efter schema med max 3000 mil mellan servicarna.

    Jag åberopar goodwill men just nu vill de att det skall gå via försäkringen där jag får betala självrisken.

    Vet ( och har dokument på ) att det finns en TSB på ev defekt kamsträckare men den TSB'n blir ju aktuell först när felet är upptäckt och då är det oftast för sent.

    Har någon varit ute för samma sak? Stod VAG för motorbytet? Några bra argument?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    På Tsi 1,4 sträcker sig kamkedjan när man kör på longlifeintervall,

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Fy tusan! Tråkigt att höra, har själv en Gti 10 DSG, har på senaste tiden noterat att ett otäckt ljud precis vi start av motorn, ett osunt dovt rassel i någon sekund, kan inte påminna mig om att det har funnits där innan...bilen är servad för en vecka sedan, 7500 mil. Longlifeservice, men den har gått max 2000 mil mellan servicetillfällena. Kanske dags att be att få kamkedjesträckaren kontrollerad? Någon som kan ge ett gott råd?

    dasf, om din bil är servad på auktoriserad verkstad så vore det väl själva f-n om det inte går på goodwill?! Ska man behöva noja över motorras vid dom milen så ska i alla fall jag allvarligt överväga om det sak bli nån mer VAG-Bil, synd i så fall, jag gillar verkligen bilarna.
    Märkte du något innan det hände?

    För min del blir det att kontakta verkstaden på måndag...

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Verkar vara nya given från VAG att man ska ta allt på sin maskinskadeförsäkring. Står med en pajj DSG7 låda på min Skoda Superb -10 med 7000 mil. De vägrar ta på sig ngt överhuvudtaget hänvisar allt till mitt bolag. Trots uppenbara problem med lådorna. Sköna 7500 i självrisk då man får pynta 25% av skadekostnaden själv om bilen rullat mer än 4000 mil eller äldre än två år.
    Behöver jag säga att det inte kommer bli en ny bil från VAG nästa gång...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Sonny
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av wibmag Visa inlägg
    Kanske dags att be att få kamkedjesträckaren kontrollerad? Någon som kan ge ett gott råd?
    Märkte du något innan det hände?
    För min del blir det att kontakta verkstaden på måndag...
    Tycker absolut att du skall få den kontrollerad, speciellt om du tycker att motorn börjar rassla mer än vanligt. Om inte annat så får du det dokumenterat på verkstan om något allvarligt skulle hända senare.
    Hänvisa till
    Service Bulletin Number : TB-15-12-01 Date of Bulletin : JUL 23, 2012
    NHTSA Item Number : 10045560
    Component : ENGINE
    Summary :
    VOLKSWAGEN: ALL MODELS EXPERIENCE THE TIMING CHAIN SLIPPING, RATTLING NOISES OF THE ENGINE AFTER STARTING, AND ENGINE FAILS TO START. 2008-13 ALL MODELS. *PE

    Nej, jag märkte inget speciellt innan det hände men jag misstänker starkt att det förhöjda milantalet mellan oljebytena kan vara en bidragande orsak. När motorn är bytt så blir det oljebyte var 1500 mil i fortsättningen.

    Vet inte om det stämmer på 'våra' motorer men det skall tydligen gå att kontrollera förslitningen på sträckaren ganska enkelt genom att ta bort en plastplugg.
    Se länk http://www.golfmk6.com/forums/showth...t=47128&page=5
    Se inlägg av CGC75.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Tack! Ska kolla, jag återkommer!

  7. #7
    viobebe
    Gäst
    Det är inte för inte jag har blivit rekommenderad att byta olja och filter var 1000:e mil av VW.
    Jag gör ett extra oljebyte mellan servicen, men det är ju inte säkert att det håller för det ändå.
    Har sett många GTI VI som är till salu på tyska mobile som har nya motorer, så det verkar vara många bilar som är drabbade.

    Tyvärr är det bara motorer med kam kedja som drabbas, longlife service är inget att rekommendera

    MVH
    //Eddy

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    En kollega drabbades av samma sak. Slutade med att han fick välja mellan att betala en del av arbetskostnaden och få en ny motor av Vw eller att ta det på maskinskadeförsäkringen och få en beggad motor till en lägre kostnad (självrisken skulle bli lägre en andelen arbetskostnad). Han valde det förstnämnda.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Sonny
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    30
    Lite ny info..

    Jag åberopade att motorn skulle bytas på goodwill från VAG, och fick just svaret att de gör så. Alltså, ingen kostnad för mig som kund för den nya (inte beg) motorn.
    Snyggt skött VAG

  10. #10
    MikaelS
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Verkar vara nya given från VAG att man ska ta allt på sin maskinskadeförsäkring. Står med en pajj DSG7 låda på min Skoda Superb -10 med 7000 mil. De vägrar ta på sig ngt överhuvudtaget hänvisar allt till mitt bolag. Trots uppenbara problem med lådorna. Sköna 7500 i självrisk då man får pynta 25% av skadekostnaden själv om bilen rullat mer än 4000 mil eller äldre än två år.
    Behöver jag säga att det inte kommer bli en ny bil från VAG nästa gång...
    Om man har trygghansa har dom ändrat så det är 3000Kr för en bil med 0-4000Mil och 5000kr för en bil som rullat 4001-10000. Så man slipper dessa 25%. Nytt för i år!

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av MikaelS Visa inlägg
    Om man har trygghansa har dom ändrat så det är 3000Kr för en bil med 0-4000Mil och 5000kr för en bil som rullat 4001-10000. Så man slipper dessa 25%. Nytt för i år!
    Hmm jag har TH... jag fick höra 25% när jag pratade med dem.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Finns det bara en version av denna spännare? Tycker det är jädrigt konstigt att inte få fram en bättre spännare
    till dom senare årsmodellerna när de vet problemen på dom tidigare.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Emil
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av MikaelS Visa inlägg
    Om man har trygghansa har dom ändrat så det är 3000Kr för en bil med 0-4000Mil och 5000kr för en bil som rullat 4001-10000. Så man slipper dessa 25%. Nytt för i år!
    Källa på det?

    Läser man deras villkor står det:
    Fordonet har körts högst 4 000 mil
    1 500 kronor

    Fordonet har körts högst 10 000 mil
    25% av skadekostnad, lägst 1 500 kronor

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Sonny
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    30
    Finns en ny kamkedjespännare, men jag tror den kom som standard först 2012 men den går att montera även på tidigare modeller.
    Se länk http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=47128

    De som har bytt och skrivit om det på nätet säger att det tar 4-5 timmar (första gången!) och kräver ett specialverktyg, som tydligen går att svetsa ihop.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Tack för länken dasf! Är det någon som vet kostnaden av ett byte till den nyare spännaren?
    Vid ett eventuellt köp av en Gti Tsi (frugan) så är ett byte det första jag gör.

  16. #16
    MikaelS
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Hmm jag har TH... jag fick höra 25% när jag pratade med dem.
    Citat Ursprungligen postat av emilson Visa inlägg
    Källa på det?

    Läser man deras villkor står det:
    Fordonet har körts högst 4 000 mil
    1 500 kronor

    Fordonet har körts högst 10 000 mil
    25% av skadekostnad, lägst 1 500 kronor
    här kommer källan.

    Namn:  DSC_0336.jpg
Visningar: 1240
Storlek:  638.5 KB

    Ursäkta vriden bild.

    Edit: Det var nätta 1500:- för 0-4000 mil. Fel av mig i mitt tidigare inlägg då jag skrev 3000:-
    Senast redigerad av MikaelS den 2013-06-07 klockan 23:18.

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Det där gäller bara deras Tryggamil försäkring, som du kan teckna genom en handlare vid köp av bil. Tyvärr inte på den vanliga bilförsäkringen.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag pratade med T/H när jag skaffade försäkring sist och till min förvåning så gick det att välja till trygga mil på telefon. Blev bara en premieskillnad på 200 kr/år. Det som var mest intressant var att man kunde göra tillvalet senare också vilket kändes skumt då det uttryckligen står att försäkringen endast kan tecknas via handlare.. Framtiden får visa om det stämmer..

  19. #19
    MikaelS
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Det där gäller bara deras Tryggamil försäkring, som du kan teckna genom en handlare vid köp av bil. Tyvärr inte på den vanliga bilförsäkringen.
    Står inget om trygga mil i papperna jag fick hem i Onsdags? Jag har vanlig helförsäkring 0-1000Mil/år och en självrisk på 3000. Bilen är köpt privat. Lustigt att jag får hem detta papper då. Står ju tom att maskinskada inte längre är procentuell.

    Frågade även killen på trygghansa vid namn David i ett annat ärende och fick det bekräftat.


    Hittade även trygga mil PDF på deras hemsida, och på sidan 22 B så står det följande

    http://www.trygghansa.se/SiteCollect...vat/P00646.pdf

    Självrisk
    Bilen har körts högst 4 000 mil 1 500 kronor
    Bilen har körts högst 15 000 mil 25 % av skadekostnad, lägst 1 500 kronor

    Så alltså har det varit procentuell skadekostnad fast ett mil-påslag på 5000Mil och en minimumkostnad .


    Fast ni behöver inte tro mig om ni inte vill..
    Senast redigerad av MikaelS den 2013-06-08 klockan 10:34.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Skönt att VAG ger dig en ny motor. Det verkar ju vara en galen konstruktion med kedjan på de motorerna men jag har läst på lite och det är tyvärr inte enbart Vw som har detta problem med kamkedjor. Några modeller av BMW har det tydligen och jag vet för många år sedan florerade samma egenhet på bland annat Merca 190e, där gick kedjan av och slog sönder topplocket. Var heller inte direkt billigt att laga. Mercedes tog fram ett uppgraderingskit (just det med GRÖVRE kedja och bättre spännare) och sen var det problemet ur världen. Misstänker att ekonomerna i bilföretagen är bovarna i dessa historier. Allt ska vara så billigt som möjligt. De sparar kanske 10:- per bil om de tar en mm mindre kedja och ytterligare 10:- på en klenare/enklare spännare och ber ingenjörerna "hoppas" på att det ska hålla...

    Servicarna är jätteviktiga och det där med longlife borde tas bort helt. Det har ju kommit till för att det ska förefalla billigare att serva bilarna men köper man en bil för +200-300 lök och tar en brutal värdeminskning kanske man ska räkna in en service eller två extra. Faller kalkylen på ett extra oljebyte så kanske man ska köpa nått billigare som man har råd att serva. Bara en reflektion. C.a 3000mil är ju en rekommenderad intervall av VAG och förstås är det många bilköpare som litar på den och kör efter serviceschemat. Med det som utgångspunkt borde VAG stå för allt när produkterna havererar istället för att nästan alltid, försöka skjuta över ansvaret på den enskilde. Många står nog inte på sig och betalar skador som tillverkaren med mitt resonemang bör och ska lämna garanti på. Kalla det goodwill eller ej, rasar bilens vitala delar som motor/växellåda/elektronik innan 10tusen mil är det ju skandal.

Liknande ämnen

  1. Öka effekten i Golf R -10 DSG
    Av xlm i forum VW-forum
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-01-25, 12:32
  2. Kedja som kuggat på V5:a
    Av ypzilon i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 17:20
  3. VW Golf VI Variant TDI BMT DSG -10 *TAXI*
    Av kiyosaru i forum Projektforum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-31, 15:18
  4. Garanti (Goodwill) Golf V Gti
    Av mr_mike i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 12:34
  5. Fan Kamremen Har Kuggat Om På Golfen
    Av Sapiens i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 19:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin