Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Tobias Heldqvist
    Ort
    Lund
    Inlägg
    80

    Kopplingsras Gti 16v?

    Hej!

    Nu har kopplingen på min 16v gått sönder för andra gången på två månader. Båda gångerna har jag helt tappat känslan i pedalen och den kopplar inte ur alls.
    Förra gången bytade jag hela pakletet till sinterlamell, förstärkt tryckplatta, nytt urtrampningslager och ny trycktallrik. Har mätt upp tryckstången och måtten stämmer med dem som anges på www.brokevw.com och allt verkar rätt där.
    Misstänker att tryckstången har gått igenom plattan precis som förra gången.

    Är det någon som har varit med om något liknande eller har en förklaring på vad som går fel så är jag mycket tacksam för råd!

    Mvh

    Tobias

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Går tryckstången geom plattan betyder det att den ligger på hela tiden.
    Annars skulle det aldrig nöta hål så fort.
    Det är en gissning iaf.

    Brukar snarare vara att tryckstången nötts ner och blir för kort i normala fall.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Går tryckstången genom plattan så snabbt får jag en känsla av feljusterad koppling , dvs för hårt justerad kopplingsvajer.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Tobias Heldqvist
    Ort
    Lund
    Inlägg
    80
    Tack för svaren! Det som är så konstigt lillen är att tryckstångens mått stämde med brokevw.
    Kopplingsvajern har varit justerad precis så som det stod i min bentley manual, vet inte om deras angivelser brukar vara fel?

    Mvh

    Tobias

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Wassergekühlt Visa inlägg
    Tack för svaren! Det som är så konstigt lillen är att tryckstångens mått stämde med brokevw.
    Kopplingsvajern har varit justerad precis så som det stod i min bentley manual, vet inte om deras angivelser brukar vara fel?

    Mvh

    Tobias
    Deras angivelser gäller original koppling och tryckplatta.
    Stadigare tryckplatta och koppling kanske kräver andra mått alternativt en stadigare centrumplatta.
    Bara en tanke.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Det är möjligt att du har fått dit trycktallriken snett så att stången trycker på sidan av lite grann. Så hade det blivit på min 16v. Har du förresten klickat dit en liten klick fett? Det brukar alltid jag göra.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Tobias Heldqvist
    Ort
    Lund
    Inlägg
    80
    Ja Henrik det är klart att det kan vara så, trycktallriken ingick i paketet jag köpte så den bör ju vara starkare...
    Jag tyckte jag var löjligt noggrann när jag satte ihop grejjorna men kan självklart inte garantera att det inte är så Kim. Ja jag satte lite fett där tryckstången trycker.

    Har testat idag att byta tryckstång och urtrampningslager, visade sig vara ett dåligt försök att slippa lyfta ur lådan igen

Liknande ämnen

  1. Golf Gti 16v -88 första GTI:n
    Av Martin Sandbäcken i forum Projektforum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 23:19
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 22:02
  3. GTI(16v) vs. icke-GTI(mk2)
    Av JettaGTS i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 16:09
  4. GTi 16v till GTi 16v Kompressor?
    Av påsen racing i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 18:46
  5. Golf Gti 16V
    Av Mefirst82 i forum Projektforum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin