Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30
  1. #1
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453

    Rimligt för en 6.000-mila service för MK6?

    Hej,

    min bil ska snart in på 6.000-mila service och jag har ringt runt lite till auktoriserade verkstäder i Stockholm. Priset jag fick var mellan 7.500 - 9.000kr. (Testat VAG och Lagerstedtsbil)

    Jag förstår givetvis att det är billigare att göra detta ute i landet men ville först höra med er internt.


    Detta är vad som ska göras:

    PAKETNR: 5K1S01071355
    INSP.SERV 60Ï/3ÅR QG1 DÄREFTER INSP SERVICE 6*
    01070024 INSPEKTIONSSERVICE . 1,10 1380,50
    PAKETNR: 5K1S01351440
    INTERVALLSERVICE MAX 30Ï/2ÅR QG1+M(CCZ) +P(QG1)
    01350024 INTERVALLSERVICE . 0,90 1129,50
    06J115403C OLJEFILTER 1,00 214,50 214,50
    N 90813202 SKRUV 1,00 24,20 24,20
    YYY115VA TOTAL LONGLIFE 5W30 4,70 207,90 977,13
    PAKETNR: 5K1S34011025
    VÄXELLÅDSOLJEBYTE 60'/DSG 02E
    34015550 VÄXELLÅDSOLJA BYTT 0,50 627,50
    02E305051C FILTER 1,00 213,40 213,40
    G 052182A2 OLJA 7,00 178,20 1247,40
    N 0438092 TÄTRING 2,00 6,71 13,42
    N 91084501 TÄTRING 1,00 30,80 30,80
    PAKETNR: 5K1S85181168
    FRISKLUFTSFILTER BYTE 60`/2 ÅR P-9AA-P(9AK,9AP)
    FRISKLUFTSFILTER
    85181950 UR- OCH INMON 0,10 125,50
    1K0819644B FILTER 1,00 156,20 156,20
    Bromsolja
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Hej
    Gjorde min 6000-mila för snart ett år sedan, det gick på dryga 6000kr (Varberg). Det är väl oljebytet i DSG-lådan som drar upp priset, är tydligen lite pyssligt och tar en del tid. Det jag betalade tycker jag är någorlunda rimligt, men uppemot 9000...är inte det tycker jag, men jag är ju från landsorten

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Kolla med MTO Bilcenter i Veddesta.
    Dom är auktoriserade VAG och jag har använt dom flera gånger. Riktigt trevliga och bra priser.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag betalade 7100 kr i augusti förra året hos Bilkompani i Kalmar (Volkswagen återförsäljare/service) för en 6000-mils service på min VW Passat TDI 170 DSG. Det som ingick då var inspektionsservice, intervallservice (byte av motorolja), byte av friskluftsfilter, byte av växellådsolja samt torkarblad. Borde vara liknande pris för motsvarande service på 2,0 TSI med DSG.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Kolla med KW Bilservice i Kungens Kurva eller Enköpings Bilkompani om du orkar åka en liten omväg.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Nu hinner inte min bil nå 6000 mil i min ägo men jag tog en offert nyligen som jag kan dela med mig av. Jag skulle få betala 7100 och då var det en inspektionsservice, luftfilter, friskluftfilter, oljebyte i haldex, byte av bromsvätska, tändstift och kontroll av Xenon. Priset var efter prut (-15%).

    Jimzon, din offert innehåller kostnad för både inspektion och intervallservice. Känns lite skumt, det bör ju bara vara det ena paketet du ska ha.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Kollade min sista räkning och det verkar som att båda typerna av service är med även där.. Men för min bil var fördelningen typ 1300 kr för inspektion och 400 kr för intervall. Det här med service är snårigt. Till att börja med har jag aldrig kommit längre än 2000 mil mellan servicarna och det har inte varit ovanligt med 1500 mil heller, så kostnaden blir högre än alla tidningar räknar ut och berömmer för de "låga"kostnaderna. Sen verkar Vw ha infört fler dyra moment som fördyrar servicar avsevärt med jämna mellanrum. Tex kontroll av xenon var 3000:e mil för 500 kr vilket går ut på att se till att skruvarna som håller fast strålkastaren inte lossnat.. Sen hetsen med att byta bromsvätska vartannat år vilket jag har svårt att se vitsen med. Mina mindre servicar har varit billiga men nu när bilen närmar sig 6000 mil och tre år så blir det riktigt dyrt. Och det kunde varit än värre om jag haft dsg.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Mina mindre servicar har varit billiga men nu när bilen närmar sig 6000 mil och tre år så blir det riktigt dyrt.
    Billiga? Jag var tvungen att betala 3600 för den "lilla" servicen. Men DINBIL är väl "ö"kända för att ta otroligt bra betalt.

  9. #9
    sgt_nelson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av samuel2 Visa inlägg
    Billiga? Jag var tvungen att betala 3600 för den "lilla" servicen. Men DINBIL är väl "ö"kända för att ta otroligt bra betalt.
    Oljan står för en tredjedel av dom pengarna sen oljefilter 2-300:-, ev friskluftsfilter. mecken ska ha betalt + att verkstaden ska få sin bit av kakan. inte så farligt i mitt tycke.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Tex kontroll av xenon var 3000:e mil för 500 kr vilket går ut på att se till att skruvarna som håller fast strålkastaren inte lossnat.. Sen hetsen med att byta bromsvätska vartannat år vilket jag har svårt att se vitsen med..
    Kontroll av Xenon verkar tokigt, bromsvätskebyte tycker jag däremot är bra, om dom nu byter på rätt sätt...

  11. #11
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Tack för alla svar. Ska kika på KW Bil... jag har goda erfarenheter av dom när dom låg ute i Hallunda(?).

    EDIT: fick en offert från Möller bil i Eskilstuna på 6.300kr. Någon som vet hur lång tid en service enligt ovan ska ta?
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av samuel2 Visa inlägg
    Billiga? Jag var tvungen att betala 3600 för den "lilla" servicen. Men DINBIL är väl "ö"kända för att ta otroligt bra betalt.
    Här nere skulle en märkesverkstad ha 4500 för att byta olja o filter, det är nästan 1000kr/liter.

    Tur att det fanns billigare märkesverkstäder
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Tack för alla svar. Ska kika på KW Bil... jag har goda erfarenheter av dom när dom låg ute i Hallunda(?).

    EDIT: fick en offert från Möller bil i Eskilstuna på 6.300kr. Någon som vet hur lång tid en service enligt ovan ska ta?
    Till mig sa dom att dom behöver/vill ha bilen hela dagen, detta för att växellådsoljan ska vara kall vid byte...om det stämmer vet jag INTE.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av samuel2 Visa inlägg
    Billiga? Jag var tvungen att betala 3600 för den "lilla" servicen. Men DINBIL är väl "ö"kända för att ta otroligt bra betalt.
    Jag har betalt 2400 kr för intervallservice. Du har betalt 50 % mer än mig och jag hade också varit missnöjd med den prissättningen. Jag förhandlar alltid priset och det har varit lätt att pruta hos Auk vw verkstad.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av wibmag Visa inlägg
    Kontroll av Xenon verkar tokigt, bromsvätskebyte tycker jag däremot är bra, om dom nu byter på rätt sätt...
    Tror du jag köpte den kontrollen? Haha aldrig i h-vete. Och inte är Vw bromssystem så uselt att bromsvätskan ska bytas var 3000:e mil eller två år. Bull, bara ett sätt att klämma kunderna på mer pengar.

  15. #15
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Jag har betalt 2400 kr för intervallservice. Du har betalt 50 % mer än mig och jag hade också varit missnöjd med den prissättningen. Jag förhandlar alltid priset och det har varit lätt att pruta hos Auk vw verkstad.

    - - - Uppdaterad - - -



    Tror du jag köpte den kontrollen? Haha aldrig i h-vete. Och inte är Vw bromssystem så uselt att bromsvätskan ska bytas var 3000:e mil eller två år. Bull, bara ett sätt att klämma kunderna på mer pengar.
    Har väl inget med att brömssystemet är dåligt. Bromsvätska suger till sig fukt , fukt gör att bromsvätskan kan koka vid hård panikbromsning. Detta riskerar att man inte har bromsar när man behöver det.

    Då kanske inte ett bromsvätskebyte verkar så dumt............

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg

    Har väl inget med att brömssystemet är dåligt. Bromsvätska suger till sig fukt , fukt gör att bromsvätskan kan koka vid hård panikbromsning. Detta riskerar att man inte har bromsar när man behöver det.

    Då kanske inte ett bromsvätskebyte verkar så dumt............
    True, dessutom riskerar man korrosion i div. komponenter på grund av denna fukt, men det drabbar kanske inte 1;a ägaren...sen, som sagt, kan man ju bara hoppas att dom inte bara suger ut innehållet i bromsvätskebehållaren o fyller på...men så kan det väl ändå inte vara...

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    Har väl inget med att brömssystemet är dåligt. Bromsvätska suger till sig fukt , fukt gör att bromsvätskan kan koka vid hård panikbromsning. Detta riskerar att man inte har bromsar när man behöver det.

    Då kanske inte ett bromsvätskebyte verkar så dumt............

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Ok då ska jag bli tydlig. Systemet ÄR relativt dåligt om det är så otätt att det absorberar så mycket fukt på två år att det inte ska klara en tuff inbromsning utan att koka. Jag har haft många bilar och kört långt mycket mer, både i sträcka och tid utan att någonsin haft en tendens till problem efter långa etapper på kontinenten med repeterade inbromsningar från hög fart. Min Gti V hade inte detta korta intervall och klarade sig fint efter fem år och 7500 mil. Samma sak med tidigare 206 Gti, rc, V70 N T5 mfl.

    Jag är fullt medveten om konsekvensen av för hög fukthalt i bromsvätskan, men den blir inte Skadligt hög efter två år.

  18. #18
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Upp till dig. jag byter oftast bromsvätska och olja en gång per år, kostar så lite och känns bättre så. ( byter dock själv med vakumsug )

    söker man lite så har dom flesta 2 års intervall på bromsvätskebytet. så att det skulle vara vw som har dåliga bromssystem köper jag inte.

    Bromsvätskebyte
    Sydsvenskan frågade generalagenterna/
    importörerna till de 30 vanligaste bilmärkena i Sverige hur de gör med kontroll och byte av bromsvätska i samband med service.
    Det här gäller för din bilmodell:
    Alfa Romeo: obligatoriskt tillval vartannat år
    Audi: koll nivå vid service, byte tillval vartannat år
    BMW: byte ingår vid service beroende på körsträcka och körsätt
    Chevrolet: nivå kollas vid service, byte ingår varje 3 000 mil
    Chrysler: byte ingår vartannat år eller 4 800 mil
    Citroën: rekommenderat tillval vid service vartannat år
    Daewoo: nivå kollas vid service, byte ingår varje 3 000 mil
    Fiat: obligatoriskt tillval vartannat år
    Ford: koll vid service, byte tillval vartannat år
    Honda: byte vid service vart tredje år
    Hyundai: koll vid service, byte rekommenderat tillval vid service 4 500 mil
    Jaguar: nivå kollas vid service, byte tillval vartannat år
    Jeep: byte ingår vartannat år eller 4 800 mil
    Kia: byte tillval vartannat år
    Mazda: nivå kollas vid service, byte ingår vartannat år eller 4 000 mil
    Mercedes: nivå kollas vid service, byte tillval vartannat år
    Mini: nivå kollas vid service, byte tillval vartannat år
    Mitsubishi: ingår i service vartannat år eller efter 3 000 mil
    Nissan: ingår i service vartannat år eller efter 6 000 mil
    Opel: nivå kollas vid service, byte ingår varje 6 000 mil
    Peugeot: koll nivå vid service, byte tillval vartannat år eller 6 000 mil
    Renault: koll nivå vid service, byte rekommenderas som tillval vart fjärde år
    Saab: koll nivå och kvalitet (kokpunkt) vid service, byte tillval vart fjärde år
    Seat: koll nivå vid service, byte tillval vartannat år
    Skoda: byte tillval vartannat år
    Subaru: ingår vartannat år eller efter 3 000 mil
    Suzuki: obligatoriskt tillval vartannat år
    Toyota: ingår i service 3 000 mil
    Volkswagen: koll nivå vid service, byte tillval vartannat år
    Volvo: nivå kollas vid service, byte tillval, rekommenderas vartannat år



    Sammanställning: Lasse Holmström
    Annons:

    Författare: Lasse Holmström
    Publicerad 23 april 2005 11.07
    Uppdaterad 23 april 2005 11.07
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Det har inte att göra med att bromssystemet är på något vis dåligt konstruerat, DPC!, det är med all säkerhet samma komponenter i de flesta bilmärken, det har snarare att göra med att bromsvätskan är hygroskopisk, det borde för dom flesta vara lika självklart att byta bromsvätska som att byta olja i motorn!

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Det är ganska vanlig att bromsvätskan aldrig byts, har haft bilar som varit såväl 5, 10år och äldre där vätskan aldrig har bytts,

    På hyrbilar,tjänstebilar, körskolebilar etc. som ändå byts ut efter 2-3 år brukar man inte kosta på något bromsvätskebyte

Liknande ämnen

  1. 12 000 mils service till polo 1,4
    Av jonny j i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-15, 13:19
  2. 12.000 mil service Caddy -04
    Av hutte i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-07, 19:03
  3. 9000 mila Service Golf R32 V
    Av MrNB i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 17:38
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 16:58
  5. GTI V 12.000 mila service i malmö
    Av Mange i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin