Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Patrik E
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    59

    Service på Golf GTI Edition 35?

    Har en 35:a som köptes ny i Juni 2012, om jag nu kollar i färddatorn så säger den att det är dags för service om 1400 mil eller ca 60 dagar, bilen har bara gått 500 mil så jag tycker det är konstigt att den vill in på service redan om 60 dagar??
    Kan det vara så att bilen lämnade fabriken redan 2011 och har därför börjat räkna dagar redan då till nästa service?
    Detta borde väl nollställas när bilen levereras till kund?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej
    Så är det nog, men vad gör väl det? Om 60 dagar har du väl nåra hundra sommarmil till på mätaren och då hade ju iallafall jag velat byta olja.


    Fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Patrik E
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    59
    Jag tänker absolut byta olja snart, men var inne på Din Bil och de hävdade att det ska vara 2 år/3000 mil intervall, och om jag gjorde ett oljebyte innan så försvann mobilitetsgarantin , vilket låter helt galet

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Du måste ha pratat med en mupp. Det är flexibelt intervall och mobilitetsgarantin försvinner ej. Tvärtom, om du går över tiden så kan du vara illa ute.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Patrik E
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    59
    Men det jag inte får ihop är att bilen vill in om 60 dagar eller 1400 mil, det innebär ju att det måste vara satt fel tidsintervall på servicen, men jag ska ta bilen dit jag köpte den så får de reda ut saken.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2008
    Namn
    T.Englund
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    110
    Jag tror att de menade om du gör ett oljebyte på en icke auktoriserad verkstad.. Gör du det oftare så tjänar ju de mer pengar, knappast att de nekar dig mob-garantin för det..

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av ei9440 Visa inlägg
    Men det jag inte får ihop är att bilen vill in om 60 dagar eller 1400 mil, det innebär ju att det måste vara satt fel tidsintervall på servicen, men jag ska ta bilen dit jag köpte den så får de reda ut saken.
    Det finns varken tid eller sträcka efter några fasta intervall. Kör man mycket kortsträckor så kan bilen vilja ha service en gång om året även om man har kört väldigt lite. Alla mina Vw har velat ha service ungefär var 13:e månad och mellan 1400-2000 mil.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Kan tillägga att jag känner till fall där indikatorn bett om service efter drygt 900 mil.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Patrik E
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Det finns varken tid eller sträcka efter några fasta intervall. Kör man mycket kortsträckor så kan bilen vilja ha service en gång om året även om man har kört väldigt lite. Alla mina Vw har velat ha service ungefär var 13:e månad och mellan 1400-2000 mil.
    Ok, I see, men då kanske allt är i sin ordning då.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Olsson
    Medlemsnr
    5313
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Serva nyss min R kosta 1500kr för en mellan service helt ok tycker jag!
    Mike

  11. #11
    Ama303
    Gäst
    min ed35 servades i vintras efter 2200mil. par dagar efter den servicen så visade färddatorn att nästa service skulle ske om knappa 1700mil.
    kör rätt mycket kortsträckor och kallstarter så jag antar att det bara är att glömma några 3000mil mellan servicarna.

    någon som vet vad 3000mila servicen innefattar på en ed35?

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Patrik E
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    59
    Men det jag inte får ihop är att om oljan nu är såpass "dålig" pga korta körsträckor, många kallstarter etc så varför låter bilen mig köra 1400 mil till men endast på 60 dagar?

  13. #13
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Ama303 Visa inlägg
    min ed35 servades i vintras efter 2200mil. par dagar efter den servicen så visade färddatorn att nästa service skulle ske om knappa 1700mil.
    kör rätt mycket kortsträckor och kallstarter så jag antar att det bara är att glömma några 3000mil mellan servicarna.

    någon som vet vad 3000mila servicen innefattar på en ed35?
    Det står i serviceboken, (gör det i min). Troligen olja + oljefilter avläsa felkoder kontrollera programversion/uppdatera styrprogram + div standardkontroller, (liten service).

    Citat Ursprungligen postat av ei9440 Visa inlägg
    Men det jag inte får ihop är att om oljan nu är såpass "dålig" pga korta körsträckor, många kallstarter etc så varför låter bilen mig köra 1400 mil till men endast på 60 dagar?
    Tror inte att datorn är smartare än så. Time limit överstyr mil. Sanningen ligger någonstans mittemellan. Mao du kan säkert köra längre utan problem.

    Jag gillar att köra typ 1000 – 1200 mil mellan olja/filter bytena. Har bilen bara gått mycket småkörningar gärna mindre.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #14
    Micke_t
    Gäst
    På ett år fyller jag på med ca 2 l olja. Borde inte detta ha en positiv effekt? Mellan oljeservice byts då kanske upp emot 70% av oljan ut.

  15. #15
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Micke_t Visa inlägg
    På ett år fyller jag på med ca 2 l olja. Borde inte detta ha en positiv effekt? Mellan oljeservice byts då kanske upp emot 70% av oljan ut.
    Min TSI rymmer 4,3 – 4,5 l inklusive filterbyte. 2 liter av denna mängd blir typ 45 %.

    Om vi gissar på att din olja försvinner via kolvringarna ut genom avgaserna tror vi då att även kol-föroreningarna smiter emellan tätningarna? Ja troligen. Det ligger något i vad du säger. Jag fyller max på 0,5 l mellan bytena (1200 mil) vilket får marginell förnyelseeffekt.

    Påfyllnaden är inget jag skulle räknat med när man tänker på hur långt oljan gått, vill ju ha god marginal.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #16
    Siesta ST
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Kan tillägga att jag känner till fall där indikatorn bett om service efter drygt 900 mil.
    Kanske min bil (Golf R -10) du tänker på :-)

    Håller fortfarande på att diskuterar med lokala handlaren om att det INTE stämmer! Har haft bilen inne ett antal gånger med de påstår att allt är rätt inställt.
    (Första service efter ca 16 500km, andra efter ca 26 000 km)

    Har "loggat" i stort sätt varje dag hur lång det är till nästa service för att ta en dust till med vw. Det är definitivt något som INTE stämmer:
    Direkt efter service (december förra året) kunde íntervallet gå ned med flera 100km och flera dagar på korta sträcker på en och samma dag. Hade det varit ett linjärt samband (efter loggning dec-feb)hade den tredje servicen inträffat efter ca 7000km dvs vid redan vid ungefär 33 000km! Men plötsligt började det hända något och kurvan har "planat" ut sedan mars i år...
    Kör jag EXAKT samma sträcka idag räknar den ner en dag och sträckan bara en bråkdel vad den gjorde efter den var nyservad! Vet att det är varmare idag men man kan se att något hände redan i mars när det var kallt också.
    Ganska intressant för att om jag bara drar en slutsats genom att titta på den historik jag har så här långt är att kurvan planat ut vid 15 000km och bilens visar att den skall in efter ett år sedan senaste servicen. Tillfällighet? Tror inte det det. Något ÄR galet på iaf min bil.
    Skall se om jag kan lägga upp en graf så ni kan se vad jag menar (om intresse finns).

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    Kanske min bil (Golf R -10) du tänker på :-)

    Håller fortfarande på att diskuterar med lokala handlaren om att det INTE stämmer! Har haft bilen inne ett antal gånger med de påstår att allt är rätt inställt.
    (Första service efter ca 16 500km, andra efter ca 26 000 km)

    Har "loggat" i stort sätt varje dag hur lång det är till nästa service för att ta en dust till med vw. Det är definitivt något som INTE stämmer:
    Direkt efter service (december förra året) kunde íntervallet gå ned med flera 100km och flera dagar på korta sträcker på en och samma dag. Hade det varit ett linjärt samband (efter loggning dec-feb)hade den tredje servicen inträffat efter ca 7000km dvs vid redan vid ungefär 33 000km! Men plötsligt började det hända något och kurvan har "planat" ut sedan mars i år...
    Kör jag EXAKT samma sträcka idag räknar den ner en dag och sträckan bara en bråkdel vad den gjorde efter den var nyservad! Vet att det är varmare idag men man kan se att något hände redan i mars när det var kallt också.
    Ganska intressant för att om jag bara drar en slutsats genom att titta på den historik jag har så här långt är att kurvan planat ut vid 15 000km och bilens visar att den skall in efter ett år sedan senaste servicen. Tillfällighet? Tror inte det det. Något ÄR galet på iaf min bil.
    Skall se om jag kan lägga upp en graf så ni kan se vad jag menar (om intresse finns).
    Om nu verkstaden konstaterat att serviceintrevallen är rätt kodad på QG1, dvs variabel, vad gnäller du för? Du väljer ju själv när du vill serva bilen. Stör du dig på att den indikerar att den vill ha service så kan du själv återställa indikatorn på ett år eller 1500 mil i färddatorn...

  18. #18
    Siesta ST
    Gäst
    Opps...
    Om tom servicerådgivare hos den lokala handlaren tycker att något är fel: bilens "dator" är rätt inställd och han därför inget kan göra men "verkar kort mellan intervallen". Säger en del...
    Vad kan jag då göra? Du Crille82 som också är servicerådgivare: Ge mig ett råd vad JAG kan göra om jag inte nöjer mig med detta svar och inte fått någon förklaring!? Köper inte resonemanget att den är rätt inställd. Även dator kan "flippa" ur.
    Kan du hjälpa mig att förstå och förklara varför serviceintervallen visar som den gör som jag förklarat ovan? Skickar gärna min logg till dig om du vill. Hävdar att något är konstigt på min bil. Gnällig? Det känns inte helt rätt att ställa om till 1500 mil/1år om den vill ha service innan (som i mitt fall) och om allt faktiskt är rätt inställt. Då blir det för lite service helt plötsligt ;-

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    Opps...
    Om tom servicerådgivare hos den lokala handlaren tycker att något är fel: bilens "dator" är rätt inställd och han därför inget kan göra men "verkar kort mellan intervallen". Säger en del...
    Vad kan jag då göra? Du Crille82 som också är servicerådgivare: Ge mig ett råd vad JAG kan göra om jag inte nöjer mig med detta svar och inte fått någon förklaring!? Köper inte resonemanget att den är rätt inställd. Även dator kan "flippa" ur.
    Kan du hjälpa mig att förstå och förklara varför serviceintervallen visar som den gör som jag förklarat ovan? Skickar gärna min logg till dig om du vill. Hävdar att något är konstigt på min bil. Gnällig? Det känns inte helt rätt att ställa om till 1500 mil/1år om den vill ha service innan (som i mitt fall) och om allt faktiskt är rätt inställt. Då blir det för lite service helt plötsligt ;-
    Har många exempel på bilar som indikerar tidigt pga många kallstarter och mycket kortkörningar, bl.a. min förra GTI och flera andra nyare VW inom familjen. Har inte sett en enda indikator som vart konsekvent med nedräkningen av intervallen, den baseras på antal kallstarter, sotmängden i oljan, tid och mil.
    Det skulle kunna finnas någon uppdatering till kombiinstrumentet. Be din lokala verkstad kolla det och ev. skicka en förfrågan till Volkswagen centralt.

  20. #20
    Siesta ST
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Har många exempel på bilar som indikerar tidigt pga många kallstarter och mycket kortkörningar, bl.a. min förra GTI och flera andra nyare VW inom familjen. Har inte sett en enda indikator som vart konsekvent med nedräkningen av intervallen, den baseras på antal kallstarter, sotmängden i oljan, tid och mil.
    Det skulle kunna finnas någon uppdatering till kombiinstrumentet. Be din lokala verkstad kolla det och ev. skicka en förfrågan till Volkswagen centralt.
    Där är min fråga faktisk:
    antal kallstarter, sotmängden i oljan, tid och mil.

    Faktisk eller beräknad för dessa värden? Enligt min logg har jag en sommarbil som definitivt skall sova på vintern!

Liknande ämnen

  1. Golf GTI Edition 35
    Av frazer i forum VW-forum
    Svar: 373
    Senaste inlägg: 2016-03-10, 09:18
  2. Golf GTI Edition 35 - Oryxweiss
    Av Hamburger SV i forum Projektforum
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2014-03-28, 17:52
  3. Försäkring Golf GTI 35 edition
    Av Hamburger SV i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 16:55
  4. VW Golf GTI Edition 35 (MK6)
    Av jimZon i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin