Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38
  1. #1
    FiNCH
    Gäst

    Besiktning, paranoid as hell!

    Okej så jag är något paranoid...
    Min bil är väl ingen direkt Superbil, en 2010 Golf R, i Orginalutförande.

    Jag har stora problem med att andra kör min bil, det finns bara 1 person annat än mig som får det.
    Mike på Volkswagen Express Service i Täby, Mike är kung på att ta hand om bilen och har bevisat det tydligt, därför vågar ja låta han köra den.

    Jag ska besiktiga min pärla snart, å alla har väl hört om Toyota Supran som en besiktningskille körde åt helvete med?

    Kan jag begära att dom INTE ska köra den, att jag kör och dom säger vad jag ska göra?
    Alternativt att någon här inne jobbar på Bilbesiktning och förstår det här med att vara rädd om bilen och isf kan få köra den.

    Tack på förhand

  2. #2
    MiWi
    Gäst
    Körning ingår i en besiktning så du kommer inte undan det.

    Prata med personen som besiktigar för att skapa ett förtroende och berätta om ditt problem, du kan även välja att åka med för att vara säker. Är du fortfarande osäker kan du be stationschefen att köra den istället.

  3. #3
    FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Körning ingår i en besiktning så du kommer inte undan det.

    Prata med personen som besiktigar för att skapa ett förtroende och berätta om ditt problem, du kan även välja att åka med för att vara säker. Är du fortfarande osäker kan du be stationschefen att köra den istället.
    Fasen =/
    Well jag får väl göra som du sa.
    Det läskigaste är nog att dom brukar gasa iväg som fan utanför sen komma tebax och stänga av direkt...
    Turbon behöver sin tid å varva ner.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Jag vet hur det är jag är likadan... Jag är som en igel de inte kan få bort... Åker alltid med osv...

    inge jä**a kaffe

    /mvh soyd

  5. #5
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Åk med, brukar inte vara några problem att få göra det.
    Iaf hos SBP...

    Via kranaprataren på mobilen...
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  6. #6
    GTI-nissen
    Gäst
    Det är som flera redan sagt bara att prata med dem. Var med och ställ frågor, be att få komma med och titta under, visa intresse.
    Jag har alltid åkt med, men det är inte för att jag misstror dem utan för att jag är nyfiken och det har aldrig varit några problem.

    Stänger de av motorn direkt så är det väl bara att säga till att de startar den igen?
    Glöm inte att det är en bil som är gjord att fungera till vardags, inget skört prydnadsföremål.

    Sorry, men lite paranoid är du faktiskt. ;-))))

  7. #7
    MiWi
    Gäst
    Om jag inte minns helt fel så finns det väl en liten elektronisk vattenpump som går på samma el som värmefläkten och fortsätter kretsa kylvatten genom turbon så länge behovet finns med tändningen frånslagen? (Eller är det bara Seat som fått denna funktion?)

    Så du ska nog inte behöva känna sådan oro om bilen stängs av direkt.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    En provkörning i samband med besiktning brukar ju aldrig vara längre än 30-60 sekunder. Finns knappast någon turbo som behöver kylas innan avstängning efter den "påfrestningen".

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    En provkörning i samband med besiktning brukar ju aldrig vara längre än 30-60 sekunder. Finns knappast någon turbo som behöver kylas innan avstängning efter den "påfrestningen".
    Dessutom kollar de ju alltid avgaserna med motorn på tomgång direkt efter :-)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  10. #10
    FiNCH
    Gäst
    Jag har läst de ni skrev.

    Är inte mest det att jag inte vill att ngn random ska sätta sig i bilen å gasa iväg, för det brukar dom göra.
    Jag kommer sätta fast en liten träbit under gaspedalen, som hindrar dom sista 50%.

    Det borde göra att han inte kan gasa iväg som en dåre

  11. #11
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av FiNCH Visa inlägg
    Jag har läst de ni skrev.

    Är inte mest det att jag inte vill att ngn random ska sätta sig i bilen å gasa iväg, för det brukar dom göra.
    Jag kommer sätta fast en liten träbit under gaspedalen, som hindrar dom sista 50%.

    Det borde göra att han inte kan gasa iväg som en dåre
    Eller så åker du bara med istället för att göra en massa hemmalösningar.

    En Golf tål att gasas med, till och med en R. Sedan körs inga fullgastester heller så vad exakt som gett dig denna oro har jag svårt att förstå. Njut av bilen mer istället för att fasas av att använda den.

  12. #12
    Medlem goranos avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Namn
    göran olskander
    Medlemsnr
    5039
    Ort
    furulund
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Eller så åker du bara med istället för att göra en massa hemmalösningar.

    En Golf tål att gasas med, till och med en R. Sedan körs inga fullgastester heller så vad exakt som gett dig denna oro har jag svårt att förstå. Njut av bilen mer istället för att fasas av att använda den.
    Håller med:-) med all respekt Finch, det där med träbit är nog ingen bra idé, vore ju synd om bilen inte gick igenom pga " träbit under pedal.
    Golf mk3 vr6. Golf mk4 1,6sr

  13. #13
    FiNCH
    Gäst
    När jag läser de ni skriver så känns det hela larvigt xD
    Jag åker med och kör han som en idiot så skäller jag ut fanskapet, simpelt
    Å som ni säger, Golfen dör inte av att gasas med, den är trots allt byggd för det!

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Ganska paranoid låter det som ja .

    Senaste besiktningarna jag har gjort har inneburit en färd runt byggaden. Ofarligt.

    Iofs så drog besiktningsgubben ~2004 (ung kille) iväg 5 min med min trimmade audi så däcken skrek o 2.5"et ylade och kom tillbaka med världens leende, "godkänd?" frågade jag, "JAA!" halvskrek han. Tänkte att jag kunde bjuda på det den gången. Men det var enda gången jag vart med om något sånt.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  15. #15
    FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Ganska paranoid låter det som ja .

    Senaste besiktningarna jag har gjort har inneburit en färd runt byggaden. Ofarligt.

    Iofs så drog besiktningsgubben ~2004 (ung kille) iväg 5 min med min trimmade audi så däcken skrek o 2.5"et ylade och kom tillbaka med världens leende, "godkänd?" frågade jag, "JAA!" halvskrek han. Tänkte att jag kunde bjuda på det den gången. Men det var enda gången jag vart med om något sånt.
    Skulle min besiktningskille göra så med min bil så vet ja inte om jag slår ner honom eller ringer Polisen, bara tanken ger mig adrenalin.. Så gör man inte med ngn annans bil utan tillåtelse!

  16. #16
    Ama303
    Gäst
    det känns som att du i så fall borde vara mer paranoid över att lämna iväg bilen på service med tanke på hur bilar "provkörs" där

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Som Ama303 så skulle jag vara mer orolig när bilen är på service/verkstad än när den är hos bilprovningen.
    Är du inte med under hela servicen så har du ingen koll på vem som kör och hur dom kör.

  18. #18
    FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Som Ama303 så skulle jag vara mer orolig när bilen är på service/verkstad än när den är hos bilprovningen.
    Är du inte med under hela servicen så har du ingen koll på vem som kör och hur dom kör.
    Jag är med när min bil Servas.
    Desutom provkör dom inte bilen så hårt, jag begär en kille som heter Mike när jag servar på VW Täby.
    Har sjukt bra kontakt med dom, säljaren finns också alltid där för mig när det är ngt!

    Är inte det minsta orolig då.

  19. #19
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Rolig läsning hahaha. Jag skulle varit mer orolig över att lämna in bilen på reparation/service än bilprovningen! Har hört för mkt skit om det. Du har tur att du känner nån, vad skulle du gjort annars?

    Om jag var dig så skulle jag lugna ner mig lite :P

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Hehe trodde Jag var petig med bilen
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Liknande ämnen

  1. klarglaslampor,besiktning
    Av jocke74 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 23:05
  2. F**ing hell!
    Av Mini_me i forum Bilder och Videos
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 07:13
  3. Autorotor 3133 + besiktning
    Av Zpyder77 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 21:26
  4. The car from HELL!
    Av Shedevil i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 03:11
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 15:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin