Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Golf GTI -83

  1. #1
    Firefly
    Gäst

    Golf GTI -83

    Hej!

    Nu äntligen har jag lyckats släppa det krampaktiga taget om sargen och kommit ut en bit på isen.

    Bakgrund: Min far köpte en Golf GTI Special ny 1984. Han ansåg det var ett motiverat köp då familjens äldre bil, en Golf CL -78, hade gjort sitt. Den nya bilen skulle väl hålla några år i alla fall. År 1999 hade Specialen gått 52.000 mil (!) och tjänat familjen i ur och skur på branta vägar i alperna, långa körpass på autobahn, tunnlarna i norge, grusvägar i småland, ja den var med överallt. Packningsplanen var alltid följande: Takbox - fullt, cykelställ - fullt, bagage - fullt och tre bröder i baksätet = fullt. Många minnen tillsammans med denna bil och det har verkligen påverkat mig under min uppväxt. När bilen lämnade garageuppfarten för sista gången lovade jag mig själv att renovera en sån bil någon gång i framtiden.

    Nutid: Sedan ett flertal åt tillbaka har jag inte haft möjlighet att knappt ens ha bilar som hobby men nu har det ändrat sig en aning; jag har massor med utrymme pga flytt till gård. Detta har även lett till att jag införskaffat två stycken GTI -83or, en bil är nedplockad och den andra skall jag köra med och använda som referensbil vid monteringen.

    Framtid: Den första golfen skall renoveras till nyskick och hållas original förutom acceptabla ändringar, läs ex. ATS Cup fälgar. För detta har jag avsatt 3 år, tänkte ge mig den själv i 30-årspresent. Den andra, som rullar i dag, skall bli en "Rhiela-Replica", för detta har jag avsatt...hmm...ännu bara ideer...

    Jag hoppas kunna "blogga" lite eller va f**n det nu kallas nu för tiden här, och andra som håller på att renovera till original får gärna ta kontakt för erfarenhetsutbyte.


    Till minne av: DDF 524. Tack!

    Johan R



  2. #2
    Holmgren
    Gäst
    Då är vi inne på samma spår du och jag. Även jag ska renovera en etta. Vit är den med och har väl kommit ungefär lika långt som du.
    Din framtida renovering till Rhiela-Replica låter spännande. Ska det bara var utvändigt eller både invändigt och utvändigt, motor och hela köret?

  3. #3
    Firefly
    Gäst
    Inget vidare planerat angående Rheila, räcker som sagt gott och väl med det projektet jag har nu. Dock vet jag att den 1600 16v motorn som sitter i inte går att få tag på, då den är byggd i endast ett fåtal exemplar av VW motorsport, tyvärr. Går nog att bygga något liknande själv då den homologiserades i Audi Quattro 1981, får se men det blir nog en substitut-motor, tror jag

    /Johan R

  4. #4
    Holmgren
    Gäst
    Här kan du se mitt bygge om du är intresserad.
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39138

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin